צל של אמת

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
צל של אמת
שיר הנושא "אמי אמי" מאת אהובה עוזרי
סוגה דוקומנטרי
יוצרים יותם גנדלמן, ארי פינס, מיקה תימור
כותבים יותם גנדלמן, ארי פינס
בימוי יותם גנדלמן, ארי פינס
פרסים 3 פרסי האקדמיה הישראלית לטלוויזיה
פסקול תום דרום ואסא רביב
ארץ מקור ישראל
שפות עברית
מספר עונות 1
מספר פרקים 5
הפקה
מפיק מיקה תימור ובן גלעדי
חברת הפקה ביצת עין הפקות[1]
הפצה נטפליקס עריכת הנתון בוויקינתונים
עורכים גל גופר
צלמים איתן חתוכה
מוזיקה אהובה עוזרי
אורך פרק כ-40 דקות
שידור
רשת שידור ערוץ 8 עריכת הנתון בוויקינתונים
רשת שידור בישראל ערוץ 8
ערוץ 2
תקופת שידור מקורית 26 במרץ 2016 – הווה
קישורים חיצוניים
דף התוכנית ב-IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

צל של אמת היא סדרת טלוויזיה דוקומנטרית ישראלית בת חמישה פרקים, העוסקת ברצח תאיר ראדה. הסדרה, שהופקה על ידי חברת ההפקות ביצתעין ושודרה לראשונה ב-26 במרץ 2016 בערוץ 8, נחשבת לאחת מסדרות הדוקו הפופולריות ששודרו בישראל[2] ולסדרה הראשונה שהובילה לזיכויו של אדם חף מפשע שהורשע ברצח[3]. הסדרה נוצרה על ידי הבמאים יותם גנדלמן וארי פינס והמפיקה מיקה תימור. את המוזיקה לסדרה כתבו תום דרום ואסא רביב. הזכיינית רשת רכשה זכויות שידור והיא שודרה לראשונה בערוץ 2 בשני חלקים בחודש ינואר 2017. באותה שנה חברת נטפליקס רכשה את הזכויות להפצה בינלאומית במעל ל-190 מדינות, בגרסתה העברית עם כתוביות באנגלית ובשפות נוספות. הסדרה הפכה לאחת מסדרות הפשע האמיתי הנצפות ביותר בנטפליקס ב-2018[4].

הסדרה זכתה לביקורות חיוביות ובשנת 2017 הייתה מועמדת בארבע קטגוריות שונות בטקס פרסי האקדמיה הישראלית לטלוויזיה, ומתוכם זכתה בשלוש קטגוריות, כולל על הסדרה הדוקומנטרית הטובה ביותר[5]. הסדרה ספגה גם ביקורת שלילית, שנים לאחר שידורה, על החשדות שהעלתה נגד א"ק, מי שנעצרה בשנת 2012 כחשודה ברצח תאיר ראדה ושהתיק נגדה נסגר 9 שנים לאחר מכן, בשנת 2021[6].

ב-2019 עלתה לשידור עונתה השנייה של הסדרה העוסקת בסדרת מקרי רצח בלתי מפוענחים שאירעו בין השנים 1972–1983 בסביבת כביש החוף[7].

בעקבות התפתחויות בפרשת רצח תאיר ראדה במהלך שנת 2021, ביניהן קיום משפט חוזר לרומן זדורוב וחשיפת פניה ושמה של א"ק, יצא בשנת 2022 פרק המשך לעונה הראשונה, אשר כולל ראיון עומק ראשון עם רומן זדורוב שבו הוא מסביר מדוע הודה ברצח שלא ביצע[8].

הפקה[עריכת קוד מקור | עריכה]

הפקת הסדרה החלה ב-2013 ונמשכה שלוש שנים. המימון הגיע מערוץ 8, הקרן החדשה לקולנוע וטלוויזיה ומפעל הפיס. ארי פינס ויותם גנדלמן הסבירו את הסיבה ליצירתה וטענו כי "עד עכשיו הציבור נחשף לפרשה רק דרך כתבות חדשותיות, שרובן הונעו על ידי אג'נדה מסוימת והיו נגועות בדיסאינפורמציה ובמניפולציות. בסדרה שלנו אנו מביאים את כל הצדדים בפרשה, כולל גילויים חדשים ומפתיעים שטרם נשמעו, ונותנים לצופים להחליט בעצמם"[9].

