מרי טיילר מור

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
מרי טיילר מור
Mary Tyler Moore
מרי טיילר מור, 2011
מרי טיילר מור, 2011
לידה 29 בדצמבר 1936
ברוקלין, ניו יורק, ארצות הברית
פטירה 25 בינואר 2017 (בגיל 80)
גריניץ', ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
תקופת הפעילות 1958–2015 (כ־57 שנים)
מקום לימודים בית הספר התיכון אימקיולייט הרט עריכת הנתון בוויקינתונים
בן או בת זוג גרנט טינקר (19621981) עריכת הנתון בוויקינתונים
מספר צאצאים 1 עריכת הנתון בוויקינתונים
פרסים והוקרה 2 פרסי גלובוס הזהב
6 פרסי אמי
פרס גילדת שחקני המסך על מפעל חיים
פרופיל ב-IMDb
חתימה עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

מרי טיילר מוראנגלית: Mary Tyler Moore; ‏29 בדצמבר 193625 בינואר 2017) הייתה שחקנית קולנוע, תיאטרון וטלוויזיה אמריקאית, כוכבת קומדיות המצבים "המופע של מרי טיילר מור" ו"המופע של דיק ואן דייק". זוכת שני פרסי גלובוס הזהב, שישה פרסי אמי ופרס גילדת שחקני המסך על מפעל חיים. ב-1980 הייתה מועמדת לפרס אוסקר לשחקנית הטובה ביותר על הופעתה בסרט "אנשים פשוטים".

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

מור נולדה ברובע ברוקלין, ניו יורק שבארצות הברית, למשפחה אירית-קתולית. בתם של מרי ג'ו האקט וג'ורג' טיילר מור.

למדה בבית ספר הקתולי המקומי "רוז הקדושה מלימה", ולאחר שעברה עם משפחתה ללוס אנג'לס למדה ב"תיכון הלב הטהור" בשכונת לוס פליז.

קריירת משחק[עריכת קוד מקור | עריכה]

טלוויזיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

החלה את הקריירה שלה בתחילת שנות ה-50 בפרסומות לטלוויזיה, אך כאשר הרתה נאלצה לעזוב את הצילומים. זכתה לפרסום עולמי בשנת 1961 בזכות התפקיד הראשי שקיבלה מקארל ריינר, יוצר הסיטקום המצליח "המופע של דיק ואן דייק", בו גילמה מור את לורה, אשתו של גיבור הסדרה רוברט סימפסון פטרי (דיק ואן דייק). על הופעתה הקומית במשך חמש עונות הסדרה זכתה בשני פרסי אמי ובפרס גלובוס הזהב.

מרי טיילר מור עם פרס אמי, 1993

מור הפכה לאייקון תרבות אמריקאי כשקיבלה סדרה על שמה "המופע של מרי טיילר מור" מג'יימס ברוקס. בקומדיית המצבים הקלילה שהייתה פורצת דרך והפופולרית ביותר בארצות הברית באמצע שנות ה-70 גילמה מור את מרי ריצ'רדס, רווקה בת 30 שנפרדה מארוסה זה שנתיים ונוסעת למיניאפוליס כדי לעבוד בתחנת טלוויזיה בתור מפיקה תחת הבוס הקשוח והאהוב שלה, לו גרנט (אדוארד אסנר). עבודתה בסדרה זכתה להערכה עצומה שהתבטאה בזכייה בפרס גלובוס הזהב (ושש מועמדויות נוספות) ובארבע פרסי אמי, כולל זכייה כפולה ב-1974 לשחקנית הטובה ביותר בסדרה קומית ולשחקנית הטובה ביותר בכלל בסדרות.

