קונצרט הלהקה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
קונצרט הלהקה
The Band Concert
ההכרזה הקולנועית לסרט
ההכרזה הקולנועית לסרט
בימוי וילפרד ג'קסון, וולט דיסני[1]
הופק בידי וולט דיסני
תסריט Hugh Hennesy, Terrell Stapp עריכת הנתון בוויקינתונים
עריכה שיטת טכניקולור
מדבבים קלרנס נאש
מוזיקה

לי הרליין (מוזיקה)

ג'ואקינו רוסיני (פרטיטורה)
אנימטור ג'וני קאנון, לס קלארק (מיקי מאוס), אוגו ד'אורסי, פרנצ'י דה טרמודן, קלייד ג'רונימי, הושטי הורבאת׳, דיק הומר, ג'ק קני, וולפגנג ריית'רמן, וורד קימבל, מילט קאהל, ארצ'י רובין, לואי שמיט, דיק ויליאמס, רוי ויליאמס, סיי יאנג
מדינה ארצות הבריתארצות הברית ארצות הברית
חברת הפקה אולפני וולט דיסני
חברה מפיצה יונייטד ארטיסטס
שיטת הפצה וידאו על פי דרישה עריכת הנתון בוויקינתונים
הקרנת בכורה 23 בפברואר 1935[2]
משך הקרנה 9 דקות
שפת הסרט אנגלית
סוגה סרט קצר, סרט הנפשה, סרט קומדיה, סרט לכל המשפחה, סרט מוזיקלי
דף הסרט ב־IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

קונצרט הלהקהאנגלית: The Band Concert) הוא סרט הנפשה קצר משנת 1935 שהופק ב-3 רצועות טכניקולור על ידי וולט דיסני הפקות והופץ על ידי יונייטד ארטיסטס. זהו הסרט הקצר ה-73 בסדרת הסרטים "מיקי מאוס" שיצא לאקרנים, והשני באותה שנה.[3]

הסרט היה הסרט הראשון של מיקי מאוס שהופק בצבע. שני סרטי מיקי מאוס נוספים שהחלו הפקה בשחור-לבן לפני שהופקו בצבע היו: "תחנת השירות של מיקי" ו"הקנגורו של מיקי". מיקי הופיע קודם בצבע בסרט קצר בן שתי דקות בשם "מצעד מועמדי הפרסים" שנעשה במיוחד עבור טקס פרסי אוסקר ה-5 בשנת 1932.

הסרט בוים על ידי וילפרד ג'קסון והציג מוזיקה מעובדת של לי הארליין. הדמות המדברת היחידה בסרט היא דונלד דאק שמדובב על ידי קלרנס נאש.[4][5] הסרט נותר אחד מסרטי דיסני הקצרים המוערכים ביותר. הסיפור הוא על להקת מוזיקלית קטנה בניצוחו של מיקי מאוס שנאבקת במלא הסחות דעת בכדי להמשיך להופיע.

עלילה[עריכת קוד מקור | עריכה]

פתיח הסרט בהוצאה המחודשת

להקת התזמורת של מיקי מאוס מבצעת קונצרט בפארק. עם פתיחת הסרט, הם זוכים למחיאות כפיים על שהשמיעו זה עתה מוזיקה מתוך האופרה "Zampa" של המלחין הצרפתי פרדיננד הרולד. לאחר מכן הם מתחילים לבצע את האוברטורה של וילהלם טל מאת המלחין האיטלקי ג'ואקינו רוסיני.[6]

הביצוע של מיקי מופרע לראשונה על ידי ויברטו מהחצוצרה של פטר פיג והטובה של פאדי פיג המנגנים את "Prelude: Dawn" מתוך האוברטורה של וילהלם טל. בינתיים, דונלד דאק מגלגל עגלת אוכל בין הקהל ומוכר פופקורן, לימונדה, בוטנים וגלידה, מה שמסיח עוד יותר את דעתו של מיקי.

