חסמבה דור 3

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
חסמבה דור 3
פתיח הסדרה
פתיח הסדרה
סוגה פעולה, קומדיה, סדרת נעורים
יוצרים דרור נובלמן
רותי זייד
כותבים דרור נובלמן
רותי זייד
יגאל מוסינזון (דמויות)
בימוי דני סירקין
שחקנים עודד קוטלר
נירה רבינוביץ'
זאב רווח
הוגו ירדן
גבי עמרני
מוטי גלעדי
יאיר רובין
ציפי שביט
אקי אבני
יובל סגל
אורנה פיטוסי
שי-לי הירש
תומר אופנר
איתי תורג'מן
יוליה פלוטקין
סיון פרסלר
איציק כהן
דורית בר-אור
מגי אזרזר
יהודה לוי
מיקי גבע
הילה סעדה
אלכסנדר סנדרוביץ'
פסקול

גיל תורן
דודוש קלמס

יקיר בן טוב
ארץ מקור ישראל
שפות עברית
מספר עונות 2
מספר פרקים 30
הפקה
מפיקים בפועל אילון רצ'קובסקי, יוסי עוזרד, גיא יקואל, יוחנן קרדו, נועה ליפשיץ, קובי הולי. מפיקה אמנותית: רנן מוסינזון
עורכים טל רבינר
צלמים גיורא ביח
אורך פרק 25-30 דקות
שידור
רשת שידור HOT3 עריכת הנתון בוויקינתונים
רשת שידור בישראל HOT3
ערוץ הילדים, ניקלודיאון
תקופת שידור מקורית 2 באוקטובר 20106 בנובמבר 2013
קישורים חיצוניים
אתר הסדרה
דף התוכנית ב-IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

חסמבה דור 3 היא סדרת טלוויזיה ישראלית שעלתה לשידור ב-2 באוקטובר 2010 בערוץ הוט 3 ובערוץ הילדים. העונה השנייה עלתה לשידור ב-14 באוגוסט 2013. שידורים חוזרים של הסדרה החלו בשנת 2014 בערוץ ניקלודיאון.

בסוף 2017 הסדרה ירדה מ-HOT VOD Young, לאחר הורדת ערוץ הילדים מ-HOT.

רקע: סדרת חסמבה המקורית[עריכת קוד מקור | עריכה]

חסמבה (ראשי תיבות של "חבורת סוד מוחלט בהחלט"), הייתה קבוצת ילדים בדיונית, בסדרת הספרים של יגאל מוסינזון, שיצאה לאור בעשור הראשון של מדינת ישראל. חברי הקבוצה סייעו לארגון ההגנה במאבקו בשלטון המנדט הבריטי. בספרי ההמשך שנכתבו על התקופה שלאחר קום המדינה, סייעו לצה"ל במלחמתו באויבי ישראל. מפקד החבורה היה הילד ירון זהבי, וסגניתו הייתה הילדה תמר היפה. מרכז פעילותם של חברי הקבוצה היה במערה חשמלית בדיונית סודית בתל אביב, ומשם יצאו לפעולותיהם השונות.

סדרת ספרי חסמבה הייתה מפעל חייו של הסופר יגאל מוסינזון. לאחר שפרסם שישה עשר ספרי חסמבה, הפסיק מוסינזון את כתיבת הסדרה למשך מספר שנים, אך בהמשך נעתר לבקשות הקהל וכתב ספרי המשך. בסך הכל יצאו לאור 44 ספרים בסדרה, כאשר האחרון שבהם ("החסמבאים הגיבורים הולמים שוב") נכתב בשנת 1994, שנת פטירתו של מוסינזון.

ספרי חסמבה, ובעיקר שישה עשר הספרים הראשונים, צברו פופולריות רבה בקרב בני הנוער והמבוגרים בשני העשורים הראשונים לקום המדינה והיוו חלק בלתי נפרד מהתרבות הישראלית באותם זמנים.[1]

שם הסדרה[עריכת קוד מקור | עריכה]

שם הסדרה חסמבה דור 3 מהווה משחק מילים בין המונח דור 3 המייצג, נכון לאותה תקופה, קדמה וטכנולוגיה, ובין העובדה שהסדרה עוסקה בדור השלישי- בנכדים של חבורת חסמבה המקורית הנמצאים כבר בגיל השלישי.

