יזהר אשדות

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
יזהר אשדות
לידה 23 בנובמבר 1958 (בן 65)
ירושלים, ישראל עריכת הנתון בוויקינתונים
מוקד פעילות ישראל
תקופת הפעילות מ-1977
סוגה רוקפופפולק
שפה מועדפת עברית עריכת הנתון בוויקינתונים
כלי נגינה גיטרה עריכת הנתון בוויקינתונים
חברת תקליטים CBS • הד ארצי • NMC
בן או בת זוג אלונה קמחי עריכת הנתון בוויקינתונים
האתר של יזהר אשדות
פרופיל ב-IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית
יזהר אשדות כגיטריסט של תיסלם בהופעה בחוף אכזיב לרגל חגיגות ה-60 למדינת ישראל.

יזהר אשדות (נולד ב-23 בנובמבר 1958 בירושלים) הוא זמר, מלחין ומוזיקאי ישראלי. פרסומו הראשון בא כחבר להקת תיסלם, ולאחר מכן פיתח קריירת סולו מצליחה, לצד עבודה כמעבד ומפיק מוזיקלי פעיל.

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

נעוריו ותחילת דרכו[עריכת קוד מקור | עריכה]

אשדות נולד בשנת 1958 בירושלים אך לאחר חצי שנה עברה משפחתו אל מחוץ לעיר. בגיל 11 החל ללמוד לנגן על גיטרה. אשדות הוא שמאלי, אך בשונה מרוב הגיטריסטים השמאליים שכדי להקל על נגינתם הופכים את סדר המיתרים בגיטרה - הוא הפך רק את הגיטרה והותיר את סדר המיתרים המקורי. בגיל 13 הקים בבית הספר שלמד, "נוף ים", את להקתו הראשונה שנקראה "הכלבים האדומים".

בשנת 1977 התגייס לגלי צה"ל, שם שירת כעורך מוזיקלי. במקביל המשיך לעסוק במוזיקה והקליט את השיר "מאומה לא קרה" למילים שלו ושל אמו (לימים נלקח הלחן לשיר "לראות אותה היום" של תיסלם). בתקופת שירותו הצבאי הכיר את יאיר ניצני, ששירת כטכנאי בתחנה. השניים התחברו והפכו לשותפים מוזיקליים. מאוחר יותר נפגשו עם דני בסן, אשר שירת באותה תקופה בלהקת חיל האוויר. אשדות ובסן הקימו חברת דיסקו והפכו לתקליטנים במסיבות. לניצני הייתה חברה דומה, והוא ואשדות כתבו את השיר "תנו לי רוק'נ'רול", כפרודיה על מקצועם. כך נוצר הגרעין של להקת תיסלם.

קריירה[עריכת קוד מקור | עריכה]

תקופת תיסלם[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערך מורחב – תיסלם

להקת תיסלם פרצה לתודעה הישראלית בסוף שנת 1980, עם השיר "רדיו חזק". כמה חודשים מאוחר יותר יצא גם האלבום באותו השם. לאורך כל שנות הלהקה היה אשדות מנהיגה, בעיקר כמלחין וכמעבד, ולעיתים אף כסולן. בין היתר הלחין את השירים "לראות אותה היום" (שזכה בתואר שיר השנה במצעד הפזמונים העברי השנתי של רשת ג'), "רדיו חזק" (עם יאיר ניצני), "תפסיק לכוון אלי", "עוד פגישה", "שנה שנייה" (עם ניצני), "חצבים פורחים", "כוכבים" ועוד.

כבר בתחילת ימי תיסלם החל אשדות להתעניין גם בעיבוד ובהפקה מוזיקליים, ועסק בכך במקביל לפעילות הלהקה. לאחר שהתפרקה תיסלם בשנת 1983, עבד אשדות בעיקר כמפיק וכמעבד מוזיקלי. באותה שנה תכנת את מכונת התופים הממוחשבת (Linn Drum) בהקלטות אלבומו של ארצי "תרקוד".

מפיק ומעבד מוזיקלי בשנות השמונים[עריכת קוד מקור | עריכה]

בימי תיסלם אשדות וניצני הפיקו למני בגר את השירים "הלילה לבד" ו"אמא יש לי להקה". ב-1983, לאחר שהתפרקה הלהקה, הלחין ועיבד את שירה של אסתר שמיר "קלף חזק", שהפך לשם אלבומה מ-1984. בסוף השנה הפיק לראשונה אלבום שלם - אלבום הבכורה של קורין אלאל. אשדות אף הלחין ועיבד את השיר "תן לי קצת ממך" למילותיו של יעקב גלעד. עוד באותה שנה הלחן ועיבד את "הבוקר שלמחרת" לאלבומה של נורית גלרון "נגיעה אחת רכה".

