משתמש:עשו

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

על עצמי[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • שמי דור מזרחי ואני סטודנט לפיזיקה בשנה א' באוניברסיטת תל-אביב.
  • משתמש זה בן 24.
  • משתמש זה פעיל בכתיבה ועריכת ערכים מדעיים (במיוחד בפיזיקה ומתמטיקה) וערכים על ההיסטוריה של המדע. משתמש זה מאמין שעל אף שויקיפדיה לא מכילה כמעט מחקרים מקוריים, היא מייצגת ידע בשל ומוצק ומתווכת בין מגדל השן האקדמי לציבור שוחר המדע. בכך כתיבה איכותית ומעניינת בויקיפדיה מהווה מטרה שאינה נופלת בחשיבותה בהרבה מכתיבת מאמרים מדעיים (בייחוד משום שמהווה כלי מרכזי בחינוך מדעי).

התרומות שלי[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערכים שכתבתי[עריכת קוד מקור | עריכה]

מתמטיקאים/מדענים מפורסמים: קרל פרידריך גאוס, לאונרד אוילר, אייזק ניוטון, ארכימדס, בליז פסקל, אלכסיס קלרו, אוגניו בלטרמי, ג'ורג' איירי, יאקוב שטיינר, יוהאן היינריך למברט, אתנסיוס קירכר, אמיל קלפיירון, מנכמוס, פייר בוגה, אלבר ז'יראר, פרדיננד מיינדינג, טוביאס מאייר, יוהאן בנדיקט ליסטינג, הלמוט הולצר, מקס קרמר, אויגן סאנגר, פאפוס מאלכסנדריה, אפולוניוס מפרגה.

ספרי מדע מפורסמים: עקרונות מתמטיים של פילוסופיית הטבע, מחקרים אריתמטיים, תאוריה של תנועת הגופים השמימיים בחתכי חרוט סביב השמש, השיטה של משפטים מכניים, על הכדור והגליל, תרבוע הפרבולה, על המדידה של המעגל, על גופים צפים, על שיווי משקל של שטחים מישוריים, על ספירלות, ספר הלמות, אריתמטיקה אוניברסלית, אופטיקה (ספר), פוטומטריה (ספר), הידרודינמיקה (ספר).

מתמטיקה[עריכת קוד מקור | עריכה]

גיאומטריה דיפרנציאלית: תיאורמה אגרגיום, עקמומיות גאוס, Theorema Elegantissimum, משפט אוילר (גאומטריה דיפרנציאלית), משפט ז'יראר, מיפוי גאוס, עקמומיות גיאודזית, משטח מינימלי, פסאודוספירה, משפט לז'נדר על משולשים כדוריים, רדיוס עקמומיות, מעגל נושק.

טופולוגיה ותורת הקשרים: אינדקס שזירה, טופולוגיה, קוד גאוס.

אנליזה מתמטית: סיכום צזארו, מעטפת (מתמטיקה), כלליות האלגברה, מבחן דיריכלה, בעיית בזל, נוסחת ויאטה, שארית של טור טיילור, אלגוריתם גאוס-ניוטון, אלגוריתם גאוס-לז'נדר.

עקומות מיוחדות: למניסקטה, טרקטריקס, ספירלה לוגריתמית.

תורת המספרים: סכום גאוס ריבועי, מבחן אוילר, הלמה של גאוס (תורת המספרים), בעיית המעגל של גאוס,משפט ארבעת הריבועים של יעקובי, תיבת אוילר.

סטטיסטיקה: אי-שוויון גאוס

שונות: קווטרניונים וסיבובים מרחביים, משפט הסיבובים של אוילר, מקדם בינומי גאוסי, הטלה אורתוגרפית, בעיית עץ שטיינר, היטל למברט אזימוטלי משמר שטח, אי-שוויון ניוטון, משפט ניוטון על עקומים סגורים, המעגלים התאומים של ארכימדס, גאומטריה סינתטית, משפט פונסלה-שטיינר.

פיזיקה[עריכת קוד מקור | עריכה]

מכניקה קלאסית: משפט ניוטון על מסלולים סובבים, משפט הקליפה, מקדם תקומה, מטוטלת קונית.

אופטיקה: קאוסטיקה (אופטיקה), שבירה אטמוספירית.

