ג'יימי לאניסטר

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
ג'יימי לאניסטר
Jaime Lannister
ניקולאי קוסטר-ולדאו בתפקיד ג'יימי לאניסטר
ניקולאי קוסטר-ולדאו בתפקיד ג'יימי לאניסטר
שם ספר שיר של אש ושל קרח
תוכנית טלוויזיה משחקי הכס
הופעה ראשונה

בסדרת הספרים: "משחקי הכס", (1996)

בסדרת הטלוויזיה: "החורף מגיע", 2011
הופעה אחרונה בסדרת הטלוויזיה: "הפעמונים", 2019
יוצרים ג'ורג' ר. ר. מרטין
גילום הדמות ניקולאי קוסטר-ולדאו
מידע
כינויים "קוטל-המלך" (The Kingslayer)
"לביא לאניסטר" (The Lion of Lannister)
סטטוס מת[1]
גיל 34[2]/43[1]
תאריך לידה 266AC[2]‏/261AC[1], צוק קאסטרלי
מקום לידה צוק קאסטרלי עריכת הנתון בוויקינתונים
גזע בן אדם
מין זכר
מקצוע רוצח, יועץ, שומר ראש, סייף
שיוך בית לאניסטר
אזרחות שבע הממלכות עריכת הנתון בוויקינתונים
מקום פטירה המבצר האדום עריכת הנתון בוויקינתונים
דמויות קשורות
משפחה סרסיי (אחות, מאהבת), ג'ופרי (בן), מירסלה (בת), טומן (בן), טיווין (אבא), טיריון (אח)
חברים סר ברון[1], בריאן מטארת'
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

ג'יימי לאניסטר (בתרגום לעברית של הספרים מופיע כג'יים לאניסטר) הוא אחת הדמויות הראשיות המופיעות בסדרת הספרים שיר של אש ושל קרח מאת ג'ורג' ר. ר. מרטין ובסדרת הטלוויזיה המצליחה משחקי הכס, המבוססת עליה. בספרים הראשונים בסדרה היה ג'יימי דמות משקיפה (כלומר, לא סופרו פרקים מנקודת מבטו) אך החל מהספר סופת החרבות הפך לדמות תצפית.

ב"משחקי הכס", ג'יימי הוא אביר במשמר המלך וצאצא לבית לאניסטר, אחד הבתים העשירים והחזקים ביותר בממלכה הבדיונית ווסטרוז. למרות שתחילה הוא מתואר כדמות לא מוסרית וחסרת מצפון בהמשך הוא מתגלה כדמות מורכבת הרבה יותר המעוררת כבוד ואף סימפתיה.

בעיבוד הטלוויזיוני של הסדרה מגלם אותו השחקן הדני ניקולאי קוסטר-ולדאו.

ביוגרפיה בדיונית[עריכת קוד מקור | עריכה]

באירועים הקודמים ל"משחקי הכס"[עריכת קוד מקור | עריכה]

ג'יימי נולד זמן קצר לאחר לידתה של אחותו סרסיי. שניהם מתוארים בתור ילדים כבלתי נפרדים, וכבר בגיל צעיר קיימו גילוי עריות שהמשיך גם בבגרותם ואפילו אחרי נישואיה של סרסיי לרוברט באראתיאון. בגיל 15 השתתף ג'יימי בקרב הראשון שלו נגד אחוות קינגסווד בתור נושא כליו של לורד סומנר קרייקהול ואחריו קיבל תואר אבירות מסר ארתור דיין.

לפני חזרתו לצוק קאסטרלי, ביקר את אחותו במעלה המלך ששכנעה אותו להצטרף למשמר המלך כדי שיישאר קרוב אליה. ג'יימי התקבל למשמר המלך (והבין עד מהרה שמינויו אושר משום שהמלך אאריז רצה לגרום לטיווין אביו לאבד את יורשו, שכן חברי משמר המלך לא יכולים לשאת אישה), אבל אחרי שטייווין התפטר מתפקידו כיד המלך, הוא לקח איתו את סרסיי בחזרה לצוק קאסטרלי, והשניים נאלצו להיפרד לתקופת מה.

