משחקי הכס

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
משחקי הכס
A Game of Thrones
מידע כללי
מאת ג'ורג' ר. ר. מרטין
שפת המקור אנגלית
תורגם לשפות מעל ל - 10 שפות שונות
סוגה פנטזיה
מקום התרחשות ווסטרוז עריכת הנתון בוויקינתונים
הוצאה
תאריך הוצאה 1996
מספר עמודים 772
הוצאה בעברית
הוצאה אופוס
תאריך 1999
תרגום עידית שורר
פרסים
  • פרס לוקוס לנובלת פנטזיה (ג'ורג' ר. ר. מרטין, 1997)
  • פרס איגנוטוס לרומן הזר הטוב ביותר (2003) עריכת הנתון בוויקינתונים
סדרה
סדרת ספרים שיר של אש ושל קרח
הספר הבא עימות המלכים
קישורים חיצוניים
הספרייה הלאומית 003770600, 003443827
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

משחקי הכסאנגלית: A Game of Thrones) הוא הספר הראשון בסדרת הפנטזיה האפית "שיר של אש ושל קרח" מאת הסופר האמריקאי ג'ורג' ר. ר. מרטין, אשר יצא לאור באוגוסט 1996. הספר מספר בעיקר את סיפורן של ארבע משפחות אצילים ביבשת ווסטרוז, בית סטארק, בית לאניסטר, בית באראתיאון ובית טארגאריין מנקודות המבט השונות של חברים שונים במשפחות. עלילת הספר מתארת את מאבקי הירושה על כס המלכות ביבשת ווסטרוז, ובמקביל את היווצרותם של שני איומים על-טבעיים במקומות מרוחקים גאוגרפית מווסטרוז. ביבשת המזרחית לראשונה זה 300 שנה מופיעים דרקונים, ובגבול הצפוני של היבשת מתחילים להגיע דיווחים על קיומם של אל-מתים שנקראים "האחרים".

הספר זכה בפרס לוקוס לשנת 1997[1] וכן היה מועמד לפרס נבולה[1] ולפרס הפנטזיה העולמי.[1] הנובלה "דם הדרקון" שמהווה אסופה של כל פרקיה של דאינריז טארגאריין מהספר זכתה בפרס הוגו לנובלה הטובה ביותר של 1997. בינואר 2011 הגיע הספר לראשונה לרשימת רבי המכר של הניו יורק טיימס[2] וביולי של אותה שנה הגיע למקום הראשון.[3]

הספר הוא הבסיס לסדרת הטלוויזיה המצליחה של רשת HBO תחת אותו השם. שמו של הספר נגזר מציטוט של מלכת ווסטרוז, סרסיי לאניסטר: ”כשאתה משחק במשחקי הכס אתה מנצח או מת. אין מצב ביניים”.[4]

עלילה[עריכת קוד מקור | עריכה]

שבע הממלכות[עריכת קוד מקור | עריכה]

הספר נפתח במסעם של שלושה סיירי "משמר הלילה", ארגון צבאי עתיק יומין המגן על העולם המתורבת השוכן בדרום יבשת ווסטרוז, מפני איומים המגיעים מחלקה הצפוני הבלתי מוכר של היבשת. שלושת הסיירים מותקפים על ידי אויב לא ידוע, כשהם בטוחים כי מדובר באויבים עתיקים ומיתולוגיים הנקראים "האחרים", אשר לא נצפו מזה אלפי שנים. רק סייר אחד שורד את ההתקפה, והוא בורח דרומה אל מעבר לחומת האבן והקרח חזרה לשבע הממלכות (חלקו המוכר של העולם).

אדארד סטארק ("נד"), הלורד היושב במצודת ווינטרפל, ואחראי על חלקה הצפוני של הממלכה, נאלץ לשפוט את הסייר על עריקה ולהוציא אותו להורג, וזאת בנוכחות בניו של אדארד. בדרכם חזרה, בני סטארק מוצאים גופת זאבת בלהות, ולצידה שישה גורים חיים. מאחר שזאב הבלהות הוא סמלו של בית סטארק, מחליט אדארד (אב המשפחה) לחלק את הגורים בין ילדיו (לנד שישה ילדים - שלושה בנים חוקיים - רוב, בראן וריקון, שתי בנות - סאנסה ואריה, וממזר, לכאורה, בשם ג'ון).