לאחר מספר דיונים, הסדרה הוגבלה לצפייה מגיל 14.[דרוש מקור]

סקירת סדרה[עריכת קוד מקור | עריכה]

עונהפרקיםשודרה לראשונה (ישראל)
הפרק הראשוןהפרק האחרון
1172 באוקטובר 201015 בינואר 2011
21314 באוגוסט 20136 בנובמבר 2013

עלילה[עריכת קוד מקור | עריכה]

עונה 1[עריכת קוד מקור | עריכה]

הסדרה חסמבה דור 3 מספרת את סיפורה של חבורת חסמבה, מעל 50 שנה לאחר הקמתה, כאשר הם בסביבות גיל 70 לחייהם. ירון ותמר התחתנו ונולד להם בן בשם אורי, שנהרג מסיבה כלשהי. נכדתם, רנן, גרה אצלם לאחר מותו של אביה. הסיפור האמיתי על אביה של רנן נחשף בפרק הראשון: הוא נחטף בפקודת סאני זורקין לאחר ששמר סודות מדינה. בניסיון כושל לשנות את זיכרונותיו, בורח ד"ר מיכה אייזקס, אחד מהמדענים במחלקת הפיתוח של "זורקום", על מנת להביא לתמר זהבי את המידע שנגנז ממנה כל כך הרבה שנים. פרדי זורקין, בפקודת סאני, שולח קבוצת חוטפים לחטוף את תמר. ירון, שמגלה זאת, יוצא יחד עם נכדתו ונער אחר שהתנדב לעזור לו, למצוא את תמר. סאני זורקין מנהלת חברת סלולר שמנהלת בחשאי פרויקט להעברת מסרים פרסומיים בתת-מודע, פרויקט בו המדען הראשי הוא דאנטה.

עונה 2[עריכת קוד מקור | עריכה]

לאחר שמשפחת זורקין בכלא, ואורי חזר, נוצרות בעיות חדשות אצל חבורת חסמבה, ואי אפשר להתעלם מהם. מר לרנר החליט שהוא רוצה לנקום יחד עם מורן גרונר. בעונה השנייה גונן, חברו של מורן, אינו משתתף אך מוזכר שמו בפרק הראשון של העונה השנייה. בעונה השנייה של חסמבה דור 3 נקלעים חברי חסמבה להרפתקה חדשה, בדיוק כשהם מרגישים לא נחוצים ועומדים להתפרק. יואב צור, המפקד של חסמבה דור 2 מגייס אותם למשימה חדשה בשירות המדינה.

על חסמבה מוטל לעצור כת משיחית מסוכנת מלהניח ידיים על אוצר יהודי קדום בעל כוחות אדירים; מנהיג הכת הוא זרח זורקין אחיו של אלימלך זורקין, שמתכנן להשתלט על עם ישראל. לשם כך הוא שכר את הטרוריסטית האקולוגית הבינלאומית אלקטרה שקשורה אל משפחת זהבי בעבותות של סוד אפל במיוחד. בסוף חודש דצמבר 2012 החלו הצילומים לעונה השנייה של הסדרה, שעלתה לשידור בתאריך ה-14 באוגוסט 2013.

קהל היעד של הסדרה[עריכת קוד מקור | עריכה]

במקור, "חסמבה" נכתבה לילדים בגיל בית הספר, ושני הסרטים שיצאו בעקבות הספרים ("חסמבה ונערי ההפקר" ב-1971 ו"חסמבה ושודדי הסוסים" ב-1985) נועדו גם הם לקהל יעד זה. לעומת זאת, בסדרה דבר זה לא מובן כל כך, מכיוון שהסדרה נעה על הקו שבין סדרת דרמה ופעולה למבוגרים לבין סדרה לנוער; מצד אחד, הטקסטים של הסדרה כתובים בצורה קלילה וילדותית - וגם כמה מגיבורי הסדרה הם נערים בגיל ההתבגרות - אך מצד שני, העלילה בנויה בצורה מורכבת וישנן הרבה סצנות אקשן עם שימוש באלימות ושפה גסה המאפיינות סדרות למבוגרים.