במהלך שירותו כאביר במשמר המלך, החל ג'יימי לפתח רגשות קשים כלפי המלך אאיריז. הוא צפה בו שורף את לורד ריקארד סטארק ובנו בראנדון בעודם חיים ושמע אותו אונס את אשתו, רהאילה. השיא הגיע כאשר טיווין, אביו של ג'יימי, החליט לתקוף את מעלה המלך במהלך המרד של רוברט באראתיאון. ג'יימי הבין שהמלך אאיריז רוצה לשרוף את מעלה המלך ואת תושביה באש פרא כדי למנוע מהצבא של טיווין להשיג אותו. בתגובה לכך, הפר ג'יימי את השבועה שנשבע להגן על המלך, והרג אותו. על מעשה זה נענש בכינוי המעליב "קוטל-המלך" (The Kingslayer), כשרק מעטים יודעים את המניע להריגה.

בספרים הראשונים ובעונות הראשונות בטלוויזיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

ג'יימי לאניסטר מלווה את המשלחת המלכותית בדרכה לווינטרפל, לשם נסע המלך רוברט במטרה להציע לחברו הוותיק אדארד סטארק את תפקיד ימין המלך. במהלך הביקור, בנו הקטן של אדארד, בראן, מגלה בטעות שג'יימי וסרסיי מקיימים יחסי מין. ג'יימי דוחף אותו מהחלון כדי להרוג אותו, במטרה לשמור על הקשר המיני ביניהם בסוד.

בראן, מצליח לשרוד את הנפילה אך הופך לנכה ומאוחר יותר כאשר מתנקש מנסה להרוג את בראן, קייטלין סטארק אוסרת את טיריון, אחיו של ג'יימי, מתוך מחשבה שהסכין של המתנקש הייתה שייכת לו. כנקמה על מעשה זה, ג'יימי תוקף את אנשיו של אדארד סטארק ומתנהל ביניהם קרב ברחובות מעלה המלך ובסופו של דבר שני הצדדים סופגים אבדות רבות ואדארד נפצע קשה ברגלו. בהמשך, מגלה נד כי שלושת ילדיו של המלך רוברט הם למעשה פרי הרומן של ג'יימי וסרסיי, אך השתלשלות האירועים מובילה לכך שהוא מוצא להורג על ידי בנם הבכור, ג'ופרי באראתיאון, שמוכתר למלך החדש.

בנו של אדארד, רוב, מכריז מלחמה כנגד בית לאניסטר (שתיקרא לימים כמלחמת חמשת המלכים) וג'יימי מסייע לאביו במלחמה ומפקד על חצי מהצבא הלאניסטרי. הוא מצליח לכבוש את טירת נהרן מידם של בית טאלי (שמצוי בברית עם בית סטארק), אך מאוחר יותר מפסיד לצבאו של רוב ונופל בשבי. למרות נפילתו של ג'יימי בשבי, ג'ופרי ממנה אותו למפקד משמר המלך.

בספר השני בסדרה, טיריון עורך מספר ניסיונות על מנת לשחרר את ג'יימי בכך שהוא מציע לסטארקים את סאנסה ואת אריה עבורו (בסדרת הטלוויזיה, לורד פיטר בייליש משמש כמתווך בעסקה). מאוחר יותר, ג'יימי מקיים שיחה עם קייטלין במהלכה הוא מתוודה בניסיון רציחתו של בראן סטארק ועל גילוי העריות שלו עם סרסיי. הוא גם לועג לנד ואומר לה שזנח את כבודו ברגע שהפך אבא לממזר. בסדרת הטלוויזיה ג'יימי לא מתוודה בפני קייטלין על גילוי העריות וכשנשאל מדוע ניסה לרצוח את בראן הוא בוחר לא לענות לה. בספרים מופיע קטע נוסף שנשמט, כאשר אדם שמתחזה לאדמיור טאלי משחרר את ג'יימי מהשבי, אך הוא נתפס במהרה על ידי אדמיור האמיתי ומוחזר לכלא. בסדרת הטלוויזיה קיים קטע מקביל אך שונה, שבמהלכו ג'יימי הורג את שותפו לתא (בן דודו) ואת השומר ובכך מצליח למעשה לברוח מהשבי, אך נתפס גם כאן במהרה.

