תיאון גרייג'וי

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
תיאון גרייג'וי
Theon Greyjoy
תיאון גרייג'וי בגילום אלפי אלן
תיאון גרייג'וי בגילום אלפי אלן
שם ספר שיר של אש ושל קרח
תוכנית טלוויזיה משחקי הכס
הופעה ראשונה

בסדרת הספרים: "משחקי הכס", (1996)

בסדרת הטלוויזיה: "החורף מגיע", 2011
הופעה אחרונה בסדרת הטלוויזיה: עונה 8 פרק 4
"אחרוני הסטארקים"
יוצרים ג'ורג' ר. ר. מרטין עריכת הנתון בוויקינתונים
גילום הדמות אלפי אלן עריכת הנתון בוויקינתונים
מידע
כינויים "סרחן" (Reek)
סטטוס בסדרת הטלוויזיה: מת בסדרת הספרים: חי
גיל 21[1]/23[2]
תאריך לידה 279AC[1]‏/280AC[2], פייק
מקום לידה Pyke עריכת הנתון בוויקינתונים
גזע בן אדם
מין זכר
מקצוע רוצח, עובד משק בית
שיוך בית גרייג'וי
אזרחות שבע הממלכות עריכת הנתון בוויקינתונים
מקום פטירה ווינטרפל עריכת הנתון בוויקינתונים
דמויות קשורות
משפחה באלון (אבא), אלאניס (אמא), רודריק (אח), מארון (אח), אשה[1]/יארה[2] (אחות), נד סטארק (אבא מאמץ), יורון (דוד), ויקטאריון[1] (דוד), אאירון (דוד)
חברים רוב סטארק (לשעבר), סאנסה סטארק[2], דאינריז טארגאריין (בת ברית)[2]
אויבים רמזי בולטון, יורון גרייג'וי[2], בית סטארק: רוב, קייטלין, בראן, ריקון, ג'ון שלג[2]
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

תיאון גרייג'ויאנגלית: Theon Greyjoy) הוא דמות בדיונית המופיעה בסדרת הספרים שיר של אש ושל קרח מאת ג'ורג' ר. ר. מרטין ובסדרת הטלוויזיה המצליחה משחקי הכס, המבוססת עליה.

תיאון הוא בנו האחרון של ביילון גרייג'וי ויורש איי הברזל. לאחר כישלון המרד של בית גרייג'וי הוא נלקח כשבוי על ידי נד סטארק וגודל בווינטרפל. בספר הראשון בסדרה, "משחקי הכס", תיאון היה דמות משקיפה (כלומר, לא סופרו פרקים מנקודת מבטו) אך בספר ההמשך "עימות המלכים" ו"ריקוד עם דרקונים" הפך לאחד מדמויות התצפית הראשיות.

בעיבודה הטלוויזיוני של הסדרה, הוא מגולם על ידי השחקן האנגלי אלפי אלן.

ביוגרפיה בדיונית[עריכת קוד מקור | עריכה]

באירועים הקודמים ל"משחקי הכס"[עריכת קוד מקור | עריכה]

נולד כבנו השלישי והקטן של באלון גרייג'וי, ראש בית גרייג'וי ואדון איי הברזל. בגיל 10 יצא אביו למרד (שנודע מאוחר יותר כמרד של בית גרייג'וי), שכשל והביא למות שני אחיו הגדולים, רודריק ומארון, מה שלמעשה הפך את תיאון ליורש לבית גרייג'וי ולאיי הברזל. עם זאת, בתום המרד הוא נלקח מאביו כשבוי של לורד אדארד סטארק וגודל בווינטרפל (מושבם של בית סטארק) במשך תשע שנים הבאות עד לאירועים שפתחו את הספר הראשון בסדרה, "משחקי הכס".

בווינטרפל, גדל תיאון לצד ילדיו של אדארד סטארק, וכמוהם, קיבל חינוך פרטי על אף היותו שבוי - הוא הודרך על ידי המלומד לואין ועבר אימוני לחימה על ידי סר רודריק קאסל. מערכת היחסים שלו עם הסטארקים הייתה קרובה ומשפחתית, והוא החשיב את רוב הן לחברו הטוב ביותר והן לאחיו הצעיר. כשדיבר עם קייטלין סטארק אמר לה שהוא מרגיש שנד היה כמו אבא שני בשבילו, אך שלמרות זאת, לעיתים הרגיש שהוא התייחס אליו בקרירות. כילד, הוא חשב שאדארד אולי יחתן אותו עם בתו הגדולה סאנסה ושאולי יכריז עליו באופן רשמי כעל בנו.

