דייל אוויר

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
דיילת מחברת קונדור איירליינס
דיילת באוסטריאן איירליינס
דיילת מחברת אמירטס
דיילות עם נשיא ארצות הברית לשעבר, ג'ורג' ווקר בוש בנמל התעופה שיקגו או'הייר, 2001
דיילת מחברת סילק אייר
המונח "דייל" מפנה לכאן. אם הכוונה למשמעות אחרת, ראו דייל (פירושונים).

דייל במטוס נוסעים, הוא איש צוות אוויר בחברת תעופה, הממונה על בטיחותם ורווחתם של הנוסעים, ועל מתן מידע ושירותים שונים להם.

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

תפקידו של דייל נגזר ממשרות דומות באוניות נוסעים או ברכבות נוסעים, אך יש לו מעורבות ישירה יותר עם הנוסעים. בנוסף, לדייל אחריות רבה יותר על בטיחות הנוסעים, בהשוואה למקצועות מקבילים בכל צורת תחבורה אחרת. הדיילים במטוס מהווים את צוות תא הנוסעים, אשר נבדל מהטייסים ומהנדסי הטיסה אשר נמצאים בתא הטייס.

היינריך קוביס, צעיר ממוצא גרמני, היה הדייל הראשון בעולם כשהחל לשרת ב-1912 בצפלין של חברת התעופה הגרמנית דלג (DELAG) LZ10 Schwaben שיועד למטרות אזרחיות. הוא שירת אלפי נוסעים[1] והיה גם היה על סיפונה של ספינת האוויר הינדנבורג LZ 129 המפורסמת, כאשר זו נשרפה לחלוטין בעת ניסיון נחיתה בניו ג'רזי שבארצות הברית, ב-6 במאי 1937. הוא שרד לאחר שקפץ מהחלון כשהספינה התקרבה לקרקע[2]. ב-1930 עלתה לסיפון הדיילת הראשונה, אלן צ'רץ', אחות בת 25. שמונה אחיות כמוה נשכרו לתפקידי דיילות לתקופת ניסיון. הן נדרשו להיות רווקות מתחת לגיל 25, במשקל הנמוך מ-57 ק"ג ומתחת לגובה של 1.65 מטר.

עד נובמבר 1968 לא הורשו נשים נשואות לשמש כדיילות בחברות התעופה האמריקאיות. התקנה בוטלה בעקבות תביעתה של הסוכנות לשוויון הזדמנויות בתעסוקה בארצות הברית ופסיקות של בתי משפט. עד אז דיילות שנישאו בחשאי פוטרו לאחר שנתגלה דבר נישואיהן[1].

משימות הדייל[עריכת קוד מקור | עריכה]

יעדי בטיחות[עריכת קוד מקור | עריכה]

תפקידו של הדייל הוא נרחב ובאחריותו להעביר תדריכי בטיחות לפני הטיסה, במהלכה ובסיומה. הדגמות ציוד הבטיחות במטוס, פתחי היציאה ונהלים, וכלה בתפקוד במצבי חירום – רפואיים וטכניים, כגון עזרה ראשונה בטיחות בטיסה ושירותי חירום[3]. במקרי חירום אחראי צוות הדיילים על הבטיחות בתא הנוסעים (הנקרא קבינה, Cabin) וכדומה, ובעת הצורך על פינוי מהיר של הנוסעים מן המטוס.

יעדי שירות[עריכת קוד מקור | עריכה]

שירות הנוסעים בדגש על הגשת מזון ועל הגשת שתייה, מענה לשאלות, לבעיות ולצורכי הנוסעים, מתן מענה לבעיות לוגיסטיות ולבעיות אנושיות במטוס, שמירה על הסדר במטוס (דוגמת טיפול בנוסעים שמפרים את הסדר הציבורי וכדומה), טיפול באוכלוסייה בעלת צרכים מיוחדים (חולים, ילדים ללא השגחת מבוגרים, אסירים וכדומה), נתינת יחס ללקוחות חברת התעופה, חיזוק ושימור היחס החיובי של הלקוחות כלפי החברה ושירותיה, מתן אוזן קשבת לבעיות ולשאלות מגוונות של הלקוחות, פתרונות לבעיות לוגיסטיות ומתן מידע ועדכון שוטף על הטיסה, זמן הגעה משוער, סיפוק אמצעי תקשורת (בחלק מהמטוסים ישנם מקלטי לוויין אשר מסוגלים לאפשר שיחות טלפון או שירותי אינטרנט לנוסעים).