בהמשך, ג'יימי משוחרר על ידי קייטלין בתמורה לסאנסה ואריה ונשלח למעלה המלך בליווי בריאן מטארת' ובן דודו, קליאוס פריי (בסדרת הטלוויזיה הוא מלווה על ידי בריאן מטארת' בלבד). במהלך המסע הוא מספר לה על המניעים האמיתיים שגרמו לו להרוג את המלך המשוגע ונוצר בין שניהם חיבור. בדרך, קליאוס נהרג על ידי שודדים וג'יימי ובריאן נופלים בשבי של אחדים מבני חסותו של רוז בולטון. בפקודת מנהיג החבורה, וארגו הואט, כורת אחד מהאנשים את כף ידו הימנית של ג'יימי בניסיון לסכסך בין הבולטונים ללאניסטרים (דבר שלא קרה בפועל). בסדרת הטלוויזיה קורה הדבר אחרי שג'יימי מונע מאנשי החבורה לאנוס את בריאן. כריתת ידו הימנית של ג'יימי פוגעת בו פגיעה קשה, מאחר שאיבד את יד החרב שלו ואת ביטחונו העצמי.

ג'יימי ובריאן נלקחים לטירת הארנהאל, שם רוז בולטון חושף בפני ג'יימי את התוכנית שלו לכרות ברית עם הלאניסטרים. בולטון שולח את ג'יימי חזרה למעלה המלך, יחד עם צבא. בריאן נשארת כשבויה בטירה, אבל ג'יימי חולם עליה בלילה וחוזר לחלץ אותה. הוא מגיע למעלה המלך ומגלה שבנו, המלך ג'ופרי הורעל למוות ושטיריון אחיו מאושם ברצח, למרות שג'יימי מסרב להאמין שהוא המרעיל. בסדרת הטלוויזיה המוות של ג'ופרי מתרחש רק לאחר חזרתם של בריאן וג'יימי אל מעלה המלך ונוספה סצנה שבה ג'יימי אונס את סרסיי בסמוך לגופת בנם. סצנת האונס עוררה סערה גם בשל השינוי מהספרים לפיהם הם שכבו בהסכמה במאי הסדרה התראיין ואמר שלא היה מדובר באונס אלא במין בהסכמה[3].

אחרי כן, ג'יימי נותן לבריאן חרב פלדה ולריאנית שחושלה מחדש מהחרב המקורית של נד סטארק במטרה שתסייע לה למצוא את סאנסה ואריה. בסדרת הטלוויזיה הוא נותן לה גם את פודריק פיין לנושא כלים, לאחר שזה ניתן לו על ידי טיריון. בניגוד לכך, בספרים פודריק חובר לבריאן מאוחר יותר בתקווה למצוא את טיריון שנמלט מווסטרוז בעזרתו של ואריז. ג'יימי הוא למעשה זה שמשחרר את טיריון מתאו בכלא ומאפשר לו להימלט, לאחר שטיריון מפסיד במשפט בדו-קרב ונידון למוות. ג'יימי משחרר את טיריון לחופשי כנגד רצון אביהם, לורד טייווין. לפני שטיריון עוזב, ג'יימי מגלה לו את הסוד הנורא על טישה: היא לה הייתה זונה. אביהם כל כך כעס שטיריון התחתן עם בת איכים, שהוא אילץ את ג'יימי לשקר לטיריון. כשטיריון מגלה את האמת אחרי כל כך הרבה שנים, הוא מתמלא זעם, מכה את ג'יימי, מגלה לו שלסרסיי יש מאהבים אחרים (ביניהם לאנסל), ונשבע להתנקם בו, בסרסיי ובאביהם.

עוד שוני בין הספרים לסדרת הטלוויזיה הוא שלפני הימלטו של טיריון הוא מייעץ לג'יימי להסתייע בברון כדי להתאמן בידו השנייה ולשוב להיות לוחם. בספרים, ג'יימי בוחר בעצמו את סר אילין פיין שיאמן אותו (מפני שאילין פיין חסר לשון ולכן לא יוכל לספר לאחרים על היכולת הגרועה של ג'יימי בידו השמאלית). עלילת האימונים של ג'יימי עם פיין שונתה בסדרה בין היתר בגלל שהשחקן ששיחק את פיין חלה בסרטן[4].

