המירוץ למיליון (תוכנית טלוויזיה אמריקאית)

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
המירוץ המדהים
The Amazing Race
הלוגו המחודש של התוכנית המקורית מארצות הברית
הלוגו המחודש של התוכנית המקורית מארצות הברית
סוגה תוכנית מציאות
יוצרים אליס דוגניירי, Bertram van Munster עריכת הנתון בוויקינתונים
מנחים פיל קאוגן
פרסים מיליון דולר
ארץ מקור ארצות הבריתארצות הברית ארצות הברית
שפות אנגלית עריכת הנתון בוויקינתונים
מספר עונות 32
מספר פרקים 373 (נכון לעונה 32)
הפקה
מפיק ג'רי ברוקהיימר עריכת הנתון בוויקינתונים
הפצה CBS Television Distribution, הולו עריכת הנתון בוויקינתונים
טכניקת צילום מערך מרובה מצלמות עריכת הנתון בוויקינתונים
אורך פרק 43 דקות
שידור
רשת שידור CBS
רשת שידור בישראל ערוץ הטיולים (יס והוט)
yes Real (בעבר)
HOT Zone
AXN (בעבר)
תקופת שידור מקורית 5 בספטמבר 2001 – הווה
קישורים חיצוניים
האתר הרשמי
דף התוכנית ב-IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

המירוץ למיליוןאנגלית: The Amazing Race - "המירוץ המדהים")[1] היא תוכנית מציאות אמריקאית, בה מתחרים צוותים בצוותים אחרים במטרה להגיע לסוף המירוץ ולזכות בפרס הכספי - מיליון דולר.

המתחרים שואפים להגיע ראשונים לסוף "קטע המירוץ" כדי להימנע מהדחה. בכל קטע מרוץ (למעט "קטעי מרוץ ללא הדחה") מודח הצוות שהגיע אחרון, עד אשר נשארים שלושה זוגות במשחק. בנקודה זו, הצוות שמגיע ראשון לסוף קטע המירוץ זוכה בסכום כסף גדול (בדרך כלל מיליון דולר). התוכנית המקורית נוצרה על ידי אליס דוגניירי וברטרם ון מאנסטר ומשודרת בארצות הברית משנת 2001. התוכנית זכתה ב-13 פרסי אמי (פיל קאוגן היה שותף לרוב הזכיות והיה מנחה התוכנית), מתוכם שבע זכיות רצופות (2003 - 2009) בקטגוריית תוכנית המציאות הטובה ביותר. התוכנית משודרת במדינות נוספות בפורמט זהה. באפריל 2008, הודיעה זכיינית ערוץ 2 "רשת", שתפיק לתוכנית גרסה ישראלית שתקרא גם "המירוץ למיליון"[2].

במהלך המירוץ הצוותים עוברים בין מדינות שונות ומשתמשים במגוון אמצעי תובלה, כולל מטוסים, מוניות, מכוניות מושכרות, רכבות, אוניות ואף פילים. רבות מהמשימות המבוצעות על ידי הצוותים מציגות את הגאוגרפיה של האזור או את תרבות ומנהגי המקום. במרץ 2022, חודשה התוכנית לעונה ה-34 וצפויה לעלות לשידור בסוף ספטמבר 2022.

בישראל, התוכנית משודרת בערוץ הטיולים: ב-yes, וב-HOT.

המירוץ[עריכת קוד מקור | עריכה]

הצוותים[עריכת קוד מקור | עריכה]

כל אחד מהצוותים בתוכנית (עשרה עד שנים-עשר צוותים, בהתאם לגרסה) מורכב משני אנשים שיש בינם איזושהי מערכת-יחסים, מלבד עונה 8, שהייתה "מהדורת משפחה" בה השתתפו צוותים של ארבעה (גם ילדים צעירים).

הצוותים מייצגים קשת דמוגרפית של גילאים, גזעים, נטיות מיניות, ומערכות-יחסים שונות. מערכות-יחסים שיוצגו בתוכנית כללו זוגות נשואים לאורך זמן, אחים (כולל תאומים), הורה וילד, בני דודים, חברים (שותפים, אחוות אחים, ידידים, חברים מהתיכון, חברי ילדות ועוד), בני-זוג בעלי קשר רומנטי (גם הטרוסקסואלים וגם הומוסקסואלים) וזוגות שנפרדו ("אקסים"). לאף אחד מהצוותים אין מערכת-יחסים מקצועית - כמו מורה/תלמיד, רופא/פציינט או איש עסקים/לקוח.

היחסים בין בני הצוות תחת לחץ התחרות היא אחד מעיקרי התוכנית. חברי-הצוות חייבים להתחרות בכל התחרות ביחד: הם לא יכולים להיפרד (מלבד כאשר מונחים לעשות כך על ידי רמז, אף כי זמנית בלבד) או להמשיך לבד. אם חבר-צוות נפצע ואינו מסוגל להמשיך במירוץ, הצוות חייב לפרוש ביחד. עם זאת, עד כה קרה רק פעמיים שחבר-צוות מסוים נפצע והוא ובן זוגו החליטו להמשיך במירוץ (דייב וקונור בעונה 22 שפרשו מאוחר יותר ואלכסה ורז בעונה 4 של הגרסה הישראלית שהודחו בלי לפרוש, אף על פי שאלכסה נפצעה בפינלנד). שני חברי הצוות חייבים להגיע ביחד לנקודת סוף קטע המירוץ כדי לעשות צ'ק-אין. בתוכנית קיימת הזדמנות לראות כיצד מערכת-היחסים נבנית במהלך המירוץ. היבטים רבים של ההפקה כמו הצגת צילומים משלב הליהוק של הזוגות המשתתפים, הקדימונים לפרקי התוכנית והדיון של המנחה עם הצוותים המודחים, מדגישים את השפעת התחרות על מערכות-היחסים.