מבנה הסדרה[עריכת קוד מקור | עריכה]

בתחילת כל פרק מופיעה כתובית המציינת שהסדרה נוצרה כמקשה אחת וכך יש להתייחס אליה, וכן ציטוט אחר המתייחס למושגים משפטיים-פילוסופיים כמו "אמת" ו"ספק". הסדרה בנויה כך שבכל פעם הצופה משתכנע בסיפור אחר אשר מסביר את נסיבות הרצח, ולאחר מכן מקבל את תמונת הראי ההופכית לו אשר מפרקת אותו לגורמים. הפרק הראשון מציג את טענות התביעה והסימוכין להרשעתו של רומן זדורוב, בעוד שהפרק השני מביא את גרסת ההגנה וכן מתאר בקצרה את השתלשלות המשפט. הפרק השלישי עוסק במחאה הציבורית שהתעוררה בעקבות ההרשעה, בתאוריית הקונספירציה שהתפתחה ברשתות החברתיות לפיה חברותיה של תאיר רצחו אותה ובהפרכתה של אותה תאוריה. הפרק הרביעי חושף לראשונה דמות חדשה, המזוהה בראשי התיבות א"ק (שלימים תחשף כאולה קרבצ'נקו), שנחקרה בעבר במשטרה בחשד לרצח של תאיר ראדה, ואשר חקירתה לכאורה לא מוצתה ואף הושתקה על פי הנטען בפרק.

לאורך הסדרה מרואיינים אנשים רבים הקשורים בפרשה - קרובי משפחה, אנשי משטרה, פרקליטות, סנגוריה ומומחים שונים, תוך כדי שימוש בחומרים מקוריים של משטרת ישראל מתיק החקירה, לצד שחזורים קולנועיים, חומרי ארכיון וצילומים אוויריים של קצרין. בתחילת כל פרק מופיע הפתיח של הסדרה על רקע השיר של אהובה עוזרי, "אמי אמי". הקצב של הסדרה מזכיר סדרות מתח ומוסיף לאווירה הקולנועית הבולטת שלה. הסיבה לכך, לפי יוצרי הסדרה, נובעת מהרצון "להביא לצופה הישראלי חווית צפייה שלמה ומהודקת"[9].

ביקורת על מערכת המשפט[עריכת קוד מקור | עריכה]

דרך תיאור חקירותיו ומשפטו של זדורוב, הסדרה מתחה ביקורת על מערכת המשפט בישראל. בין השאר, היא הצביעה על הבעייתיות הטמונה בכך שניתן להרשיע אדם רק על סמך הודאתו, על אחוז ההרשעות הגבוה באופן חריג בישראל, על ההטיה המובנית של שופטים לטובת התביעה ועל דחיקתו לשוליים של עיקרון הספק הסביר. הסדרה ביקרה גם את הפרקליטות על כך שהיא חותרת להרשעה בכל מחיר במקום לשאוף לחקר האמת, ואת המשטרה על העדפת שיטת החקירה הקלאסית, שעניינה הוצאת הודאה מחשוד, על פני החקירה הפורנזית, שמתמקדת במציאת ראיות בשטח. הסדרה הציגה בהרחבה את הודאתו של זדורוב ברצח, אך גם את החקירות שקדמו לה, בהן לכאורה נראים החוקרים כשהם מוסרים לזדורוב, במודע או שלא, פרטים מוכמנים על הרצח שנכללו מאוחר יותר בהודאתו. בנוסף, הסדרה הצביעה על כך שבעוד שלא התגלה כל ממצא פורנזי הקושר את זדורוב לרצח, נמצאו ממצאים אשר מצביעים לכאורה על מבצע אחר, ובראשם שלוש טביעות נעל בדם אשר התגלו בתוך זירת הרצח, ואשר מוסכם על כל הצדדים כי אינן שייכות לזדורוב. טביעות נעל אלה היו אחת הסיבות המרכזיות לכך שחמש שנים לאחר שידור הסדרה, בקשתו של זדורוב למשפט חוזר התקבלה והוא שוחרר למעצר בית עד תום ההליכים[10].

