מסך הברזל

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
הקו השחור מסמל את מסך הברזל המפריד בין שני הגושים
  מדינות הגוש המזרחי
  מדינות הגוש המערבי
  מדינות נייטרליות (אוסטריה, אירלנד, פינלנד, שוודיה ושווייץ)
  אחרות (יוגוסלביה, שהייתה חברה בארגון המדינות הבלתי-מזדהות)

"מסך הברזל"אנגלית: Iron Curtain) הוא כינוי לקו הגבול האידאולוגי אשר חילק את אירופה לשני גושים: הגוש המזרחי שנשלט על ידי ברית המועצות, והגוש המערבי בהנהגת ארצות הברית. המושג זכה לתפוצה רחבה בעקבות השתלטות ברית המועצות על מדינות מזרח אירופה שהתבטאה בהקמת משטרים קומוניסטיים שכונו "דמוקרטיות עממיות", והוא ביטא את הקרע בין שני הגושים ואת תחילתה של המלחמה הקרה.

מקור המושג[עריכת קוד מקור | עריכה]

מופעים מוקדמים[עריכת קוד מקור | עריכה]

מעבר למסך הברזל הרוסי (Järnridå = מסך ברזל) - ספר שוודי משנת 1923

המונח הופיע בפרסומים שקדמו למלחמה הקרה: בספר משנת 1918 המשיל וסילי רוזאנוב (אנ') את המהפכה הסובייטית למסך ברזל היורד על ההיסטוריה הרוסית. בשנת 1920 סיכמה אתל סנודן (אנ') את קבלת הפנים שציפתה לה בפטרוגרד במילים ”הגענו מעבר ל'מסך הברזל' סוף סוף” (עמוד 32). הביטוי מופיע גם בספרו של ג'ורג' אורוול "חוות החיות" מאוגוסט 1945. במאי 1945 המונח הוצג על ידי לוץ שוורין פון קרוזיק ששאל אותו מנאום אנטי סובייטי של יוזף גבלס.

במלחמה הקרה[עריכת קוד מקור | עריכה]

המטפורה "מסך הברזל" זכתה לתפוצה רבה בעקבות השימוש שעשה בה וינסטון צ'רצ'יל, אז מנהיג האופוזיציה בבריטניה, בנאום שנשא בנוכחות הנשיא הארי טרומן בקולג' וסטמינסטר בפולטון שבמיזורי, ב-5 במרץ 1946.[1]

וינסטון צ'רצ'יל

בנאום זה אמר צ'רצ'יל:

צל נפל על הזירה שהוארה לא מכבר על ידי ניצחון בעלות הברית. אין איש יודע, מה יש בדעתם של ברית המועצות והארגון הקומוניסטי הבינלאומי שלה לעשות בעתיד הקרוב, והיכן הגבולות, אם ישנם כאלה לפעולתם להתפשטות ולהפצת רעיונותיהם... משטטין שלחופי ים הבלטי ועד טריאסטה באדריאטי,נמתח "מסך ברזל" לאורך היבשת. מאחורי קו זה שוכנות הבירות של מדינות עתיקות יומין של מרכז אירופה ומזרחה: ורשה, ברלין, פראג, וינה, בודפשט, בלגרד, בוקרשט וסופיה. כל הערים המפורסמות האלה, והאוכלוסייה שמסביבן נמצאות במה שעלי לקרוא "הספירה הסובייטית", וכולן נתונות, בצורה זו או אחרת, לא רק להשפעה סובייטית, אלא גם לדרגה גבוהה ביותר, ובכמה מקרים הולכת וגוברת, של שליטה ממוסקבה.

צ'רצ'יל דייק כאשר ציין את וינה כאחת הערים מאחורי מסך הברזל, כיוון שבאותה עת נמצאה באזור הכיבוש הסובייטי, כחלק מכיבוש אוסטריה בידי ארבע המעצמות, בדומה לגרמניה. ב-1955 נסוגו המעצמות ואוסטריה הפכה למדינה עצמאית תוך הכרזת נייטרליות. בשנים הראשונות לאחר הנאום, המונח לא התקבל היטב בקרב הציבור במערב, שעדיין רחש כבוד לברית המועצות כשותפה מרכזית בהבסת הנאצים, אולם הוא צבר פופולריות עם התעצמות המלחמה הקרה.

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]