פרזיטים (סרט)

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
פרזיטים
기생충
בימוי בונג ג'ון-הו עריכת הנתון בוויקינתונים
הופק בידי בונג ג'ון-הו, Kwak Sin-ae עריכת הנתון בוויקינתונים
תסריט בונג ג'ון-הו, ג'ין וון-האן עריכת הנתון בוויקינתונים
עריכה Yang Jin-mo עריכת הנתון בוויקינתונים
שחקנים ראשיים Song Kang-ho
יונג ג'י-סו
Lee Jung-eun
Park Myung-hoon
Park Seo-joon
פארק סו-דאם
Jang Hye-jin
Choi Woo-shik
Lee Sun-kyun
Cho Yeo-jeong
Jung Yi-seo עריכת הנתון בוויקינתונים
מוזיקה יונג ג'ה-איל עריכת הנתון בוויקינתונים
צילום הונג קיונג-פיו עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה קוריאה הדרומית
חברת הפקה Barunson E&A, CJ Entertainment עריכת הנתון בוויקינתונים
חברה מפיצה Mozinet, CJ Entertainment, ניאון, Microsoft Store עריכת הנתון בוויקינתונים
שיטת הפצה הורדה דיגיטלית, וידאו על פי דרישה עריכת הנתון בוויקינתונים
הקרנת בכורה 21 במאי 2019 עריכת הנתון בוויקינתונים
משך הקרנה 132 דק' עריכת הנתון בוויקינתונים
שפת הסרט קוריאנית עריכת הנתון בוויקינתונים
סוגה סרט דרמה, קומדיה שחורה, סרט קומדיה, סרט מותחן עריכת הנתון בוויקינתונים
הכנסות באתר מוג'ו parasite2019
פרסים פרס אוסקר לסרט הטוב ביותר
פרס אוסקר לבמאי הטוב ביותר
פרס אוסקר לתסריט המקורי הטוב ביותר
פרס אוסקר לסרט הבינלאומי הטוב ביותר
דקל הזהב בפסטיבל קאן
פרס גלובוס הזהב לסרט הזר הטוב ביותר
פרס גילדת שחקני המסך לצוות השחקנים הטוב ביותר בסרט קולנוע
https://www.madmanfilms.com.au/parasite, https://www.parasitemovie.co.uk האתר הרשמי
דף הסרט ב־IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

פרזיטיםקוריאנית: 기생충; בכתב לטיני: Gisaengchung) הוא סרט קולנוע דרום קוריאני משנת 2019, בבימויו של בונג ג'ון-הו. הסרט זכה בארבעה פרסי אוסקר, לרבות הסרט הטוב ביותר, וכן בפרס גלובוס הזהב לסרט הזר הטוב ביותר[1].

הסרט מסוגת קומדיה שחורה ומתח. התסריט לסרט נכתב על ידי בונג עם האן ג'ין-וון. בסרט משתתפים סונג קאנג-הו, לי סון-קיון, צ'ו יו-ג'ונג, צ'וי ווק-שיק ופארק סו-דאם. הסרט מגולל את סיפורה של משפחה ממצב סוציו-אקונומי נמוך אשר מתחזה לאנשים שונים כדי לעבוד בשירות משפחה עשירה.

הסרט הוקרן לראשונה בפסטיבל הקולנוע בקאן ב-21 במאי 2019 והפך לסרט הדרום קוריאני הראשון שזוכה בפרס דקל הזהב, וכן לסרט הראשון שזכה בהצבעה גורפת מאז "כחול הוא הצבע החם ביותר" משנת 2013[2]. "פרזיטים" הופץ בדרום קוריאה על ידי חברת ההפקות "CJ Entertainment" ב-31 במאי 2019, ובשאר העולם על ידי "Neon" בסוף אותה שנה. הסרט זכה לביקורות מהללות ברחבי העולם ואף להצלחה כלכלית עם הכנסות של מעל 125 מיליון דולר. נכון ל-2019, הסרט נחשב לאחד מ-20 הסרטים הכי רווחיים מדרום קוריאה, ולמצליח ביותר של בונג. המגזין "טיים" בחר בסרט כאחד מעשרת הסרטים הטובים ביותר לאותה שנה.