רוברט באראתיאון, מלך "שבע הממלכות" ואשתו המלכה סרסיי לאניסטר מבקרים אצל אדארד סטארק בווינטרפל. רוברט מבקש למנות את אדארד כיד ימינו, כיוון שג'ון ארין, ימין המלך הקודם, מת בפתאומיות. אדארד ורוברט היו בעבר אחים לנשק וחברים טובים, והובילו יחדיו את המרד כנגד המלך הקודם, אאיריז השני "המשוגע", שבעקבותיו עלה רוברט על כס הברזל. לכן אדארד מסכים לקחת על עצמו את המינוי כימין המלך, גם אם באי-רצון.

קייטלין, אשתו של אדארד, מקבלת הודעה קודרת מאחותה ליסה, אלמנתו של ג'ון ארין, הימין הקודם של המלך רוברט, שרומזת שבעלה נרצח, ומאשימה ברצח את בית לאניסטר, ולכן קייטלין משכנעת את אדארד ללכת למעלה המלך, עיר הבירה, ולהיות ימין המלך כדי שיוכל לחקור את רצח ג'ון ארין ולהיות בטוח שבית לאניסטר הוא האשם. כאשר אדארד והמלך רוברט יוצאים לצוד, בנו האמצעי של אדארד, בראן, מגלה כי המלכה סרסיי שוכבת עם אחיה, ג'יימי. השניים חושפים את בראן, ובמטרה לשמור על סודם, ג'יימי דוחף את בראן מראש המגדל. בראן שורד את הנפילה בדרך נס, אך מאבד את היכולת ללכת.

כתוצאה מהעובדה שבראן בקומה, אדארד נאלץ לצאת למסע למעלה המלך אך ורק עם שתי בנותיו, סאנסה ואריה, ועוזב את אשתו ובניו. בנו, ג'ון שלג, עוזב את וינטרפל לכיוון צפון, בכוונה להתנדב למשמר לילה. לאחר שהמלך ומשמרו עוזבים, מתנקש מנסה לרצוח את בראן, אבל זאב הבלהות שלו, קיץ, הורג את המתנקש ומציל את חייו של בראן. קייטלין מבינה כי משפחתה בסכנה, והלאניסטרים מנסים להרוג את בראן בגלל משהו שהוא ראה. היא חוששת גם לחייהם של אדארד ובנותיה. ולכן היא נוסעת דרומה כדי להביא לבעלה את החדשות. רוב סטארק נשאר בווינטרפל לשמור על אחיו וגם להיות הלורד של הטירה והצפון.

כאשר קייטלין מגיעה למעלה המלך, היא נפגשת עם לורד פיטר בייליש, המכונה גם בשם "אצבעון". אצבעון, חבר ילדות של קייטלין, ממונה על אוצר הממלכה. אצבעון מספר כי המתנקש שניסה לרצוח את בראן השתמש בפגיון השייך לאחיהם של סרסיי וג'יימי, טיריון לאניסטר. בדרכה חזרה לווינטרפל, קייטלין פוגשת בטיריון לאניסטר, והיא שובה אותו, ומביאה אותו למשפט אצל אחותה, הנמצאת בקן הנשרים של בית ארין. קייטלין מגלה כי אחותה השתנתה מאוד, היא שמנה ואחרי שבעלה מת היא התבצרה עם בנה היחיד, רוברט, ב"קן הנשרים", טירתו של בעלה מתוך חרדה על חייה ובמיוחד על חיי בנה. ליסה מאשימה את טיריון ברצח ג'ון ארין, בעלה, ובניסיון לרצוח את בראן. טיריון דורש משפט בדו-קרב ומנצח בסיוע שכיר החרב, ברון, הנלחם עבורו, וכך הוא משתחרר.

