משתה לעורבים

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
משתה לעורבים
A Feast for Crows
מידע כללי
מאת ג'ורג' ר. ר. מרטין
שפת המקור אנגלית
סוגה פנטזיה
הוצאה
הוצאה אופוס
תאריך הוצאה ארצות הבריתארצות הברית 2005
ישראלישראל 2006
מספר עמודים

חלק ראשון "בשוך הסערה" - 432

חלק שני "עפר וכתר" - 432
הוצאה בעברית
תרגום יעל סלע-שפירו
סדרה
סדרת ספרים שיר של אש ושל קרח
ספר קודם סופת החרבות
הספר הבא ריקוד עם דרקונים
קישורים חיצוניים
הספרייה הלאומית 003668583

משתה לעורביםאנגלית: A Feast for Crows) הוא הספר הרביעי בסדרת שיר של אש ושל קרח של ג'ורג' ר. ר. מרטין. הוא יצא לאור באוקטובר 2005.

מרטין הודיע במאי 2005 שבגלל גודלה החריג של המסה הספרותית שכתב, הוא החליט תוך התייעצות עם עורכיו, לפצל את הנרטיב של הספר הרביעי לשני חלקים נפרדים, שיתפרסמו כשני ספרים עצמאיים. כל ספר יתאר את המתרחש באזור גאוגרפי שונה. "משתה לעורבים" יתמקד בדמויות שמצויות בווסטרוז, והספר הבא "ריקוד עם דרקונים", יעקוב אחר הדמויות מחוץ לווסטרוז. כך שלמעשה, הספרים יהיו ספרים משלימים שהתרחשותם היא בציר זמן אחיד ומקביל. הספר החמישי יתרחש בחלקו במקביל לספר הרביעי, ובחלקו האחר ימשיך את הספר הרביעי בשני האזורים (ווסטרוז ומחוצה לה). זאת במקום לחלק אותו לפי ציר זמן כרונולוגי לשני ספרים עוקבים.[1] מרטין בחר ששני הספרים הרביעי והחמישי יקרו במקביל, כשלכל ספר יהיה צוות דמויות כמעט שונה לחלוטין. חלוקת הדמויות התבצעה באופן גאוגרפי, בהתאם למיקום הממלכות בווסטרוז עם יוצא הדופן של אריה סטארק, שמרטין הוסיף לספר הרביעי, כדי שלא ייווצר מצב שאף אחת מהדמויות האהובות ביותר לא תופיע בספר (ג'ון שלג, טיריון ואריה - שלושתם מצויים מחוץ לווסטרוז בסוף העלילה של הספר השלישי).

משתה לעורבים היה הראשון מסדרת ספרי "שיר של אש ושל קרח" שעם צאתו לאור הגיע למקום הראשון ברשימת רבי-המכר של הניו יורק טיימס.[2] הישג שהצליחו להגיע אליו רק שני סופרי פנטזיה לפני מרטין, רוברט ג'ורדן[3][4][5][6][7] וניל גיימן.[8] בשנת 2006 הספר הועמד לפרס הוגו, פרס לוקוס ולפרס אגודת הפנטזיה הבריטית.[9] הספר חולק לשני חלקים: "בשוך הסערה", שמכיל 432 עמודים ו"עפר וכתר" שמכיל גם הוא 432 עמודים.

עלילה[עריכת קוד מקור | עריכה]

מלחמת חמשת המלכים מגיעה לסופה. סטאניס באראתיאון נטש את הלחימה בווסטרוז לטובת בלימת צבא הפראים על החומה, שם ג'ון שלג הפך ללורד המפקד ה-998 של משמר הלילה. המלך טומן באראתיאון, אחיו בן השמונה של ג'ופרי באראתיאון, משמש להלכה כמלך שבע הממלכות כאשר את התפקיד בפועל מבצעת אמו, סרסיי לאניסטר. בריאן, העלמה מטארת', יצאה למשימה למצוא את סאנסה סטארק, בתמיכתו של ג'יימי לאניסטר. סאנסה סטארק מסתתרת בבקעה, מוגנת על ידי פטיר באיליש, שקודם לכן רצח את אשתו ליסה ארין והכתיר את עצמו למגן הבקעה ושומרו של רובין ארין בן השמונה.