שנה מאוחר יותר הפיק יחד עם משה לוי את אלבומו של בעז שרעבי "אצלי הכל בסדר". בין השירים באלבום בלטו "את לי לילה", "תני לי יד" ושיר הנושא. בהפקת האלבום השתתף גם ניצני, אשר שב לעבוד עם אשדות. באותה שנה גם הפיק ועיבד את השירים "שיר השחרור" ו"אין לי זמן" של מני בגר, את "גלבי" של עפרה חזה.

בשנת 1985 שיחק אשדות בסרט "שוברים". אשדות הלחין את רוב שירי הסרט ועיבד את כולם, כולל הלהיט הגדול "שירו של שפשף" שביצע מאיר בנאי. אשדות אף שר במספר שירים בסרט, בהם "הנה הגעתי", "איך לאהוב אותך" (עם גלי עטרי) ו"זהב טהור" (עם סי היימן). בעבודה על הסרט הכיר את אלונה קמחי, אשר הפכה לבת זוגו ולשותפתו ליצירה. באותה שנה כתב והפיק את השיר של אילנה אביטל, "Connection", שיצא באירופה תחת שם הבמה הבינלאומי שלה, Lena.[1]

בשנת 1986 החל אשדות לעבוד עם שלמה ארצי על הקלטת האלבום "לילה לא שקט", אך ארצי לא אהב את התוצאה והקליט את השירים בעיבודו של רביב גזית, ללא עזרתו של אשדות. באותה שנה הלחין ועיבד אשדות את אחד משיריו היחידים של יאיר ניצני, "האשם תמיד", אשר בוצע בתוכנית הרדיו "מה יש". במקביל עיבד מספר שירים באלבומו של אבי טולדנו "תרקדי את הלילה", והפיק את אלבום הבכורה של דני בסן, בו גם הלחין את השיר "ככלות הקול והתמונה". בסוף השנה חזר אשדות לשתף פעולה עם עפרה חזה, והפיק את אלבומה "ימים נשברים". אשדות עיבד את כל שירי האלבום בהם שיר הנושא, "בוא ונגן אותי", "כל הקלפים" / "ליידי", "להמשיך לצעוד" ו"הכאב הזה", אותו הלחין יחד עם חזה.

בשנת 1987 הפיק אשדות את אלבום הבכורה של אדם, "סוד".[2] הוא הלחין ועיבד את רוב שירי האלבום, בהם "סוד", "אין מוצא" (לחן של מיץ' הילר), "הכרזת מלחמה", "נוסע רחוק", "תמונות" ו"זריחה על המדבר". האלבום היה לאחד המצליחים ביותר של התקופה, ומכר יותר מ-45,000 עותקים. היה זה גם אחד משיתופי הפעולה הראשונים בין אשדות לאלונה קמחי, אשר כתבה את השירים "סוד", "הכרזת מלחמה", "נוסע רחוק" ו"תמונות".

בשנת 1988 הפיקו אשדות וניצני רמיקס של עפרה חזה לשיר "אם ננעלו". השיר הפך ללהיט גדול באירופה באותה שנה, וצעד במקום הראשון במרבית מדינות היבשת. אלבומה של עפרה "Shaday", שהופק ברובו על ידי אשדות, הפך גם הוא לרב מכר ברחבי העולם כאשר מכר יותר מ-1.5 מיליון עותקים.

באותה שנה הפיק את אלבומו השני של אדם, "מרחוק לרחוק", אשר שיחזר את ההצלחה של קודמו.[3] בין היתר הלחין ועיבד אשדות לאלבום את השירים "היא רוקדת לבדה" (בעיבוד בלבד), "לא לוקח בקלות", "שקיעה אחת", "מכור לאהבה" (עיבוד), ו"מצטער", אשר זכה בתואר שיר השנה של רשת ג'. בסוף אותה שנה יצא אלבומה השני של סי היימן, "התקליט השני". אשדות עיבד בו את רוב השירים, בהם "עולם תעשייתי", "משוטטת" ועוד.

בשנת 1989 יצא אלבום הבכורה של להקת החברים של נטאשה בהפקתו של אשדות. אשדות אף עיבד מספר שירים באלבום, בהם "את לא", "שיר אחר" ו"אוגי". באותה שנה הפיק את אלבומו השני של דני בסן, "הילד שבי", בו גם היה אחראי על העיבודים יחד עם רן בגנו. באלבום בלטו בעיקר השירים "דרכנו" ו"דברים שרציתי לומר". עוד באותה שנה הפיק ועיבד אשדות את אלבומה השלישי של סי היימן, "עובדים בכביש", בו נכללו בין היתר השירים "גראפיטי תל אביב 89" ו"זה כואב".

