אדמה (אלבום)

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
אדמה
אלבום אולפן מאת עפרה חזה
יצא לאור אפריל 1985
הוקלט 1984-1985
סוגה זמר עברי
שפה עברית
אורך 33:07
חברת תקליטים הד ארצי
הפקה בצלאל אלוני
כרונולוגיית אלבומים של עפרה חזה
שירי תימן
(1984)
אדמה
(1985)
שירי מולדת ב'
(1985)
סינגלים מ-אדמה
  1. "רוח צפונית רוח דרומית"
    תאריך יציאה: מאי 1983
  2. "גורל אחד"
    תאריך יציאה: אוקטובר 1984
  3. "מישהו הולך תמיד איתי"
    תאריך יציאה: פברואר 1985
  4. "אדמה"
    תאריך יציאה: אפריל 1985
  5. "רחמים" / "עוד מחכה לאחד"
    תאריך יציאה: יולי 1985

אדמה הוא אלבום הסולו התשיעי של הזמרת הישראלית עפרה חזה, שיצא באפריל 1985.

רקע[עריכת קוד מקור | עריכה]

לאחר ארבע שנים רצופות, בהן נבחרה חזה לזמרת השנה ולאחר השתתפותה באירוויזיון ואלבומי הזהב הקודמים, הקליטה עפרה בשנה זו את האלבום "אדמה", שנקרא על שם שיר באלבום. הכוונה הראשונית הייתה לעשות אלבום משירי נעמי שמר, זאת לאחר שחזה פנתה לשמר בבקשה לכתוב לה שיר לאלבום חדש. שמר הציעה לחזה ליצור שירים חדשים עבור אלבום שלם. שמר וחזה החלו לעבוד על האלבום והשיר "התחדשות" של שמר הוקלט, אך הפרויקט לא יצא לבסוף לפועל. לבסוף הוקלט האלבום עם השיר "התחדשות", ששמר כתבה, לצד שירים שכתבו והלחינו אהוד מנור, משה וילנסקי, יעקב אורלנד ויוצרים נוספים. זהו האלבום הראשון של עפרה חזה שאיננו מכיל אף שיר מאת בצלאל אלוני, מנהלה האישי של חזה וכותב השירים העיקרי שלה. מגמה זו נמשכה גם באלבומה הבא, "ימים נשברים", שאת מרבית השירים בו כתבה והלחינה חזה בעצמה.

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

מהאלבום בלטו השירים "אדמה", "מישהו הולך תמיד איתי" ו"גורל אחד" (שיר זה הופיע בהצגת הילדים שהעלתה שנה קודם לכן - "מלכת הקסמים"). האלבום הגיע למעמד של אלבום זהב ובהמשך למעמד של אלבום פלטינה.[1]

בעת עריכת האלבום בית חם החלה חשיבה על יצירת אלבום שירי משוררים המדגישים את הפטריוטיות הישראלית. חזה נתקלה ברשימת שירי האלבום המיועדים ל"בית חם" בשיר "גורל אחד". חזה סברה כי לשיר מגיע אלבום משל עצמו עם שירי מולדת חדשים ופטריוטים. לאחר שהרעיון של אלבום משירי נעמי שמר לא יתא אל הפועל ורק השיר "התחדשות" נותר מהכוונה המקורית, החלה חזה את הקלטת האלבום עם השירים "התחדשות" ו"גורל אחד". השיר "רוח צפונית רוח דרומית" יצא כבר בשנת 1983 לרדיו ואף צעד במצעדי הפזמונים ולא נכלל באלבומיה הקודמים. ברוח שירי המשוררים של "התחדשות" ו"גורל אחד" הוקלט ועובד מחדש השיר.

שיר הנושא של האלבום, "אדמה", נולד מלחן של שיר קיים שהלחין בשנת 1982 יאיר קלינגר לזמרת אלסנדרה מוסוליני שנקרא "Love is Love". עם שובו של קלינגר לארץ, כתב אהוד מנור את המילים לשיר.

השיר "ציפורי", שנכתב על ידי פנחס שדה והולחן על ידי עודד לרר, הולחן בין היתר על ידי יהודית רביץ ובוצע על ידי נורית גלרון באלבומה "אחרינו המבול" שיצא בשנת 1989.