בספרים הראשונים ובעונות הראשונות בטלוויזיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

תיאון נוכח בהוצאה להורג של עריק ממשמר הלילה על ידי לורד אדארד סטארק שפותחת את הספר הראשון. בקטע שנשמט מסדרת הטלוויזיה, הוא בועט בעריק לאחר ביצוע גזר הדין. כשאדארד מקבל את ההצעה להפוך לימין המלך רוברט ורוכב דרומה לעבר מעלה המלך, תיאון נשאר עם רוב בווינטרפל. מאוחר יותר, כשבראן סטארק נחטף על ידי קבוצה של פראים, תיאון מצליח להציל אותו כאשר מצליח לפגוע באחד מהם בחץ, אך למרות זאת הוא ננזף על ידי רוב שטוען שהיה יכול לפגוע כך בבראן.

כאשר פורצת מלחמת חמשת המלכים, תיאון הופך לאחד היועצים המרכזיים והנאמנים ביותר לרוב סטארק שמוכרז כמלך הצפון לאחר הוצאתו להורג של אביו. רוב שולח את תיאון לאיי הברזל כדי ליצור ברית עם אביו של תיאון, באלון, חרף בקשותיה החוזרות ונשנות של אימו, קייטלין שאין לסמוך על בני איי הברזל, בתקווה שאם באלון יסכים להצעה הוא ישלח את הצי שלו לתקוף את ארצות המערב. עם הגיעו לפייק (בירת איי הברזל), הוא מוטבל על ידי דודו אאירון בשמו של האל הטבוע (בסדרת הטלוויזיה האירוע מתרחש קצת יותר מאוחר). בהמשך, הוא פוגש עלמה המציגה את עצמה כ"אסגרד" שמנסה לפתות אותו; תיאון נענה לחיזוריה, אך מאוחר יותר הוא מבין שמדובר באחותו אשה (יארה) שהתבגרה והשתנתה במהלך השנים ולכן לא זיהה אותה. כשתיאון מציע לאביו את הברית עם הסטארקים, אביו מסרב ולועג שהוא לבוש כמו אישה בבגדיו הצפוניים ושהוא שכח מאין בא והפך נאמן לסטארקים.

בהמשך, מספר לו אביו על תוכניותיו לכבוש את הצפון, שכן רוב הלוחמים של רוב סטארק נמצאים דרומה בשל המלחמה. כשתיאון שומע זאת, הוא מחליט לבגוד בבית סטארק ומתגייס לתוכנית. אביו נותן לאשה (יארה) פיקוד על 30 ספינות בצי ושולח אותה לכבוש את דיפווד מוט, בעוד תיאון נשלח לכבוש את החוף המסולע עם מספר מצומצם של חיילים. תיאון אשר מקנא באחותו על כך שנשלחה למשימה מורכבת יותר, מחליט לסרב לפקודת אביו ויוצא לכבוש ביחד עם חייליו את וינטרפל, בירת הצפון. לאחר שהוא מצליח לכבוש את הטירה במהלך פלישה לילית, תיאון אוסר את בראן ואת ריקון סטארק כשבויים, ובתור השליט החדש של העיר מכריז על עצמו כעל "נסיך וינטרפל". הוא לוקח בחורה בשם קירה (אותה הכיר מוקדם יותר) למיטתו של לורד אדארד סטארק המנוח ואונס אותה שם (עלילתם של תיאון וקירה נשמטה מסדרת הטלוויזיה). נוסף על כן, הוא מתחיל לעטות כתר על ראשו.

בתור הנסיך של וינטרפל, מחליט תיאון לשחרר את "סרחן" (רמזי שלג בתחפושת של המשרת שלו) מהצינוק של הטירה ולוקח אותו לשירותו. במהרה הוא הופך לאחד המשרתים הנאמנים של תיאון וכאשר בראן וריקון מצליחים לברוח מווינטרפל ולא עולה בידו של תיאון למצוא אותם, סרחן מייעץ לו להרוג שני נערים בגילם ולהציג את הגופות שלהם תלויות לראווה על החומה כדי להראות שאכן הרג אותם. בסדרת הטלוויזיה עלילתו של סרחן הכלוא בווינטרפל נשמטה ותיאון הוא זה שמחליט בעצמו להרוג את שני הנערים.

כאשר שלושה מבני איי הברזל שסייעו לתיאון לכבוש את ווינטרפל מתים באופן מסתורי, תיאון מאשים את פארלן, מנהל המלונה של ווינטרפל בביצוע המעשה ומחליט להוציא אותו להורג. פארלן מזכיר לתיאון שאחד העקרונות על פיהם פעל לורד אדארד סטארק היה שהאיש שקובע את גזר הדין הוא זה שצריך להניף את החרב ובכך למעשה מכריח את תיאון לבצע את גזר הדין בעצמו. בהמשך מתברר שפארלן היה חף מפשע ושסרחן הוא זה שהרג את השלושה באישורו של תיאון כדי לשמור בסודיות את אירוע ההוצאה להורג של שני הנערים. גם סיפור זה נשמט מסדרת הטלוויזיה.