בשנת 1990, שבע שנים לאחר פירוקם, התאחדה להקת תיסלם לסיבוב הופעות. בעקבות הצלחת ההופעות, הוציאה הלהקה אלבום אוסף, "נגנו עכשיו", בו נכללו שני שירים חדשים - "פרצופה של המדינה" שכתב ניצני והלחינו כל חברי הלהקה, ו"יש לך אותי", שהלחין אשדות למילים של צוף פילוסוף.

בשנת 1991 הפיק מוזיקלית את מופע הבכורה של אתי אנקרי "רואה לך בעיניים" (בעקבות אלבומה הראשון מ-1990), בישל את פסקול הסרט "גמר גביע", ועיבד ללהקת פורטרט את השירים "הכל מבינה" ו"פתי מאמין". כמו כן הוא היה העורך המוזיקלי של אלבום של להקת קין.

עם תחילת שידורי ערוץ 2 החדש (1993), הלחין אשדות את מנגינת לוח השידורים שליוותה את הערוץ עד סוף שנות ה-90 והופקה על ידי הרשות השנייה לטלוויזיה ולרדיו.[4]

קריירת סולו לצד המשך הפקה ועיבוד[עריכת קוד מקור | עריכה]

יזהר אשדות, 2013

בשנת 1992 הוציא אשדות אלבום סולו ראשון, "יזהר אשדות".[5] אשדות הלחין, עיבד והפיק את כל שירי האלבום, בהם "איש השוקולד", "הלילות שלנו", "מה תאמרי", "מלך שלך" ו"נועה של הים". את רוב שירי האלבום כתבה אלונה קמחי, בהם "איש השוקולד", "הלילות שלנו" ו"נועה של הים". אשדות כתב שלושה שירים לאלבום: "עד הפחד הבא", "מלך שלך" ו"דרך ארוכה". האלבום הצליח במכירות, והיה לאלבום זהב. בעקבות הצלחת האלבום יצא אשדות לסיבוב הופעות עם שירי האלבום, ומספר שירים של תיסלם.

במקביל לקריירת הסולו, המשיך אשדות בשיתופי פעולה עם אמנים אחרים. באותה שנה עיבד אשדות את שירם של להקת שפיות זמנית "פרחים לבנים", והלחין למיקיאגי את השיר "רציתי להחליף", אותו ביצע בפסטיגל. בשנת 1993 הפיק את אלבומו של אלון אולארצ'יק "תגיד לי מה אתה מרגיש", בו גם היה שותף בעיבוד חלק מהשירים.

באוגוסט 1994 הוציא אשדות את אלבום הסולו השני שלו, שנקרא "יזהר אשדות 2". האלבום כלל את הלהיטים "הבלדה על", "הירושימה שלי" ו"צילו של יום קיץ", שגם צולם לו לקליפ. בעיבודים ובהפקה המוזיקלית של האלבום היה שותף משה לוי, ובין כותבי השירים נמנו אלונה קמחי, חמי רודנר, דן תורן, דני דותן ומאיר גולדברג. למרות הלהיטים הגדולים האלבום לא זכה להצלחה מסחרית גדולה.

באותה שנה הפיק אשדות את אלבומם השלישי של החברים של נטאשה, "רדיו בלה בלה", בו גם עיבד את הלהיטים "עכשיו אני" ו"אני לא רוקד כשעצוב".

בשנת 1995 הוציא אשדות את אלבום ההופעה "הופעה חיה בהארד-רוק קפה". לצד להיטיו של אשדות בביצועים מחודשים, כלל האלבום שני שירים חדשים: "התחלות" ו"בכל פעם שאני מתאהב". בהופעה אף התארחה קורין אלאל, אשר שרה עם אשדות את שירה "תן לי קצת ממך". האלבום זכה להצלחה מסחרית גדולה, עוד יותר משני אלבומי האולפן הראשונים של אשדות.

