יחידת עוקץ – הבדלי גרסאות

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
תוכן שנמחק תוכן שנוסף
מ הקטגוריה עברה דיון חשיבות, אין מקום להסיר אלא אם תימחק בהצבעת מחיקה
ברוקולי (שיחה | תרומות)
מ ג.יציבה
שורה 104: שורה 104:
[[קטגוריה:יחידות מובחרות בצה"ל|עוקץ]]
[[קטגוריה:יחידות מובחרות בצה"ל|עוקץ]]
[[קטגוריה:יחידות צה"ל שעוטרו בצל"ש מפקד אוגדה]]
[[קטגוריה:יחידות צה"ל שעוטרו בצל"ש מפקד אוגדה]]
[[קטגוריה:ניצול בעלי חיים]]

גרסה מ־23:22, 29 בנובמבר 2016

תבנית:יחידה

סמל היחידה בעבר

יחידת "עוקץ" היא יחידת הכלבנים של צה"ל, שתפקידה להפעיל כלבים במסגרת הצבא למשימות ייעודיות. היחידה כפופה למפקדת זרוע היבשה.

חיילי יחידת עוקץ עונדים סיכה של היחידה וחובשים כומתה אדומה עם סמל חי"ר. אורך מסלול ה"נוהגים" הוא 18 חודשים. רוב הכלבים הם מגזע מלינואה[1], והם מיובאים מגרמניה בגיל 12–18 חודשים, ואז עוברים אימונים אינטנסיביים ביחידה. הכלבים משרתים ביחידה משך כשבע או שמונה שנים, ואז הם פורשים ומאומצים בדרך כלל על ידי הלוחם האחרון או האחד לפני האחרון ששימש כנוהגם. בעבר הכלבים ב"עוקץ" עסקו רק במשימות ייעודיות כגון חיפוש, הצלה ולוחמה בטרור. מאז שנת 2003 ישנן לוחמות המנהיגות כלבים ביחידה.

הכלבנים המשרתים ביחידה מכונים בז'רגון הפנימי "נוהגים".

היסטוריה

חיילי יחידת עוקץ בתמונה קבוצתית עם שר הביטחון משה יעלון ומזכיר ההגנה האמריקני צ'אק הייגל, אפריל, 2013
נוהג וכלב מיחידת עוקץ
כלב בעת אימון

בשנת 1939 הוקם "ארגון נוהגי כלבי כשירות" - יחידת הכלבים של ההגנה. הכלבים שאולפו על ידם פעלו במגוון משימות כמו איתור מטענים, גישוש ואבטחה. בשנת 1948, עם הקמת המדינה, עברה היחידה לצה"ל ובסיסה נקבע בבית הספר לכלבי נחייה של ד"ר רודולפינה מנצל בקריית חיים. יחידה זו פעלה עד שנת 1954 ואז פורקה. בשנת 1974 הוקמה יחידת כלבים ללוחמה בטרור על יד יוסי לבוק, קצין כלבנות בחיל המודיעין, שהיה אחראי על מערך כלבי השמירה בבסיסים. לבוק היה מפקדה הראשון של היחידה בפועל. יהודה מילר היה המאמן הראשי שהתווה הפעלת כלבים שלא על בסיס משמעת ותלות במאמן אישי אלא הפעלת הכלבים על בסיס אינסטינקטים והתניות. תפקידה היה לאמן כלבים לתקיפת חוטפים בפיגועי מיקוח. היחידה הוצבה תחת פיקוד ראש ענף לוחמה בטרור במפקדת קצין חי"ר וצנחנים ראשי. בתחילה שירתו ביחידה רק אחד עשר נוהגים וכלביהם, רובם יוצאי יחידות מובחרות ובעלי הכשרת חי״ר. והיחידה מנתה פחות מעשרים איש. היחידה הייתה סודית, ורק קומץ אנשים ידעו על קיומה, לא כל שכן על תפקידה. מאז היחידה גדלה, וכיום משרתים בה כמה עשרות נוהגים.

היחידה הייתה מעורבת, כבר בשנת הקמתה, בחילוץ בני הערובה ממלון סבוי. במרץ 1975 קיבלה את מספרה הרשמי - יחידה 7142. היחידה קיבלה תשומת לב וחשיפה ראשונה במבצע שיחרור בני הערובה בפיגוע במשגב עם בשנת 1980. במהלך מלחמת לבנון הראשונה השתתפו צוותים של היחידה במשימות מגוונות בגזרות השונות. צוות של היחידה נמנה עם הכוחות שהשתתפו בחילוץ בני הערובה בקו 300 בשנת 1984. ה"כלבייה", שזוהתה עד אז רק במספרה הרשמי, זכתה לשם רשמי: יחידת "עוקץ". במבצע כחול וחום בלבנון בשנת 1988 נעשה ניסיון כושל להשתמש בכלבים שלגופם הולבשה חגורת נפץ, אשר היו אמורים לרוץ לבונקרים של מחבלים ולהתפוצץ בהם[2]. מאז לא עשתה עוד היחידה שימוש בכלבים "מתאבדים"[3]. במהלך האינתיפדה השנייה הוחלט לתגבר את המחסומים בשטחים בנוהגות 'עוקץ' ובכלביהן, אשר מאומנים באיתור חומרי נפץ ואמצעי לחימה מוסלקים בעזרת חוש הריח. בשנת 2003, בעקבות האינתיפאדה השנייה, הוקם צוות הלוחמות. משנת 2005 פועלת היחידה כחלק ממרהו"ם - מרכז הטסה והכשרות מיוחדות.

