סרנדיפיות

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

סֶרֶנְדִּיפִּיּוּתאנגלית: serendipity; בעברית: תַּגְלִית אַגַּב[1]) היא תגלית שיש בה אלמנט של מזל, שנעשית שלא בכוונה כאשר אדם מחפש דבר אחר. דוגמאות מפורסמות לסרנדיפיות הן גילוי קרני ה-X על ידי רנטגן וגילוי היכולות ההלוצינוגניות של ה-LSD בידי אלברט הופמן.

אטימולוגיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

את המונח סרנדיפיות, שנגזר משמה העתיק של סרי לנקה,[2] טבע לראשונה הוראס וולפול במכתב שכתב לידידו ב-28 בינואר 1751:

היה זה פעם כשקראתי מעשייה מטופשת שנקראת שלושת הנסיכים של סרנדיפ: כשהוד מעלתם טיילו, הם תמיד היו מגלים תגליות, על דרך המקרה ובפיקחות, על דברים שאחריהם לא תרו: לדוגמה, אחד מהם גילה שגמל שעיוור בעינו הימנית עבר באותה דרך לאחרונה, מאחר שהדשא היה אכול רק בצד השמאלי, היכן שהיה במצב גרוע יותר מבימין – עכשיו אתה מבין סרנדיפיות? אחת מן הדוגמאות היותר ראויות לציון של 'תושייה בעקבות תאונה' שכזו (מאחר שאתה חייב להבחין שאין תגלית של דבר אחריו אתה מחפש שבאה תחת הגדרה זו) קרתה ללורד שאפטסבורי שלי, שבזמן שסעד אצל הלורד צ'נסלור קלרנדון גילה את נישואיהם של דוכס יורק ושל גברת הייד, בזכות הכבוד שנתנה לה אמה בשולחן.[3]

בעקבות הסיפור התנ"כי על שאול, אשר "חיפש אתונות ומצא מלוכה" (שמואל א פרק ט'), הציע יובל נאמן את המילה "אתינות" כתחליף עברי לסרנדיפיות.[דרוש מקור]

הסברים לסרנדיפיות[עריכת קוד מקור | עריכה]

וולפול הגדיר סרנדיפיות כ'תגליות בדרך המקריות ובפיקחות, של דברים שלא תרו אחריהם' ("making discoveries, by accidents and sagacity, of things… not in quest of")[4]. לא מספיקה הטעות עצמה אלא החוכמה להבין את משמעותה. כך, לדוגמה, כריסטופר קולומבוס אמנם גילה את יבשת אמריקה, אך לא עמד על היותה יבשת חדשה; ואלפי תפוחים נפלו מעצים במהלך המאות שלפני ניוטון, אך רק הוא הצליח לקשר אותם לתאוריה פיזיקלית. ניתן לסכם זאת בציטוט של המדען לואי פסטר, שאמר "במדעי התצפית המזל מעדיף את השכל המוכן".

פרמקולוגיה וכימיה הן שדות המחקר שבהם סרנדיפיות היא הנפוצה ביותר.

דוגמאות לסרנדיפיות[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • "יצא לחפש אתונות ומצא מלוכה" - נאמר על שאול המלך, אשר בטרם הפך למלך, יצא לחפש את אתונות אביו, פגש בשמואל הנביא ונמשח, להפתעתו הרבה, למלך ישראל (שמואל א', פרק ט').
  • הכימאי השווייצרי אלברט הופמן ספג בטעות כמות קטנה של LSD בעת שניסה למצוא שימושים רפואיים לפטריה ארגוט שגדלה על חיטה וחווה את טריפ האסיד הראשון בהיסטוריה בעת שרכב חזרה לביתו באופניים ביום שמוכר על ידי צרכני LSD כיום האופניים. על כך אמר:
"נכון הוא שהגילוי שלי של LSD היה גילוי במקרה, אבל הוא היה תוצאה של ניסויים מתוכננים, והניסויים הללו היו חלק ממערכת מורכבת של מחקר כימיקלי ופרמקולוגי. אפשר לתאר זאת בצורה טובה יותר כסרנדיפיות."

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

לקריאה נוספת[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא סרנדיפיות בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ מונחים חדשים שאושרו במליאת האקדמיה, באתר האקדמיה ללשון העברית, 30 באפריל 2023
  2. ^ סרנדיפיות, במילון אוקספורד.
  3. ^ As given by W. S. Lewis, ed., Horace Walpole's Correspondence, Yale edition, in the book by Theodore G. Remer, ed.: Serendipity and the Three Princes, from the Peregrinaggio of 1557, Edited, with an Introduction and Notes, by Theodore G. Remer, Preface by W.S. Lewis. University of Oklahoma Press, 1965. LCC 65-10112
  4. ^ סולומון, י. (2017). 'פרד עיוור בעין ימין': חינוך לאתינות במידע. במעגלי חינוך, 7, 78-86. https://www.dyellin.ac.il/sites/default/files/journals/journaleducation/edition7/yosefsolomon-final5.pdf.
  5. ^ הסיפור מוטל בספק. ניתן לקרוא עליו בסקירה Newton's Apple וכן בערך אייזק ניוטון