משתמש:25306yosef/שלמה ממן

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
אין תמונה חופשית
אין תמונה חופשית

שלמה ממן (נולד ב-10 באוקטובר 1953), רקדן, כוריאוגרף, במאי, מפיק מופעים, ומנהל אמנותי של פסטיבל מחול כרמיאל.

ממן נולד בטבריה. בשנת 1968 סיים אולפן להכשרת מדריכים לריקודי עם בעפולה, ובאותה תקופה רקד בלהקות המחול העירוניות בטבריה. עם שחרורו מצה"ל בשנת 1975 הצטרף ללהקת ענבל, ולמד בלט קלאסי אצל מיה ארבטובה. עם להקת ענבל הופיע בסיבוב הופעות בדרום אמריקה, ורקד בה כשנתיים. לאחר מכן הצטרף ללהקת כרמון והשתתף בסיבוב הופעותיה, בין השאר גם בהופעה חשובה באולם אולימפיה בפריז.

ממן היה רקדן בסרט חמש חמש, ורקדן וזמר במופע גאון 79 של יהורם גאון. בשנים 1982 ו- 1983 הופיע כרקדן וזמר במסגרת האירוויזיון בשירים הורה וחי. היה כוריאוגרף בסרט טיפת מזל, ובסרט הצרפתי Pour Sacha (בשביל סשא) בכיכובה של השחקנית הנודעת סופי מרסו. היה מראשוני הכוריאוגרפים שהטלוויזיה הישראלית גילתה. יצר כוריאוגרפיות לתוכניות רבות בערוץ הראשון, ובינהן להיט בראש, פסטיבלי הזמר דרור-למנצח שיר מזמור, פסטיבל הזמר הערבי, זהו זה, סיבה למסיבה, ותוכניות רבות ומגוונות בערוצים המסחריים.

בעידודו של יואב אשריאל החל ליצור ריקודי עם שהביאו רוח חדשה וסגנון ייחודי למחול הישראלי העממי. סיפורים ותמונות שונות מחייו האישיים של ממן, הווי ארץ ישראל, נופיה ועדותיה, כל אלו באו לידי ביטוי בכוריאוגרפיה ובצעדי הריקודים שייצר, שנחשבו אז ליוצאי דופן וחדשניים במיוחד. ריקודים אלה הפכו לנכסי צאן ברזל בפולקלור הצומח בישראל, ובזכותם שמור לממן מקום נכבד בעיצובו של המחול הישראלי העממי. ממן חיבר למעלה מ-200 ריקודי עם ישראליים. ריקודיו הישנים והחדשים נרקדים גם כיום, זה למעלה משלושה עשורים, ורובם הפכו לנחלת הכלל. כמו כן, ממן הפיק גם עשרה תקליטים לריקודי עם, ושלושה תקליטורים. שימש כיו"ר ארגון המדריכים לריקודי עם במשך כ-5 שנים (1989-1994), וגם שם הטביע את חותמו. היה חבר המועצה הישראלית לתרבות ואמנות, וחבר בהנהלה האמנותית של אמנות לעם.

לצד היצירה העממית, הקים ממן אימפריה של להקות מחול שכבשו את הבמה באירועי מחול שונים בישראל, בכנס המחולות בצמח, בפסטיבל מחול כרמיאל, ובפסטיבלים למחול ולפולקלור בכל העולם. כבר בתחילת שנות ה-80 הקים ממן מספר רב של להקות מחול בכל הארץ, ובינהן: להקת בית ברבור ת"א, להקת הסטודנטים של אוניברסיטת תל אביב, להקת המחול של בקעת הירדן, להקת הטכניון חיפה, להקת חוף הכרמל, להקת הורה כנרת טבריה, להקת הורה אשקלון, להקת הורה קריית מלאכי, להקת הורה חולון, להקת הסטודנטים באר שבע, להקת הורה טל גואל קריית שמונה, להקת כנען רמלה, ועוד... במשך השנים הקים ממן את הלהקה המקצועית 'הורה ישראל' שריכזה את מיטב הרקדנים מהלהקות השונות. בהמשך הקים גם להקה מקצועית בחסות בית דני בת"א. במסגרת שירות המילואים הקים ממן את להקת המחול הייצוגית של חיל האוויר, והפיק מופעים סגורים של חיל האוויר בקיסריה ובמקומות אחרים.