באותה תקופה הפך אולפן ההקלטות של אשדות לאחד המובילים בארץ, ואשדות היה מעורב בהפקת ועיבוד אלבומים רבים. בשנת 1997 הפיק מוזיקלית את אלבומה השלישי של אתי אנקרי "למרות ובגלל", בו עיבדו השניים את השירים במשותף. בין היתר נכללו באלבום "עוד לא נרגע בינינו", "ככה לגמור", "האישה", "נלקח ממני סוד" ועוד. כעבור שנה הפיק ועיבד יחד עם ברי סחרוף את אלבום הבכורה של מיכה שטרית, "מסמרים ונוצות", בו נכללו הלהיטים "טבריה", "אינתי עומרי" ו"מסמרים ונוצות", בו היו השניים שותפים להלחנה. באותה שנה אף היה אחראי על העריכה הדיגיטלית באלבומו של סחרוף "נגיעות", וחידש את שירו של שמוליק קראוס "זה קורה" לפרויקט "עבודה עברית" בהפקתו של שטרית. בנוסף עיבד את אלבומה היחיד של להקת פרה קדושה, "Two Good".

בספטמבר 1999 הוציא אשדות את אלבומו השלישי, "זמן קסם". היה זה האלבום הראשון אשר הקליט אשדות באולפן הפרטי שלו. באלבום שיתף אשדות פעולה עם ברי סחרוף בשלושה שירים, בהם שיר הנושא שכתב שחר אריאל, בנו של מאיר אריאל. לאלבום כתב אריאל (מאיר) את השיר "למה לא", כחודש לפני מותו.

המאה ה-21[עריכת קוד מקור | עריכה]

לרגל השקת אתר הורדות המוזיקה הראשון בארץ בשנת 2000, הרכיב אשדות אלבום אוסף מיוחד שנמכר אך ורק באינטרנט בשם "לך עם הלב". האלבום כלל ביצועים מהופעות חיות וביצוע ראשון של אשדות לשיר "רגע" שהלחין ללהקת פרה קדושה. באותה שנה גם עיבד את השירים באלבומה השני להקת גאיה, "רוקדים ושרים".

בשנת 2001 השתתף אשדות בהלחנת, הפקת ועיבוד מספר שירים באלבומו השני של מיכה שטרית, "סנטיאגו דה קובה", בהם הלהיט "נמנע ממך". כעבור שנה עיבד את החידוש של שרית וינו-אלעד וחני פירסטנברג לשיר "דרכנו", אשר הלחין במקור לדני בסן. החידוש זכה להצלחה רבה, ונבחר "שיר השנה" במצעד הפזמונים של התחנות רשת ג' וגלגלצ. בנוסף עיבד אשדות באותה שנה את אלבומו המצליח של דויד ברוזה "זה הכל או כלום", בו בלטו שיר הנושא ו"בוכה אל הקירות". בשנת 2003 הפיק אשדות את "חיות מחמד", אלבומם השלישי של להקת "מוניקה סקס", שכלל, בין השאר, את השירים "הקונפורמיסט", "מספיק בנאדם", וקאבר לשירו של יוסי אלפנט, "שומר אריות".[6][7]

בשנת 2004 עיבד אשדות חידוש מצליח נוסף לסדרת הטלוויזיה "הבורגנים", הפעם את שירו של איתן מסורי "אלוהים נתן לך במתנה". עוד באותה שנה הקים אשדות לייבל עצמאי, והראשונה לחתום בו הייתה הזמרת רונה קינן. באותה שנה הפיק ועיבד אשדות את אלבום הבכורה של קינן, "לנשום בספירה לאחור". מאוחר יותר חתם בלייבל גם הזמר פיטר רוט.

בינואר 2005 יצא אלבום האולפן הרביעי של אשדות, "במרחק נגיעה מכאן". שיר הנושא, אשר נכתב על ידי יהלי סובול, היה ללהיט הגדול ביותר מהאלבום. שירים בולטים נוספים מהאלבום כללו את השיר "אבנים" שבו השתתפה רונה קינן ואת "כל האור שרק אפשר לשאת". באותה שנה הלחין אשדות את השיר "נערה מהצפון" לתוכנית "מפגשיר" של ערוץ 24, בו שר את השיר בדואט עם שלומי סרנגה.

שנה מאוחר יותר עיבד שיר נוסף לתוכנית, "הריקוד המוזר של הלב" של גידי גוב ורונה קינן. באותה שנה הפיק ועיבד את אלבומה של נורית גלרון "מה שהשמיים נותנים", ואת אלבום הבכורה של הראל סקעת. השיר "ואת" שעיבד לאלבום היה השיר הרביעי בעיבודו של אשדות אשר זכה בתואר "שיר השנה" ברשת ג'.