בשבע הממלכות[עריכת קוד מקור | עריכה]

פרולוג באולדטאון[עריכת קוד מקור | עריכה]

פייט הוא חניך צעיר שמתלמד במצודה. הוא גנב מפתח חשוב למחסן של ספרים ורשומות לבקשתו של זר בעבור תגמול; אלא שאותו הזר הורג את פייט לאחר מכן בעזרת רעל.

מעלה המלך[עריכת קוד מקור | עריכה]

בעקבות מות בנה, המלך ג'ופרי, שהורעל במשתה חתונתו, ובעקבות הירצחו של ימין המלך ואביה טיווין לאניסטר, תפסה סרסיי לאניסטר את כס השלטון כמלכה עוצרת בשם בנה הצעיר, טומן. שלטונה של סרסיי כמלכה העוצרת מאופיין בשחיתות חוצת גבול ובהעדפת מקורבים פרועה. מועצת המלך מכילה חברים נאמנים, אך חסרי יכולות. היא מתעלמת מעצותיו המעשיות של דודה, קוואן לאניסטר, ומאחיה, ג'יימי לאניסטר, ומפגינה ניכור כלפי שניהם. חוסר האמון ההולך וגובר של סרסיי בבית טיירל מכביד על שלטונה גם הוא, שמופגן במיוחד כלפי מארגארי טיירל, אותה סרסיי קושרת לנבואה העתיקה שנחשפה אליה בילדותה מפיה של 'מאגי צפרדע'. לפי הנבואה, היא תראה את כל ילדיה מוכתרים, אך גם תראה אותם מתים לפניה; ויום אחד תאבד את מעמדה לטובת מלכה אחרת, לפני שהיא תמות בידיו של "הוולונקאר" ("אח קטן" בוליריאנית גבוהה, שסרסיי מפרשת כטיריון, שהרג בעצמו את טיווין).

שלטונה מוביל לחובות כספיים, המתווספים לנוכח חוסר היכולת של המנהלים הכלכליים במועצה שלה, אותם היא חבה לבנק הברזל של בראאבוס. כאשר סרסיי מפטרת את נציגיה, בנק הברזל מסרב להעניק לה הלוואות חדשות ודורש את תשלום כל החובות, ובכך כמעט משתק את כלכלת ווסטרוז. על מנת ליישב את חובות הממלכה לאמונת השבעה, סרסיי מותירה למאמיניה הפורמליים להקים מחדש את הסדר הצבאי של האמונה, בעודה מתעלמת מהניגודיות שהדבר יוצר לאור עמדתה כמלכה.

בתקווה להחליש את ההשפעה של בית טיירל, סרסיי שולחת את סר לוראס טיירל להביא לסופו של המצור של סטאניס באראתיאון על דרגונסטון. כתוצאה מכך, נופלים בקרב כאלף אנשים, וסר לוראס עצמו נפצע אנושות. בנוסף סרסיי רוקמת מזימה לגרום לאמונת השבעה להאשים את מארגארי בניאוף ולהביא למשפטה אך המזימה נכשלת ומביאה לתוצאה הפוכה: ההנהגה הדתית אוסרת את סרסיי בעבור אישומים דומים, אם כי לא מומצאים.

ארצות הנהר[עריכת קוד מקור | עריכה]

לאחר שורה של אי-הסכמות, סרסיי שולחת את ג'יימי לארצות הנהר לרכוש מחדש את השליטה. ג'יימי עורך משא ומתן מוצלח ומצליח להביא לכניעתם של לורד אדמור טאלי וארצות הנהר בפרט, ללא שפיכות דמים, אך ברינדן "דג שחור" טאלי בורח בעזרתו של אדמור. כתגובה, ג'יימי אוסר את אדמור בצוק קאסטרלי. מאוחר יותר ג'ימי מקבל מסרסיי הודעה שהיא רוצה שיתמודד בשמה במשפט בקרב; הוא מגלה שהאשמתו של טיריון על מערכת היחסים בין לאנסל לסרסיי הייתה נכונה (לאור העובדה שלאנסל היה רוצחו האמיתי של המלך רוברט). ג'יימי מקבל חדשות נוספות על התערבותה במצור על דרגונסטון. אופייה הפרנואידי של סרסיי, והמחשבה על כך שהוא הוביל לשפיכות דמים כה רבה, דוחים אותו ומובילים אותו לעזוב את סרסיי לגורלה.