דמויות[עריכת קוד מקור | עריכה]

חסמבה דור 1[עריכת קוד מקור | עריכה]

שם השחקן/נית שם הדמות מספר פרקים עונות
1 2
עודד קוטלר ירון זהבי 30 (בערך) ראשי
נירה רבינוביץ' תמר היפה 18 (בערך) ראשי
הוגו ירדן משה "הממושקף" ירחמיאל 30 (בערך) ראשי
גבי עמרני מנשה התימני 30 (בערך) ראשי
מוטי גלעדי עוזי הרזה שחורי 17 (בערך) ראשי
יאיר רובין אהוד השמן 30 (בערך) ראשי
ציפי שביט שולמית החובשת 30 (בערך) ראשי
  • ירון זהבי (עודד קוטלר): המפקד המיתולוגי של חסמבה ותת-אלוף במילואים. בעלה של תמר ואבא של אורי וסבה של רנן .
  • תמר "היפה" זהבי (נירה רבינוביץ' עונה 1 ופרק 13 בעונה 2): סגנית המפקד בחסמבה. אשתו של ירון וסבתא של רנן. אמא לאורי. שופטת במקצועה, בעונה השנייה היא בטיול בקונגו וחוזרת בסוף הפרק האחרון.
  • משה "הממושקף" ירחמיאל (הוגו ירדן): חבר בחסמבה. לפני איחוד חסמבה, גר בבית אבות.
  • מנשה "התימני" (גבי עמרני): חבר בחסמבה. סבו של חופני.
  • עוזי "הרזה" שחורי (מוטי גלעדי) (עונה 1): חבר בחסמבה, שר התשתיות הלאומיות בממשלת ישראל. בגד בחסמבה לטובת סאני.
  • אהוד "השמן" (יאיר רובין): חבר בחסמבה, נשוי לשולמית החובשת. שוטר בגבולות הקו הירוק.
  • שולמית "החובשת" (ציפי שביט): חברה בחסמבה, אשתו של אהוד, פטפטנית וקלת דעת, בשלנית, עושה יוגה.

חסמבה דור 2[עריכת קוד מקור | עריכה]