הסרט נבחר לייצג את דרום קוריאה בטקס פרסי אוסקר ה-92 בקטגוריית הסרט הזר הטוב ביותר. זה סרטו השני של בונג שמייצג את המדינה בטקס, אחרי הסרט "אמא" משנת 2009[3].

בטקס האוסקר שנערך ב-9 בפברואר 2020 זכה הסרט בפרסי אוסקר לסרט (הזוכה הראשון בקטגוריה שאינו בשפה האנגלית), לבמאי, לתסריט המקורי ולסרט הבינלאומי הטובים ביותר[4].

תקציר העלילה[עריכת קוד מקור | עריכה]

קים קי-טאק, אשתו, צ'אנג-סוק, ושני ילדיו, קי-וו וקי-ג'ונג, גרים בדירת מרתף קטנה. ארבעתם מובטלים וסובלים מעוני מחפיר. מצבם הקשה מתואר בסצנת הפתיחה, כאשר קי-וו וקי-ג'ונג מחפשים ברחבי הדירה נקודה ממנה ניתן להתחבר ל-Wi-Fi דרך השכנים או דרך החנויות הסמוכות. המשפחה עובדת בעבודות מזדמנות וניזונה מהיד לפה. חברו של קי-וו, מינג-יואק, הוא סטודנט שמתכנן ללמוד מחוץ לקוריאה. הוא בא להעניק למשפחה מתנה מסבו: אבן נוף גדולה, המסמלת עושר. מינג-יואק מציע לקי-וו לעבוד במקומו כמורה לאנגלית וללמד את בתם של אנשים עשירים, משפחת פארק. כבר מהשיעור הראשון קי-וו מתנשק ארוכות עם בתם, והקשר ביניהם מעמיק בהמשך. כדי להתקבל לעבודה מגיש קיי-וו תעודות מזויפות המציגות אותו כסטודנט. לאחר שהוא מקבל את המשרה, הוא מסייע לשאר בני משפחתו לקבל תפקידים שונים במשק הבית של משפחת פארק, מבלי שידעו שהם קרובי משפחה וחסרי ניסיון. קי-ג'ונג מתחזה למורה לאמנות שמלמדת את הבן, קי-טאק מועסק כנהג של אב המשפחה לאחר הפללת הנהג הקודם במעשים מיניים בתוך הרכב, וצ'אנג-סוק מחליפה את עוזרת הבית הוותיקה, מון-גוואנג, שמפוטרת מיידית לאחר שקי-טאק העליל עליה שהיא חולת שחפת.

משפחת קים משתלבת היטב בשירות משפחת פארק, וכשהאחרונה יוצאת ליום פיקניק בחיק הטבע, עורכת משפחת קים סעודה גדולה בסלון, שנהפכת להילולת שתייה.

בשעת לילה מצלצלת לפתע מון-גוואנג (עוזרת הבית הקודמת) בדלת ומבקשת להיכנס כדי לקחת דבר-מה שהשאירה במרתף בגלל פיטוריה החפוזים. צ'אנג-סוק מאפשרת לה להיכנס, ובמהרה מתגלה שמון-גוואנג יודעת על קיומו של מקלט סודי בבית, שבו היא מחביאה את בעלה, גיונג-סי. הוא מבוקש על ידי נושים אכזריים, ובמשך ארבע שנים שהה במקלט וקיבל אוכל מאשתו. מואנג-גוואנג מתחננת לפני צ'אנג-סוק שתאפשר לה להמשיך לטפל בבעלה לאחר פיטוריה, אבל האחרונה מתעקשת לדווח למשטרה על המסתור. בינתיים יורדים למקלט שאר בני המשפחה ותוך כדי כך מתגלה במקרה למואנג-גוואנג שהם בני משפחה אחת. כעת הכוח עובר לידיה, היא מצלמת אותם בטלפון הנייד ומאיימת לחשוף אותם. בין הצדדים מתפתח מאבק אלים, במהלכו מתקשרת גברת פארק לבית ומודיעה כי הפיקניק בוטל בגלל מבול ובני משפחת פארק ישובו לביתם בעוד דקות ספורות.

