נציגות ישראל ברבאט

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
נציגות ישראל בראבט
אין תמונה חופשית
אין תמונה חופשית
מידע כללי
תאריך פתיחה 1994
תאריך סגירה אוקטובר 2000
תאריך פתיחה מחדש דצמבר 2021
דיפלומטיה
חלק מ יחסי ישראל-מרוקו
נציג קבוע דוד גוברין

נציגות ישראל ברבאט היא הנציגות הדיפלומטית של מדינת ישראל במרוקו.

הנציגות הוקמה ב-1994, לאחר הסכמי אוסלו שסימנו התחממות ביחסים של ישראל עם העולם הערבי, עוד לפני כן נחשבה מרוקו לאורך השנים כמתונה מאוד ביחסה לישראל. המלך חסן השני תמך בפיוס ובפשרה בסכסוך הישראלי-ערבי, ותיווך בין הצדדים בהסכם השלום בין ישראל למצרים ובמשא המתן בין ישראל לפלסטינים.

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

בעבר, על אף שמרוקו שלחה כוחות צבא שנלחמו כנגד ישראל במלחמת ששת הימים ומלחמת יום הכיפורים, לאורך השנים התבלטה מרוקו כמדינה ערבית מתונה ביחסה לישראל. המלך חסן השני תמך בפיוס ובפשרה בסכסוך הישראלי-ערבי, ותיווך בין הצדדים בהסכם השלום בין ישראל למצרים ובמשא המתן בין ישראל לפלסטינים. לאחר הסכם אוסלו בשנת 1995 כוננו יחסים דיפלומטיים בין המדינות והוקמו "משרד קישור" של ישראל במרוקו ו"משרד קישור" של מרוקו בישראל.

ב-23 באוקטובר 2000 הודיעה מרוקו על סגירת משרד הקישור בישראל והמשרד הישראלי ברבאט במחאה על המדיניות הישראלית בהתמודדות עם האינתיפאדה השנייה[1]. בהמשך אף הכריזה מרוקו על ניתוק היחסים עם ישראל.

ב-22 בדצמבר 2020 נחתם הסכם ישראל–מרוקו בו הוסכם על חידוש היחסים הדיפלומטים בין המדינות. ישראל פתחה בשנית את משרד הקישור ברבאט ובראשות עמד דוד גוברין[2], ומרוקו פתחה משרד קישור בתל אביב בראשותו של עבד אלרחים ביוד[3].

ב-11 באוגוסט 2021 הגיע שר החוץ הישראלי, יאיר לפיד, לביקור מדיני ראשון שבו חנך ברבאט את הנציגות הישראלית והודיע על שדרוג היחסים לדרג שגרירויות[4][5].

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]