סגנון כשר

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
מסעדת שוורצס (מסעדת מטבח יהודי) במונטריאול, קוויבק.

סגנון כשראנגלית: Kosher Style; "כושר סטייל") מתייחס למאכלים המזוהים בדרך כלל עם המטבח היהודי, אך עשויים להיות כשרים או לא כשרים. זהו ייעוד סגנוני ולא כזה המבוסס על הלכות הכשרות. בדרך כלל, אוכל בסגנון כשר אינו כולל בשר מבעלי חיים אסורים, כגון חזירים ורכיכות, ואינו מכיל בשר וחלב באותו מאכל;[דרוש מקור] אולם אם מאכל כלשהו מכיל בשר, הוא עלול להישחט באופן לא כשר. בחלק ממדינות ארצות הברית, השימוש במונח זה בפרסום מהווה עבירה על החוק כמונח מטעה על פי חוקי הגנת הצרכן.[1]

יהודים שאינם מקפדים על כשרות אך מעוניינים להגביל את עצמם באכילת מאכלים "בסגנון מסורתי", בדרך כלל לא לאכול חיות אסורות או לערבב חלב ובשר, עשויים לראות עצמם כשומרים על "סגנון כשר" ולא על כשרות.[2]

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

המונח "סגנון כשר" הומצא על ידי ניית'ן הנדוורקר, מייסד שותף של "ניית'נ'ס פיימוס". מכיוון שלנתן היה חסר השגחה רבנית והבשר לא היה כשר, הנדוורקר פרסם את נקניקיות הבקר שלו כ"סגנון כשר", כי הן לא היו עשויות מבשר חזיר או סוס, הנחשבים לטרפה.[3][4]

הלכות הכשרות[עריכת קוד מקור | עריכה]

כמעט תמיד, כאשר מסעדה קוראת לעצמה סגנון כשר, האוכל למעשה אינו כשר על פי ההלכה. כריך רובן, המזוהה כשייך למעדניות היהודיות בניו יורק המכיל בשר וגבינה, אינו כשר, וגם כריך מונטה כריסטו, עשוי בשר חזיר וגבינה. קינוחים על בסיס חלבי כמו עוגת גבינה עשויים להיות מוצעים כהשלמה למנה בשרית. עם זאת, מכיוון שדג הוא פרווה, לקס על ממרח בייגל עם גבינת שמנת עשוי להיות כשר אם הלקס, הגבינה, הבייגל וכל שאר המרכיבים עומדים בדרישות הכשרות.[5]

יהודים שמקפידים על הלכות הכשרות לא יאכלו בתעשיות אוכל בסגנון כשר. יתרה מכך, העובדה שתעשיות אלו נראות כשרות עלולה להטעות יהודים המבקרים בעיר לא מוכרת ומחפשים מזון כשר. חלק מהמקומות הללו פתוחים גם בשבת כאשר הדבר אסור על פי ההלכה. אחרים עשויים לבחור לאכול במסעדות כאלה אבל לא לצרוך בשר או גבינה.

מוסדות אוכל[עריכת קוד מקור | עריכה]

חלק ממוסדות האוכל, בעיקר מעדניות, מגישים אוכל בסגנון כשר. בדרך כלל מדובר בהגשת מאכלים יהודיים אשכנזים מסורתיים, כמו כבד קצוץ, בייגל עם גבינת שמנת ולקס, דג פחם מעושן, סלט דג לבן, געפילטע פיש, קניש, לאטקס, בלינצ'ס, כרוב ממולא, קניידלך, בורשט, קישקע, רגל קרושה, צ'ולנט, קוגל, מלפפון חמוץ, כרוב כבוש וכריכים קרים, במיוחד פסטרמה, קורנד ביף, חזה ולשון בקר וכרוב כבוש. כמה מעדניות בסגנון כשר מגישות גם מאכלים ספרדיים ומזרחיים כמו שווארמה, פלאפל, חומוס, סלט ישראלי, מלאווח שקשוקה, המזוהים גם עם המטבח הישראלי.

כמה מסעדות בולטות במנהטן תחתית משתלבות בז'אנר בסגנון הכשר, ביניהן המעדנייה של כץ[6] ורוס ובנותיו.[7] גם המעדנייה של קאנטר בלוס אנג'לס, מעדניית מני בשיקגו ושוורצס במונטריאול נכנסות לקטגוריה זו.

בטורונטו, מספר מסעדות בסגנון כשר (למשל, שופסיז, מיירס) מגישות כיום בשר חזיר, כגון בייקון, צלעות ונקניק, כדי לשרת מספר גדול יותר של לקוחות. כמה מסעדות נקניקיות בסגנון כשר, כמו מקס'ס בר אנד גריל ודה וינדמיל, משתמשות בבשר חזיר וגם בנקניקיות בקר.

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ "General Laws". mass.gov.
  2. ^ "Is "kosher style" good enough, as long as I don't mix milk and meat?". askmoses.com.
  3. ^ "Hot Dogs, the Jewish American Fast Food". Tablet Magazine. 29 ביוני 2016. נבדק ב-2022-07-26. {{cite web}}: (עזרה)
  4. ^ "Hot dogs are the greatest American Jewish food. Here's why". Times of Israel. נבדק ב-2022-07-26.
  5. ^ "May fish be consumed with dairy? - Is lox and cream cheese kosher?". www.chabad.org (באנגלית). נבדק ב-19 בינואר 2020. {{cite web}}: (עזרה)
  6. ^ "FAQs — Katz's Delicatessen - Shipped, Catered & Delivered". katzsdelicatessen.com.
  7. ^ Andrew F. Smith, Garrett Oliver (2015). Savoring Gotham: A Food Lover's Companion to New York City. Oxford University Press. ISBN 9780190263645. Some Jewish delicatessen served only kosher meat, but many were kosher style, meaning that they served meat not certified as kosher but did not serve dairy (to avoid mixing with meat) or any pork and shellfish products. With Jewish acculturation to the mainstream, however, the concept of "kosher-style" delicatessens broadened to include smoked meat sandwiches with slices of cheese or luscious New York-style cheesecakes for dessert - if not the occasional ham sandwich.