בעוד המלך ופמלייתו עושים את דרכם למעלה המלך, הנסיך ג'ופרי, בנו ויורשו של רוברט, יוצא לטייל עם סאנסה סטארק. השניים אמורים להתחתן כאשר סאסנה תגיע לפרקה. ג'ופרי במהרה מתעמת עם אחותה של סאנסה, אריה, שמתאמנת בחרב עץ. העימות הופך לאלים, ובסופו של דבר זאבת הבלהות של אריה נושכת את ג'ופרי. המלך נאלץ להעניש את הסטארקים, לאחר שסרסיי אשתו מכריחה אותו לעשות זאת. מאחר שזאבת הבלהות של אריה ברחה, רוברט מחליט להוציא להורג את זאבת הבלהות של סאנסה.

לבסוף אדארד מגיע למעלה המלך ולומד בהדרגה שרוברט אינו החבר הטוב שזכר, ושהחצר נקרעת ברשת של מזימות וסודות. אדארד נאלץ לבצע מטלות רבות בתור ימין המלך, מאחר שרוברט לא מעוניין בבירוקרטיה ומעדיף לבלות את זמנו בלהשתכר ובלצוד. לאחר שאדארד מגלה מקייטלין על מה שהתרחש בווינטרפל, הוא עצמו מתחיל לחקור את מותו של ג'ון ארין. אדארד מגלה שג'ון ביקר את ממזריו של רוברט, ואדארד חושד שג'ון גילה משהו שגרם ללאניסטרים לרצוח אותו. לאחר שקייטלין שובה את טיריון, המתיחות בין בית סטארק ובית לאניסטר נמצאת על סף עימות, וג'יימי לאניסטר תוקף את אדארד ואנשיו במטרה להשיב את אחיו. במהלך העימות, הסוס של אדארד מועד ונופל על רגלו ופוצע אותה. לאחר המעשה הזה, ג'יימי בורח מהעיר, מחשש שרוברט יעניש אותו. אדארד מגלה את סיבת מותו של ג'ון ארין, ומבין כי ג'ופרי ואחיו הקטנים, מירסלה וטומן הם הילדים של ג'יימי עם אחותו התאומה, סרסיי - מה שאומר שלרוברט וסרסיי אין ילדים משותפים. לפני שאדארד מצליח לספר זאת לרוברט, המלך נפצע קשות במהלך צייד על ידי חזיר בר, והוא גוסס. אדארד חושש כי גם מאחורי המעשה הזה עומדים הלאניסטרים, ואחיו הצעיר של רוברט, רנלי, פונה לאדארד במטרה למרוד בג'ופרי ולהשתלט על הממלכה. אדארד מסרב לעשות זאת, כיוון שהוא לא מוכן לעשות מעשה לא מכובד בטענה שסטאניס, אחיו הצעיר יותר של רוברט, אך הגדול מרנלי, הוא היורש. לפני שרוברט מת, הוא הופך את אדארד למגן הממלכה (לשלוט בממלכה לתקופת זמן מוגדרת), עד שג'ופרי יהיה בוגר מספיק כדי למלוך. רוברט מת מבלי לדעת את האמת על בנו. אדארד פונה לאצבעון, שישחד את משמר העיר. אבל אצבעון בוגד באדארד, והלאניסטרים ומשמר העיר הורגים את אנשיו של אדארד ושובים את אדארד. סאנסה הופכת לשבויה של הלאניסטרים, בעוד אריה מצליחה לברוח.

ג'ופרי הופך למלך של שבע המלכויות, ואדארד מואשם בבגידה הממלכה. העובדה שטיריון לאניסטר הפך לשבוי של קייטלין סטארק, גורמת לאביו, טיווין, לפתוח במלחמה כנגד הסטארקים. כאשר טיריון מגיע לאביו, לאחר ששוחרר, נראה כי יש סיכוי להפסקת אש, אבל ג'ופרי, המלך הצעיר, יוצר מלחמת אזרחים, כאשר הוא מחליט להוציא את אדארד להורג.