ב"משתה לעורבים" ו"ריקוד עם דרקונים"[עריכת קוד מקור | עריכה]

מערכת היחסים בין סרסיי וג'יימי מתדרדרת. ככל שג'יימי מתבונן באחותו, התיעוב שהוא חש כלפיה גובר, ואילו היא בזה לו בשל השינוי שחל באישיותו, שבעיניה זו חולשה.סרסיי מציעה לג'יימי את תפקיד ימין המלך. משהוא מסרב, היא מבקשת ממנו לרכוב לנהרן ולכבוש את הטירה מידיו של סר ברינדן "דג-שחור" טאלי, מאחרוני הנאמנים לבית סטארק. בדרכו לנהרן הוא פוגש את בן דודו, לאנסל, שמתוודה בפניו ששכב עם סרסיי, ובכך מאשר את דבריו של טיריון עליה; בנוסף, ג'יימי מגלה שסרסיי אחראית לא רק לרצח של רוברט, אלא גם לרצח של הספטון העליון הקודם (זה שקדם לדרור העליון). התיעוב שג'יימי חש כלפי סרסיי הופך לשנאה, והוא אפילו שוקל להרוג אותה. בנהרן, הוא מנסה לדבר עם דג-שחור ולשכנע אותו לוותר על הטירה, אבל בלאקפיש לא מסכים להיכנע. במקום זאת, הוא משכנע את אחיינו של ברינדן והאדון הנוכחי של נהרן, אדמור טאלי, המוחזק בשבי על ידי בית פריי מאז החתונה האדומה לוותר על הטירה. הוא מבטיח לו בתמורה למנוע שפיכות דמים ומאיים עליו שאם לא יעשה זאת, יהרוג את התינוק שלו ברגע שייוולד.

אחרי שהוא מקבל לידיו את הטירה, כותבת לו סרסיי שהיא נאסרה על ידי "הדרור העליון", המנהיג הדתי של מסדר הדרורים, ומבקשת שיגן עליה בדו-קרב (למרות שברור לה שלג'יימי הנכה אין שום סיכוי אפילו נגד סייף בינוני). ג'יימי, שכבר יודע שסרסיי אשמה בכל הפשעים שמייחסים לה (בגידה, ניאוף, גילוי עריות, הרצח של רוברט והרצח של הספטון העליון הקודם) וכעת ממש שונא אותה, בוחר שלא לענות למכתב ומצווה על אחד מנושאי הכלים שלו לשרוף אותו. קטע זה אינו מופיע בסדרת הטלוויזיה.

בהמשך, ג'יימי רוכב לטירת רייבנטרי הול, ובכלל לא אכפת לו שסרסיי אולי תוצא להורג לפני שיחזור למעלה מלך. הוא משכנע את לורד טייטוס בלאקווד, אחרון הנאמנים לרוב סטארק להיכנע לו, ללא אלימות. כך מסתיים למעשה המרד של בית סטארק, היריב העיקרי של בית לאניסטר במלחמת חמשת המלכים. בסוף הספר החמישי, ג'יימי מקבל ביקור לא צפוי מבריאן מטארת', שמבקשת את עזרתו לאחר שמצאה את סאנסה שנמצאת בידיו של כלב השמירה המאיים להרוג אותה. לקוראים ברור שזה שקר, שכן סאנסה נמצאת בעמק של ארין, וגורלו של כלב השמירה אינו ידוע, בריאן נלכדה קודם לכן על ידי ליידי לב-אבן (לשעבר קייטלין סטארק שהוחזרה לחיים על ידי האחווה) שאיימה להרוג אותה ואת מלוויה, אלא אם כן היא תסכים להרוג את ג'יימי. הרושם שנוצר הוא שבריאן מובילה את ג'יימי למלכודת. בסדרת הטלוויזיה כל עלילת ליידי לב-אבן הושמטה[5].

בעונות המאוחרות של סדרת הטלוויזיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

החל מהעונה החמישית, קו העלילה של ג'יימי בסדרת הטלוויזיה משתנה לחלוטין מזה שבספרים. כאשר סרסיי מקבלת איום על חייה של ביתה, מירסלה, היא שולחת את ג'יימי וברון במשימה סודית לממלכת דורן כדי לחלץ אותה. הנסיך דוראן מחליט לשלוח את מירסלה ואת בנו טריסטיין בחזרה למעלה המלך. בזמן שהספינה מפליגה מדורן, מירסלה מודה בפני ג'יימי שתמיד ידעה שהוא אביה, והשניים חולקים חיבוק קצר, אך בו ברגע מירסלה מתמוטטת ומתה לאחר שהורעלה על ידי אלריה.

