מיכה רם – הבדלי גרסאות

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
תוכן שנמחק תוכן שנוסף
Avivroic (שיחה | תרומות)
תאריך
Avivroic (שיחה | תרומות)
תאריך
שורה 27: שורה 27:
|הנצחה=
|הנצחה=
}}
}}
'''מיכה רם''' (4 יולי [[1942]] -14 [[ינואר]] [[2018]]) היה [[אלוף]] ב[[צה"ל]]. שימש מפקד [[חיל הים]] בשנים [[1989]]-[[1992]].
'''מיכה רם''' (4 יולי [[1942]] - 14 [[ינואר]] [[2018]]) היה [[אלוף]] ב[[צה"ל]]. שימש מפקד [[חיל הים]] בשנים [[1989]]-[[1992]].
[[קובץ:MichaRamRSN.jpg|ממוזער|מיכה רם עולה לדרגת רס"ן על ידי מפקד חיל הים [[אברהם בוצר]], משמאל מפקד [[שייטת ספינות הטילים]] אל"ם [[הדר קמחי]] מימין גב' חיה רם.]]
[[קובץ:MichaRamRSN.jpg|ממוזער|מיכה רם עולה לדרגת רס"ן על ידי מפקד חיל הים [[אברהם בוצר]], משמאל מפקד [[שייטת ספינות הטילים]] אל"ם [[הדר קמחי]] מימין גב' חיה רם.]]



גרסה מ־20:11, 14 בינואר 2018

תבנית:חייל מיכה רם (4 יולי 1942 - 14 ינואר 2018) היה אלוף בצה"ל. שימש מפקד חיל הים בשנים 1989-1992.

מיכה רם עולה לדרגת רס"ן על ידי מפקד חיל הים אברהם בוצר, משמאל מפקד שייטת ספינות הטילים אל"ם הדר קמחי מימין גב' חיה רם.

ביוגרפיה

בשנת 1956 החל רם ללמוד בבית הספר לקציני ים בעכו. באוקטובר 1960 החל בקורס חובלים בחיל הים, ושנה מאוחר יותר הוסמך כקצין ימי. בגמר הקורס הוצב באילת כסגן מפקד טרפדת. לאחר שנה עבר לפלגת הטרפדות בחיפה.

לאחר קורס קציני גנ"ק (גילוי, ניווט וקשר) קיבל רם פיקוד על טרפדת, ובהמשך הצטרף לצוות קליטת ספינות הטילים (סטי"לים) שבנייתן החלה בנמל שרבורג שבצרפת. רם מונה להיות קצין הגנ"ק של הסטי"ל הראשונה בחיל-הים — אח"י מבטח ועבר את מלחמת ששת הימים בשרבורג. בהמשך מונה לפקד על הסטי"ל הרביעית - אח"י אילת, הקרויה על-שם המשחתת אח"י אילת (ק-40) שטובעה על ידי המצרים ב-1967. בתום תפקיד זה מונה למפקד הראשון של בית-הספר לפיקוד מתקדם (פי"ם), המכשיר קצינים בוגרי חובלים לתפקידי קציני מחלקות בספינות הטילים.

בתחילת 1973 מונה רם למפקדה של אח"י רשף, הסטי"ל הראשונה מדגם סער 4 שנבנתה במספנות ישראל. הספינה הושקה למים על ידי גולדה מאיר ב-17 בפברואר 1973 והצטרפה לשייטת ספינות הטילים, עם תחילתה של מלחמת יום הכיפורים, בלילה שבין 6 ו-7 באוקטובר, השתתפה אח"י רשף עם חמש ספינות נוספות בפיקודו של מיכאל (יומי) ברקאי בקרב לטקיה מול ספינות חיל הים הסורי. יומיים מאוחר יותר, בלילה שבין 8 ו-9 באוקטובר, השתתפה הספינה בקרב דמייט מול ארבע ספינות טילים מצריות. בהמשך השתתפה הספינה בתקיפת מטרות-חוף בסוריה, ולאחר השגת ההכרעה על ציי סוריה ומצרים השתתפה באבטחת השייט לישראל.

במקביל לפיקוד על אח"י רשף, שימש רם בתפקיד מרכז שליטה ובקרה (שו"ב) ממוחשבת בחיל הים. בתום תקופת הפיקוד על הספינה מונה לראש ענף גילוי ולוחמה אלקטרונית במחלקת אמצעי לחימה במטה חיל הים. בשנת 1975 מונה לפקד על המתקן הטקטי בבסיס ההדרכה של חיל הים, ולאחר זמן קצר קיבל את הפיקוד על פלגה 31 של שייטת ספינות הטילים (שייטת 3), שמנתה 4 ספינות. בשנת 1977 הועלה לדרגת אלוף משנה ומונה לסגן מפקד זירת ים סוף. לאחר תפקיד זה החל בלימודים במכללת הלוחמה הימית של צי ארצות הברית.

בשנת 1980 מונה רם לתפקיד ראש מספן המודיעין במפקדת חיל הים, בדרגת אלוף משנה. לאחר מבצע שלום הגליל ב-1982 מונה לסגן הנספח הצבאי בארצות הברית.

לקראת העברת הפיקוד על החיל לאברהם בן-שושן, חברו מימי קורס החובלים, הועלה לדרגת תת אלוף ומונה רם לתפקיד "ראש מספן הים" - המספן העיקרי במפקדת החיל. בתקופה זו עסק חיל הים בביטחון שוטף לאורך החופים ובמבצעים יזומים כנגד ארגוני הטרור, לצד תהליך התעצמות והצטיידות בספינות הטילים החדשות מדגם סער 5 ובצוללות מדגם דולפין.

הפיקוד על חיל הים

ב-1 בפברואר 1989 קיבל רם את הפיקוד על חיל הים, והועלה לדרגת אלוף. בעוד שהתקציב לבניית ספינות סער 5 במספנות נורת'רופ גרומן שיפ סיסטמס בארצות הברית אושר סמוך לכניסת רם לתפקידו, לא אושר התקציב לבניית הצוללות מסדרת דולפין בגרמניה. רק בעקבות מלחמת המפרץ בינואר 1991 החליטה גרמניה כי תממן חלק מעלות בניית הצוללות.

לצד ההצטיידות בספינות טילים חדישות מארצות הברית, הצליח רם להחליף את צי הספינות המתיישנות מדגם סער 3 בספינות משופרות מדגם סער 4.5, מתוצרת מספנות ישראל, וכן בהצטיידות בכלי-בט"ש חדישים מדגם דבורה מתוצרת התעשייה האווירית.

ב-7 ביולי 1992 העביר רם את הפיקוד על החיל לעמי אילון, ופרש מצה"ל לאחר 32 שנות שירות.

רם נפטר בינואר 2018 בגיל 76. הותיר אחריו אישה - חיה (בת למשפחת סימקין מוותיקי פתח תקווה), ושלושה ילדים.

תפקידים אזרחיים

לאחר פרישתו מצה"ל פנה רם לשוק המסחרי, ועסק בתחזוקת ובניית כלי שיט, ושיווק אמצעי לחימה בחו"ל. בנוסף, היה מעורב בחברת סטארט אפ בתחום הננוטכנולוגיה ובפיתוח מוצרים בתחום האבטחה.

שימש במשך מספר שנים יו"ר עמותת בוגרי בית הספר לקציני ים.

קישורים חיצוניים

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא מיכה רם בוויקישיתוף