כסף[עריכת קוד מקור | עריכה]

בתחילת כל קטע-מרוץ, כל צוות מקבל סכום כסף קצוב במזומנים, ביחד עם הרמז הראשון שלהם. במשך המירוץ, כל ההוצאות (אוכל, נסיעות ותחבורה, לינה, דמי כניסה לאטרקציות, אספקה) ממומנות מסכום זה. יוצאת מן הכלל היא קניית כרטיסי-טיסה (ובעונה 8, גם בנזין), בה משלמים הצוותים על ידי כרטיס אשראי שמספקת להם ההפקה. כל כסף שנשאר בסיום קטע-מרוץ יכול לשמש בקטע-המירוץ הבא.

הסכום שמקבלים הצוותים משתנה מקטע לקטע. לעיתים, הסכום שמקבלים הצוותים הוא נמוך מאוד (בעונה 1, 10 ו-12, הצוותים תוקצבו באפס דולר למשך אחד מקטעי המירוץ, ובעונה 4 צוותים קיבלו רק דולר אחד לכל אחד משני קטעי-המירוץ האחרונים). לעיתים הצוותים צריכים להרוויח את כספם לקטע מרוץ כלשהו (לדוגמה, על ידי מכירת פרחים ב"מחסום" בקטע המירוץ השלישי (מונגוליה-וייטנאם) בעונה 10). לעיתים, צוותים שסיימו במקום האחרון ב"קטע מרוץ ללא הדחה" אולצו להחזיר את כל הכסף שאספו, ולא לקבל כלום בתחילת קטע המירוץ הבא.

צוות שנותר ללא כסף יכול לנסות לאסוף כסף בכל דרך שלא מפרה את החוקים המקומיים, לדוגמה ללוות כסף מצוות אחר או לקבץ נדבות אך אסור להם למכור את חפציהם האישים, הצוות מרק ומייקל מהעונה ה-14 בגרסה האמריקאית מכרו את חפציהם כדי לשלם לנהג המונית שלהם וכתוצאה מכך קיבלו עונש של שעתיים פעמיים [4 שעות] בנקודת הסיום אבל למזלם זה היה קטע מרוץ ללא הדחה. גם שי ועדי בעונה 4 של הגרסה הישראלית, מכרו את מעיליהם כדי לשלם לנהג המונית שלהם. עם זאת, שי ועדי לא קיבלו עונש אבל הודחו מהמירוץ בסוף אותו הקטע. המתחרים מספרים על קיומו של סכום כסף למצב חירום, כ-200 דולר, שיכול לשמשם במצבים קיצוניים, אבל לא כאמצעי לשלם איזושהי פעילות שקשורה למירוץ.

סָמַן דרך[עריכת קוד מקור | עריכה]

Route Markers is yellow and red except from countries that there flag is matching the flag's race..
Route Markers is yellow and red except from countries that there flag is matching the flag's race..
סמני הדרך בעונה 8 היו בצבע צהוב, לבן, ושחור.
סמני הדרך בעונה 8 היו בצבע צהוב, לבן, ושחור.

סמני דרך (באנגלית: Route Markers) הם דגלים שמסמנים מקומות שהצוותים צריכים להגיע אליהם. רוב סמני הדרך מוצמדים לקופסאות שבתוכם מעטפות רמז, אבל חלקם מסמנים המקומות שהצוותים צריכים להגיע אליהם כדי להשלים משימה. לרוב, הצבעים של סמני דרך הם צהוב ואדום, אך יש מקרים יוצאי דופן (סמני הדרך בעונה 1 היו בצבעי צהוב ולבן ובעונה 8 בצבעי צהוב, לבן ושחור; בווייטנאם, שבה לדגל בצבעי צהוב ואדום יש משמעות לאומית, סמני הדרך היו בצבע צהוב בלבד).

רמזים[עריכת קוד מקור | עריכה]

מידע על הדרך[עריכת קוד מקור | עריכה]

מעטפת רמז במירוץ
מעטפת רמז במירוץ

רמזי "מידע על הדרך" (סימן דרך בגרסה הישראלית) (באנגלית: Route Information clues) מנחים את הצוותים לאן ללכת. בדרך כלל, הרמז מספק לצוותים רק את שם היעד הבא; על הצוותים להסיק לבד איך להגיע לשם.

בעונה 1, קופסת הרמז הכילה מספר רמזים זהה למספר הצוותים המתחרים, כך שצוות יכול היה לשער כמה צוותים מאחוריו. בעונות הבאות, קופסת הרמז כללה מספר משתנה של רמזים כך שצוות בדרך-כלל לא יכול היה לקבוע את מיקומו הנוכחי על ידי ספירת הרמזים שנשארו.