תגובות[עריכת קוד מקור | עריכה]

הסדרה נחלה הצלחה מסחרית. לפי נתוני ערוץ 8, שווי החשיפה של הסדרה נכון לחודשי מאי 2016, חודשיים לאחר שידורה, עמד על מעל ל-27 מיליון ש"ח, ומספר הצופים שראו אותה בטלוויזיה, ב-VOD ובאינטרנט נאמד במיליונים[11]. ביום עלייתה של הסדרה לאוויר, 26 במרץ, צירוף המילים "צל של אמת" היה במקום הראשון בחיפושים באינטרנט על פי גוגל טרנדס.

הסדרה, שיצאה מספר חודשים לאחר הרשעתו של רומן זדורוב בבית המשפט העליון, יצרה עניין ציבורי רב סביב פרשת הרצח, זכתה לביקורות טובות ולסיקורי המשך בכלי התקשורת השונים[12][13][14], ואף הוכתרה על ידי רבים מהמבקרים כאחת הסדרות החשובות ששודרו בישראל. אתר "וואלה!" בחר בה כסדרת השנה מבין כל הסדרות הישראליות, העלילתיות והדוקומנטריות, ששודרו באותה שנה[15].

במאי 2021 החליט השופט חנן מלצר לקבל את בקשתו של זדורוב למשפט חוזר[16]. במרץ 2023, בתום המשפט החוזר ובדיוק שבע שנים לאחר ש"צל של אמת" שודרה, רומן זדורוב זוכה בבית המשפט המחוזי ויצא לחופשי[17]. בתקשורת הוסכם כי לסדרה הייתה תרומה משמעותית לכך, והיא אף הוזכרה בפסק הדין[18].

ביקורת[עריכת קוד מקור | עריכה]

לצד הביקורות החיוביות, הסדרה ספגה גם ביקורת שלילית שגררה פולמוס בין יוצרי הסדרה לבין העיתונאי רביב דרוקר[19][20]. כמו כן, הסדרה גררה התבטאות פומבית חריגה של פרקליט המדינה שי ניצן, אשר כינה את הסדרה "סכנה לדמוקרטיה"[21]. יוצרי הסדרה הגיבו ואמרו כי "מי שחושב שחופש הביטוי הוא סכנה לדמוקרטיה, ייתכן והבעיה נעוצה בו"[22]. אליהם הצטרפו בכירי היוצרים הדוקומנטריים בישראל שיצאו להגנת הסדרה[23].

בשנת 2021 שודר סרט התעודה "צל כבד"[24], של הבמאי עידו הר, ובו סיפורה של האישה מאחורי ראשי התיבות א"ק - אולה קרבצ'נקו. לטענת הסרט נהגו יוצרי "צל של אמת" בחוסר יושר ובחוסר אחריות כלפי קרבצ'נקו, ושגו כשגרמו לקהל להאמין ללא פקפוק בנכונות גרסתו של בן זוגה לשעבר שהאשים אותה ברצח[25]. בעקבות פרסום הסרט, הובעה ביקורת תקשורתית נגד יוצרי הסדרה "צל של אמת" יותם גנדלמן, ארי פינס, מיקה תימור[26][27]. עם זאת, יוצרי הסדרה סירבו להתנצל והסבירו שהם עומדים מאחורי היצירה שלהם, והבמאי ארי פינס אף כתב טור נרחב באתר הארץ שבו הסביר את עמדתו וטען כי העובדות בפרשה נדחקו לשוליים לטובת פוליטיקת הזהויות[28]. קרבצ'נקו פתחה בשנת 2021 פרויקט מימון המונים שמטרתו לסייע לה בתביעת דיבה נגד בן זוגה לשעבר ונגד היוצרים של "צל של אמת", שהביעו התנגדות לצעד זה[29][30]. בנובמבר 2021 הגישה אולה קרבצ'נקו תביעת לשון הרע בסך 5.4 מיליון ש"ח נגד יוצרי סדרת התעודה "צל של אמת", ארי פינס ויותם גנדלמן, ונגד עו"ד ירום הלוי. עם זאת, התביעה לא כוללת כל טענת דיבה כנגד הסדרה עצמה[31].