מכניקת הזורמים: תאוריית הגלים של איירי, סחיפת סטוקס, חוק גרין, גל אינרציאלי, עמוד טיילור, תהודת גאות, גל קפילרי, גל טרוכואידי, החפת גלים, אינטראקציית גל-זרם, פונקציית הזרם של סטוקס,זרימה פוטנציאלית מסביב לגליל, משוואות רנקין-הוגוניו, אלמנט זורם,לחץ דינמי, מסה מתווספת (מכניקת הזורמים).

מכניקת הקוונטים: בור פוטנציאל סופי, פוטנציאל דלתא, זרם הסתברות.

אלקטרומגנטיות: אפקט העור, זרם העתקה.

שונות: נדיפות, הסברים מכניים לכבידה, תיאום עכבות (אקוסטיקה), עומק חדירה.

אסטרונומיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

משוואת זריחת השמש (מקרה פרטי של משוואת הזמן), שיטת המרחק הירחי, אלמנטי מסלול, משוואת קפלר.

טכנולוגיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

טכנולוגיה אזרחית: מרכבה המצביעה דרומה, גלגלי שיניים אפיציקליים, טכנולוגיה יוונית עתיקה, מחשב הפסיעות, המחשב של פסקל, שעון מים, אינטגרטור כדור ודיסקה, עול סקוטש, מד דרך ימי, רובה גאוס, דחיסת פולס, chirp, הפרעות רקע (מכ"ם), שבח אנטנה.

טכנולוגיה צבאית: ביות תת-אדום, סופרקביטציה, שולחן בקרת אש, רקטת האצה, אלבריך (צוללת), וסרפאל, Enzian, אגרגט (סדרת טילים), ברקודה (טורפדו), Fritz X, Henschel Hs 293, תצוגת מכ"ם, מכ"ם תלת-ממדי,Lobe switching, סריקה קונית, עקיבה במהלך סריקה, תדר הישנות הפולסים, מרעום קרבה, גלאי גובה מכ"מי, כפילות טווח, טווח ביסטטי, אופק מכ"ם, Max Q.

הנחיית טילים: הנחיית מרדף, הנחיית Q, הנחיה דרך קו ראייה, ניווט יחסי, הנחיה אופטימלית, ניווט מקבילי, תרחיש רדיפת-זנב

אחר[עריכת קוד מקור | עריכה]

רשימת כתבי גאוס, פוגואידה, דיסק ניוטון, סוואל (אוקיינוגרפיה), טריאנגולציה (שחמט), הרמוניה קבועה מראש,פער לייבניץ, חוקי לנצ'סטר, היומן של גאוס, חידת האסיר הבורח, נכלאס, פונקציית תעדוף.

ערכים שתרמתי להם משמעותית[עריכת קוד מקור | עריכה]

אישים: פייר סימון לפלס, כריסטיאן הויגנס, הרמן פון הלמהולץ, אוקלידס, ג'ורג' גבריאל סטוקס, ברנהרד רימן, יוהאן פטר גוסטב לז'ן דיריכלה, גוטפריד וילהלם לייבניץ.

מתמטיקה: העתקת מביוס, משפט אוילר על חלוקת מצולעים, נוסחת אוילר (שברים משולבים), משוואת קלרו, כלל הסימנים של דקארט, הלמה של גאוס (פולינומים), משפט ההדדיות הריבועית, שיטת הריבועים הפחותים (תרמתי במקצת), תורת הקשרים (תרמתי במקצת).

פיזיקה: כוח קוריוליס, מהירות הקול, חוק הוק, גל (מים), גל הלם (כתבתי חלק קטן ממנו), גלי הסירה של קלווין, משוואת בורדה-קרנו, בליסטיקה, זנק הידראולי, חוק סטוקס, זרם בוקע (גלי מים), משפט קלרו, חוק סטוקס על ניחות קול, נחום תקום, פרדוקס הסולם והאסם, מודל איזינג, שטח חתך מכ"ם, פונקציית עבודה.

טילים: טיל מונחה, נשק מונחה, V-1, V-2.

טכנולוגיה: מערך מופע (תרמתי במקצת), גל שן מסור, קירור רגנרטיבי.

הערכים האהובים עליי[עריכת קוד מקור | עריכה]

אישים:

קרל פרידריך גאוס.












פיזיקה:

משפט ניוטון על מסלולים סובבים.
תאוריית הגלים של איירי.
משוואות רנקין-הוגוניו.

ערכים שלדעתי חשוב שיכתבו[עריכת קוד מקור | עריכה]