רד בול

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
(הופנה מהדף רדבול)
רד בול
Red Bull
סוג משקה אנרגיה
יצרן Red Bull GmbH
מפיץ רד בול עריכת הנתון בוויקינתונים
מוצא אוסטריהאוסטריה אוסטריה
מועד הכנה ראשוני 1987
צבע כתום
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית
פסטיבל רדבול בירושלים. 2009
אופנוע מרוצי ה-GP של חברת KTM ממותג בצביעת רד בול שהוכן עבור הרוכב מיקה קאליו בקטגוריית 125 סמ"ק 2005

רד בול הוא משקה אנרגיה מתוצרת חברת Red Bull GmbH האוסטרית.

המשקה הושק לראשונה בשנת 1987. בשנת 2019 נמכרו יותר מ-7.5 מיליארד פחיות רד בול, ביותר מ-130 ארצות ברחבי העולם[1]. ב-2003 יצאה גרסה נטולת סוכר של המשקה.

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

דיטריך מאטשיץ עבד כמנהל שיווק בינלאומי בחברת בלנדקס וקידם מכירות של משחת שיניים. בשנת 1982 בזמן נסיעת עבודה לתאילנד נתקל במשקה אנרגיה בשם Krating Daeng, שזכה לפופולריות. מאטשיץ התפטר מהעבודה, השקיע 500 אלף דולר ביחד עם בעל חברת משקאות בתאילנד, קאליאו יובידיה, והקים את רד בול. מאטשיץ לקח 49 אחוז מהחברה החדשה. שותפו התאילנדי לקח 49 אחוז גם הוא, ועוד שני אחוזים הובטחו לבנו של השותף[2]. בשנת 1987 הוחל בשיווק המשקה באוסטריה ובגרמניה. ההצלחה הייתה מהירה, ותוך פחות מארבע שנים הגיע היקף המכירות לכ-1.3 מיליארד דולר[3].

שיווק ופרסום[עריכת קוד מקור | עריכה]

עיקר ההצלחה של המותג מיוחסות לשיטות השיווק הלא-שגרתיות של מאטשיץ - במקום התמקדות בפרסום המוני הוא בחר לקיים אירועי ענק הכוללים מסיבות תחרויות ספורט אקסטרים ותחרויות היתוליות[3][4]. כל הפרסומות של המותג בטלוויזיה נשאו אופי דומה - פרסומות מאוירות בשחור לבן (כשרק פחית רד בול צבעונית). בכל פרסומת מצליחה פחית רד בול לתת כנפיים לדמויות השונות, כשלאחריה נאמרת הסיסמה "רד בול נותן לך כנפיים!".

כחלק מאסטרטגיית השיווק של החברה מיצבה החברה את עצמה כמותג פרמיום בתחומי הספורט, התרבות והלייף-סטייל באמצעות יצירת מגוון של אירועים המזוהים עם המותג. רד בול מקיימת סבבים בין-לאומיים של אליפויות עולם בתחומים חדשים דוגמת מרוצי אקרובטיה אוויריים (אליפות העולם בטיסה - רד בול אייר רייס), רכיבת אופנועים בסגנון חופשי (Red Bull X Fighters), תחרויות קפיצה למים מצוקים (Red Bull Cliff Diving) ותחרויות ברייקדאנס (Red Bull BC1). בנוסף, נותנת החברה חסות לכ-500 ספורטאים מתחומים שונים[4].

ספורט מוטורי[עריכת קוד מקור | עריכה]

בין השנים 19952004 הייתה הקבוצה ספונסרית של קבוצת המרוצים סאובר, שהתחרתה באליפות הפורמולה 1. בשנת 2004 עברה החברה מספונסרית לבעלים של קבוצה לאחר שרכשה את קבוצת מרוצי הפורמולה 1 של חברת פורד ושינתה את שמה לרד בול רייסינג. באותה שנה רכשה הקבוצה את מסלול המרוצים A1 באוסטריה, מתוך מטרה לבנות אותו מחדש. לאחר עיכובים רבים נפתח המסלול, בסופו של דבר, בשנת 2011 תחת השם רד בול רינג. בשנת 2005 רכש מאטשיץ את קבוצת מינארדי, בשותפות עם נהג העבר האוסטרי גרהרד ברגר ושינה את שמה לקבוצת טורו רוסו והפך אותה לקבוצת בת של קבוצת רד בול. בין השנים 2010 ל-2013 זכתה קבוצת רד בול ארבע פעמים באליפות הנהגים (סבסטיאן פטל) ובאליפות היצרנים.

בנוסף, בשנת 2006 הקימה החברה בארצות הברית את קבוצת רד בול, המתחרה באליפות הנאסקר. הקבוצה פעלה במשך שש עונות, בהם הספיקה לרשום שני ניצחונות, בטרם פורקה.