בעונה השישית, ג'יימי חוזר למעלה המלך עם גופתה של מירסלה ומגלה על ההשפלה שסרסיי עברה ב"מצעד הבושה". הוא מתעמת עם הדרור העליון על כך שדן אותה ללכת עירומה ברחובות מעלה המלך וכאשר הוא מבין שגם מרג'רי עתידה לעבור מצעד דומה, הוא מנסה לשחרר אותה ואת לוראס ביחד עם צבא טיירל. לתדהמתו, מגלה ג'יימי שמרג'רי הפכה להיות חסידה של הדרור העליון ושבעקבותיה הפך גם בנו, המלך טומן, לחסיד האמונה, וזה מחליט להדיח את ג'יימי מתפקידו במשמר המלך בשל ניסיון חתירה כנגד המשטר והדת.

בפקודת המלך טומן, ג'יימי נשלח ביחד עם צבא לאניסטר לכבוש את נהרן מידיו של ברינדן "בלאקפיש" טאלי, שניצל מהחתונה האדומה והצליח לכבוש את הטירה מחדש מידי בית פריי. כמו בסדרת הספרים, ג'יימי מצליח לקבל את הטירה אחרי סדרה של מהלכים, ולאחר מכן, הוא חוזר למעלה המלך ומגלה שסרסיי הוכתרה כמלכה לאחר שפוצצה את הספט של ביילור באמצעות אש פרא, והרגה את הדרור העליון וחסידיו, הטיירלים ודודם, קוואן. למרות אירועים אלו ופלישתה של דאינריז טארגאריין לווסטרוז, הוא עדיין נשאר נאמן לאחותו סרסיי.

בעונה השביעית, בעזרת בית טארלי והאדונים האחרים של ארצות השפע שנשבעים אמונים לבית לאניסטר, ג'יימי מוביל את המתקפה הלאניסטרית על רמות גנים, בירתם של הטיירלים. לאחר כיבוש העיר, ג'יימי מאפשר לליידי אולנה למות בשתיית רעל ללא כאב. אולנה מספרת לו שהיא זו שהרעילה את ג'ופרי. בדרכם חזרה למעלה המלך, צבא לאניסטר בפיקודו של ג'יימי מותקף על ידי חלק מצבאה של דאינריז טארגאריין ואחד מדרקוניה. במהלך הקרב ג'יימי מנסה להרוג את דאינריז (ללא הצלחה) וניצל במזל על ידי ברון מהדרקון שמנסה לשרוף אותו בחיים. הקרב מסתיים בהפסד צורב עבור בית לאניסטר, שמאבד את בית טארלי ואדוני ארצות השפע לטובת דאינריז.

עם תום הקרב, שב ג'יימי למעלה המלך ובסיועו של ברון, הוא נפגש בחשאי עם אחיו טיריון, שבחלוף הזמן הפך לימין המלכה דאינריז טארגאריין, וטיריון מציע לו הפסקת אש במלחמת חמשת המלכים על מנת שיוכלו להתאחד (ביחד עם צבאותיהם של דאינריז וג'ון שלג) למלחמה בהלכים הלבנים בצפון. ג'יימי מיידע את סרסיי על קיום הפגישה ביניהם ומעביר לה את ההודעה, ובפגישה רבת-משתתפים שנערכת בבור הדרקונים ("דרגון פיט") במעלה המלך, מתחייבת סרסיי להצטרף ללוחמה בהלכים הלבנים. עם זאת, כאשר ג'יימי מתחיל לארגן את החילות הצועדים לצפון, סרסיי מספרת לו כי היא עומדת להפר את הבטחתה ושהיא איננה מתכוונת לשלוח את חייליה למלחמה - בתקווה שכל אויביה, החיים והמתים, יהרגו זה את זה. ג'יימי המזועזע מההחלטה האנוכית של סרסיי, מחליט לעזוב אותה ולרכוב בעצמו צפונה, לווינטרפל.