בשנת 2007 הוציא אשדות אלבום אוסף שני, "הלילות שלנו". בנוסף לשיריו הישנים, הקליט אשדות לאלבום שלושה שירים חדשים: "כביש לכיוון אחד" אשר הלחין למילים שלו ושל צוף פילוסוף, "לאן פנינו עכשיו", ו"מטעי הדובדבן של אוקראינה", בו שיתף פעולה עם מוקי. באותה שנה יצא אלבומה השני של רונה קינן, "עיניים זרות", בהפקה ועיבוד של אשדות.

באוגוסט 2008 הוציא אשדות את אלבום ההופעה "ריקוד קטן", שתיעד את סיבוב ההופעות שערך בסגנון מוזיקה אירית. האלבום כלל שיר אחד חדש, את שיר הנושא, שהלחין אשדות למילים של יהלי סובול עבור הפסטיבל האירי בתל אביב. כמו כן נכללו באלבום הנעימה "Eric and the Angels" והשיר העממי Whiskey in the Jar.

בשנת 2011 הפיק את אלבומה של רונה קינן "המראות ונחיתות".

בשנת 2012 יצא אלבום האולפן הראשון של אשדות מזה שבע שנים, "עניין של הרגל". האלבום הורכב כמעט כולו משירים שכתבה אלונה קמחי, שמהם התפרסם הסינגל "ערב בלי טלפון". שיר אחד באלבום, "שמש סתיו", כתב יהלי סובול. באלבום התארחה אפרת גוש בדואט "אל אש בהירה". בהפקה המוזיקלית של השירים השתתף המוזיקאי משה לוי.

שיר הנושא מתוך האלבום, "עניין של הרגל", שאת מילותיו כתבה אלונה קמחי, עורר סערה ציבורית בשל תוכנו. השיר מתאר את ההשפעה שיש לשגרה בשטחים על חיילי צה"ל, שגרה שלעיתים, לדעת מחברת השיר, מביאה אותם לנהוג באכזריות ובחוסר חמלה. השיר נפסל להשמעה ב"גלי צה"ל" בתוכניות שאינן תוכניות אקטואליה, ואף תחנות אחרות בחרו להדירו.

בשנת 2013 השתתף כיועץ לשירי מימון בפרק בתוכנית הריאלטי אקס פקטור ובאותה שנה הוציא אלבום בשם Solo. Live! שהוקלט בהופעות הסולו של אשדות, בהן הוא מופיע לבד על הבמה. באלבום נכללו לראשונה בקריירה שלו גרסאות כיסוי שלו לשירים שהלחינו אחרים, כמו "אהבה לבנת כנף" של בועז שרעבי ו- Working Class Hero של ג'ון לנון, אותו הוא מבצע עם רונה קינן.

בקיץ 2014, במהלך מבצע צוק איתן, התכנסו אשדות ויהלי סובול (מילים) לסדנת כתיבה בת שלושה שבועות שבמהלכה כתבו מספר רב של שירים שמתוכם מצאו שישה את דרכם לאלבום הבא של אשדות, כך הולך הרוח, שיצא בחודש יולי 2018. האלבום כלל גם שישה קטעים אינסטרומנטליים שאשדות יצר לבדו, בעבודה עם מערכת Eurorack של סינטיסייזרים מודולריים. את האלבום הפיק מוזיקלית יחד עם משה לוי.

בחודש יולי 2023, יום לאחר זכייתו בפרס אקו"ם, הוציא אשדות את אלבום ההופעה "יזהר אשדות וחברים לדרך". באלבום, שהוקלט במהלך סיבוב הופעות שערך לציון 30 שנות קריירה, התארחו, בין השאר: ברי סחרוף, דנה ברגר, רונה קינן, מוניקה סקס, מיכה שטרית, ירמי קפלן, וחבריו מלהקת תיסלם.

פרסים[עריכת קוד מקור | עריכה]

פעילות ציבורית[עריכת קוד מקור | עריכה]

אשדות הוא פעיל מפלגת מרצ ואף נואם בעצרות וכנסים של המפלגה. בבחירות לכנסת השבע עשרה הוצב במקום 107 ברשימת המפלגה ובבחירות לכנסת התשע עשרה הוצב במקום 88.

חיים אישיים[עריכת קוד מקור | עריכה]

אשדות הוא בן-זוגה של השחקנית והסופרת אלונה קמחי. ב-1998 נולד בנם עיליי, מוזיקאי גם הוא.

דיסקוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

אלבומי אולפן[עריכת קוד מקור | עריכה]

אלבומי הופעה[עריכת קוד מקור | עריכה]

אוספים[עריכת קוד מקור | עריכה]

עם תיסלם[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • לדיסקוגרפיה המלאה של תיסלם ראו: תיסלם

לקריאה נוספת[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]