בזמן שהלהקה מנגנת את הקטע "Finale", דונלד מנגן את "Turkey in the Straw" באותו קצב כמו הלהקה. תוך כשהוא שומע את דונלד, מיקי המנצח גורם ללהקה לנגן את השיר של דונלד. משהבין את טעותו, מיקי מאבד עשתונותיו על כך שההופעה שלו מופרעת בצורה זו. מיקי שובר את החלילית של דונלד לשניים, אך דונלד מוציא עוד משרוולו אחת נוספת. הם מנגנים את השיר שוב ומיקי שובר את החלילית פעם נוספת. הלהקה מנגנת מחדש את הקטע, אבל כשדונלד שולף חלילית שלישית ומנגן בפעם הנוספת את "Turkey in the Straw", דונלד שובר את החלילית בעצמו לפני שמיקי יכול לעשות זאת. לפני שדונלד מספיק להתחיל לנגן בפעם הרביעית, נגן הטרומבון תופס אותו בצווארו, מנער ממנו כמות רבה של חליליות ומסלק אותו מהבמה, מפיל אותו בחזרה על העגלה.

בזמן שדונלד מנסה להשמיע את השיר שוב, הוא מופסק על ידי דבורה שמציקה לו. כשהדבורה נוחתת על הכובע של מיקי, דונלד זורק עליה גלידה, שעפה היישר לחצוצרה של פטר חזיר; האחרון נושף אותה החוצה ומכה איתה בטעות את מיקי. הגלידה מחליקה מתחת למדים של מיקי, גורמת לו להתנער, מה שגורם ללהקה לנגן לזמן קצר את "The Streets of Cairo" עד שהגלידה נושרת ממנו החוצה והוא בועט אותה. מיקי מנצח על הלהקה לנגן את "Ranz des Vaches", וכשהוא מנענע את שרביט הניצוח שלו בכדי לסלק את הדבורה, הלהקה מנגנת לזמן קצר תווים שונים באופן דרסטי מהשיר. נגן כלי ההקשה הוראס הורסקולר מנסה להרוג את הדבורה על ידי מעיכתה במצלתיים ובפטיש, אך במקום זאת פוגע בטעות בראשו של גופי, שנטחב עמוק לתוך הז'קט שלו. אך הוא ממשיך לנגן בקלרינט שלו מבפנים.

כשהלהקה מגיעה לקטע "סופה" של האוברטורה, היא מזמנת סופת טורנדו ממשית, מה שמביא לכך שהקהל ודונלד נסים משם. הספסלים שעליהם ישבו הקהל מתעוררים לחיים (כל אחד חבוש בכובע שנפל מחברי הקהל), וגם מתחילים לרוץ על חייהם. דונלד מנסה לתפוס מחסה בעצים מסוימים, אך הטורנדו סובך וקושר אותו בהם. הטורנדו שואב והורס את כל מה שנקרה בדרכו (בתים, חוות, עצים, חומות, שלטים, טחנות רוח, גדרות, קווי חשמל וכו'), אפילו את הביתן עליו מנגנת הלהקה, אבל הלהקה, כל כך רגילה להסחות דעת בשלב זה, ממשיכה לנגן מתוך הטורנדו (בו מיקי מרחף דרך שרידי בית הרוס, פטר פיג חוטף מכה מגדר, וקלרבל נחבטת מזוג תחתונים ומטרייה שהופכת את החלילית שלה מפנים לחוץ). הטורנדו קופא לרגע כאשר מיקי לוקח הפסקה ממלאכת הניצוח (שלכאורה עוצר את הזמן עצמו לרגע) ונסוג לאחור כשהלהקה מסיימת את החלק האחרון של השיר. כשהסערה חולפת, הלהקה (מלבד מיקי, הוראס ופטר פיג שמאבד את בגדיו בין ענפי העצים) נזרקת לתוך עץ בעוד הם מסיימים את האוברטורה. בשלב זה, חבר הקהל היחיד שנותר הוא דונלד דאק אשר מוחא כפיים בהתלהבות. כשהם עדים לדונלד מנגן את "Turkey in the Straw" כהדרן, חברי הלהקה, שנמצאים מחוץ למסך, זורקים עליו בזעם את הכלים שלהם.