צומת[עריכת קוד מקור | עריכה]

צומת(באנגלית: Detour) מציג בפני הצוות החלטה בין שתי משימות. הצוותים מקבלים כמה פרטים על כל אחת מהמשימות. לרוב תדרוש אחת המשימות מיומנות מיוחדת (כוח פיזי, התמודדות עם פחד, יכולת מחשבתית) ואילו המשימה השנייה תדרוש זמן רב יותר או הסתמכות על מזל. ההחלטה באיזו משימה לבחור נעשית אך ורק על ידי הצוות. צוות יכול לבחור להחליף משימות כמה פעמים שירצה, אך הוא מפסיד בכך זמן.

פניית פרסה[עריכת קוד מקור | עריכה]

הסמן פניית פרסה (באנגלית: U-Turn), שהופיע לראשונה בעונה 12, דומה לפורמט של "מעצור". סמן פניית פרסה נמצא מיד אחרי צומת. צוות שמגיע לסמן פניית פרסה יכול לבחור להפעיל אותו על צוות אחר. הצוות שיקבל הפעלה של פניית פרסה יצטרך להשלים את משימת הצומת שאותה לא ביצע (כלומר, הצוות חייב להשלים את שתי משימות הצומת). כל סמן פניית פרסה אפשר להפעיל רק פעם אחת וכל צוות יכול להפעיל פניית פרסה רק פעם אחת במירוץ כולו. צוות שהפעיל פניית פרסה נגד צוות שכבר עבר את סמן פניית פרסה, למעשה בזבז אותו, ולא יוכל להשתמש בו בהמשך המירוץ (איימי ומאיה מעונה 25, לדוגמה, הפעילו פניית פרסה על אדם ובטאני. לעומת זאת, אדם ובטאני לקחו קיצור דרך בתחילת אותו היום ובעקבות כך, הפרסה לא הופעלה). מהעונה ה-17 הופיע גם פניית פרסה כפולה שבה (בניגוד לפניית פרסה) יכולים 2 צוותים לסובב 2 צוותים כרצונם. צוות אחד אינו יכול לסובב שני צוותים אלא רק אחד. בעונה השנייה הישראלית כל הזוגות בחרו למי הם שמים פניית פרסה. הזוג שקיבל הכי הרבה קולות, נאלץ לבצע גם את משימת הצומת השנייה. "פרסה כפולה" הופיעה לראשונה בעונה השלישית (הישראלית). בפרסה כפולה, הזוג שקיבל פרסה, יכל לגרום לזוג אחר לקבל פרסה, לדוגמה: בעונה השלישית של המירוץ למיליון ישראל קיבלו פרסה כפולה הזוגות: מור וליאור וטליה וקובי, בשני המקרים מי שסובב אותם בפרסה כפולה היו דבי ודנה.

מחסום[עריכת קוד מקור | עריכה]

מחסום (באנגלית: Roadblock) היא משימה שרק אחד מחברי הצוות יכול לבצע. לפני מחסום, הצוותים קוראים רמז מעורפל לגבי המשימה שתבוא, לדוגמה, "מי באמת רעב?" (לפני אתגר אכילת אוכל אקזוטי) או "מי רוצה לרדת ולהתלכלך?" (לפני משימה בוצית מאד). לעיתים קרובות, צוות מנסה לשער את המשימה המדויקת על ידי התבוננות בסביבתם, על ידי שימוש בשכל הישר או אפילו על ידי ראיית צוותים אחרים שכבר ביצעו את משימת המחסום. אז, הם צריכים להחליט איזה חבר צוות יהיה הכי מתאים כדי להשלים את המשימה. אחרי שהבחירה נעשית, חברי הצוות לא יכולים להחליף תפקיד.

אלא אם צוין אחרת ברמז, חבר הצוות האחר לא יכול לסייע במשימה, אף שהוא יכול להציע עצות ולעודד. בדרך כלל חבר הצוות שאיננו מבצע את המשימה ממתין לצד שטח המשימה אך לעיתים הוא נדרש להשתתף בביצוע המשימה. החל מעונה 6, במרבית העונות חברי הצוות נדרשים לחלק ביניהם באופן שווה את מספר המחסומים במירוץ.

קיצור דרך[עריכת קוד מקור | עריכה]

קיצור דרך (באנגלית: Fast Forward) מאפשר לצוות שקיבל אותו, לדלג על כל המשימות שנותרו בקטע המירוץ הנוכחי ולהגיע ישירות לנקודת סוף קטע המירוץ. כדי לקבל את המעבר המהיר, הצוות חייב להיות הצוות הראשון שביצע והשלים את המשימה שמתוארת ברמז המעבר המהיר. הרמז נמצא ביחד עם רמז רגיל באחד מסמני הדרך. הצוות שמשלים ראשון את המשימה מקבל מעטפה עם מיקום נקודת הסיום.