שם השחקן/נית שם הדמות מספר פרקים עונות
1 2
אקי אבני אורי "אלפא" זהבי 30 (בערך) ראשי
יובל סגל יואב צור 13 (בערך) ראשי
אורנה פיטוסי רחל הבוגדת/אלקטרה 13 (בערך) ראשי
  • אורי זהבי (אלפא) (אקי אבני): נחטף על ידי חברת "זורקום" ונשלט על ידיה. בנם של ירון ותמר. המוציא לפועל של "זורקום" בעונה 1. אביה של רנן. בעונה 2 חוזר למוטב ועוזר לחסמבה.
  • יואב צור (יובל סגל, עונה שנייה): מפקד חסמבה דור 2. עבד בשירות משרד הביטחון וניהל מבצעים מסוכנים מטעם מדינת ישראל. סובל מנכות ממבצעיו הרבים. אובססיבי, נחוש וחסר מעצורים. לאחר מלחמת לבנון הראשונה התחיל לסבול מהפרעה נפשית והתחיל לחשוב שהוא המיועד למצוא את שרשרת החושן. אושפז במוסד לחולי נפש, ממנו ברח כדי לגייס את חסמבה למציאת החושן של בית המקדש. הסתנן לתוך חסמב"ה ביחד עם גילי שנרסקי, אותו הכיר ממסגרת מחויבות אישית של גילי, וביחד הקימו חבורה בשם חסמב"ה סמב"ח (חבורת סוד מוחלט בהחלט סמויה מאוד בתוך חסמבה), אך רחל ושרגא חושפים אותו. נאמר שהוא הרג את יוסי התימני, חבר חסמב"ה דור 2. נרצח על ידי שרגא השמן.
  • רחל "הבוגדת" (לשעבר "היפה")/אלקטרה (אורנה פיטוסי, עונה שנייה): לוחמת מיומנת שהוכרזה כבוגדת במדינה. עזבה את ישראל ופיתחה קשרים עם ארגונים טרוריסטיים ואנרכיסטיים. לפני שנים הייתה אהבת חייו של אורי זהבי, אך כיום שנאה עזה שוררת ביניהם. הם מקיימים קשר מיני על בסיס העובדה שרחל היא אמא של רנן. עובדת עבור זרח זורקין שמחזיק בבנה.
  • שרגא "השמן" (שי גולדשטיין, אורח בעונה שנייה): איש שירות ביטחון כללי רזה שסופר קלוריות. גרוש שלוש פעמים, ומשום כך עני באופן יחסי, ומשלים את הכנסתו במגוון אמצעים. חולם לבלות את שארית חייו באיים הקריביים. חברו היחיד הוא התוכי של חסמב"ה דור 2, זנזיבר. עוזר לזרח זורקין בחטיפת הילד של רחל הבוגדת ומנצל את זה על מנת שרחל הבוגדת תעבוד בשביל זרח זורקין. שומר על קשר גם עם חסמב"ה. רצח את יואב צור. בסוף העונה רחל רוצחת אותו.
  • ברוך "הג'ינג'י" (גל זייד, אורח בעונה שנייה) עובד המודיעין הישראלי. נחוש להחזיר מגילה השייכת לישראל ונכשל. נורה על ידי רחל בפרק הראשון.

חסמבה דור 3[עריכת קוד מקור | עריכה]

שם השחקן/נית שם הדמות מספר פרקים עונות
1 2
שי-לי הירש רנן המפקדת זהבי 30 (בערך) ראשי
תומר אופנר יגאל "איגי" מוצפי הסגן היפה 30 (בערך) ראשי
איתי תורג'מן חופני התימני 30 (בערך) ראשי
יוליה פלוטקין לודה ההאקרית 30 (בערך) ראשי
  • רנן זהבי המפקדת (שי-לי הירש): מפקדת חסמבה דור 3. הדמות הראשית בסדרה. נכדתם של ירון ותמר בתם של אורי ורחל, עונה 2 חברה של איגי, אך הוא נפרד ממנה והם חזרו בפרק האחרון.
  • יגאל "איגי" מוצפי הסגן היפה (תומר אופנר): תלמיד תיכון. עוזר לירון זהבי במסגרת מחויבות אישית. בעונה 2 חבר של רנן, אך נפרד ממנה בעקבות משבר שבו אמו עוזבת לחו"ל עם בן זוגה והם חזרו להיות ביחד בסוף העונה.
  • חופני "התימני" (איתי תורג'מן): נכדו של מנשה התימני. מנהל עסקי הימורים עם חברו הדתי יזהר. מאוהב בלודה. בעונה השנייה עוזב את לודה לטובת בת-אל, אך נפרד ממנה כשגילה שהיא חולת נפש וחזר ללודה.
  • לודה "ההאקרית" (יוליה פלוטקין): תלמידה ממוצא רוסי בבית הספר. האקרית. בת זוגו של חופני.
  • יובל נהרי "ההומו" (סיון פרסלר): תלמיד בבית הספר, חבר של איגי. הומוסקסואל.
  • יזהר ברקו "התימני כונן" (אמיר הלל): שותפו וחבר טוב של חופני בעסקי הימורים. למרות שהופיע כבר בעונה הראשונה הצטרף לחבורה רשמית רק בעונה השנייה.
  • גילי שנרסקי "לוחם הסייבר" (איתי שור, עונה שנייה): תלמיד תיכון, אקסצנטרי. מאוהב ברנן, ושואף להתקבל לחבורת חסמבה. בעל ידע רב במחשבים. עזר ליואב צור במסגרת מחויבות אישית ומממן את כל המבצעים שלו מהון שהרוויח בעקבות מכירת סטארט-אפ. הוא ויואב קוראים לעצמם "חסמב"ה סמב"ח" (חבורת סוד מוחלט בהחלט סמויה מאוד בתוך חסמב"ה).