ממן התנסה בניהול אמנותי ובהפקות של מפגשי מחול ופסטיבלים רבים בכל הארץ. בין היתר של פסטיבל אשקלון, פסטיבל קיסריה בשנת 1985 (אותו גם יזם), פסטיבל מחול וזמר בר-אילן, פסטיבל מחול חולון, פסטיבל להקות אתניות בדאלית אל-כרמל, פסטיבל הזמר והמחול הערבי בחיפה, פסטיבל מחולות במלאת שלושים שנה למעלות, פסטיבל מחולות בית שמש, טקס הנעילה של המכביה ה-15 בלטרון, טקס הדלקת המשואות בהר הרצל בירושלים, מופע 60 שנה למדינה בספורטק ת"א, ועוד רבים... כמו כן, היה כוריאוגרף ראשי במופע הפתיחה של הפיינל פור, היורוסטארס ב-1997, והמופע המרכזי לציון חמישים שנה למדינת ישראל, פעמוני היובל. במשך שנתיים הפיק וניהל אמנותית את כל המופעים שהתקיימו במסגרת הבית הפתוח בבית הנשיא בחול המועד סוכות, בהשתתפות נשיא המדינה מר שמעון פרס.

ממן היה ראשון הכוריאוגרפים של המחול הישראלי העממי שהקדיש זמן רב, כסף רב, ומחשבה רבה, לעבודה באולפני הקלטה מקצועיים. העיבודים המוזיקליים שעובדו עבורו על ידי טובי המעבדים בארץ כמו ננסי ברנדס, עמיקם קימלמן, אורי חודורוב, שמוליק נויפלד, קוין אסי דיקרוז ואחרים, היוו פריצת דרך במוזיקה ללהקות מחול, והן במוזיקה לריקודי עם.

פעולותיו בהדרכת המחול הישראלי העממי משתרעות על פני כדור הארץ כולו: אוסטרליה, ניו זילנד, המזרח הרחוק, דרום אמריקה, ארה"ב וצפון אמריקה, מקסיקו, אירופה כולה, כולל מזרח אירופה בימים שרוסיה היתה מעבר למסך הברזל. לכולם הנחיל ממן את אהבת המחול הישראלי העממי, ושימש כמורה, מדריך ושגריר המדבר בכל שפה, או בשפה אחת, שפת המחול, הזמר והחיוך. גדולתו נובעת מהעממיות והאנושיות שלו, ומהיחס החם לאנשים 'בגובה העיניים'.

ממן יצר כוריאוגרפיות ללהקות מחו"ל, כמו הלהקה הלאומית של פולין מזובשה, הלהקה המקצועית הטורקית נייט אוף דה סולטן. יצר כוריאוגרפיות ושימש כמנהל אמנותי של להקות מהקהילות היהודיות בחו"ל, אורנים מלונדון ו- שמש מטורקיה.

במשך שנים סייע ליונתן כרמון לנהל את פסטיבל המחולות בכרמיאל, וכשפרש טבעי היה שיירש את מקומו. למעלה מעשר שנים מכהן ממן בתפקיד מנהל אמנותי של פסטיבל מחול כרמיאל הנחשב לאחד מפסטיבלי המחול היוקרתיים והגדולים ביותר בעולם. בשנת 2013 יזם את פסטיבל רוקדים אביב ברחובות, המתקיים בחול המועד פסח. כמו כן, מפיק ומביים בארבע השנים האחרונות עבור עיריית תל אביב-יפו, את המופע המרכזי בערב יום העצמאות בכיכר רבין.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]



קטגוריה:כוריאוגרפים ישראלים קטגוריה:רקדנים ישראלים