לאחר הצלחתה העצומה בתור שחקנית קומית החליטה מור להתעמק יותר בדרמות איכות, וקיבלה מועמדויות לשלושה פרסי אמי על תפקידה בדרמות הטלוויזיה "קודם כל, תבכה", "פעימות הלב" ו"לינקולן" בה גילמה את הגברת הראשונה של ארצות הברית מרי טוד לינקולן, אשתו של נשיאה ה-16 של ארצות הברית אברהם לינקולן (סם ווטרסטון).

ב-1993 זכתה בפרס אמי בפעם השישית, על הופעתה בסרט "תינוקות גנובים". בהמשך השתתפה בתפקידי אורח בסדרות כגון "פרייז'ר", "אלן", "מופע שנות ה-70" ו"שוות בקליבלנד". ב-1995 כיכבה בסדרת הדרמה "חדשות ניו יורק", אשר בוטלה לאחר זמן קצר.

תיאטרון[עריכת קוד מקור | עריכה]

התפרסמה לראשונה על בימות ברודוויי ב-1966 בגרסה המחודשת למחזמר "ארוחת בוקר בטיפאני". את תפקידה הטוב ביותר כשחקנית תיאטרון סיפקה במחזה "של מי החיים האלה בכלל?" עליו קיבלה פרס טוני מיוחד.

במהלך שנות ה-80 הפיקה ביחד עם חברת הפקות מספר מחזות שכללו את: "נדבנים", "סקס בטוח" ו "ג'ו אג" עליו זכתה מור בפרס טוני על עבודתה הטכנית בהפקה.

קולנוע[עריכת קוד מקור | עריכה]

הופעת הבכורה שלה בקולנוע הייתה ב-1961 בסרט הביכורים של ריצ'רד דונר "X-15" . הופעתה בקומדיה המוזיקלית "מילי המודרנית והמתוקה" בתור מיס דורת'י בראון פרסמה אותה לראשונה כשחקנית קולנוע. ב-1969 שיחקה לצדו של אלביס פרסלי בדרמה המוזיקלית "שינוי הרגל" בתור האחות מישל גלהאר.

לאחר שנעדרה מתעשיית הסרטים למען עשייה טלוויזיונית מוצלחת חזרה מור בשנת 1980 להוליווד כדי להופיע בדרמה של רוברט רדפורד "אנשים פשוטים" ולקבל את פרס גלובוס הזהב לשחקנית הדרמטית הטובה ביותר על הופעתה בתור בת' ג'ארט, אמו המרוחקת של קונראד (טימותי האטון). על הופעתה גם הייתה מועמדת לפרס אוסקר לשחקנית הטובה ביותר והפסידה לסיסי ספייסק. לאחר תפקידה המוערך התפרסמה מור בסרטים "שישה שבועות" לצדו של דאדלי מור בתור שארלוט דרייפוס אשר בתה גוססת ממחלת הלוקמיה, "אני, אשתי ואמי החורגת" בתור פרל אמו של מל קופלין (בן סטילר) ו"רמאויות" בתור גברת סטארק מנהלת האקדמיה.

חיים אישיים[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשנת 1955 התחתנה כשהיא בת 18 עם ריצ'רד קרלטון מיקר, לזוג נולד בן אחד בשם ריצ'רד ג'וניור, הם התגרשו ב-1961. ב-1962 נישאה למפיק הטלוויזיה גרנט טינקר, הקימה איתו את חברת "MTM הפקות" שהפיקה בין היתר גם את הסדרה "המופע של מרי טיילר מור". הזוג התגרש לאחר כמעט 20 שנות נישואים. מור נישאה בשלישית בשנת 1983 לד"ר רוברט לווין. בנה היחיד של מור, ריצ'רד, נהרג ב-1980 בתאונת רובה.

בשנת 2002 חנכה מור פסל הוקרה בדמותה במרכז העיר מיניאפוליס.

טיילר מור הקפידה על תזונה פסקטריאנית.

ב-25 בינואר 2017 נפטרה.

פילמוגרפיה נבחרת[עריכת קוד מקור | עריכה]

טלוויזיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא מרי טיילר מור בוויקישיתוף