משפחת זורקין[עריכת קוד מקור | עריכה]

שם השחקן/נית שם הדמות מספר פרקים עונות
1 2
זאב רווח אלימלך זורקין 30 (בערך) ראשי
איציק כהן זרח זורקין 13 (בערך) ראשי
דורית בר אור (עונה 1)
מגי אזרזר (עונה 2)
סאני זורקין 30 (בערך) ראשי
יהודה לוי (עונה 1)
מיקי גבע (עונה 2)
פרדי זורקין 30 (בערך) ראשי
  • אלימלך זורקין (זאב רווח), (גילם את אותה הדמות גם ב"חסמבה ונערי ההפקר"): אויבם הוותיק של החסמבאים ואביו של פרדי. מייסד תאגיד "זורקום". כלוא בבית הכלא עד אמצע עונה 2 ולאחר מכן הוא ופרדי משתחררים מהכלא ומשחררים את סאני.
  • זרח זורקין (איציק כהן, עונה שנייה), אבא של סאני, אחיו הקטן של אלימלך. עבריין מס לשעבר. מנהיג כת המעוניין למצוא את החושן של בית המקדש וכדי לגלות אותו הוא צריך למצוא המגילה המוצפנת. רואה בעצמו משיח. נקבר במנהרת הכותל.
  • סאני זורקין (דורית בר אור - עונה 1/מגי אזרזר - עונה 2): בתו של זרח זורקין (מתגלה באמצע עונה 2), ואחותו/בת דודתו של פרדי. ניהלה את זורקום. נולדה מיחסים בין זרח זורקין לאשתו של אלימלך בזמן שאלימלך היה בכלא הירדני. נקברת במנהרת הכותל. בסוף העונה השנייה הפכה לבת זוגו של דאנטה.
  • פרדי זורקין (יהודה לוי - עונה 1 / מיקי גבע - עונה 2): בנו של אלימלך זורקין. בעונה השנייה יושב בכלא עם אביו ואחותו/בת דודתו עד שהוא שוחרר עם אביו והבריח את סאני. התאהב בבת-אל והתחתן איתה בסוף העונה השנייה.

עבריינים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • אושרי ג'מאלי (מרטין אומנסקי, אורח בעונה ראשונה): עבריין בעל מועדון לילה, נהרג על ידי ירון במועדון על ידי רימון.
  • טאלב דאנגורי (ששי סמוכה, אורח בעונה ראשונה): עבריין בדואי, בן דודו של ג'מאלי, נהרג על ידי אורי.

הצופים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • מורן גרונר (רום ברנע, אורח בעונה ראשונה ושנייה): רשג"ד בצופים ותלמיד בבית הספר. חבר בכנופיה הסוגדת לשטן.
  • גונן טינגר (רז זלצרמן, אורח בעונה ראשונה): תלמיד בבית הספר. חברו של מורן.
  • נוגה (אלה ויטנברג, אורח בעונה ראשונה): חברה בצופים.

דמויות נוספות[עריכת קוד מקור | עריכה]