בני משפחת קים גוררים באלימות את עוזרת הבית לשעבר ובעלה אל המרתף ונועלים אותם. הם מנקים במהירות את הבית ומסתתרים בו כאשר משפחת פארק חוזרת הביתה. צ'אנג-סוק מגישה לגברת פארק אוכל, וזו מספרת לה על טראומת ילדות של בנה, שראה "רוח רפאים" עולה מהמרתף לפני כמה שנים ומאז פיתח חרדות. למעשה, הילד ראה את גיונג-סי, בעלה של עוזרת הבית אשר מתגורר במרתף בלי ידיעתם של בעלי הבית. שאר משפחת קים מסתתרים בסלון מתחת לשולחן ובאישון לילה הם בורחים מהבית בלי להיתפס.

שלושת בני משפחת קים הבורחים, האב ושני ילדיו, מגיעים לדירת המרתף שלהם, ומגלים שכל הבית הוצף בגשמים, וכך גם כל שכונת מגוריהם. למחרת, משפחת פארק מחליטה לערוך מסיבת יום הולדת גרנדיוזית לבנם הקטן בחצר הבית. כחלק מתפקידם השקרי, בני משפחת קים נאלצים לקחת חלק במסיבה, הילדים כמוזמנים וההורים כעובדים. קי-וו יורד למרתף עם אבן הנוף שלו. הוא מגלה את מון-גוואנג, אשר מתה מפצעיה עוד קודם לכן. לפתע, גיונג-סי תוקף את קי-וו, ולאחר מרדף קצר הוא מטיח בראשו את אבן הנוף. כדי לנקום במשפחת קים על מות אשתו, עולה גיונג-סי אל החצר ומתפרץ אל מסיבת יום ההולדת של הילד פארק. הוא רוצח את קי-ג׳ונג לעיני הנוכחים, ולאחר מאבק, צ׳אנג-סוק דוקרת ומנטרלת אותו. ילד יום ההולדת של משפחת פארק נכנס להתקף חרדה בעקבות המאורעות. מר פארק דורש מקי-טאק לעזוב הכול ולהסיע אותם אל בית החולים. קי-טאק, אשר כואב את מותה של בתו, זורק לו את המפתחות לרכב, ואלו נופלים על יד גיונג-סי הפצוע. מר פארק מתכופף להרים את המפתחות וסותם את אפו בגלל הסירחון שעולה מהאיש הגוסס, תנועה שביצע בעבר בזלזול גם כלפי קי-טאק. מרוב זעם, קי-טאק דוקר את פארק למוות ונמלט מהזירה.

לאחר זמן מה מתעורר קי-וו מהתרדמת שבה היה שרוי בעקבות פציעת הראש, ומגלה כי אחותו נרצחה ואביו עבריין נמלט. הוא ואמו נשפטים על מעשי המרמה שלהם אך לא נשלחים לכלא. חייהם של השניים נעשים עתה קשים אף יותר משהיו. יום אחד עולה קי-וו לתצפית שמשקיפה על בית משפחת פארק, שנמכר כבר למשפחה חדשה. לפתע הוא מגלה בעזרת איתותי קוד מורס מהבית, שאביו גר במרתף הבית ומסתתר בו, ולמעשה החליף את גיונג-סי. קי-וו כותב לאביו מכתב ונשבע שיקדיש את חייו כדי לקנות את הבית ולשחרר אותו מהחיים שאליהם נקלע.

