כוורת בסרט

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
כוורת בסרט
Bee Movie
בימוי סיימון ג'יי סמית', סטיב היקנר עריכת הנתון בוויקינתונים
הופק בידי ג'רי סיינפלד
כריסטינה סטיינברג
תסריט ג'רי סיינפלד, ספייק פרסטן, אנדי רובין עריכת הנתון בוויקינתונים
עריכה ניק פלטצ'ר
מדבבים ג'רי סיינפלד
רנה זלווגר
מתיו ברודריק
ג'ון גודמן
כריס רוק
קתי בייטס
מייקל ריצ'רדס
מדבבים בעברית איל קיציס
עדי קוזלובסקי
מוזיקה רופרט גרגסון ויליאמס
מדינה ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
חברת הפקה דרימוורקס הנפשה, דרימוורקס, Pacific Data Images עריכת הנתון בוויקינתונים
חברה מפיצה סרטי פרמאונט
דרימוורקס הנפשה
שיטת הפצה הפצה לאולמות הקולנוע, וידאו על פי דרישה עריכת הנתון בוויקינתונים
הקרנת בכורה ארצות הבריתארצות הברית 2 בנובמבר 2007
קנדהקנדה 2 בנובמבר 2007
ישראלישראל 29 בנובמבר 2007
אוסטרליהאוסטרליה 6 בדצמבר 2007
הממלכה המאוחדתהממלכה המאוחדת 14 בדצמבר 2007
משך הקרנה 91 דקות
שפת הסרט אנגלית
סוגה סרט קומדיה, סרט הרפתקאות עריכת הנתון בוויקינתונים
תקציב 150 מיליון דולר
הכנסות 287.6 מיליון דולר
הכנסות באתר מוג'ו beemovie
האתר הרשמי
דף הסרט ב־IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

כוורת בסרטאנגלית: Bee Movie, "סרט דבורים") הוא סרט קומדיה-משפטי בהנפשה ממוחשבת שהופק על ידי חברת דרימוורקס, בבימוים של סיימון סמית' וסטיב היקנר. ג'רי סיינפלד הפיק (יחד עם כריסטינה סטיינברג), כתב את התסריט ודיבב את הדמות הראשית. בסרט דיבבו גם השחקנים רנה זלווגר, מתיו ברודריק, ג'ון גודמן, כריס רוק, קתי בייטס, ואחדים מוותיקי הסיטקום "סיינפלד": מייקל ריצ'רדס, פטריק וורברטון ולארי מילר. בכתיבת התסריט השתתפו גם אנדי רובין, ברי מארדר וספייק פרסטן. הסרט הוקרן לראשונה ב-28 באוקטובר 2007.

הסרט עוסק בדבורה בשם בארי ב. בנסון (סיינפלד), התובע את המין האנושי בבית משפט על ניצול של דבורים ומכירת הדבש שלהן.

עלילה[עריכת קוד מקור | עריכה]

הסרט עוסק בדבורה בשם בארי ב. בנסון (ג'רי סיינפלד), שזה עתה סיים את לימודיו במכללה ויחד עם חברו אדם פליימן (מתיו ברודריק) ניצב לפני בחירת סוג המשרה בה יעבוד ב"דבשקס", המפעל לייצור הדבש שבכוורת. כאשר הוא מגלה שהמשרה אותה יבחר תהיה המשרה שבה יאלץ לעסוק במשך כל חייו, הוא מחליט לצאת קודם לכן, ובפעם הראשונה בחייו, אל מחוץ לכוורת, ומתלווה לשם כך לצוות "בריוני הצוף" - הדבורים שתפקידם לאסוף ולהביא יום יום צוף לכוורת. בארי מגיע לעיר הגדולה, ונקלע לדירתם של ונסה בלום (רנה זלווגר), מוכרת פרחים, וחברה קן. כשקן מבחין בבארי, הוא מנסה להורגו, אך ונסה, החסה על חייו, מצילה אותו ומשחררת אותו בנימוק שאי אפשר לדעת כמה החיים שלו חשובים. בארי הנרגש חש צורך עז להודות לוונסה על התנהגותה. הוא מחליט לעבור על חוק הדבורים החשוב שאוסר על דבורים לדבר עם בני אדם, והשניים מתיידדים.

באחד מהמפגשים הבאים מגלה בארי כי בני האדם צורכים דבש המיוצר על ידי הדבורים. נרעש מהגילוי הוא מחליט לחקור כיצד בני האדם משיגים את הדבש, וכשהוא מגלה את הכוורות מעשה ידי אדם ואת שיטת איסוף הדבש, הוא מחליט להגיש תובענה ייצוגית נגד המין האנושי. במשפט, בארי מייצג את הדבורים, ועו"ד לייטון ט. מונטגומרי (ג'ון גודמן) מייצג את חוות הדבש.