ג'יימי עומד בפני דאינריז והלורדים של הצפון, ומעיד על מעשיו נגד משפחת סטארק וטארגאריין, שכן היה נאמן לבית לאניסטר. בריאן מעידה לטובתו של ג'יימי, סאנסה וג'ון מחליטים להשאיר אותו בחיים. לאחר מכן, ג'יימי מדבר עם בראן ומבקש את סליחתו על שניסה להרוג אותו. כמו כן, ג'יימי משוחח עם בריאן ומצהיר כי הוא רוצה להילחם תחת פיקודה בקרב נגד ההלכים הלבנים.

ג'יימי נלחם בקרב על ווינטרפל לצד בריאן והאחרים. שניהם שורדים את הקרב. לאחר הקרב, ג'יימי ובריאן הופכים לנאהבים. למרות זאת, ג'יימי מחליט לחזור למעלה המלך, ולהתאחד שוב עם אחותו. הוא נהרג ביחד עם סרסיי במהלך המתקפה של דיינריז על מעלה המלך. מילותיו האחרונות הן, בתרגום חופשי, "שום דבר אחר לא חשוב. רק אנחנו."

בעיבוד הטלוויזיוני[עריכת קוד מקור | עריכה]

ליהוק[עריכת קוד מקור | עריכה]

השחקן ניקולאי קוסטר-ולדאו שמגלם את ג'יימי בסדרת הטלוויזיה

ההכרזה על ליהוקו של ניקולאי קוסטר-ולדאו לתפקיד של ג'יימי יצאה באוגוסט 2009[6]. על תפקידו זה היה מועמד לפרסי סאטורן ובחירת מבקרי הטלוויזיה לשחקן המשנה הטוב ביותר וכן לפרס בחירת הקהל לדמות האנטי-גיבור האהובה ביותר.

בדומה לג'יימי, קוסטר-ולדאו איננו שמאלי"[7] במציאות ולכן כאשר הוא מגלם את ג'יימי (שאיבד את ידו הימנית בעונה השלישית) איננו יכול להשתמש ביד ימין שלו ולכן הוא נאלץ להתמודד עם קושי פיזי ושלא להשתמש ביד הדומיננטית שלו.

באוקטובר 2014 פורסם שקוסטר-ולדאו ומספר שחקנים ראשיים נוספים שהיו חתומים בהפקה לשש עונות קיבלו העלאת שכר משמעותית[8] עבור תפקידם לעונות 5–7 וחוזה מחודש שמבטיח את השתתפותם בעונה 7. בסמוך ליציאת העונה החמישית פורסם באתר Deadline.com שקוסטר-ולדאו מרוויח קרוב ל-$300,000 לפרק. ביוני 2016 דיווח עיתון הוליווד ריפורטר שקוסטר-ולדאו עתיד להרוויח למעלה מ-$500,000 לפרק עבור עונות 7–8. ב-2017, הפך קוסטר-ולדאו לאחד השחקנים המשתכרים ביותר בהיסטוריה עבור פרק, כאשר השכר שלו קפץ ל-£2,000,000 לפרק.

ביקורת[עריכת קוד מקור | עריכה]

במהלך שלוש העונות הראשונות, הסדרה הפכה את ג'יימי מאחד הנבלים הברורים לדמות שהיא "מעין אנטי-גיבור"[9]. העיתונאי מאט פאולר מ-IGN ציין ב-2013 שהמסע שעבר עם בריאן מטארת' היה קו העלילה הטוב ביותר בעונה השלישית, מלבד החתונה האדומה. אדריק דודס מטיים מגזין כינה את ג'יימי "דמות מורכבת, חביבה באופן מוזר". אנדרו רומאנו מ-The Daily Beast סיכם זאת באופן הבא:

אבל ג'יימי לא היה דמות [שהתנהלה באופן] "שחור-לבן" לאורך זמן רב. בעצם, משחקי הכס העבירה את שלוש העונות הבאות כדי להפוך אותו לדמות די סימפטית. נקודת המפנה היתה כאשר ג'יימי נתפס ונכלא על ידי הסטארקים - חוויה שהצניעה אותו, הפכה אותו לאנושי יותר ולבסוף השאירה אותו ללא יד החרב שלו כשהוא נאבק למצוא זהות חדשה במקום זו של קוטל-המלך. ודאי, ג'יימי עדיין יכול להרוג את בן הדוד שלו כדי לברוח מהשבי. אבל הוא יכול גם להציל את השותפה שלו בריאן מטארת' מדוב. ולהתחייב להחזיר את בנות סטארק לאימן, קייטלין. ולסרב להרוג את אחיו טיריון מטעם סרסיי. וכן הלאה. הוא היה אידיוט נתון בסכנה - אבל הוא בעצם ניסה לעשות את הדבר הנכון[10].