רק צוות אחד יכול להשתמש ב"מעבר מהיר". כל צוות אחר שמנסה להשתמש בקיצור דרך מבזבז את זמנו וצריך לחזור למקום שממנו עזב את הנתיב הרגיל של קטע המירוץ. בכל העונות, צוות יכול להשתמש רק במעבר מהיר אחד במשך המירוץ כולו. בעונות הראשונות הוצע "קיצור דרך" בכל קטע מרוץ (אלא אם כן אף צוות לא יכול היה להשתמש בו), מלבד שני קטעי המירוץ האחרונים. החל מעונה 5, מספר מעברים מהירים הוקטן לשניים במירוץ כולו.

קיצור דרך מאפשר, בדרך כלל, לצוות שהשתמש בו להגיע ראשון לנקודת סוף קטע המירוץ, אך לא תמיד. בהיסטוריית התוכנית היו שלושה צוותים שהרוויחו "קיצור דרך" עדיין הגיעו אחרונים לנקודת סוף קטע המירוץ (ג'ו וביל בעונה 1 ודניס ואנדרו בעונה 3, בופר ומארק בעונה 20) ומספר צוותים שהרוויחו "קיצור דרך" אך לא הגיעו ראשונים לנקודת סוף המירוץ (נשות ה-NFL, מוניקה ושרי בעונה 4, טיילר וג'יימס, וכן רוב קימברלי בעונה 10 ואוסנת וכרמית בעונה 2 במירוץ למיליון הישראלי).

עצור[עריכת קוד מקור | עריכה]

העצור (באנגלית: Yield), שהופיע לראשונה בעונה 5, מאפשר לכל צוות להכריח צוות אחר לעצור את המירוץ למשך זמן שנקבע מראש. כדי לעצור צוות, על הצוות העוצר למקם תמונה של הצוות המיועד לעצירה, על שלט צהוב (נמצא ליד אחד מסמני הדרך). כשהצוות הנעצר מגיע למעצור, הם צריכים להפוך את שעון החול שנמצא על שלט המעצור ולהמתין להתרוקנות השעון לפני שיוכלו להמשיך במירוץ. כל אחד מהצוותים מקבל מעטפה עם תמונה שלהם על מדבקה בתחילת המירוץ. מדבקה זו נדרשת לצורך הפעלת המעצור. צוות שמאבד את המדבקה מאבד את היכולת להפעיל מעצורים (כפי שקרה לצוותים כמו לינדה וקרן בעונה 5 וכן לג'וזף ומוניקה בעונה 9).

כמו סיבוב פרסה, כל אחד מהצוותים יכול להשתמש רק פעם אחת במעצור במשך על המירוץ, ורק צוות אחד יכול להשתמש במעצור, בכל אחד מהמעצורים. למרות זאת, צוות יכול להיעצר מספר רב של פעמים על ידי צוותים אחרים. מספרם הכולל של המעצורים משתנה מעונה לעונה ולפעמים גם אינו מופיע כלל. בעונה השנייה הישראלית, בכמה קטעי מרוץ ה"עצור" הופיע במקום "סיבוב פרסה" ועל הצוות שקיבל את רוב הקולות, היה נאלץ לקבל עונש המתנה של 20 או 30 דקות.

מסלול משותף[עריכת קוד מקור | עריכה]

מסלול משותף (באנגלית: Intersection), שהופיע בתוכנית החל מעונה 10, דורש מכל אחד מהצוותים להתאחד עם צוות אחר, לבצע יחד את כל המשימות ולקבל החלטות ביחד, עד להודעה חדשה. כשצוות מגיע לסמן מסלול משותף הוא צריך לחכות לצוות הבא, כדי להתאחד. אם כבר יש צוות שם שממתין, הם מתאחדים וממשיכים. צוות חופשי לבחור צוות שותף אם יש יותר מצוות אחד שמחכה.

קבוצה אחת של שני צוותים שעובדים ביחד יכולה להשתמש יחד במעבר מהיר (כפי שעשו טיילר וג'יימס ורוב וקימברלי בעונה 10 וגם אוזוולד ודני ואוצ'נה וג'ויס בעונת האולסטארס הראשונה). יתר על כך, צוותים שהשתמשו במעבר מהיר במשך מסלול משותף, חופשיים להשתמש במעבר מהיר שלא במסלול משותף, אם אחד כזה זמין אחרי הנקודה הזאת (אוזוולד ודני בעונת האולסטארס הראשונה).

כאשר יש מחסום נציג אחד נבחר מכל צוות והם מבצעים את המשימה יחד.

עוד לא ידוע איך ישולב סיבוב פרסה במסלול משותף

כרטיס האקספרס[עריכת קוד מקור | עריכה]

כרטיס האקספרס (באנגלית: Express Pass), שהופיע בתוכנית לראשונה בעונה ה-17. הצוות שמגיע במקום הראשון בקטע המירוץ הראשון מקבל אותו. הצוות יכול להשתמש בו כדי 'לדלג' על משימה במהלך המירוץ עד לקטע השמיני. צוותים משתמשים בו בדרך כלל כשהם בסכנת הדחה מן המירוץ, למשל, בעונה ה-17, ג'יל ותומאס היו במקום האחרון בקטע המירוץ ה-4 בשוודיה וכשהגיעו לצומת, בחרו 'לדלג' עליו והגיעו לתחנה במקום ה-5.

אם הצוות המחזיק בכרטיס האקספרס מודח לפני שעשה בו שימוש (כמו שהיה בעונה 22) הכרטיס לא עובר לצוות אחר.

