יאט"א

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
יאט"א
מדינה הולנד עריכת הנתון בוויקינתונים
מטה הארגון מונטריאול עריכת הנתון בוויקינתונים
מנכ"ל Willie Walsh עריכת הנתון בוויקינתונים
תקופת הפעילות 19 באפריל 1945 – הווה (78 שנים) עריכת הנתון בוויקינתונים
www.iata.org
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

ארגון חברות התעופה הבין-לאומי יאט"א (International Air Transport Association – IATA) הוא ארגון מסחר בין-לאומי של חברות תעופה אשר מטהו נמצא במונטריאול, קנדה.

יאט"א נוסד באפריל 1945, בהוואנה שבקובה. הארגון הוא ממשיך דרכו של "ארגון התחבורה האווירית הבין-לאומי" (International Air Traffic Association), אשר נוסד בהאג בשנת 1919, השנה בה החלו טיסות נוסעים סדירות[1]. בעת יסודו היו 57 חברות בארגון, רובן מאירופה וצפון אמריקה. היום חברות בארגון 270 חברות מלמעלה מ-140 אומות בכל קצווי תבל.

מטרות[עריכת קוד מקור | עריכה]

המטרה העיקרית של הארגון היא לסייע לחברות תעופה לקיים ביניהן תחרות הוגנת ואחידות במחירים. לצורך חישוב מחירי כרטיסי הטיסה, חילקה יאט"א את העולם לאזורים:

  1. דרום, מרכז וצפון אמריקה
  2. אירופה, המזרח התיכון ואפריקה. עבור יאט"א אירופה כוללת את הארצות מרוקו, אלג'יריה, תוניסיה, טורקיה וישראל.
  3. אסיה, אוסטרליה, ניו זילנד ואיי האוקיינוס השקט.

לצורך השגת המטרה קיבלו חברות התעופה היתר מיוחד מן הגופים המפקחים על הגבלים עסקיים בעולם לתיאום מחירים האחת עם חברתה. אולם, היו שהאשימו את יאט"א כי היא מתנהגת כקרטל ורבות מחברות הטיסות המוזלות אינן חברות מלאות ביאט"א[2]. בשנת 2005 הציעה נילי קרוס (Neelie Kroes) המפקחת על ההגבלים העסקיים באיחוד האירופי להפסיק את ההיתר שניתן לחברות יאט"א לתיאום מחירים[3]. בשנת 2006 הגופים המפקחים על תחרות מסחרית באיחוד האירופי חוקרו את פעילות יאט"א. ביולי 2006, משרד התחבורה האמריקאי הציע אף הוא להפסיק את החסינות הניתנת לחברות התעופה בעניין תיאום מחירים. גם בישראל ביקש הממונה על ההגבלים העסקיים, בשנת 2013, להחיל את חוק ההגבלים העסקיים על חברות תעופה זרות הטסות לישראל[4].

ליאט"א תפקיד מרכזי בהסמכת סוכני נסיעות בעולם כולו (להוציא את ארצות הברית). יאט"א אף קובעת תקנים בתחום הטסת מטענים מסוכנים ומפרסמת ספר הוראות בנושא (IATA Dangerous Goods Regulation manual) המקובל בעולם כולו כתקן להטסת מטענים כאלה. מה- 1 ביוני 2008 כל חברות התעופה החברות בארגון חויבו בהנפקת כרטיס טיסה אלקטרוני לנוסעיהן[5].

קוד יאט"א[עריכת קוד מקור | עריכה]

קוד יאט"א, המכונה על ידי הארגון "IATA Location Identifier", הוא קוד אלפביתי בן שלוש אותיות המוקצה לשדות תעופה רבים ברחבי העולם. קודים אלה מתפרסמים מדי שלוש שנים במדריך "IATA Airline Coding". הקצאת קודים אלה נסמכת על החלטה 767 של הארגון, והיא מתבצעת על ידי מטה IATA במונטריאול. IATA מקצה קודים גם עבור תחנות רכבת וחברות הנדלינג בשדות תעופה.

קודי IATA נמצאים בשימוש בלוחות הזמנים של חברות התעופה, הזמנת הטיסות, העברת הכבודה, וכו'. אלה הם הקודים המודפסים על סרטי הבידוק המחוברים למזוודות בעת ההגעה לטיסה.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא יאט"א בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ יצחק גדיש, לפתוח את השמים, באתר הארץ, 25 בספטמבר 2005
  2. ^ זוהר בלומנקרנץ, סוכני הנסיעות: רשות ההגבלים אינה מטפלת בקרטל בענף התעופה, באתר TheMarker‏, 2 ביולי 2009
  3. ^ EU Wants to Abolish Airline Pricing Accord, וול סטריט ג'ורנל, ‏Nov. 16, 2005 (באנגלית)
  4. ^ אתר למנויים בלבד אורה קורן, זוהר בלומנקרנץ, גילה רוצה להחיל את חוק ההגבלים גם על חברות תעופה זרות, באתר TheMarker‏, 24 באפריל 2013
  5. ^ זוהר בלומנקרנץ, המעבר לכרטיסי טיסה אלקטרוניים נדחה בחצי שנה - ל-31 במאי 2008, באתר הארץ, 25 ביוני 2007