במהלך יצירת האלבום ביקר אהוד מנור בביתו של המלחין סשה ארגוב ושמע אותו מנגן מנגינה שמצאה חן בעיניו והקליט אותה. במקביל, קרא ריאיון עם חזה בעיתון, שם בלט משפט שלה שנגע לו מאוד - "עוד מחכה לאחד", והוא החל לכתוב את המילים על פי מנגינתו של ארגוב. חזה נקשרה למילים ולמנגינה והחליטה להקליט אותו כשארגוב עצמו מלווה אותה בפסנתר. בשנת 1999, עם תחילת העבודה על אלבום האוסף "מנגינת הלב", שבדיעבד הפך לאלבום לזכרה, התעקשה עפרה להכניס לאלבום האוסף את השיר על אף שלא זכה להכרה ולהצלחה. השיר הוקלט מאז על ידי מספר אמנים נוספים, ובהם הזמרת אביגייל רוז.

ביוני 1985, כחודשיים לאחר הוצאת האלבום, נמכר האלבום בכ-150 אלף עותקים, מה שהעניק לו את התואר "אלבום פלטינה".[2]

כמו כן, גם השיר "מישהו הולך תמיד איתי" הפך לאחד השירים המוכרים של חזה ובוצע בין היתר על ידי חגית יאסו בגמר "כוכב נולד" 2011 וכן חנן בן ארי בטקס הדלקת המשואות תש"ע (2020) כשיר המעבר בין יום הזיכרון ליום העצמאות.

השיר "רחמים" נכתב בשנות ה-50 עבור "תיאטרון המטאטא" ובוצע על ידי הזמרת כוכבה הררי. משה וילנסקי, מלחין השיר, נתן לעפרה את השיר לאחר שמצא אותו בקלסר השירים של נתן אלתרמן ושכח שהשיר בוצע בעבר והלחין אותו מחדש. לאחר שהקליטה את השיר עם הלחן המחודש ועטיפת האלבום הודפסה, התברר שווילנסקי התבלבל בקלסרים והשיר הוא של יחיאל מוהר. בעקבות הטעות נדחתה הוצאת האלבום בכמה ימים ומדבקות עם שמו של מוהר הודבקו על התקליטים.

במקביל להוצאת התקליט, יצאה מהדורה מוגבלת של התקליט בצבע אדום. בשנת 1994 יצאה לשוק לראשונה מהדורת הדיסק לצד קלסיקות נוספות מבית "הד ארצי".

רשימת השירים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. "גורל אחד" (צפנת ירון-לוי — שם טוב לוי) [3:27]
  2. "אדמה" (אהוד מנור — יאיר קלינגר) [4:19]
  3. "מישהו הולך תמיד איתי" (רמי קידר — אפי נצר) [3:45]
  4. "רוח צפונית רוח דרומית" (אהוד מנור — נורית הירש) [2:32]
  5. "התחדשות" (נעמי שמר) [3:40]
  6. "עוד מחכה לאחד" (אהוד מנור — סשה ארגוב) [3:36]
  7. "לעצמי בלבד" (יעקב אורלנד — משה וילנסקי) [2:47]
  8. "רחמים" (יחיאל מר — משה וילנסקי) [3:32]
  9. "ציפורי" (פנחס שדה — עודד לרר) [4:18]
  10. "שיר ערש לאדוה" (רון גפן) [3:11]
  • עיבודים: שירים: 1, 5–8 – שם טוב לוי, שירים: 2, 3, 4, 9, 10 – אריק רודיך.
  • בתקליט: שירים 1–5 – צד א', שירים 6–10 – צד ב'.

קרדיטים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • הוקלט באולפני "רולי", 1985 (פרט ל-"התחדשות" - הוקלט באולפני "טריטון").
  • טכנאי הקלטה ומיקס: יואב גרא.
  • ניהול הפקה: דורית לנץ.
  • סדר-צילום: סטודיה.
  • צילומים: מיכל היימן-ברק.
  • עיצוב עטיפה: שרי ארנון.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]