כדורגל[עריכת קוד מקור | עריכה]

הפופולריות הגדולה של הכדורגל הובילה את רד בול להשקיע בקבוצות כדורגל במדינות שונות. ב-2005 רכשה החברה את קבוצת קזינו זלצבורג מליגת העל האוסטרית ושינתה את שמה לרד בול זלצבורג ושינתה את שם האצטדיון בו משחקת הקבוצה לרד בול ארנה. שנה לאחר מכן רכשה החברה את קבוצת ניו יורק מטרוסטארס מליגת ה-MLS ושינתה את שמה לניו יורק רד בולס. בשנת 2009 רכשה את קבוצת ס.ס.וו מרקרנשטדט מהליגה החמישית בגרמניה ושינתה את שמה ל-RB לייפציג[5]. בסיום עונת 2016 עלתה הקבוצה לבונדסליגה[6]. כמו כן, מחזיקה רד בול בקבוצות כדורגל בגאנה ובברזיל.

רכישת הקבוצות מביאה לקבוצה חשיפה רבה, אך גם גוררת ביקורת מצד אוהדי הקבוצות המתנגדים לשינוי השם, המדים והסמל ורואים בכך פגיעה בתרבות הכדורגל[7][8].

רד בול סימפלי קולה[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשנת 2008 החלה רד בול בשיווק משקה בשם רד בול סימפלי (Red Bull Simply Cola). המשקה יוצר מחומרים טבעיים ביניהם: גלנגל, זרעי חרדל, ליים, אגוז קולה, ליקוריץ, קינמון, לימון, זנגביל, עלי קוקה, נענע, אורן, ציפורן, אגוז מוסקט ומיץ תפוזים. המשקה הופץ בעשרים ושלוש מדינות ברחבי אירופה, אסיה וארצות הברית. בשנת 2011 החליטה החברה על צמצום ההפצה והתמקדות בשני השווקים המרכזיים של החברה - גרמניה ואוסטריה.

בישראל[עריכת קוד מקור | עריכה]

מכונית "רד בול" בישראל

"רד בול" החלה לפעול בישראל בשנת 1999 ובשנת 2003 החזיקה בנתח שוק של כ-90%[9]. בשנת 2004 החל שיווק המשקה המתחרה XL בישראל. המחיר האטרקטיבי של המשקה החדש הוביל לירידה במכירות רד בול ותוך שנה הצטמצם נתח השוק שלה לכ-70%[10]. במאי 2007 הפסיקה חברת תימקו בירה לשווק את המשקה בישראל בעקבות סכסוך עם היצרן האוסטרי[11]. חודשיים לאחר מכן עבר הזיכיון לידי חברת "סידס דברים טובים", ולאחר מספר חודשי עבודה הוחלט על הקמת חברת "רד בול ישראל" (בבעלותה של היצרנית) שלקחה לידיה את שיווק המותג בישראל. בשנת 2012, עקב צמצום נפח הפעילות לכ-6% מנפח השוק, החליטה רד בול על הפסקת פעילות השיווק שלה בישראל ועברה לעבוד במודל של הפצה בלבד[10].

רכיבים[עריכת קוד מקור | עריכה]

[12]

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא רד בול בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ Red Bull sold one can for almost every person on earth last year, Hindustan Times, 18 February 2020
  2. ^ פזחסדאי, מעושרים: המיליארדר שנותן לך כנפיים, וואלה, 19 בנובמבר 2012
  3. ^ 1 2 עסקי אנרגיה בפחית, הארץ, 20 במאי 2002
  4. ^ 1 2 רד בול באתר Super Brands
  5. ^ על פי התקנות בליגה הגרמנית אסור להזכיר את שמו של הספונסר בשם הקבוצה. ראשי התיבות RB הן קיצור של המילים "RasenBallsport", שמשמעותן משחקי כדור
  6. ^ לראשונה: ר.ב. לייפציג עלתה לבונדסליגה, וואלה, 8 במאי 2016
  7. ^ כדורגל עם כנפיים: רד בול לייפציג בדרך להצלחה בגרמניה, וואלה, 18 בנובמבר 2010
  8. ^ עוזי דן, עומר דמארי, ברוך הבא לקבוצה השנואה בגרמניה, הארץ, 21 בינואר 2015
  9. ^ עדי דברת, לאחר שהובסה בידי המתחרים מצהיר מנכ"ל רדבול ישראל: "אנחנו מוכנים לקרב", The Marker, 4 בינואר 2009
  10. ^ 1 2 עדי דברת-מזריץ, רדבול מצמצמת פעילותה בישראל ותפטר עשרות עובדים, The Marker, 16 בפברואר 2012
  11. ^ שלומי דונר, פוליטיקה או עסקים? למה יבואנית רד בול הפסיקה לשווקו בארץ, באתר ynet, 13 במאי 2007
  12. ^ פירוט הרכיבים(הקישור אינו פעיל, 6.6.2019), אתר רד בול