מותו של אדארד גורם לבנו, רוב, לאסוף את צבאות הצפון ולהילחם בלאניסטרים. רוב מחליט לנקום את מות אביו ולשחרר את אחיותיו. הוא מוביל מתקפה אסטרטגית נגד הלאניסטרים, ומצליח לשבות את ג'יימי. צבא הצפון מכתיר את רוב להיות מלך הצפון. באותו הזמן, רנלי מוכרז כמלך גם הוא, לאחר שכרת ברית עם בית טיירל. שלושת המלכים אוספים את צבאותיהם, ומלחמת האזרחים מתחילה.

על החומה[עריכת קוד מקור | עריכה]

בצפון ניצבת חומת קרח ענקית שנועדה להגן על שבע המלכויות מפני היצורים האפלים הנמצאים מעבר לחומה. האויב הגדול ביותר נקרא "האחרים", אולם האמונה הרווחת היא שהם נעלמו לפני מאות שנים. ג'ון שלג, בנו הממזר של אדארד סטארק, הופך לאח במשמר הלילה, לאחר שקיבל השראה מדודו, בנז'ן שאף הוא עזב את הממלכה כדי להצטרף למשמר הלילה. ג'ון מגלה כי כל מה שחשב על החומה היה שקר. הוא דמיין שעל החומה הגנו אחים חסרי פחד, אך מגלה כי המסדר הפך לעצלן, וכי רוב האחים במשמר הם אנשים שנדחקו אל שולי החברה: יתומים, בנים לא רצויים, פושטי יד, ופושעים שנענשו ונשלחו לחומה. ג'ון מקווה להפוך לסייר, כמו דודו, אבל הוא מתמנה יחד עם מספר נערים להיות עובד משק, והוא מתאכזב. אולם הוא מגלה שהוא ממונה להיות נושא כליו של מפקד המשמר, הלורד ג'אור מורמונט, תפקיד שמאפשר לו להיות קרוב לכל האירועים החשובים. ממינוי זה מסיק ג'ון שמורמונט מעוניין להכשיר אותו לפיקוד.

חברו הטוב ביותר של ג'ון בחומה הוא סאמוול טארלי, נער שמן ופחדן, שהתמנה להיות עוזרו של המלומד הישיש אאימון טארגאריין. ג'ון מגלה כי דודו בנז'ן נעלם, ולבסוף נמצאות שתי גופות של סייריו של בנז'ן מעבר לחומה. הגופות קמות לתחייה והורגות מספר אחים במשמר, אבל לבסוף ג'ון וזאב הבלהות שלו, אוב, מצליחים להציל את מורמונט ולהביס את אחד מהרפאים.

כאשר ג'ון מגלה כי אביו הוצא להורג על ידי המלך ג'ופרי, המקורב ללאניסטרים, הוא מתכוון לנטוש את החומה כדי לנקום את מותו, אבל חבריו מצליחים לתפוס אותו בדרכו דרומה ומצליחים לשכנע אותו להישאר ולא לערוק. מורמונט מודיע לג'ון כי האחים במשמר הלילה נשבעו שבועה, ומלחמות שבע המלכויות לא נוגעות להן. הוא גם מספר לו כי בכוונתו לצעוד מעבר לחומה, ולגלות מה קרה לבנז'ן ולשאר הסיירים, והאם הכוחות העל-טבעיים שמעבר לחומה התעוררו, וג'ון מסכים לצאת עמו למסע.

במזרח[עריכת קוד מקור | עריכה]