באוקטובר 2021 דרש הפורום הדוקומנטרי בישראל מהנהלת ערוץ הוט 8 שתוסיף בתחילת הפרק הרביעי של הסדרה הבהרה לפיה אולה קרבצ'נקו אינה חשודה ברצח[32]. הערוץ הגיב על כך: "בפרק 5, שעליו היוצרים עובדים בימים אלו, יהיו עדכונים על כל ההתפתחויות בפרשה"[33]. בסופו של דבר, קרבצ'נקו זומנה להעיד במשפטו החוזר של רומן זדורוב, במסגרת הנסיון של צוות ההגנה של זדורוב להוכיח כי היא הרוצחת האמיתית לכאורה. פסק הדין שזיכה את זדורוב עסק בה בהרחבה, ובסעיף 495 להחלטתו כתב ראש הרכב השופטים אשר קולה כי הראיות נגד קרבצ'נקו "מטרידות ומחייבות, כך למיטב הבנתי, בדיקה נוספת"[34].

פרסים ומועמדויות[עריכת קוד מקור | עריכה]

שנה ארגון קטגוריה תוצאה סימוכין
2016 פרסי עכבר העיר סדרת / תוכנית המקור הטובה ביותר מועמדות [35]
‏ 2017 האקדמיה הישראלית לטלוויזיה סדרת תעודה זכייה [36]
צילום מועמדות [37]
עריכת תמונה זכייה [36]
ספיישל אפקטס ווידאו ארט זכייה [36]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ צל של אמת, באתר הקרן החדשה לקולנוע וטלוויזיה
  2. ^ אתר למנויים בלבד מירב אלוש לברון, למה "צל של אמת" כל כך חשובה, באתר הארץ, 6 באפריל 2016
  3. ^ אמה גולינקר, ‏אחרי ההכרעה, זה די ברור: יוצרי "צל של אמת" עזרו לקדם תיקון של עוול גדול | דעה, באתר מעריב אונליין, 31 במרץ 2023
  4. ^ ‘Shadow Of Truth’ Filmmakers Strike First-Look Deal With Ample Entertainment, Deadline (ב־)
  5. ^ nrg תרבות, טקס פרסי האקדמיה לטלוויזיה: "אורי ואלה" כובשת, באתר nrg
  6. ^ אתר למנויים בלבד חן מענית, אחרי שהתיק נגדה נסגר: אולה קרבצ'נקו צפויה להעיד במשפט החוזר של רומן זדורוב, באתר הארץ, 15 ביולי 2021
  7. ^ גדי סולומון, טלוויזיה, באתר ישראל היום, 7 ביולי 2019
  8. ^ קיץ ברבנר, ‏רומן זדורוב מודה: זאת הטעות הגדולה שלי | "צל של אמת" חוזרת, באתר מעריב אונליין, 7 בדצמבר 2022
  9. ^ 1 2 HOT, צל של אמת – סדרת דוקו חדשה על פרשת תאיר ראדה, באתר HOT Connect, ‏26/3/16 (ארכיון) (הקישור אינו פעיל, 12.11.20)
  10. ^ עדי חשמונאי, אחרי 15 שנה בכלא, רומן זדורוב שוחרר למעצר בית, באתר הארץ, 26 באוגוסט 2021
  11. ^ אלכסנדר כץ, השנה של ערוץ 8: שווי חשיפה בעשרות מיליונים ל'צל של אמת', מיליון צפיות ל'מגש הכסף', באתר אייס, 17 במאי 2016
  12. ^ עמי פרידמן, "צל של אמת": אגרוף אדיר לבטן, באתר ynet, 27 במרץ 2016
  13. ^ עידו ישעיהו‏, פתחי הדלת: "צל של אמת" חושפת ספקות גדולים בפרשת תאיר ראדה, באתר וואלה!‏, 27 במרץ 2016
  14. ^ אתר למנויים בלבד ניב הדס, החדשות הפכו לסקר אינטרנטי, באתר הארץ, 21 באפריל 2016