בריאן מטארת' יוצאת למסע אחר סאנסה, ובמהלכו היא נחשפת להרס והחורבן שנוצרו בעקבות המלחמה לאורך ארצות הנהר. היא מלווה בפודריק פיין, נושא הכלים לשעבר של טיריון לאניסטר, ובסר הייל, אביר שפגשה בעבר. היא פוגשת בדרכה את לורד רנדיל טארלי (אביו של סאמוול טארלי, חברו של ג'ון שלג למשמר הלילה), שמעליב אותה על אף שבחיו של סר הייל. בסופו של דבר היא נלכדת על ידי האחווה חסרת הדגלים ונידונה למוות על ידי ליידי לב-אבן (לשעבר, קייטלין סטארק), אך מורשה לחיות אם תסכים להרוג את ג'יימי לאניסטר. כשבריאן מסרבת להחליט, היא ואלופיה נידונים לתלייה, בה היא צורחת מילה שלא נחשפה.

הבקעה[עריכת קוד מקור | עריכה]

בבקעה, סאנסה מוצגת כבתו הממזרה של פטיר באיליש, תחת השם "אלאין אבן"[10], חוברת לרוברט ארין הצעיר, מנהלת את משק הבית, ומקבלת אימון לא רשמי בפוליטיקה מלכותית. לאורך הזמן, פיטר מגלה את אופיו המניפולטיבי והזהיר בגישתו כלפי נושאי הדגל של ליסה, אשתו שנרצחה על ידיו, בעודו מבטיח את שליטתו וחסותו על הבקעה. בסופו של דבר הוא חושף שתוכניתו היא לארס את סאנסה להרולד הרדינג, יורשו של רוברט; וכשרוברט החולני ימות, פיטר יחשוף את זהותה של סאנסה ויתבע את מעוז משפחתה, ווינטרפל, בשמה.

איי הברזל[עריכת קוד מקור | עריכה]

באיי הברזל, הכוהן אאירון לח-השיער קורא לבצע משאל מלך על מנת למצוא את מחליפו של באלון גרייג'וי כמלך איי הברזל. מחלוקת לוהטת מתנהלת בין אחיו של באלון, ויקטאריון גרייג'וי, ובתו של באלון, אשה גרייג'וי, בסופו של דבר נבחר יורון "עין-העורב" גרייג'וי, אחיו, שנחשב ככופר וחזר לא מזמן מגלות, אותה בילה לטענתו בואליריה החרבה. הוא נבחר למלך לאור הבטחתו לשלוט בדרקונים עם הקרן המכושפת שבידיו, "קרן הדרקונים" אותה מצא בואליריה, לטענתו. צי הברזל מכתר את איי המגן בפיו של נהר המאנדר, דבר שמאיים על אחיזת בית טיירל ברמות-גנים. ויקטאריון מעריך שכשהצי של רדווין יחזור מהמצור בדרגונסטון, הוא ייקח בחזרה את האיים. יורון שולח אותו לחזר אחרי דאינריז טארגאריין בשמו, וכך לזכות בתביעה לכס הברזל, אלא שויקטאריון מחליט במקום לחזר אחרי דאינריז בעצמו, על מנת להתנקם באחיו ולהדיח אותו מכס המלכות.

דורן[עריכת קוד מקור | עריכה]

בדורן, דוראן מארטל מתעמת עם שלוש מבנותיו של אחיו, הנסיך אוברין מארטל, שדורשות נקמה על מותו של אביהן. בגלל שהן הרבו להתסיס את העם, דוראן כלא אותן בארמונו מטעמי ביטחון.

ניסיון אמיץ מצידה של ביתו של דוראן, אריאן מארטל, ואהובה, סר אריז אוקהארט ממשמר המלך, להכתיר את מירסלה באראתיאון (הנמצאת תחת חסות דורן) למלכת ווסטרוז תחת החוק הדורני, מסוכל על ידי דוראן. בבלבולה, אחד משותפיה של אריאן, האביר גרולד "דארקסטאר" דיין, מנסה להרוג את מירסלה; היא שורדת אך פניה מצולקות וסר אריז נהרג. אריאן מתעמתת עם אביה דוראן, אך הוא מחליט לחשוף בפניה את תוכניותיו האמיתיות. הוא מגלה לה כי תכנן להשיא אותה לוייסריז טארגאריין, אך מותו אילץ אותו לשנות את תוכניותיו. הוא חושף כי הוא מתכוון להוריש לה את כתר הנסיכות וכי אחיה, קוונטין, פנה מזרחה להביא בחזרה "אש ודם".