במהלך המשפט עולה לדוכן העדים גם הזמר סטינג (באנגלית: "עוקץ") שאותו מאשים בארי בגזילת תרבות הדבורים בשימוש בשם זה. בארי אמנם זוכה בתביעה, אך העולם חווה תוצאות הרות אסון מניצחון זה. הדבורים, שכל הדבש הושב להן, פסקו מעבודתן והפסיקו בכך את תהליך ההאבקה אשר חיוני לקיומם של פרחים ומיני צומח רבים, שבעקבות זאת נבלו ומתו.

כדי להשיב את המצב לקדמותו, ונסה ובארי טסים ליריד הפרחים בקליפורניה, במטרה לקחת את הפרחים האחרונים שנותרו בעולם ולהפעיל מחדש את תהליך ההאבקה על ידי הדבורים. בדרכם חזרה עם הפרחים, וכתוצאה ממפגש עם בארי, מאבד צוות הטיסה את הכרתו והמטוס נמצא בסכנת התרסקות.

המוני הדבורים נחלצות לעזרה. הן נושאות את המטוס, מנחיתות אותו בבטחה על הקרקע ומיד שולחות את צוותי "בריוני הצוף", בליווי בארי שהפך לחלק מהצוות, להציל את צמחיית העולם בעזרת האבקנים שבמטוס.

כשהכול חוזר לקדמותו, בכוורת ומחוצה לה, בארי מצטרף אל ונסה בחנות הפרחים, ששינתה את שמה ל"ונסה ובארי: פרחים, דבש, וייעוץ משפטי".

הפקת הסרט[עריכת קוד מקור | עריכה]

הרעיון לסרט[עריכת קוד מקור | עריכה]

ג'רי סיינפלד נפגש לארוחת ערב עם הבמאי סטיבן ספילברג, שנמנה עם המייסדים של אולפני דרימוורקס. במהלך הארוחה, כדי לשבור רגע קטן של שתיקה, סיפר סיינפלד לספילברג שבערב הקודם עלתה בראשו מחשבה שיהיה זה משעשע אם מישהו יעשה סרט על דבורים ויקרא לו "Bee Movie" (באנגלית: סרט דבורים), שנשמע גם כ-B movie, שמשמעותו בעולם הקולנוע האמריקני סרט דל תקציב. סיינפלד, שחשב לתומו שלכל היותר ספילברג ימצא את משחק המילים הזה משעשע ותו לא, הופתע כאשר ספילברג הכריז שסרט זה ראוי להיעשות.[1]

כתיבת התסריט[עריכת קוד מקור | עריכה]

סיינפלד טס לאולפני האנימציה דרימוורקס בקליפורניה, שם ערך לו מנכ"ל האולפנים, ג'פרי קצנברג, היכרות עם האפשרויות הטכנולוגיות שעומדות לרשות האולפנים. סיינפלד התלהב ותהה האם יצליח להצחיק גם במדיום התקשורתי הזה.

כשהעבודה על הסרט עמדה להתחיל, חוץ משם לסרט לא היה לסיינפלד דבר, לכן גייס לעזרתו שלושה מן האנשים שעזרו בכתיבת הסדרה הקומית הפופולרית "סיינפלד" ויחד הגו ויצרו את עולם הדבורים. דוגמה לתהליך עיצוב עולם הדבורים ניתן למצוא בהתלבטותם, האם הדבורים בכוורת ילכו, יעופו או יסעו במכוניות קטנות, וכן בחוקים השונים שנוסחו, כמו החוק "אסור לזמזם אחרי 6 בערב".[2]

סיינפלד היה מעורב בהפקת הסרט וגם בכתיבה של כל שורה בתסריט, של כל שיר ושל כל סצנה. יש האומרים כי זו הסיבה שלקח לו ארבע שנים לסיים את הכנת הסרט.[3] רנה זלווגר התבטאה, כי עד שמלאכת הכנת הסרט הסתיימה היא הספיקה להשתתף בשלושה סרטים אחרים.

דמויות ומדבבים[עריכת קוד מקור | עריכה]

סיינפלד נעזר בחברים לא רק בכתיבת התסריט אלא גם בדיבוב הדמויות. חברו הטוב מתיו ברודריק מדבב את אדם, חברו הטוב ביותר של בארי, בן דמותו של סיינפלד בתור דבורה. רנה זלווגר, ידידתו ושכנתו, מדבבת את דמותה של ונסה, מוכרת הפרחים האנושית בה בארי מתאהב קלות. הקומיקאי כריס רוק מדבב יתוש, כשרוב התפקיד נוצר על ידי אלתור של השניים, כשסיינפלד מראיין את כריס כאילו הוא יתוש. אופרה וינפרי, ג'ון גודמן, ריי ליוטה ולארי קינג, כולם ידידים של סיינפלד שהוזמנו אף הם לתרום את קולם.