למרות חזונו ושאיפותיו של קי-וו, הסרט נגמר בסצנה דומה לסצנת הפתיחה, שבה יושב הנער בדירת המרתף המוזנחת של משפחת קים.

שחקנים ודמויות[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • סונג קאנג-הו - קים קי-טאק (מר קים; 김기택; Gim Gitaek), אבי משפחת קים שעובד כנהגו של פארק דונג-יק.
  • לי סון-קיון - פארק דונג-יק (נתן; 박동익; Bak Dongik, אבי משפחת פארק.
  • צ'ו יאו-ג'ונג - צ'וי יאון-ג'יו (מאדם; 최연교; Choe Yeongyo), אם משפחת פארק.
  • צ'וי וו-שיק - קים קי-וו (קווין; 김기우; Gim Giu), בן משפחת קים שעובד בתורה המורה לאנגלית של דא-היי. צ'וי וו-שיק אמר בראיונות כי הדמות אינטליגנטית אך אין לה את השקדנות כדי להצליח בבחינות[5].
  • פארק סו-דאם - קים קי-ג'ונג (ג'סיקה; 김기정; Gim Gijeong), בת משפחת קים שעובדת בתור מטפלת באמנות של דה-סונג.
  • ג'אנג הייה-ג'ין - צ'אנג-סוק (박충숙; Bak Chungsuk), אם משפחת קים שעובדת כעוזרת הבית של משפחת פארק.
  • לי יונג-און - גוק מון-גוונג (국문광; Guk Mungwang), עוזרת הבית של משפחת פארק, שעבדה גם אצל האדריכל והבעלים הקודם של הבית. בונג ג'ון-הו אמר שיחסיה עם האדריכל וחלקים מהסיפור שלה "שקורים בין הרצפים בסרט" ייבחנו בסדרת הספין-אוף[6].
  • פארק מיונג-הון - או-גיונג-סי (오근세; O Geunse), בעלה של מון-גואנג.
  • יונג ג'י-סו - פארק דה-היי (박다혜; Bak Dahye, בת משפחת פארק.
  • יונג היון-ג'ון - פארק דה-סונג (박다송; Bak Dasong), בן משפחת פארק.
  • פארק קיון-רוק - יון (윤; Yun), הנהג של פארק דוג-יק.
  • פארק סאו-ג'ון - מינג-יואק (민혁; Minhyeok), חברו של קי-וו[7].
  • ג'ונג אי-סאו- בעלת חנות פיצה.

תגובות וביקורות[עריכת קוד מקור | עריכה]

הכנסות[עריכת קוד מקור | עריכה]

הסרט הכניס 71.4 מיליון דולר בקוריאה הדרומית, 53.4 מיליון דולר בארצות הברית ובקנדה ו-133.9 מיליון דולר במדינות אחרות. סך כולל של 258.7 מיליון דולר.[8][9]

ביקורות[עריכת קוד מקור | עריכה]

באתר Rotten Tomatoes, המאגד ביקורות על סרטים, קיבל הסרט 99 אחוזי תמיכה על בסיס 474 ביקורות, עם ציון ממוצע 9.4 מתוך 10.[10] בקרב המבקרים שאת ביקורותיהם איגד אתר מטקריטיק, 52 זוהו כביקורות חיוביות, מה שהעניק לסרט ציון 96 מתוך 100, כלומר "הערכה עולמית". [11]. באותו אתר, הסרט דורג כסרט הטוב ביותר של שנת 2019.[12][13]

פרסים ומועמדויות[עריכת קוד מקור | עריכה]