יעדי מכירות[עריכת קוד מקור | עריכה]

בחברות תעופה רבות מקובל שהדייל מוכר במהלך הטיסה מוצרים שונים לנוסעים, ביניהם - מזון ומשקאות שאינם נכללים במחיר הכרטיס, מזכרות, אביזרי נוחות שונים, מוצרים פטורים ממכס ועוד. מכירות אלה מהוות מקור הכנסה נוסף לחברות התעופה, ורבות מהן נוהגות לתגמל את הדיילים בעמלות על מכירותיהם.

יעדים כלליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הדייל הוא איש הקשר שבין הטייסים לבין הנוסעים, מתפקידו להרגיע ולדאוג לאנשים הסובלים מפחד טיסה או מתסמינים רפואיים כתוצאה מהטיסה (הקאות, בחילות, כאבי ראש, בעיות נשימה), או בעיות רפואיות חמורות (התקפי לב, אירועים מוחיים) שדורשות נחיתה מיידית בשדה תעופה קרוב וחיפוש רופא במטוס עד לנחיתת החירום לצורך טיפול בחולה.

אופן תפקוד הדיילים[עריכת קוד מקור | עריכה]

בין צוות הדיילים קיימת היררכיה, כאשר בדרך כלל ישנו מנהל שירות בטיסה ("כלכל" או "Purser") המנהל ומפקח על עבודת שאר הדיילים, אחראי על ביצוע פרופיל השירות, על שמירת כללי בטיחות טיסה ועל ביצוע הנחיות הטייסים (חגירת נוסעים, העברת מצב דלתות המטוס, הודעה על כיסי אוויר וכו').

כישורי הדייל ודרישות[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • שפה - ידיעת השפה האנגלית. בפרט בקווי טיסה בינלאומיים.
  • השכלה - השכלה תיכונית, לא נדרש תואר אקדמאי.
  • תכונות אופי - סבלנות, תפקוד במצבי לחץ, קבלת מרות, דיבור רגוע.
  • מראה - מראה מטופח וחינני, תלבושת מסודרת (לבוש אחיד של חברת התעופה). ללא פירסינג וקעקועים על הידיים והפנים. מקצוע זה מקושר פעמים רבות במקביל ליופי ולמראה חיצוני ודיילות אוויר נחשבו בעבר לנערות זוהר. כמו כן לעיתים נדרשים הדיילים להיות מעל גובה מסוים, לרוב מעל 1.60 מטר[3].
  • התנהגות - התנהגות ללא דופי, עבר נקי מעבירות פליליות.

הכשרת דיילים לתפקידם נעשית בדרך כלל על ידי חברת התעופה המעסיקה אותם. שעות העבודה של דיילים אינן סדירות, והן נקבעות לפי לוח הזמנים של חברת התעופה.

ייצוג דיילי אוויר בתרבות[עריכת קוד מקור | עריכה]

לטענת מבקר הספרות דוקטור עמרי הרצוג, דיילות אהובות על תרבות הפופ האמריקאית כי הן מבטאות את סיפור החלום האמריקאי: מטמורפוזה מנערה כפרית, לאשת העולם הגדול ופאם פאטאל. המעגל נסגר כאשר הדיילת מחליטה לחזור למעמדה הקודם על ידי נישואים. המקצוע מוצג במקרים רבות בתרבות:

דיילות זכורות אחרות נראו בסרטו של סטנלי קובריק "2001: אודיסיאה בחלל", בסדרת סרטי "טיסה נעימה" של ג'ים אברהמס והאחים צוקר, במערכוני סדרת הטלוויזיה "מוצאי שבת בשידור חי" וכן ב"ג'קי בראון" של קוונטין טרנטינו[1].

בישראל של שנות ה-70 הייתה הדיילות מקצוע נחשק, משום שמחירי הטיסות היו גבוהים בהרבה מהישג ידו של המעמד הבינוני, ועובדה זו זיכתה את הדיילים במעמד של ״אנשי העולם הגדול״. כך למשל במדור הרכילות של "העולם הזה" התפרסמו כתבות שעסקו בדיילות מפעם לפעם[1].

גלריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

איגודי עובדים ואתרים של דיילים

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ 1 2 3 4 גל קרניאל, סודות החברה הגבוהה, באתר הארץ, 28 ביוני 2006
  2. ^ Dan Grossman, The World’s First Flight Attendant, ‏9 ביולי 2010 (באנגלית)
  3. ^ 1 2 אל על, דייל/ת אוויר