דמות מדבב באנגלית מדבב בעברית
בארי ב. בנסון ג'רי סיינפלד איל קיציס
ונסה בלום רנה זלווגר עדי קוזלובסקי
אדם פליימן מתיו ברודריק עידו רוזנברג
מרטין ב. בנסון בארי לווינסון ששון גבאי
ג'נט ב. בנסון קתי בייטס שרית וינו אלעד
קן פטריק וורבארטון יחזקאל לזרוב
דם צבי היתוש כריס רוק ציון ברוך
לייטון ט. מונטגומרי ג'ון גודמן יוסי קאנץ
טרודי מייגן מולאלי יעל בן ארי
לו דוקה ריפ טורן אריה צ'רנר
השופטת דבורה-צוף אופרה וינפרי תיקי דיין
ריי ליוטה אסף פריינטא
באד דיצ'ווטר מייקל ריצ'רדס אוהד שחר
דבולארי קינג לארי קינג דב רייזר
סטינג יותם זילברמן
קריינות ג'ים קאמינגס גדעון שמר

פרשנות[עריכת קוד מקור | עריכה]

מחוות[עריכת קוד מקור | עריכה]

הסרט כולל רמזים ומחוות לסרטים נודעים:

  • הסצנה שבה בארי צף בבריכת דבש, בעת שהוריו שואלים אותו לגבי תוכניותיו לעתיד, היא מחווה לסצנה דומה בסרט "הבוגר", שבה גיבור הסרט, בנג'מין בראדוק (בגילומו של דסטין הופמן), שוחה בבריכת שחייה ונשאל אותן שאלות על ידי הוריו.
  • בסצנה שבה בארי רודף אחר משאית דבש, בארי מחקה את תנועותיו של אינדיאנה ג'ונס (בגילומו של האריסון פורד), בסרט "שודדי התיבה האבודה".
  • כאשר ריי ליוטה ניצב על דוכן העדים, בארי אומר: "זה איננו אחד מהחבר'ה הטובים, הוא מהרעים", רמז לתפקידו של ליוטה בסרט "החבר'ה הטובים".
  • המראיין דבולארי קינג, הוא, כפי שנרמז גם משמו, המקביל בעולם הדבורים למנחה הטלוויזיה לארי קינג. לארי קינג הוא גם המדבב של דבולארי קינג.

משחקי מילים[עריכת קוד מקור | עריכה]

כאמור לעיל, ראשיתו של הסרט ושמו המקורי הם משחק מילים על המושג "B movie". הסרט גדוש במשחקי מילים נוספים, שלא קל לתרגמם לעברית. דוגמה שנותרה גם בתרגום: לקראת סיום המשפט שואל עו"ד מונטגומרי, "היכן האקדח המעשן?", כלומר היכן ההוכחה החותכת לכך שנגרם עוול לדבורים. בתגובה מגיע בארי ובידו אקדח מעשן ממש - המתקן המשמש את הדבוראים לעישון הכוורת לשם הרחקת הדבורים ממנה.

בסרט גם פרודיות על שמותיהם תאגידים אחדים:

  • הוריו של בארי צופים ברשת BeeNN, שהיא פארודיה על רשת CNN.
  • הבעלים של חוות הדבש הוא גם הבעלים של החברות Honeyburton ו-Honron, שמות שהם פארודיה על שמות החברות האליברטון (Halliburton) ואנרון.

הטיה מגדרית[עריכת קוד מקור | עריכה]

"כוורת בסרט" הוא סרט מונפש, הדבורים מואנשות בו והוא אינו משקף את המציאות. למשל המבנה המגדרי של הכוורת: בעוד שבמציאות עיקר הפעילות בכוורת נעשית על ידי הנקבות, בסרט עיקר הפעילות בכוורת נעשה על ידי זכרים, והנקבות קיימות בעיקר כמעריצות של הזכרים וכמושא לתשוקתם.[4] בנוסף, העוקץ, המשמש בסרט כסמל פאלי, הוא איבר הקיים במציאות רק בגופן של הנקבות.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא כוורת בסרט בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ Judy Sloane, SUBJECT: Bee Movie, Hollywood Hotline
  2. ^ Jerry Seinfeld BEE MOVIE, Delaware County Magazine
  3. ^ The Buzz About Bee Movie, OPRAH
  4. ^ Gwen Sharp, Re-Creating the Human Gender Hierarchy in “Bee Movie”, Sociological Images, June 8, 2008
    Family Movies: Where Are All the Girls?, BlogHer, December 22, 2010