בשנת 2002, לאחר הפיגוע במלון פארק ומבצע חומת מגן, נשלחה קבוצה של כלבנים מהיחידה לקליפורניה, להשתלמות בשיטת אימון אילוף ייחודית בארגון "פאפס פור פיס". בהמשך נשלחו צוותים נוספים והיחידה קיבלה תרומה של עשרות כלבים מארגון זה.

בין מפקדי היחידה לדורותיה נמנים: יוסי לבוק, בעז יוסיפון, ברוך גולדברג, גיל בנדר, שלומי קני[2], אריק אלעזר[4], יוני אורון, יואב כוכבא, ירון סיטבון ואריאל בן דיין. ב-2014 התמנה למפקד היחידה סא"ל דוד (דודו) אבו[5].

לכלבים של יחידת עוקץ מספר יכולות[6], לכל כלב יכולת וייעוד משלו. כל אחד מהכלבים של היחידה נבחר אישית ומאולף:

  • כלבי תקיפה.
  • כלבים לזיהוי חומרי נפץ ואמל"ח (אמצעי לחימה).(לוחמות)
  • כלבי גישוש, מעקב ומרדף.
  • כלבי חילוץ והצלה.

בשנת 2007 עוצב ליחידת "עוקץ" תג יחידה.

שימוש בכלבים במבצעי צה"ל

במהלך מבצע עופרת יצוקה איתרו כלבי היחידה כ-30 מטעני חבלה. שלושה כלבים נהרגו[7].

במהלך מבצע "שובו אחים" הופעלו עשרות כלבי יחידה בגזרת איוש. לוחמות עם כלבים לאיתור חנמ ואמלח ולוחמים עם כלבי תקיפה וכלבי הצלה .

במהלך מבצע צוק איתן לוחמי וכלבי עוקץ חברו אל יחידות צה"ל, איתרו מנהרות, מטענים והצילו חיי אדם רבים. ארבעה כלבים מהיחידה נהרגו במבצע. על פועלה קיבלה את היחידה צל"ש מפקד אוגדה מקצין חי"ר וצנחנים ראשי.

שילוב נשים ביחידה

בשנת 2003, בעקבות מבצע חומת מגן, הוקם צוות לוחמות המפעילות כלבים לאיתור חומרי נפץ ואמצעי לחימה. בתחילת שילוב הנשים ביחידה, עיקר עבודתן הייתה במעברים באזור יהודה ושומרון, לסיכול פיגועי הטרור שיצאו מהשטחים. כיום התהפכה המגמה, וצוות הלוחמות הוא הצוות היחיד מהיחידה שפועל בגזרת יהודה ושומרון. הצוות פועל הן במחסומים והן בפעילויות מסוג מעצרים, סריקות למציאת אמצעי לחימה ומיפויים (שרטוט והשגת מידע על אזורים עירוניים). הצוות פועל בצורה יומיומית, כל לוחמת עם כלבה האישי, כאשר כל אחת חוברת לאחד מהגדודים או היחידות המיוחדות.

גיוס ליחידה

גיוס לבנים מתקיים במרץ, אוגוסט ונובמבר, מתוך הלוחמים שהתגייסו לכפיר. אלו שעוברים את הגיבוש ליחידה ומתקבלים אליה, מקובצים למחלקה אחת ומבצעים הכשרה לרובאי 07 יחד עם אחת מהפלוגות של כפיר. במהלך ההכשרה בבא"ח (בסיס אימונים חטיבתי) כפיר מכונה המחלקה "מחלקה 4", ולא "מחלקת עוקץ", מכיוון שחייליה עדיין אינם נחשבים ללוחמים ביחידה, עד שלא יסיימו את הכשרתם. לאחר סיום ההכשרה בבא"ח כפיר עולה המחלקה ליחידה, שם עוברים חייליה הכשרה נוספת, קורס צניחה וקורס כלבנות.