במזרח[עריכת קוד מקור | עריכה]

בהגיעה לבראאבוס, אריה סטארק מוצאת את דרכה אל "בית השחור-והלבן", מקדש שמשמש כמרכז כת המתנקשים הידועה בשם "חסרי הפנים". כחניכה מתחילה, אריה מנסה לשלוט באומנויותיהם של חסרי הפנים, שאינם מחזיקים בזהות אמיתית. היא עושה זאת על ידי זריקת כל אוצרותיה אל המים (להוציא חרבה, מחט) והזדהות כילדה העונה לשם "חתולת התעלות". זהותה הקודמת תובעת את נוכחותה בחלומותיה כזאבה, ובסיטואציה בה היא הורגת את דאריאון, אחיו לשבועה של סאמוול טארלי, בעוון עריקה ממשמר הלילה. בהתוודותה על מוות זה, היא מקבלת כוס של חלב חם כעונש. בבוקר שלאחר מכן, היא מתעוררת עיוורת.

ג'ון שלג הורה לסאמוול טארלי להפליג למצודת המלומדים באולדטאון, דרך בראאבוס, לחפש אחרים ולהיהפך למלומד. סאם מלווה במלומד אאימון הזקן, גילי האמא הטרייה ובנה, ואחיו לשבועה דאריאון. מסעו לאורך הים הצר יוצא לפני שסאם מגלה שג'ון החליף בין ילדיהם של גילי ושל מאנס ריידר, על מנת להגן על "הנסיך" הפראי מהקרבה על ידי הכוהנת מליסנדרה. אאימון הופך לחולה והקבוצה מחכה בבראאבוס לשיפור ניכר בבריאותו. לאחר שתושב מאיי הקיץ מספר לאאימון על הדרקונים הטארגאריינים במירין, אאימון מחליט שדאינריז הגיעה להגשים נבואה. הוא מת זמן קצר לאחר שהם עוזבים את בראבוס.

בסוף הספר, סאמוול מגיע למצודה להתחיל את אימוניו. הוא פוגש בחניך שמציג את עצמו כפייט, מה שמקשר בין הפרולוג לעלילה.

נקודות המבט המוצגות בספר[עריכת קוד מקור | עריכה]

שם הדמות מספר הפרקים
1 סרסיי לאניסטר 10
2 בריאן מטארת' 8
3 ג'יימי לאניסטר 7
4 סאמוול טארלי 5
5 אריה סטארק 3
6 סאנסה סטארק 3
7 אאירון גרייג'וי 2
8 ויקטאריון גרייג'וי 2
9 אריאן מארטל 2
10 אשה גרייג'וי 1
11 אריאו הוטא 1
12 אריז אוקהארט 1
13 פייט 1
סה"כ: 46

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ חלוקת הספר לשני ספרים נפרדים, הודעתו של מרטין מחודש מאי 2005 על חלוקת הספר משתה לעורבים לשני ספרים נפרדים (באנגלית)
  2. ^ רבי המכר רשימת רבי המכר של הניו יורק טיימס מתאריך ה-27 בנובמבר 2005
  3. ^ רבי המכר רשימת רבי המכר של הניו יורק טיימס מתאריך ה-8 בנובמבר 1998
  4. ^ רבי המכר רשימת רבי המכר של הניו יורק טיימס מתאריך ה-26 בנובמבר 2000
  5. ^ רבי המכר רשימת רבי המכר של הניו יורק טיימס מתאריך ה-26 בינואר 2003
  6. ^ רבי המכר רשימת רבי המכר של הניו יורק טיימס מתאריך ה-30 באוקטובר 2005
  7. ^ רבי המכר רשימת רבי המכר של הניו יורק טיימס מתאריך ה-15 בנובמבר 2009
  8. ^ רבי המכר רשימת רבי המכר של הניו יורק טיימס מתאריך ה-9 באוקטובר 2005
  9. ^ "Science Fiction & Fantasy Books: 2006 Award Winners & Nominees". WorldsWithoutEnd.com. נבדק ב-25 ביולי 2009. {{cite web}}: (עזרה)
  10. ^ "אבן" - שם משפחתם של ממזרים בנחלות הבקעה (בדומה ל"שלג" בצפון, "גבע" במערב ו"חול" בדרום)
שיר של אש ושל קרח מאת ג'ורג' ר. ר. מרטין
משחקי הכס עימות המלכים סופת החרבות משתה לעורבים ריקוד עם דרקונים רוחות החורף
(טרם יצא לאור)
חלום של אביב
(טרם יצא לאור)