המיקום של צוות מסוים בתחנה מסוימת שבה השתמש בכרטיס האקספרס, משתנה מדי פעם. הצוות שעשה זאת יכול להגיע אחרון (כמו שקרה בגרסה הסינית השנייה עונה 1, גרסת אמריקה הלטינית עונה 5 והגרסה הווייטנאמית עונה 1), הוא יכול להגיע בין הראשונים, אם כי לא ראשון (כפי שעשו ג'יל ותומאס בעונה 17, גארי ומאלורי בעונה 18, ארני וסינדי בעונה 19, רייצ'ל ודייב בעונה 20, נטלי ונדיה בעונה 21, קרוליין וג'ניפר וכן ג'ט וקורד בעונת האולסטארס השנייה, ג'לאני וג'ני בעונה 26 ועוד מספר צוותים מגרסאות אחרות), ובמקרים חריגים, הוא יכול להגיע אפילו ראשון (כפי שעשו דייב וקונור בעונה 22, טים ומארי וכן ניקול וטראויס בעונה 23 ואדם ובטאני בעונה 25).

פס האטה[עריכת קוד מקור | עריכה]

פס האטה (באנגלית: Speed Bump) היא משימה נוספת שמקבל הזוג שהגיע אחרון בקטע מרוץ ללא הדחה הקודם לקטע המירוץ הנוכחי.

כרטיס ההצלה[עריכת קוד מקור | עריכה]

כרטיס ההצלה (באנגלית: The Save, Salvage Pass) הוא פורמט בעל שתי גרסאות. הגרסה הראשונה פותחה באוסטרליה והשנייה בארצות הברית (אם כי הם מעולם לא נפגשו ביחד עד כה). בדומה לכרטיס האקספרס, הצוות שמגיע במקום הראשון בקטע המירוץ הראשון (אם כי היו מקרים שזה לא חולק בקטע המירוץ הראשון), מקבל אותו. עם זאת, שתי הגרסאות שונות זו מזו. בגרסה האמריקאית, הצוות יכול להשתמש בו כדי 'להציל' את עצמם מהדחה ולהמשיך במשחק במקרה ואם הם מגיעים אחרונים באחד הקטעים. לעומת זאת, בגרסה האוסטרלית, הצוות יכול להשתמש בו כדי 'להציל' את הזוג שהגיע אחרון באותו הקטע, או להגיע ליעד הבא לפני כולם (דבר שמעולם לא נוסה באוסטרליה אלא בגרסת הפיליפינים עונה 1 ובעונה השלישית של הגרסה הישראלית). עד כה, רק שני צוותים ניצלו בידי כרטיס הצלה זה (לוסי ואמיליה בעונה השנייה האוסטרלית ואנדריאה ורוני בעונה השלישית הישראלית) ואף אחד מהם לא ניצח במירוץ או באחד הקטעים במירוץ באותה העונה לפני או אחרי. רוני ואנדריאה אף פרשו בגלל פציעה של רוני. עדיין לא ידוע על המשך קיומם של שני כרטיס ההצלה.

דו-קרב[עריכת קוד מקור | עריכה]

הדו-קרב (באנגלית: Intersection, Duel, Double Battle) הוא פורמט שלא הגיע לגרסה של ארצות הברית, בדיוק כמו כרטיס ההצלה האוסטרלי. הצומת התחילה בעונה השנייה של אמריקה הלטינית והמשיכה לעונה השנייה הפיליפינית, העונה השנייה הנורווגית, העונה הראשונה הסינית וכן בעונות השנייה, השלישית והרביעית בגרסה הישראלית. משימה זו יכולה לעזור לכל אחד מהצוותים במירוץ לשנות את מיקומם ולפעמים, גם אפילו לעקוף את הצוותים הראשונים. בגרסה הישראלית, צוות שניצח בדו-קרב, רשאי להמשיך למשימה הבאה, צוות שהפסיד בדו-קרב רשאי לחכות לזוג הבא, ואילו הצוות שהפסיד בדו-קרב האחרון, רשאי להמתין 15 דקות לפני שיוכל להמשיך במירוץ. בדרך כלל, הצוות שהפסיד בדו-קרב הגיע לקטע הסיום אחרון או בין האחרונים, אך לא תמיד. לאורך ההיסטוריה של המירוץ למיליון בכל הגרסאות, זוג אחד בלבד הפסיד בדו-קרב האחרון, ואינו סיים כלל בין האחרונים, אם כי הוא לא סיים ראשונים (אוסנת וכרמית בדו הקרב הראשון של העונה השנייה הישראלית ויוכי ולינור בדו-קרב האחרון של העונה הרביעית הישראלית). היו גם 2 צוותים שלמרות שהפסידו בדו-קרב האחרון, הם הגיעו ראשונים באותו הקטע (אלון ואורן בנקודת הסיום ללא הפסקה של העונה השנייה הישראלית, רומי וקורל בדו-קרב האחרון של העונה השלישית הישראלית ונטע ועומר בדו-קרב האחרון של העונה השישית הישראלית). עדיין לא ידוע איך ישולב הדו-קרב עם מסלול משותף.

