אליס לא גרה כאן יותר

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
אליס לא גרה כאן יותר
Alice Doesn't Live Here Anymore
כרזת הסרט בעברית
כרזת הסרט בעברית
בימוי מרטין סקורסזה עריכת הנתון בוויקינתונים
הופק בידי David Susskind עריכת הנתון בוויקינתונים
תסריט רוברט גטשל עריכת הנתון בוויקינתונים
עריכה מרשה לוקאס עריכת הנתון בוויקינתונים
שחקנים ראשיים אלן בורסטין
הארווי קייטל
ג'ודי פוסטר
הארי נורת'אפ
בילי גרין בוש
לליאה גולדוני
דיאן לאד
ויק טייבאק
קריס קריסטופרסון
אלפרד לותר
Mia Bendixsen עריכת הנתון בוויקינתונים
מוזיקה Richard LaSalle עריכת הנתון בוויקינתונים
צילום קנט וייקפורד עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
חברת הפקה האחים וורנר, Warner Bros. Pictures עריכת הנתון בוויקינתונים
חברה מפיצה האחים וורנר
שיטת הפצה וידאו על פי דרישה עריכת הנתון בוויקינתונים
הקרנת בכורה 9 בדצמבר 1974
משך הקרנה 112 דקות
שפת הסרט אנגלית עריכת הנתון בוויקינתונים
סוגה סרט רומנטי, סרט דרמה עריכת הנתון בוויקינתונים
הכנסות באתר מוג'ו alicedoesntlivehereanymore
פרסים
דף הסרט ב־IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

אליס לא גרה כאן יותראנגלית: Alice Doesn't Live Here Anymore), הוא סרט דרמה אמריקאי משנת 1974. את הסרט ביים מרטין סקורסזה והוא נכתב על ידי רוברט גטשל. בסרט מככבת אלן בורסטין כאלמנה אשר מטיילת עם בנה הצעיר לאורך דרום-מערב ארצות הברית בחיפוש אחר חיים טובים יותר. את בנה מגלם אלפרד לותר ה-3 וקריס קריסטופרסון מגלם את דייוויד, חקלאי שהיא פוגשת במהלך דרכה. החיפוש אחר האושר מביא אותה ואת בנה להתמודדויות מורכבות.

סקורסזה, למרות היותו יוצר דרמות ודמויות גבריות, העמיד הפעם, באופן נדיר, דמות נשית במרכז העלילה. זהו סרטו הרביעי.

עלילה[עריכת קוד מקור | עריכה]

כאשר בעלה של עקרת הבית אליס הייאט, נהג משאית בסוקורו, ניו מקסיקו, נהרג בתאונה, היא מחליטה למכור את רכושה, לארוז את מה שנותר ולקחת את בנה טומי למונטריי, קליפורניה, בתקווה להחיות את קריירת השירה שלה אותה נטשה כשהתחתנה.

הם מתאכסנים זמנית בפיניקס, אריזונה, שם אליס מוצאת עבודה כזמרת בבר מוזנח. היא פוגשת את בן (הרווי קייטל), בחור צעיר אשר מפתה אותה להיכנס איתו למערכת יחסים מינית בעיקרה. הקשר ביניהם מגיע לסופו כשאשתו של בן מחליטה להתעמת עם אליס. בן, חסר רחמים, מכה את אשתו מאחר שהפריעה לו ברומן שלו. אליס חוששת לביטחונה ולביטחון בנה ולכן היא עוזבת את העיר במהירות.

על מנת שתוכל לחסוך כסף נאלצת אליס לעבוד בטוסון כמלצרית בדיינר. היא מתיידדת עם הצוות - פלו, מלצרית קשוחה ועצמאית, וורה הביישנית וחסרת היכולת. אליס פוגשת את דייוויד, חקלאי גרוש מקומי אשר מבין כי הדרך לליבה של אליס עוברת דרך טומי בנה.

אליס שעדיין פגועה רגשית ממערכת היחסים הקשה שהייתה לה עם בעלה ומסיום הקשר עם בן, מהססת להיכנס למערכת יחסים נוספת. למרות זאת, היא מוצאת כי דייוויד משפיע לטובה על טומי שבינתיים התחבר עם אודרי (ג'ודי פוסטר). אודרי היא טומבוי חכמולוגית ועצמאית הגונבת מחנויות. היא נאלצת לדאוג לעצמה מאחר שאימה עובדת כזונה. השפעתה על טומי שלילית.

אליס ודייוויד מתאהבים אך מערכת היחסים שלהם מתערערת כאשר אליס מתנגדת לדרך בה הוא מחנך את טומי. השניים מתפייסים ודייוויד מציע למכור את החווה שלו ולעבור למונטריי על מנת שאליס תוכל לנסות להגשים את חלום ילדותה. בסופו של דבר אליס מחליטה להישאר בטוסון מאחר שהיא מבינה כי את חלומה להיות זמרת ניתן להגשים בכל מקום.

הפקה[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשנים אלו, לא היו הרבה סרטים שבמרכז סיפורם עמדה אישה. אלן בורסטין הייתה באמצע צילומי הסרט "מגרש השדים" כשהאחים וורנר פנו אליה והביעו עניין רב לעבוד איתה על פרויקט נוסף. בורסטין חשבה כי תוכל לעשות סוף סוף סרט שונה שמסופר מנקודת המבט הנשית שהייתה קרובה לליבה. כשבורסטין קראה את התסריט היא אהבה אותו מאוד ושלחה אותו לאחים וורנר אשר הסכימו להפיקו. בורסטין חיפשה במאי צעיר ומרענן שיביים את הסרט. לאחר התייעצות עם פרנסיס פורד קופולה בחרה בורסטין במרטין סקורסזה. סרט זה היה סרט האולפנים הגדול הראשון שלו. הסרט צולם באמאדו (אריזונה), טוסון ופיניקס. הדיינר של מל עוד קיים בפיניקס.

פרסים ומועמדויות[עריכת קוד מקור | עריכה]

אלן בורסטין זכתה בפרס האוסקר על תפקידה בסרט, דיאן לאד הייתה מועמדת לפרס שחקנית המשנה ורוברט גטשל היה מועמד לפרס התסריט המקורי. במסגרת באפט"א, זכה הסרט בפרס הסרט הטוב ביותר, בורסטין זכתה אף היא בפרס השחקנית הטובה בתפקיד הראשי, דיאן לאד זכתה בפרס שחקנית המשנה וגטשל זכה בפרס על התסריט הטוב ביותר. מרטין סקורסזה היה מועמד לפרס הבימוי אך הפסיד לפרנסיס פורד קופולה (הסנדק 2).

דמויות[עריכת קוד מקור | עריכה]

מרטין סקורסזה מופיע בהופעת קמע כלקוח המזנון של מל. לורה דרן, בתה של דיאן לאד, מופיעה בתור ילדה האוכלת גלידה.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]