המקור באנגלית
But Jaime wasn't a black-and-white baddie for long. In fact, GoT spent the next three seasons transforming him into a pretty sympathetic character. The turning point was when Jaime was captured and chained up by the Starks—an ordeal that humbled him, humanized him, and eventually left him without a sword hand, struggling to find a new, post-Kingslayer identity for himself. Sure, Jaime could still slaughter his own cousin to escape captivity. But he could also rescue his sidekick Brienne of Tarth from a bear. And pledge to return the Stark girls to their mother, Catelyn. And refuse to kill his brother Tyrion on Cersei's behalf. And so on. He was a compromised, conflicted asshole—but he was basically trying to do the right thing.

מועמדויות לפרסים[עריכת קוד מקור | עריכה]

קוסטר-ולדאו זכה למספר מועמדויות לפרסים עבור גילום תפקידו של ג'יימי בסדרת הטלוויזיה, ביניהם לפרס לשחקן המשנה הטוב ביותר בסדרת דרמה בפרסי בחירת מבקרי הטלוויזיה לשנת 2013 וכן במועמדות לפרס שחקן המשנה של פרסי סטלייט וגולד דרבי. כמו כן, הועמד לפרס בחירת הקהל לשנת 2014 לדמות האנטי גיבור האהובה ביותר, לפרס סאטורן לשחקן המשנה הטוב ביותר, לפרס זולו הדני לשחקן הטוב ביותר בשנת 2017 וכן לפרס אמי לבידור בפריים טיים לשחקן המשנה בסדרת דרמה לשנת 2018.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא ג'יימי לאניסטר בוויקישיתוף
  • ג'יימי לאניסטר, במסד הנתונים הקולנועיים IMDb (באנגלית)

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ 1 2 3 4 בעיבוד הטלוויזיוני.
  2. ^ 1 2 בספרים.
  3. ^ מערכת וואלה! NEWS‏, "ג'יימי לא אנס את סרסיי": יוצרי "משחקי הכס" על הסצנה המדוברת, באתר וואלה!‏, 22 באפריל 2014
  4. ^ Renfro, Kim (19 באפריל 2015). "Why you'll see more of this fan favorite in season five of 'Game of Thrones'". Business Insider. נבדק ב-1 בספטמבר 2017. {{cite web}}: (עזרה)
  5. ^ Lee, Ben (14 ביולי 2017). "George RR Martin "argued" with Game of Thrones bosses over decision NOT to include Lady Stoneheart". Digital Spy. נבדק ב-1 בספטמבר 2017. {{cite web}}: (עזרה)
  6. ^ Hibberd, James (20 באוגוסט 2009). "HBO appoints subjects to Thrones". The Hollywood Reporter. נבדק ב-1 בספטמבר 2017. {{cite web}}: (עזרה)
  7. ^ Nguyen, Hanh (25 באפריל 2013). "Game of Thrones' Coster-Waldau on Jaime Losing His Hand ... But Not His Hair". TV Guide. נבדק ב-1 בספטמבר 2017. {{cite web}}: (עזרה)
  8. ^ Belloni, Matthew; Goldberg, Lesley (30 באוקטובר 2014). "Game of Thrones Cast Signs for Season 7 with Big Raises". The Hollywood Reporter. נבדק ב-1 בספטמבר 2017. {{cite web}}: (עזרה)
  9. ^ Saraiya, Sonia (20 באפריל 2014). "Rape of Thrones". The A.V. Club. נבדק ב-7 בספטמבר 2017. {{cite news}}: (עזרה)
  10. ^ Romano, Andrew (14 באפריל 2014). "Why We Should Pretend the Game of Thrones Rape Scene Never Happened". The Daily Beast. נבדק ב-1 בספטמבר 2017. {{cite web}}: (עזרה)
שיר של אש ושל קרח מאת ג'ורג' ר. ר. מרטין
משחקי הכס עימות המלכים סופת החרבות משתה לעורבים ריקוד עם דרקונים רוחות החורף
(טרם יצא לאור)
חלום של אביב
(טרם יצא לאור)