הגן של פינצי קונטיני

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
הגן של פינצי קונטיני
Il giardino dei Finzi-Contini
כרזת הסרט באיטלקית
כרזת הסרט באיטלקית
מבוסס על The Garden of the Finzi-Continis עריכת הנתון בוויקינתונים
בימוי ויטוריו דה סיקה עריכת הנתון בוויקינתונים
הופק בידי ארתור כהן, ג'אני הכט לוקארי, ארתור בראונר עריכת הנתון בוויקינתונים
תסריט ויטוריו בוניצ'לי
אוגו פירו
ע"פ ספרו של ג'ורג'ו באסאני
עריכה אדריאנה נובלי
שחקנים ראשיים לינו קפוליקיו
דומיניק סנדה
פביו טסטי
רומולו ואלי
מוזיקה מנואל דה סיקה עריכת הנתון בוויקינתונים
צילום אניו גוארניארי עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה איטליה, גרמניה המערבית עריכת הנתון בוויקינתונים
חברה מפיצה נטפליקס עריכת הנתון בוויקינתונים
שיטת הפצה וידאו על פי דרישה עריכת הנתון בוויקינתונים
הקרנת בכורה 2 בדצמבר 1970
משך הקרנה 94 דקות
שפת הסרט איטלקית עריכת הנתון בוויקינתונים
סוגה סרט דרמה, סרט המבוסס על יצירה ספרותית עריכת הנתון בוויקינתונים
פרסים
דף הסרט ב־IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

הגן של פינצי קונטיניאיטלקית: Il giardino dei Finzi-Contini) הוא סרט קולנוע איטלקי מ-1970 בבימויו של ויטוריו דה סיקה, המהווה עיבוד קולנועי לספרו האוטוביוגרפי של ג'ורג'ו באסאני מ-1962, "גן פינצי-קונטיני". הסרט מתאר את מערכות היחסים של המספר (המגולם בידי לינו קפוליקיו) עם ילדי משפחת פינצי-קונטיני, בתקופה שבין עלייתו של מוסוליני לשלטון לתחילתה של מלחמת העולם השנייה.

פרטי עלילה[עריכת קוד מקור | עריכה]

שם הסרט מתייחס לגן גדול ומוקף בחומה הצמוד לביתה של משפחה יהודית אמידה בפרארה שבאיטליה, בתקופת עלייתו של הפשיזם באיטליה. הגן מהווה מעין מקדש של תמימות עבור ילדי המשפחה מיקול ואלברטו, המגן עליהם מפני ההתפתחויות הקשות שבעולם החיצוני. ג'ורג'ו, נער יהודי המשתייך לבני המעמד הבינוני בעיר, הוא אחד מבני העיר הבודדים הזוכים להיכנס לאחוזה ולבלות עם ילדי המשפחה בגן. ג'ורג'ו מאוהב במיקול הגחמנית וקלת הדעת, שיחסיה עם אחיה אלברטו עלולים להתפרש כקרובים מדי. אלברטו מצידו נמשך אל מלנאטה יפה התואר, אורח קבוע אחר בגן שהופך לחברו של אלברטו רק לשם התקרבות אל מיקול.

הסרט מדגיש את הניגודיות שבין האווירה החופשית והמתירנית שבגן לבין ההפרה השיטתית של זכויותיהם של יהודי העיר. כך למשל לג'ורג'ו המוכשר לא מתאפשר ללמוד באופן מסודר והוא נאלץ לעשות שימוש בספרייתם העשירה של בני משפחת פינצי-קונטיני, בעוד שברור כי לימודיו לא יישאו פרי והוא בין כה וכה ייאלץ לעזוב את המדינה. הסרט מסתיים בהצגת דמויותיהם של בני המשפחה וחבריהם המשחקים בגן, כאשר ברקע נשמעת תפילת "אל מלא רחמים".

הפקה וחשיבות[עריכת קוד מקור | עריכה]

בסרט, שנחשב בדרך כלל ליצירתו הגדולה האחרונה של דה סיקה,[1] חזר הבמאי לשיטת העבודה שנקט בסרטיו הנאו-ריאליסטיים המוקדמים, כאשר ליהק לסרט בעיקר שחקנים ללא ניסיון משחק קודם, שחלקם היו תושבי העיר פרארה במציאות. הסרט צולם בפרארה, והקרנת הבכורה שלו הייתה בישראל, בנוכחות נשיא המדינה, זלמן שזר.[2] בדומה לספרו של באסאני, הסרט סייע רבות בהנצחתה של שואת יהודי איטליה.[3]

"הגן של פינצי קונטיני" זכה בפרס אוסקר לסרט הזר הטוב ביותר[4] ובפרס דוב הזהב בפסטיבל ברלין, והיה מועמד לפרס אוסקר לתסריט המעובד הטוב ביותר. זהו הסרט הרביעי והאחרון בבימויו של דה סיקה שזכה בפרס אוסקר.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]