  15. ^ עידו ישעיהו‏, תכלה שנה עם לא מעט ברכות: 10 הסדרות הטובות של תשע"ו, באתר וואלה!‏, 03 באוקטובר 2016
  16. ^ אבישי גרינצייג, ‏העליון בהחלטה דרמטית: משפט חוזר לרומן זדורוב, באתר גלובס, 11 במאי 2021
  17. ^ ניצן שפיר, ‏16 שנה אחרי רצח תאיר ראדה: רומן זדורוב זוכה, באתר גלובס, 30 במרץ 2023
  18. ^ ניר וולף, זיכוי זדורוב: לתקשורת היה צל של השפעה, באתר ישראל היום, 30 במרץ 2023
  19. ^ אתר למנויים בלבד "צל של אמת" מטעה ומסלפת: רביב דרוקר עם העובדות והעיוותים, פרק אחרי פרק, באתר הארץ, 13 באפריל 2016
  20. ^ מיקה תימור, יותם גנדלמן וארי פינס, מי פה מטעה?, באתר הארץ, 17 באפריל 2016
  21. ^ אתר למנויים בלבד שרון פולבר ויסמין גואטה, פרקליט המדינה על הסדרה על תאיר ראדה: ״סכנה ממשית לדמוקרטיה", באתר הארץ, 4 באפריל 2016
  22. ^ לירון זייד, ‏יוצרי "צל של אמת" לפרקליט המדינה: "אוי למדינה בה ביקורת היא סכנה", באתר ‏מאקו‏, 4 באפריל 2016
  23. ^ אתר למנויים בלבד איתי שטרן, יוצרים דוקומנטריים מגיבים להאשמות פרקליט המדינה ונשיאת בית המשפט העליון נגד יוצרי "צל של אמת", באתר הארץ, 4 באפריל 2016
  24. ^ מערכת כאן, צל כבד | הסרט המלא, באתר כאן – תאגיד השידור הישראלי, 20 במרץ 2021
  25. ^ יהודה לוינגר, צפו: סיפורה של א.ק. נחשף, האם שכנעה את הצופים?, באתר אייס, 21 במרץ 2021
  26. ^ נדב מנוחין‏, "צל כבד" חושף את העוול כלפי א"ק. הגיע הזמן שנחשוב על ז'אנר הפשע האמיתי מחדש, באתר וואלה!‏, 21 במרץ 2021
  27. ^ אתר למנויים בלבד אריאנה מלמד, "צל כבד" מראה כיצד טלוויזיה הופכת אישה פגועה נפשית לחומר גלם, באתר הארץ, 20 במרץ 2021
  28. ^ אתר למנויים בלבד ארי פינס, התקשורת בפרשת זדורוב — לעזאזל עם העובדות, באתר הארץ, 8 בספטמבר 2022
  29. ^ סמדר שילוני, הסרט "צל כבד" בוחר בחמלה ומשחרר את א"ק מהבושה, באתר ynet, 21 במרץ 2021
  30. ^ אולה קמה מההריסות, beactive
  31. ^ אורן פרסיקו, א"ק תובעת 5.4 מיליון שקל, באתר העין השביעית, 1 בדצמבר 2021
  32. ^ פוסט של הפורום הדוקומנטרי בישראל, באתר פייסבוק, 13 באוקטובר 2021
  33. ^ אתר למנויים בלבד איתי שטרן, פורום הדוקו ל-HOT 8: פרסמו הבהרה שאולה קרבצ'נקו לא רצחה את תאיר ראדה, באתר הארץ, 14 באוקטובר 2021
  34. ^ הכרעת דין במשפט החוזר של רומן זדורוב, jus-tice
  35. ^ מועמדי סדרת / תוכנית המקור הטובה ביותר, באתר עכבר העיר
  36. ^ 1 2 3 הזוכים בתחרות הטלוויזיה 2016, באתר האקדמיה, ‏17 במרץ 2017
  37. ^ רשימת העולים לגמר תחרות הטלוויזיה 2016, באתר האקדמיה