פרס קטגוריה מועמד/ים תוצאה
פסטיבל הקולנוע בקאן פרס דקל הזהב בונג ג'ון-הו זכייה
פרסי מבקרי הקולנוע הסרט הטוב ביותר מועמדות
הבמאי הטוב ביותר בונג ג'ון-הו זכייה
האנסמבל הטוב ביותר מועמדות
התסריט המקורי הטוב ביותר בונג ג'ון-הו והאן ג'ין-וון מועמדות
הפקת התפאורה הטובה היותר לי הא-ג'ון מועמדות
עריכה הטובה ביותר יאנג ג'ין-מו מועמדות
הסרט הזר הטוב ביותר זכייה
פרס גלובוס הזהב הבמאי הטוב ביותר בונג ג'ון-הו מועמדות
התסריט הטוב ביותר בונג ג'ון-הו והאן ג'ין-וון מועמדות
הסרט הזר הטוב ביותר זכייה
פרס אוסקר הסרט הטוב ביותר בונג ג'ון-הו, קואק סין-אה זכייה
הסרט הבינלאומי הטוב ביותר בונג ג'ון-הו זכייה
הבמאי הטוב ביותר בונג ג'ון-הו זכייה
התסריט המקורי הטוב ביותר בונג ג'ון-הו, האן ג'ין-וון זכייה
עיצוב ההפקה הטוב ביותר לי הא-ג'ון, צ'ו וון-וו מועמדות
העריכה הטובה ביותר יאנג ג'ין-מו מועמדות
פרס אינדפנדנט ספיריט הסרט הזר הטוב ביותר זכייה
פרס גילדת שחקני המסך צוות השחקנים הטוב ביותר בסרט קולנוע זכייה

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא פרזיטים בוויקישיתוף

ביקורות

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ אתר למנויים בלבד נירית אנדרמן, אוסקר 2020: "פרזיטים" נתן להוליווד את הבעיטה בישבן שהיא כל כך צריכה, באתר הארץ, 10 בפברואר 2020
  2. ^ אתר למנויים בלבד איתמר זהר, אחרי שזכה בפסטיבל קאן ונהפך ללהיט עולמי - הסרט "פרזיטים" ייהפך למיני סדרה, באתר הארץ, 10 בינואר 2020
  3. ^ אתר למנויים בלבד ניו יורק טיימס, אוסקר 2020: הבמאי הקוריאני של "פרזיטים" רוצה שתפתחו אובססיה לסרטים שלו, באתר הארץ, 14 בינואר 2020
  4. ^ אבנר שביט‏, הסנסציה הגדולה בתולדות האוסקר: "פרזיטים" זכה בפרס הסרט הטוב ביותר, באתר וואלה!‏, 10 בפברואר 2020
  5. ^ Hunter Harris, Parasite’s Choi Woo-shik Is Optimistic About the Movie’s Overwhelming Ending, Vulture, ‏2019-10-16 (באנגלית אמריקאית)
  6. ^ Ryan Lattanzio, Ryan Lattanzio, Bong Joon Ho Reveals Epic Plans for ‘Parasite’ Series as a Six-Hour Movie, IndieWire, ‏2020-01-23 (באנגלית)
  7. ^ 박보람, (Yonhap Interview) 'Rom-com master' Park Seo-joon embraces career-changing role in action horror film, Yonhap News Agency, ‏2019-07-25 (באנגלית)
  8. ^ Parasite, Box Office Mojo
  9. ^ Gisaengchung (2019) - Financial Information, The Numbers
  10. ^ Parasite (באנגלית), נבדק ב-2022-12-23
  11. ^ Parasite, נבדק ב-2022-12-23
  12. ^ Best of 2019: Film Critic Top Ten Lists, Metacritic (באנגלית)
  13. ^ The Best Movies of 2019, Metacritic (באנגלית)
הקודם:
2019: רומא
פרס האקדמיה האוסטרלית לאמנויות הקולנוע והטלוויזיה הבינלאומי – הסרט הטוב ביותר
2020: פרזיטים
הבא:
2021: צעירה מבטיחה