כרטיס ה"דייט נייט"[עריכת קוד מקור | עריכה]

כרטיס הדייט נייט (באנגלית: Date Night) הוא פורמט מיוחד של הגרסה האמריקאית. הוא נוצר לכבוד עונה 26 של הגרסה האמריקאית. בכל קטע מרוץ באותה העונה, קבוצה אחת מבין כל ה-11, יוכל למצוא רמז שנקרא "כרטיס הדייט נייט". הרמז הזה כולל משימה שקשורה בנושא הרומנטיקה (מכיוון ועונה 26 היא עונת בני זוג). לאחר שצוות מסוים סיים את המשימה, הוא זוכה בפרס מסוים. הזוגות שקיבלו את כרטיס הדייט נייט הם הרלי וג'ונתן, ברגן וקורט (נתנו למאט ואשלי), לורה וטיילר שלוש פעמים, מייק וראשל וג'לני וג'ייני פעמיים.

קטע מרוץ[עריכת קוד מקור | עריכה]

מבנה קטע המירוץ[עריכת קוד מקור | עריכה]

קטע מרוץ סטנדרטי מורכב מסמן דרך התחלתי, שבדרך כלל מנחה את הצוות להגיע למדינה שונה, ואז סדרה של 2 או יותר סמני דרך, הכוללים משימת צומת אחת ומחסום אחד, ולבסוף סמן דרך אחרון שמנחה את הצוותים להגיע לשטיח הצ'ק-אין בנקודת סוף קטע המירוץ. הצוותים נדרשים להשלים כל אחת מהמשימות לפי הסדר. קטע מרוץ עשוי להימשך יותר מיום אחד, בדרך כלל כשהצוותים נתקלים במשימה שפעילה רק בשעות מסוימות ביממה, ואז הצוותים בדרך כלל ישנים בחוץ, ליד אתר המשימה הבאה או במקום לינה סמוך.

שטיח הצ'ק-אין[עריכת קוד מקור | עריכה]

כשצוותים מגיעים לנקודת סוף קטע המירוץ, כל חברי הצוות חייבים לדרוך על שטיח הצ'ק-אין (באנגלית: The Check-in Mat) - קו הסיום הרשמי לקטע המירוץ - לפני המנחה ואדם מקומי שמייצג את המדינה שבה הם נמצאים (מלבד בעונה 1, כשהמנחה עמד לבד). צורת השטיח השתנתה בין העונות (בעונה 1, שטיח הצ'ק-אין בנקודת סוף קטע המירוץ ייצג את התרבות המקומית. בעונה 2 ו-3, הם היו שחורים עם שוליים צהובים ואדומים. החל מעונה 4, הם היו מקושטים במפת העולם. בעונה 8 השטיח היה שחור עם שוליים לבנים וצהובים). אם הצוות הוענש במהלך קטע המירוץ או נכשל בהשלמת משימה כלשהי, המנחה יבקש מהצוות לרדת מהשטיח ולחכות את זמן העונש, או לחזור ולהשלים את המשימה שלא השלימו. צוות שהשלים את קטע המירוץ כנדרש יקבל מהמנחה הודעה לגבי מיקומו במירוץ בסיום הקטע הנוכחי. הצוות האחרון שמגיע לנקודת סוף קטע המירוץ מודח, למעט אם זהו אחד מקטעי המירוץ ללא הדחה שנקבעו מראש. בגרסה האמריקאית, הדחה זאת קיבלה את השם "Philimination" הלחם של שם מנחה התוכנית (Phil) והמילה "הדחה" (elimination). כינוי זה ניתן על ידי קהילת מעריצי המירוץ למיליון.

בכמה מקטעי המירוץ, הצוות הראשון שהגיע זכה בפרס. החל מעונה 6 ניתנים פרסים לראשונים בכל קטע מרוץ מסוים כגון פרס כספי מסוים, טיול במדינה מסוימת ואפילו כרטיס האקספרס וכרטיס ההצלה.

צוותים בדרך כלל משלימים את כל המשימות, ועושים צ'ק אין לפני שהם מודחים. לעיתים, בקטעי מרוץ עם הדחה, אם כל שאר הצוותים עשו צ'ק-אין, והצוות האחרון הרחק מאחור, סמני הדרך יכולים להפנות אותם ללכת ישר לנקודת סוף קטע המירוץ בלי להשלים את שאר המשימות (פגי וקלרי, מרי ופיץ' בעונה 2, מייקל וקת'י, אנדרה ודיימון בעונה 3, פיטר ושרה בעונה 10, יוצ'ינה וג'ויס בעונה 11, "פלייט טיים" ו"ביג איזי" בעונה 15). באופן הפוך, יכול המנחה ללכת למיקום הצוותים כדי להדיח אותם אם הם לא יכולים לסיים את המשימה (מרשל ולאנס בעונה 5, לינה וקריסטי בעונה 6, מריה וטיפאני בעונה 15, דנה ואדריאן, ג'ו והיידי בעונה 16, חנה ומרגלית בעונה 1 של הגרסה הישראלית, ברגן וקורט בעונה 26).