גיוס ליחידה לבנות מתקיים במרץ ובנובמבר, מתוך הלוחמות שהתגייסו לקרקל. אלו שעוברות את הגיבוש ליחידה ומתקבלות אליה, מבצעות עם מגויסות קרקל הכשרה לרובאי 07 ולאחריו מבצעות קורס כלבנות והכשרה ייעודית ביחידה. בדומה לכלל הלוחמות בצה"ל, הלוחמות ביחידה חותמות על התנדבות לתפקידי לחימה. התנדבות זו כוללת בתוכה שירות של 32 חודשים וכן שירות מילואים ככל הבנים, בהתאם למסמך עליו חותמות הבנות - "דין אישה כדין גבר".

ביקורת על פעולות היחידה

בדצמבר 2008 הודחו ונאסרו קצין וארבעה מפקדים נוספים שעסקו בהכשרת הטירונים של היחידה, בשל התעללות בלוחמים.[8]

בחודש יוני 2012 הודיע צה"ל כי הוא מפסיק את השימוש בכלבים למטרת פיזור הפגנות של פלסטינים בשטחים. זאת לאחר שבחודש מרץ הופץ סרטון בו נראה רועה גרמני תוקף במשך דקות ארוכות מפגין פלסטיני בכפר קדום[9][10].

על אף ההודעה מ-2012, בחודש מרץ 2015 נחשף סרטון המתעד חיילים מיחידת "עוקץ" עוצרים נער פלסטיני באמצעות כלבי תקיפה. הנער אושפז עקב הפגיעות שנגרמו לו על ידי הכלבים. לטענת קצין בצה"ל, השימוש בכלבים הופסק רק לצורכי פיזור הפגנות אך לא לשימוש במארבים[11].

הנצחה

בכל שנה, ב-30 באוגוסט, מתקיים בבית הקברות שבבסיס היחידה טקס זיכרון לכלביה. בית הקברות הוקם בעזרת תרומה של יהודי אמריקאי שביקש להשאר בעילום שם. בבית הקברות קבורים כלבי היחידה שנהרגו במהלך הקרב ועל מצבותיהם רשום הכיתוב "נפל בקרב"; וכלבים שנפטרו ממחלות או מזיקנה, ועל מצבותיהם נכתב "נפל במהלך שירותו". בבית הקברות ניצב פסל אבן של לוחם וכלבו, שעוצב בהשראת הכלב "אוסקר" שנהרג בשנת 2003 בחברון, ושאת גופתו לא ניתן היה לחלץ.

ראו גם

קישורים חיצוניים

הערות שוליים

  1. ^ ראובן וייס, יחידת הכלבנים הטובה בעולם, "ידיעות אחרונות", 17 בדצמבר 2008
  2. ^ 1 2 אביחי בקר, "זרקו אותו לכלבים", הארץ, 6 באפריל 1999.
  3. ^ סרטונים אור הלר, יחידת הכלבנים עוקץ בפעולה, באתר nana10‏, 21 באוקטובר 2008 - כתבה מתוך חדשות 10
  4. ^
    שגיאות פרמטריות בתבנית:וואלה!

    פרמטרים [ 6 ] לא מופיעים בהגדרת התבנית
    אמיר בוחבוט‏, איש הכוחות המיוחדים: אריק אלעזר מספר על השירות, באתר וואלה‏, 5 בנובמבר 2011
  5. ^ סרטונים אמיר בוחבוט‏, "הלוחם שהכלב שלו נהרג נקשר אליו כמו אל אח קטן", באתר וואלה‏, 9 באוקטובר 2014
  6. ^
    שגיאות פרמטריות בתבנית:Ynet

    פרמטרים ריקים [ 5 ] לא מופיעים בהגדרת התבנית
    נורית בלקין, יחידת "עוקץ": כלבים מצילים חיים, באתר ynet, 7 בדצמבר 2004
  7. ^
    שגיאות פרמטריות בתבנית:Ynet

    פרמטרים ריקים [ 5 ] לא מופיעים בהגדרת התבנית
    יואב לימור, אלפא דוג, באתר ynet, 8 במאי 2009
  8. ^
    שגיאות פרמטריות בתבנית:Nrg

    פרמטרים [ 7 ] לא מופיעים בהגדרת התבנית
    אמיר בוחבוט, התעללות בצה"ל: מפקדים דרכו על גבם של טירונים, באתר nrg‏, 17 בדצמבר 2008
  9. ^ גילי כהן, צה"ל מפסיק את השימוש בכלבים לפיזור הפגנות בגדה, באתר הארץ, 15 ביוני 2012.
  10. ^
    שגיאות פרמטריות בתבנית:Ynet

    פרמטרים ריקים [ 5 ] לא מופיעים בהגדרת התבנית
    אליאור לוי ויאיר אלטמן, מפגין פלסטיני ננשך על-ידי כלב של צה"ל - ונעצר, באתר ynet, 16 במרץ 2012
  11. ^ אתר למנויים בלבד גילי כהן, חיילים עצרו נער פלסטיני בעזרת כלבים, באתר הארץ, 2 במרץ 2015.