אלש

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
המונח "אלצ'ה" מפנה לכאן. לערך העוסק בקבוצת כדורגל, ראו אלצ'ה (כדורגל).
אלש
Elche
סמל אלש
סמל אלש
סמל אלש
דגל אלש
דגל אלש
דגל אלש
פסל "הגבירה מאלש"
פסל "הגבירה מאלש"
פסל "הגבירה מאלש"
מדינה ספרדספרד ספרד
קהילה אוטונומית ולנסיהולנסיה ולנסיה
חבל ארץ נפת אליקנטה
בירת העיר אלש עריכת הנתון בוויקינתונים
שפה רשמית ולנסית (קטלאנית)
תאריך ייסוד המאה ה־5 לפנה״ס עריכת הנתון בוויקינתונים
שטח 326.07 קמ"ר
גובה 86 מטרים
אוכלוסייה
 ‑ בעיר 238,293 (2023)
 ‑ צפיפות 700.3 נפש לקמ"ר (2008)
קואורדינטות 38°16′N 0°41′W / 38.267°N 0.683°W / 38.267; -0.683
אזור זמן UTC+1
http://www.elx.es
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית
מצודת אלטמירה

אלשוולנסית: Elx) או אלצ'הספרדית: Elche) היא עיר בדרום-מזרח ספרד, במחוז אליקנטה שבקהילה האוטונומית של ולנסיה. היא סמוכה לעיר אליקנטה ולים התיכון. דרך העיר זורם נהר וינלופו (Vinalopó). ב-2006 נמנו בעיר 219,000 תושבים.

יש במקום שרידים ארכאולוגיים רבים, חלקם מתוארכים לאלף החמישי לפנה"ס. היישוב הגדול הראשון במקום הוקם במאה ה-5 לפנה"ס בידי האיברים, שיצרו את הפסל המפורסם Dama d'Elx (הגבירה מאלש) המוצג במוזיאון הלאומי לארכאולוגיה במדריד. מאוחר יותר נכבשה בידי הקרתגנים, היוונים והרומאים, שכינו אותה Ilici. בתקופה הויזיגותית ישב בה בישוף. בתקופה המוסלמית איבדה מעט את חשיבותה. חיימה הראשון מאראגון כבש אותה ב-1264.

החקלאות תופסת עדיין חלק משמעותי בכלכלת העיר, אך היום ייצור הנעליים הוא הענף הכלכלי העיקרי. בעיר פועלת קבוצת כדורגל בשם מועדון כדורגל אלצ'ה.

חורש הדקלים באלש (Palmerar d´Elx), הגדול באירופה, הוכרז כאתר מורשת עולמית על ידי אונסק"ו. בעיר מועלית ב-14 באוגוסט וב-15 באוגוסט מדי שנה הצגה דתית חשובה בשם "מיסטרי ד'אלש" (Misteri d´Elx), המתארת את חייה של הבתולה.

אלש והיהודים[עריכת קוד מקור | עריכה]

על פי כתובת ביוונית ברצפת פסיפס שנחשפה ב-1905 בחפירות ארכאולוגיות ב-L'Alcúdia, סמוך לאלש מדרום, משערים כי במקום התקיים בית כנסת במאות השלישית עד החמישית ובאתרו נבנתה לימים כנסייה נוצרית. מתקופת הכיבוש המוסלמי אין ידיעות על יישוב יהודי במקום. החל מ-1263 מופיעים שמות של נושאי משרה יהודים בהקשר לעיר אלש, בהם אסטרוק בונסיניור מברצלונה, מתורגמן שפעל באלש, ודון יצחק אבן וקאר, רופא ובעל קרקעות בסביבת העיר. ב-1308 היה יהודי אחראי לגביית המס מן העדה המוסלמית, והמוכס אברהם בן בחיי פעל באלש בשנות ה-80 של המאה ה-14.[1] הסבֿרה בדבר שרידי בית כנסת יהודי בתשתית "הבסיליקה של אלש" נתונה בוויכוח מתמשך.[2]

ערים תאומות[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא אלש בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ על יהודֵי אלש-אלצ'ה במאגר בית התפוצות
  2. ^ אחד המחקרים האחרונים בנדון פורסם ב-2016; ראו: Robyn Faith Walsh, "Reconsidering the Synagogue/Basilica of Elche, Spain", Jewish Studies Quarterly 23, 2016, pp. 91–123
מראה חלקי של חורש הדקלים באלש