במזרח, דאינריז טארגאריין, בתו של המלך אאריז טארגאריין, "המלך המשוגע", נמכרת על ידי אחיה וייסריז לאדון הסוסים הדות'ראקי חאל דרוגו. תמורת נישואיה של אחותו, וייסריז מצפה לקבל צבא שיהיה מסוגל לפלוש לווסטרוז ולהחזיר לו את כס המלוכה שנלקח מאביו על ידי רוברט באראתיאון. בהדרגה נחשף כי וייסריז בן אדם שאינו ראוי וכשיר למלוכה, והגמול שבו הוא זוכה הוא כלל לא הדבר לו ציפה. דאינריז, בתחילה ילדה מפוחדת שהסובבים אותה השתמשו בה ככלי, מוצאת את מקומה בין אנשי הסוסים. עם הזמן היא מגלה אהבה עמוקה והבנה כלפי בעלה החדש, ובמהרה מוצאת את עצמה נושאת ברחמה את בנו, שמנובא שיהיה לוחם גדול שיאחד את כל השבטים הדות'ראקיים בכינוי 'הרמך שיעפיל על העולם'. לאחר ניסיון רצח דאינריז, כפקודה מרוברט, דרוגו מבטיח לדאני שיפליג לווסטרוז וישיב לה את כס המלוכה אליו יש לה זכות מלידה. וייסריז לא מרוצה מכך, וחושש כי דרוגו לא יספק לו את הצבא אשר הובטח לו. וייסריז מאז ומתמיד היה אלים כלפי דאינריז, אבל מאז שדאינריז הפכה לחאליסי של דרוגו, היא החלה להתמרד כנגד אחיה הבכור. בסופו של דבר, וייסריז מאיים על דאינריז מול דרוגו, מה שגורם לדרוגו להרוג את וייסריז בצורה אכזרית. באותו הזמן, דאינריז מפתחת ידידות עם אביר גולה בשם סר ז'ורה מורמנט, שנשבע להגן על דאינריז, ואפילו מציל אותה ממתנקש. לאחר קרב המתפתח בין החאלאסר (שבט דות'ראקי) של דרוגו נגד חאלאסר של חאל אחר, דרוגו נפצע בחזו ובכתפו. דאינריז פונה לעזרתה של מאגי (מכשפה) מקומית מהכפר אותו כבשו בעלה וצבאו בשם מירי מאז דור. אבל המכשפה בסופו של דבר בוגדת בדאינדריז, וגורמת למותם של דרוגו ובנה שעוד לא נולד. רוב צבאו של דרוגו נוטש את דאינריז. המעטים שנותרים איתה צופים בה בעוד היא שורפת את גופתו של דרוגו, יחד עם המאגי, מירי מאז דור, ושלוש ביצי דרקון שניתנו לה במתנה לחתונתה ונכנסת לאש בעצמה. דאינריז, כדרך פלא, יוצאת מהאש חיה וללא פגע חוץ משערה. הביצים בוקעות ודאינריז הופכת לאימם של שלושת הדרקונים.

נקודות המבט המוצגות בספר[עריכת קוד מקור | עריכה]

שם הדמות תפקיד מספר הפרקים
1 בראן סטארק בנם הצעיר של אדארד וקייטלין סטארק. 7
2 קייטלין "קייט" סטארק אשתו של אדארד סטארק, ואם משפחת סטארק. 11
3 דאינריז "דאני" טארגאריין בת טארגאריין, נסיכה ויורשת של דרגנסטון
וכס המלכות לאחר אחיה הבוגר וייסריז.
10
4 אדארד "נד" סטארק לורד ווינטרפל וריבון הצפון, מתמנה לימין המלך. 15
5 ג'ון שלג בנו הממזר של אדארד סטארק 9
6 אריה סטארק בתם הצעירה של אדארד וקייטלין סטארק 5
7 טיריון לאניסטר גמד, אח לתאומים ג'יימי וסרסיי.
בנו של הלורד טייווין לאניסטר.
9
8 סאנסה סטארק בתם הבכורה של אדארד וקייטלין סטארק. 6
סה"כ 73

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ 1 2 3 רשימת זוכי ומועמדי פרסי הפנטזיה והמדע-בדיוני לשנת 1997
  2. ^ [ רבי המכר] רשימת רבי המכר של הניו יורק טיימס מתאריך ה-2 בינואר 2011
  3. ^ [ רבי המכר] רשימת רבי המכר של הניו יורק טיימס מתאריך ה-10 ביולי 2011
  4. ^ ג'ורג' ר. ר. מרטין, משחקי הכס, הוצאת אופוס, תל אביב, 1999, עמ' 452
שיר של אש ושל קרח מאת ג'ורג' ר. ר. מרטין
משחקי הכס עימות המלכים סופת החרבות משתה לעורבים ריקוד עם דרקונים רוחות החורף
(טרם יצא לאור)
חלום של אביב
(טרם יצא לאור)