נקודת סוף קטע המירוץ[עריכת קוד מקור | עריכה]

נקודת סוף קטע המירוץ (באנגלית: Pit Stops) היא היעד הסופי בכל אחד מקטעי המירוץ, אליו מגיעים הצוותים הלא מודחים אחרי שטיח הצ'ק אין. בנקודות הסיום יכולים המתמודדים לנוח, לאכול, לישון, ולהכיר את המתמודדים האחרים. בחלק מהעונות שודרו קטעים ממפגשים אלה. צוות ההפקה מספק לינה (מדירות פשוטות, אוהלים או מיטה מתקפלת ועד למלונות מפוארים) ואוכל ללא הגבלה למתמודדים (אוכל במשך קטעי המירוץ חייב להירכש עם הכסף שהמתמודדים מקבלים). במשך המנוחה, הצוותים מתראיינים כדי לספק פרשנות ותובנות על קטע המירוץ שסיימו. הצוותים חופשיים לנצל את הזמן שנותר לכל מטרה שהם רואים לנכון, תחת מגבלות מסוימות.

לרוב, הצוותים מוזנקים לקטע המירוץ הבא 12 שעות לאחר שסיימו את הקטע הקודם. לעיתים קטע המנוחה מתארך, ונמשך עד ל-24 שעות, ככל הנראה מסיבות בטיחותיות, על מנת שהצוותים לא ינהגו בעצמם בשעות הלילה, או כדי למנוע מצוותים להשיג זכות גישה לטיסות מוקדמות שיכולות לשבש את הצילומים. זמני העצירות לעולם לא דווחו על ידי התוכנית, אבל צופים אדוקים של התוכנית גילו אותם על ידי מעקב אחרי נתוני טיסות, לכידות מסך, ומידע על התוכנית. העצירה הארוכה ביותר הייתה בתוניסיה במהלך העונה 1, ונמשכה 60 שעות, עקב סופת חול, שהכריחה את ההפקה למקם מחדש את העצירה. צוותים נדרשים להיות מוכנים לקטע המירוץ הבא בזמן המיועד עבורם ליציאה; לא ניתן תוספת זמן אם צוות מפספס את זמן היציאה שלו (פגי וקלרי בעונה 2, אנדה ודיימון בעונה 3, ברנט וקייטי בעונה 16, צא'ד וסטפני בעונה 17, ג'ט וקורד וכן קנת וויקסן בעונה 18, הדס וענבל בעונה 1 של הגרסה הישראלית ודניאל ומאירי בעונה 4 של הגרסה הישראלית).

קטע מרוץ כפול[עריכת קוד מקור | עריכה]

עונה 6 הציגה את קטע המירוץ הכפול (באנגלית: Double-length legs) הראשון ששודר במשך 2 פרקים. הפרק בטלוויזיה הסתיים עם "המשך יבוא" במקום נקודת סוף קטע המירוץ. בחצי השני של קטע המירוץ היו מעקף ומחסום בשנית. גם בעונות 7, 8, 9, 10, 14, 18 היה קטע מרוץ כפול. גם במירוץ למיליון אוסטרליה היה קטע מרוץ כפול.

קטעי "המשך יבוא" נוצרו בעקבות אירוע לא מתוכנן בעונה 6. קטע מרוץ השישי בהונגריה תוכנן במקור להיות שני קטעי מרוץ ללא הדחה ביניהם. הצוות שהגיע אחרון לקטע המירוץ הראשון אמור היה להיענש באיבוד כל כספו. אך ההפקה גילתה במהלך המירוץ שעונש כספי הוא בלתי חוקי בהונגריה. כדי לשמור על האפקט של קטע מרוץ ללא הדחה, ולשמור על מספר הצוותים במשחק, נשלחה הודעת וידאו לצוותים בה נמסר להם על המשימה הראשונה בחצי השני של קטע המירוץ.

קטע מרוץ ללא הדחה[עריכת קוד מקור | עריכה]

בקטע מרוץ ללא הדחה (באנגלית: Non-elimination leg) הזוג האחרון שמגיע לנקודת הסיום איננו מודח. לרוב, הוא נענש בדרך כלשהי (אובדן כל הכסף, ויתור על החפצים שלהם חוץ מדרכון והבגדים שהם לובשים, להמתין חצי שעה ליד קו הסיום, משימה נוספת באמצע המרוץ, שרק הוא מבצע ושעלול לעכב אותם, כשהשאר ממשיכים במשימותיהם).

קטע מרוץ עם הדחה כפולה[עריכת קוד מקור | עריכה]

קטע מרוץ עם הדחה כפולה (באנגלית: Double-elimination leg) התרחש בעונה 10 לראשונה, בהפתעה בהדחה, כשהצוות האחרון שהגיע לנקודה באמצע קטע-המירוץ, הודח. בסוף קטע-המירוץ הייתה הדחה רגילה בשטיחון, כך שבסך הכל שני צוותים הודחו באותו קטע מרוץ. בעונה ה-19 הופיע לראשונה קטע הדחה כפולה על ידי כך ששני הצוותים האחרונים שמגיעים לנקודת "הצ'ק אין" מודחים.

קטע המירוץ האחרון[עריכת קוד מקור | עריכה]

קטע המירוץ האחרון (באנגלית: Final leg) מתרחש לרוב בארץ המקור שבה משודרת התוכנית. שלושת הצוותים האחרונים שנותרו במירוץ מבצעים משימות אחרונות ומסיימים לרוב באתר מפורסם. בקו הסיום השטיח מוחלף בשטיח ענק בצבע אדום שעליו מודפס לוגו התוכנית. כל הצוותים המודחים ממתינים ליד קו הסיום ומחכים לצוות הזוכה שמקבל את הפרס הגדול.