שם השחקן/נית שם הדמות מספר פרקים עונות
1 2
אלכסנדר סנדרוביץ' דאנטה 30 (בערך) משני
זבולון מושיאשווילי זבולון 13 (בערך) משני
חיים אלמקיס גלאון 13 (בערך) משני
מירב גרובר פינקוצ'ה 13 (בערך) משנית
הילה סעדה בת-אל אברהמוב 13 (בערך) משנית
אורן זגמן נירוונה 13 (בערך) משנית
ניקו ניתאי הזקן 13 (בערך) משני
  • דאנטה (אלכסנדר סנדרוביץ'): מדען יוצא חבר העמים. חבר של סאני. לשעבר עובד "זורקום" ומנהל הפיתוח והמחקר המדעי בה. בעונה השנייה, זרח זורקין שוכר את שירותיו המחקריים. נקבר במנהרת הכותל.
  • זבולון (זבולון מושיאשווילי, עונה שנייה): יד ימינו של זרח זורקין. סוכן כפול. נרצח על ידי שרגא.
  • גלאון (חיים אלמקיס, עונה שנייה): עוזר של זורקין. נהרג בסוף העונה על ידי רחל.
  • פינקוצ'ה (מירב גרובר, עונה שנייה): יצאנית טובת לב, ערמומית ורודפת בצע, שמנשה שוכר כדי לפצות את משה על אהבת נעורים משנים עברו אשר נטשה אותו לטובתו, ובכך משה נשאר בתול כל חייו. מתחזה לכל מה שמשה רוצה: רומניה אוהבת ואלס.
  • בת-אל אברהמוב (הילה סעדה, עונה שנייה): מאהבתו של חופני, בת דודה של יזהר. קנאית בנוגע ליחסים של חופני ולודה (לה היא קוראת "מריה"). סובלת מ-OCD ובעלת נטיות אובדניות. הייתה עם יואב צור באותו בית חולים. בת דודה של נירוונה. מתחתנת עם פרדי בסוף העונה.
  • נירוונה (אורן זגמן, עונה שנייה): עובדת בפיצה יחד עם איגי (לו היא קוראת "איגואנה"). מאוהבת באיגי. מרבה לדבר בבדיחות. בת דודה של בת-אל ויזהר.
  • הזקן (ניקו ניתאי, עונה שנייה): ראש ישיבת "עדת היחד" בצפת. מחפש את המיועד למציאת שרשרת החושן.

תפקידי אורח[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • בוני (דרור נובלמן) - מתנחל פדופיל ממוצא יהודי־אמריקאי. שותפו לעסקים של דאנגורי, נהרג בידי אורי.
  • מר לרנר (רוני בליץ): מנהל בית הספר בו לומדים רנן ואיגי. חבר בכנופיה הסוגדת לשטן. בעונה השנייה מגלים שהוא מאושפז באותו מוסד לחולי נפש שיואב היה מאושפז בו, עדיין חושב שהוא המנהל ושומע קולות של השטן.
  • ראש הממשלה (ירון לונדון) - יש חשש סביר להתנקשות בחייו, וחבורת חסמב"ה נערכת למנוע את ההתנקשות. ראש הממשלה המגולם על ידי לונדון, מגלה לירון זהבי באחד הפרקים, שהשתוקק בנערותו להצטרף לחבורת חסמבה. יש בכך מחווה לירון לונדון, שבהיותו נער נתן השראה לסופר יגאל מוסינזון כאשר יצר את הדמות של מפקד חסמבה.
  • "החיפושית האדומה" ג'ק סמית' (יוסי גרבר, עונה שנייה, גילם את אותה הדמות גם במחזמר) - האויב המיתולוגי של חסמב"ה, שהיה קצין בתקופת המנדט הבריטי. אביו של הקונסול הבריטי. חולה אלצהיימר וחושב שהוא עדיין בתקופת המנדט.

תביעת תנועת הצופים[עריכת קוד מקור | עריכה]

תנועת הצופים תבעה את חברת הוט על שימוש במדי הצופים ללא אישור, באופן הגורם לתנועה נזק תדמיתי.[2] חברת "הוט" הוסיפה שיקופית הסבר: "כל קשר בין המתרחש בסדרה למציאות הוא מקרי בהחלט".

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ אורי קציר,‏ סוד מוחלט בהחלט, באתר "הפנקס", 16 ביולי, 2010
  2. ^ גלובס, תנועת הצופים נגד "חסמב"ה דור 3", רשת, 27 באוקטובר 2010



הקודם:
2009, 2010דאוס
פרס האקדמיה הישראלית לטלוויזיה – תוכנית ילדים ונוער
2011 – חסמבה דור 3
הבא:
2012אליפים