Shaday

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
Shaday
אלבום אולפן מאת עפרה חזה
יצא לאור אוגוסט 1988 (ישראל)
1 בנובמבר 1988
הוקלט 1987–1988
סוגה סינת'-פופאתניתמזרחיתעולם
אורך 42:40
חברת תקליטים טלדק • סיירWMGהד ארצי
הפקה יזהר אשדות, וואלי בריל
כרונולוגיית אלבומים של עפרה חזה
שירי מולדת ג'
(1987)
Shaday
(1988)
Desert Wind
(1989)
דירוגים מקצועיים
ציוני ביקורות
מקור ציון
AllMusic [1]

Shaday הוא אלבום הסולו ה-13 במניין האלבומים (כולל אלה שיצאו בישראל) ואלבומה הבינלאומי הראשון של הזמרת הישראלית עפרה חזה. האלבום זכה להצלחה רבה באירופה ואף שהה במשך תשעה שבועות במצעד אלבומי הבילבורד האמריקאי.[2]

הרקע ליצירת האלבום[עריכת קוד מקור | עריכה]

לאחר שייצגה בשנת 1983 את ישראל באירוויזיון, פנתה חזה להקלטת אלבומה הבא שירי תימן. אלבום זה בניגוד לקודמיו לא זכה להשמעות רבות בתחנות הרדיו (אם כי זכה להצלחה מסחרית), ובשביל לקדמו פנה אמרגנה של חזה בצלאל אלוני ליאיר ניצני (אז אחד מבעלי "הד ארצי") במטרה למקסס את השיר "גלבי", אך הלה הפנה אותו ליזהר אשדות שמיקסס אותו לבסוף. גם הסינגל הממוקסס לא הושמע רבות ברדיו, אך שדרן בריטי מ"קול השלום" שלח את הסינגל לכמה מחבריו ממלכה המאוחדת. מספר עותקים של האלבום הגיעו לתחנות הרדיו בממלכה המאוחדת ובהן ה-BBC, ועד מהרה חברת התקליטים אייס רקורדס קנתה את הזכויות מהד ארצי והחלה לשווק את התקליט שירי תימן בבריטניה. התקליט זכה למכירות נאות במדינה, הסינגל מתוכו "גלבי" הושמע בתחנות הרדיו וחזה והפרויקט זכו לסיקור בעיתוני המוזיקה בממלכה.

במקביל, חזה הקליטה אלבום שלם בצרפת, שכלל את להיטיה הישראלים מתורגמים לצרפתית וכן שירים מקוריים בצרפתית. האלבום נגנז עם תחילת הסיקור הנרחב של הסינגל "גלבי" בעיתונות הבריטית, אך שני שירים מקוריים בצרפתית יצאו כמיני אלבום ב-1986 תחת השם Aime Moi, בעוד השירים המתורגמים הופצו בסופו של דבר באלבום הלהיטים "אלבום הזהב" ובהמשך בקלטת הווידאו "פנטסיה".

חזה ואשדות שבו לשתף פעולה בעבודה על תקליטה משנת 1986, ימים נשברים אותו הפיק מוזיקלית אשדות.

עם תחילת המעטת הופעותיה בארץ, עם צאת האלבום ימים נשברים, החלה חזה להקליט אלבום באנגליה הנקרא Temptation Eyes עם וואלי בריל. חזה הבינה כי חומרי הפופ שהובאו לה מחברת התקליטים "Teldec" לא מתאימים לקולה והחליטה לעצור את העבודה על האלבום. רק לאחר הקלטת "Love Song" הבינו חברת התקליטים כי יש להקליט אלבום שידגיש את האתניות ומוזיקת העולם. עם גניזת האלבום חזה החלה באספת חומרים מחודשת עם יזהר אשדות שהציע למקסס את השיר "אם ננעלו" (רבי שלום שבזי), אך עם עשיית המיקס סימפלו צמד הראפרים Eric B. & Rakim את קולה של חזה מהשיר "אם ננעלו" ללא ידיעתה בשירם המצליח "Paid in Full". הדבר יצר התעניינות מחודשת בחזה והוביל לגרסה חדשה לשיר אותה הקליטו אשדות וחזה ובה נוסף בית בשפה האנגלית. הסינגל עם העיבוד המחודש ל"אם ננעלו" הופץ ברחבי אירופה ועד מהרה נשמע השיר במועדונים ונמכר בלמעלה משלושה מיליון[3] עותקים באירופה. בעקבות הצלחת הסינגל יצא אלבומה Shaday. יש לציין שהשירים שתוכננו לאלבום Temptation Eyes הוקלטו ועובדו מחדש כך שהתאימו לאופי האלבום והמפיק המקורי של התקליט, ואלי בריל, הפיק את השירים החדשים, בנוסף ליזהר אשדות.