חוקים ועונשים[עריכת קוד מקור | עריכה]

חוקים[עריכת קוד מקור | עריכה]

אסור לקחת יותר ממעטפת רמז אחת מהתיבה, לדלג על המשימה (אלא בעונה השנייה הישראלית, אך הדילוג גרר עונש של שעה עיכוב), לקחת חפצים של צוותים אחרים ואסור לקבל טרמפ מהמקומיים (כמו נייט וג'ין בעונה 12 שלקחו טרמפ מהמקומיים וכמעט הודחו).

חובה על המתמודדים לנסוע במחלקת תיירות, צוות שלא יסע במחלקת תיירות יפסל או יקבל עונש (כמו האחים עזריה והנדקיה בעונה 12 שגילו 10 דקות לפני הטיסה שהכרטיסים שלהם מיועדים למחלקת עסקים ולא הספיקו לקבל כרטיסים למחלקת תיירות ובעקבות כך הודחו מהמירוץ).

אסור לאבד את הדרכונים; זה קרה לזב וג'סטין ולדאלאס וטוני וכמעט קרה לקנט וויקסון שגילו שאיבדו את הדרכונים ומצאו אותם במחלקת האבדות ומציאות שבתחנת הרכבל שנמצאת ליד המקום בו התרחש המשימה שאחריה גילו שהם איבדו את דרכוניהם.

אם הפקת התוכנית קבעה טיסה למתמודדים (דבר שקורה בדרך כלל בגלל מיעוט טיסות או בשביל שלא יהיו פערים בין הצוותים), והמתמודדים יפספסו אותה, הם יצטרכו לעלות על טיסה אחרת (דבר שיעכב אותם) וגם יקבלו עונש של 30 דקות.

עונשים[עריכת קוד מקור | עריכה]

עבירה על חוק במרוץ גוררת בדרך כלל המתנה בסיום קטע המירוץ (חצי שעה עד ארבע שעות) ליד קו הסיום או הנחיה לחזור למשימה שבה נעברה העבירה ולהתחיל שוב. כשצוות בוחר לדלג על משימה בגרסה האמריקאית אם מדלגים על משימה רגילה מקבלים עונש של שעתיים בקו הסיום, אם מדלגים על צומת מקבלים עונש של שש שעות המתנה ליד קו הסיום ואם מדלגים על מחסום מקבלים ארבע שעות המתנה ליד קו הסיום. בגרסה הישראלית אם מדלגים על משימה רגילה מקבלים עונש של שעתיים בקו הסיום, ואם מדלגים על מחסום מקבלים עונש של שעה בקו הסיום.

המירוץ למיליון מסביב לעולם[עריכת קוד מקור | עריכה]

ארץ מוצא שם מקומי שנים רשת שידור עונות
ששודרו
ארצות
בהם ביקרו
הפרס הגדול
ארצות הברית The Amazing Race 2001–הווה CBS 32 91 1,000,000 דולר
אסיה המירוץ המופלא אסיה 2006–2016 AXN Asia 5 20 100,000 דולר
ברזיל המירוץ המופלא: A Corrida Milionária 2007–2008 RedeTV! 1 2 500,000 ריאל
ישראל המירוץ למיליון 2009–הווה ערוץ 2 (רשת), ערוץ 13 8 50 1,000,000 ש"ח
אמריקה הלטינית המירוץ המופלא בערוץ דיסקברי 2009–2014 ערוץ דיסני - ערוץ דיסקברי

ולאחר מכן ערוץ ספייס

6 15 250,000 דולר
הרפובליקה העממית של סין המירוץ המופלא סין 2010–הווה הערוץ הבינלאומי של שנחאי 7 24 טיול סביב העולם
אוסטרליה המירוץ המופלא אוסטרליה 2011–הווה ערוץ 7 4 27 250,000 דולר אוסטרלי
נורווגיה המירוץ למיליון נורווגיה 2011–2013 ערוץ TV 2 2 13 500,000 כתר נורווגי
צרפת המירוץ למיליון צרפת 2012 ערוץ TV 2, ערוץ D8 1 10 50,000 יורו
וייטנאם המירוץ למיליון וייטנאם 2012–2019 VTV3 6 4 300,000,000 דונג וייאטנמי
הפיליפינים המירוץ המופלא פיליפינים 2012–2014 ערוץ TV5 2 1 2,000,000 פסו פיליפיני
אוקראינה המירוץ הגדול 2013 ערוץ 1+1 1 13 500,000 הריבניה
קנדה המירוץ המופלא קנדה 2013–הווה ערוץ CTV 7 11 250,000 דולר קנדי

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ לדוברי אנגלית כשפת אם, מהווה שם התוכנית משחק מילים חביב, מאחר שהוא נשמע בשפת הדיבור במדויק כשיר הנוצרי המפורסם "Amazing Grace" - "חסד מופלא"
  2. ^ נילי אורן, המירוץ למיליון ב"רשת", באתר nana10‏, 5 במאי 2008