חברי הלהקה[עריכת קוד מקור | עריכה]

ביקורת[עריכת קוד מקור | עריכה]

הסרט הפך לאחד מסרטי דיסני הקצרים המוערכים ביותר. מבקר התרבות של מגזין אסקוויר, גילברט סלדס, כתב כי "[אף אחת] מעשרות היצירות שהופקו באמריקה בו-זמנית בכל האומנויות האחרות יכולה לעמוד בהשוואה לזו". המנצח האיטלקי ארטורו טוסקניני היה כל כך מעריץ של הסרט שהוא ראה אותו שישה פעמים בקולנוע ומאוחר יותר הזמין את וולט דיסני לביתו באיטליה.[8]

מבקר הקולנוע לאונרד מלטין בספרו "The Disney Films" כתב כי הסרט הוא "אחת מהסרטים המצוירים הטובים ביותר שנעשו אי פעם בכל מקום... ישנם ניואנסים של ביטוי בדמותו של מיקי לאורך סרט זה, שלעיתים רחוקות נחקרו בסרטים קצרים קודמים. גם הקצב הוא שונה לחלוטין מהקומדיות הסטנדרטיות של מיקי מאוס משנות ה-30 המוקדמות. במקום לנסות לארוז אלף בדיחות בדקה, 'קונצרט הלהקה' לוקח את הזמן שלו ונבנה לכדי קרשנדו".[9]

בשנת 1994, הסרט דורג במקום השלישי בספר "The 50 Greatest Cartoons" מאת ג'רי בק, אשר דירג את סרטי ההנפשה הגדולים ביותר בכל הזמנים על ידי חברי תחום ההנפשה.[10] כתוצאה מכך, הוא היה הסרט המצויר של דיסני בדירוג הגבוה ביותר ברשימה, והיחיד בחמישה המובילים שלא הופק על ידי Warner Bros. Cartoons של האחים וורנר.

מורשת[עריכת קוד מקור | עריכה]

כותרת הסרט בדיסני+

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ Smith, Dave (1996). "Band Concert, The". Disney A to Z: The Official Encyclopedia (1st ed.). New York: Hyperion. pp. 40–41. ISBN 0-7868-8149-6.
  2. ^ Kaufman, J.B.; Gerstein, David (2018). Walt Disney's Mickey Mouse: The Ultimate History. Cologne: Taschen. ISBN 978-3-8365-5284-4.
  3. ^ Lenburg, Jeff (1999). The Encyclopedia of Animated Cartoons. Checkmark Books. pp. 108-109. ISBN 0-8160-3831-7. נבדק ב-6 ביוני 2020. {{cite book}}: (עזרה)
  4. ^ תבנית:IMDb title
  5. ^ The Band Concert (אורכב 20.08.2006 בארכיון Wayback Machine) at The Encyclopedia of Disney Animated Shorts
  6. ^ The overture was significantly abridged to account for events in the film. It was also played out of order, starting with the "Finale" (the "Lone Ranger" segment), continuing with the Ranz des Vaches "Daybreak" movement, and ending with the "Prelude" and "Storm" movements.
  7. ^ מופיע בתור גדעון העז בפרסומות לקידום הסרט (D23: The Official Disney Fan Club, D23 (באנגלית אמריקאית))
  8. ^ Gabler, Neal. Walt Disney: The Triumph of the American Imagination. Vintage: New York. 2007. page 195.
  9. ^ Maltin, Leonard (1984). The Disney Films (2nd ed.). Crown Publishers. p. 294. ISBN 0-517-55407-0. נבדק ב-15 בפברואר 2020. {{cite book}}: (עזרה)
  10. ^ Beck, Jerry (1994), 50 Greatest Cartoons, The. Atlanta: Turner Publishing Inc., pg 41. 1-878685-49-X