על עטיפת האלבום מופיעה חזה מצולמת בדומה לשרבט גולה, הנערה האפגנית שצולמה במגזין נשיונל ג'יאוגרפיק, שהפכה לאחד הסמלים הבולטים של המזרח, אותו חזה ייצגה באמצעות המוזיקה ברחבי העולם.

האלבום[עריכת קוד מקור | עריכה]

את התקליט הפיק אשדות שהיה אחראי גם על העיבודים בו.[4] כמו כן, השירים "My Aching Heart" ו-"Take Me to Paradise" הם גרסאות אנגליות לשני שירים מהאלבום ימים נשברים: "בוא ונגן אותי" ו"הכאב הזה". בהקלטת האלבום השתתפו בין השאר הנגנים: יזהר אשדות (גיטרה, גיטרה בס), גלעד עצמון (סקסופון), איקי לוי (כלי הקשה).

השיר "Love Song" המושר בידי חזה בא-קפלה אפקט הד קל ברקע כולל מילים מספר שיר השירים ללחן של בצלאל אלוני. השיר הולחן בעבר על ידי אלוני לסדנת תיאטרון שכונת התקווה והופיע בעברית בתקליט "שיר השירים בשעשועים" (1977). השיר שהצליח מאוד נחשב עד היום לאחד מלהיטיה של חזה באירופה.

התקליט זכה להצלחה מרובה במיוחד במערב גרמניה וגרף תארים רבים, בהם: אלבום פלטינה וזכייה בתואר זמרת השנה. האלבום אף הגיע למקום ה-130 במצעד הבילבורד 200 האמריקאי בו שהה במשך תשעה שבועות,[2] בחנויות התקליטים הגרמניות היה אלבום זה לרב מכר לצד Bad[5]של מייקל ג'קסון שייצא באותה תקופה, בשנת 1989 השתתפה חזה בפסטיבל טוקיו למוזיקה ביפן עם השיר "אם ננעלו" וזכתה לסיקור נרחב בעיתונות המקומית, ולתואר הזמרת הישראלית הנמכרת ביותר בכל הזמנים.[דרוש מקור] חזה הופיעה עם השיר "Eshal" בפסטיבל סן רמו 1989 וכן בפסטיבל דרור- למנצח שיר מזמור, הפקה של הערוץ הראשון, כאמנית אורחת.

בישראל, החלו תחנות הרדיו להשמיע באופן תדיר את "אם ננעלו" במצעדים הלועזיים, כשבשיא תקופה זו עמד השיר שבועיים במקום השני. במצעד הפזמונים הבין-לאומי השנתי 1988 של רשת ג' הגיע השיר למקום 18.

ההצלחה הכבירה של האלבום באירופה וארצות הברית הביא את חזה להעביר את הפרויקטים הבאים שלה ללוס אנג'לס ולעבודה עם טובי המפיקים באמריקה. תוך פחות משנה, כשההד התקשורתי היה עדיין בוער, יצא אלבומה הבא Desert Wind שהוקלט כולו בארצות הברית.

רשימת רצועות[עריכת קוד מקור | עריכה]

מס' שם משך
1. Im Nin'Alu (English Mix) 3:29
2. Eshal 3:57
3. Da' ale Da' ale 3:23
4. My Aching Heart 5:47
5. Love Song 2:27
6. Galbi 3:13
7. Face to Face 4:52
8. Take Me to Paradise 4:48
9. Shaday 5:40
10. Galbi ‏(The Sehoog Mix) (שיר בונוס במהדורה האמריקאית) 5:04

מיקומי שיא[עריכת קוד מקור | עריכה]

‏  מצעדים ודירוגים (1988)
מדינה מצעד מיקום שיא
אוסטריה Ö3 אוסטריה טופ 40‏ 4
איטליה מצעד האלבומים האיטלקי 14
ארצות הברית בילבורד 200 130
גרמניה GfK – טופ 100 6
שוודיה סוורייטופליסטן 12
שווייץ המצעד השווייצרי 3

נתוני מכירות[עריכת קוד מקור | עריכה]

מקום תארים מכירות
איטליה (FIMI)[6] זהב 100,000
ארצות הברית (RIAA)[6] 100,000
ספרד (PROMUSICAE)[7] פלטינה 100,000
שווייץ (IFPI Switzerland)[8] זהב 25,000
סיכום
בכל העולם 1,500,000[9]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]