כאשר תיאון שומע שסר רודריק קאסל עומד לחזור עם יחידת החיילים שלו כדי לכבוש את ווינטרפל בחזרה, הוא מבקש מאחותו אשה (יארה) שתסייע לו. כשאשה (יארה) מגיעה לווינטרפל, הוא מספר לה שהרג את שני הסטארקים הצעירים והיא אומרת לו בתגובה שהרג שני ילדים חפים מפשע שהיה יכול להיות להם ערך רב אם היה מביא אותם כשבויים לאיי הברזל. להפתעתו, היא משאירה לו רק חיילים ספורים ומייעצת לו לעזוב את ווינטרפל כפי שהיא עומדת לעשות.

ב"משתה לעורבים" ו"ריקוד עם דרקונים"[עריכת קוד מקור | עריכה]

בעונות המאוחרות של סדרת הטלוויזיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

תיאון נתפס על ידי ראמזי בולטון. ראמזי מתעלל בתיאון ומסרס אותו. יארה, אחותו של תיאון מגיעה לחלץ את אותו, אך תיאון לא רצה שיצילו אותו אחרי שראמזי שטף את מוחו לגמרי. היא נכשלת ונאלצת לסגת. תיאון בורח מראמזי יחד עם סאנסה סטארק. הוא חזר ליארה, אחותו. ביחד איתה, הם כורתים ברית עם מלכת הדרקונים, דאינריז טארגאריין. יחד עם דאינריז, הם מפליגים בחזרה לווסטרוז כדי לעזור לה לכבוש את שבע הממלכות מסרסיי לאניסטר. בזמן המלחמה לצד דאינריז, צי הספינות של תיאון ויארה מושמד על ידי דוד שלהם יורון גרייגוי שבצד של סרסיי. יורון תופס את יארה ותיאון מעדיף לברוח מאשר להציל את אחותו. תיאון מגייס את הצוות שנשאר לו כדי לחזור למעלה המלך ולשחרר את יארה. והוא מצליח. לאחר מכן, תיאון מחליט לחזור לווינטרפל שעכשיו משפחת סטארק שולטת שם כדי לעזור להם להילחם נגד צבא מתים אכזר שיתקוף את חומות ווינטרפל. בזמן המלחמה תיאון מגן על בראן סטארק ונהרג על ידי מלך הלילה.

בעיבוד הטלוויזיוני[עריכת קוד מקור | עריכה]

ההכרזה על ליהוקו של אלפי אלן, אז שחקן אלמוני, לתפקיד של תיאון יצאה באוגוסט 2009. על תפקידו כ"סרחן" קיבל ביקורות מעורבות. רבים הרעיפו שבחים על משחקו של אלן[3], אך אחרים ביקרו את החלטת היוצרים לגרום לרמזי להתעלל בתיאון. לאחר ההתקלות של תיאון בצי של דודו, יורון, ציין פול טאסי ממגזין פורבס:

בסצנה אחת, השווי של פיתוח הדמות לאורך שש שנים ירד לטמיון. זה מטריף. אני מכיר את הטענה הנגדית לכך, שתיאון תמיד יתמודד עם מה שעבר עליו כשרמזי התעלל בו ושסרחן תמיד יהיה שם איפשהו. אבל כבר חווינו את זה. קיבלנו אותו סובל, וסובל וסובל, ופחדן, ומסרב להינצל על ידי אחותו בעונה מוקדמת יותר מפני שהוא היה פשוט שבור. העברנו את השנה וחצי האחרונות כשאנחנו צופים בו זוחל בדרכו חזרה להיות שוב תיאון, באיזושהי צורה, ועכשיו התוכנית עושה לו את העוול הזה, הופכת אותו בחזרה לפחדן בדרך הכי דבילית שיש[4].

המקור באנגלית
In one scene, six year’s worth of character development gets thrown out the window. It’s maddening. I know the counter-argument to this, that Theon will always be haunted by his time spent being abused by Ramsay, and Reek will always be in there somewhere. But we’ve done this already. We’ve had him suffer and suffer and suffer and be a coward and refuse to be rescued by his own sister in an earlier season because he was just that broken. We spent the last year and a half watching Theon crawl his way back to being Theon again, in some capacity, and now the show does him this disservice, having him revert back to being a coward in the goofiest way possible.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • תיאון גרייג'וי, במסד הנתונים הקולנועיים IMDb (באנגלית)

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ 1 2 3 4 בספרים.
  2. ^ 1 2 3 4 5 6 7 בעיבוד הטלוויזיוני.
  3. ^ Griffin, Susan (10 באפריל 2015). "Alfie proves he is more than just Lily Allen's brother in Game of Thrones role". Irish Examiner. נבדק ב-8 בספטמבר 2017. {{cite web}}: (עזרה)
  4. ^ Tassi, Paul (25 ביולי 2017). "What On Earth Is 'Game Of Thrones' Doing To Theon Greyjoy?". Forbes. נבדק ב-8 בספטמבר 2017. {{cite web}}: (עזרה)
שיר של אש ושל קרח מאת ג'ורג' ר. ר. מרטין
משחקי הכס עימות המלכים סופת החרבות משתה לעורבים ריקוד עם דרקונים רוחות החורף
(טרם יצא לאור)
חלום של אביב
(טרם יצא לאור)