ברנבי

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
ברנבי
Burnaby
סמל ברנבי
סמל ברנבי
סמל ברנבי
דגל ברנבי
דגל ברנבי
דגל ברנבי
מדינה קנדהקנדה קנדה
פרובינציה קולומביה הבריטיתקולומביה הבריטית קולומביה הבריטית
תאריך ייסוד 1892 עריכת הנתון בוויקינתונים
על שם Robert Burnaby עריכת הנתון בוויקינתונים
שטח 90,610,000 מ"ר
גובה 370 מטרים
אוכלוסייה
 ‑ בעיר 249,125 (2021)
קואורדינטות 49°15′00″N 122°56′57″W / 49.25°N 122.949167°W / 49.25; -122.949167 
אזור זמן UTC-8
https://www.burnaby.ca/

מפה של מטרופולין ונקובר, בו מודגש תחום העיר באדום
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

ברנביאנגלית: Burnaby) היא עיר בקולומביה הבריטית, קנדה, הממוקמת ממזרח לוונקובר. זוהי העיר השלישית בגודלה בקולומביה הבריטית על פי אוכלוסייה, כשלפניה ניצבות סארי וונקובר הסמוכות.

ברנבי התאגדה ב-22 בספטמבר 1892[1] והשיגה מעמד של עיר בשנת 1992, מאה שנה לאחר ההתאגדות. זהו מקום מושבה של ממשלת אזור ונקובר.

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

בעת ההתאגדות בחרו אזרחי העירייה פה אחד לקרוא לה על שם המחוקק, הנואם, איש הבונים החופשיים והחוקר רוברט ברנבי, שהיה מזכירו הפרטי של הקולונל ריצ'רד מודי, נציב האדמות הראשון במושבה קולומביה הבריטית, באמצע המאה ה-19. בשנת 1859 סקר ברנבי את אגם המים המתוקים בסמוך למה שהוא כיום המרכז הגאוגרפי של העיר. מודי בחר לקרוא לו בשם אגם ברנבי.

בשלושים עד ארבעים השנים הראשונות לאחר התאגדותה הושפע גידול העיר ממיקומה בין המרכזים העירוניים המתרחבים של וונקובר וניו וסטמינסטר. תחילה שימש כאזור חקלאי כפרי המספק שווקים סמוכים. מאוחר יותר הוא שימש כמסדרון תחבורה חשוב בין ונקובר, עמק פרייזר.

עם התרחבות ונקובר והפיכתה למטרופולין, ברנבי הייתה לאחד הפרברים הקהילתיים-ראשונים של וונקובר עצמה, יחד עם העיר והמחוז צפון וונקובר, והעיר ריצ'מונד. ברנבי שינתה את אופייה לאורך זמן מכפרי לפרברי עירוני.

גאוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

דייר לייק (אגם האייל) בעיר

שטח העיר הוא 98.60 קמ"ר. היא נמצאת במרכז הגאוגרפי של מטרופולין ונקובר. העיר מוקפת על ידי ונקובר ממערב, קוקיטלאם וניו וסטמינסטר במזרח, מפרץ בורארד בצפון ונהר פרייזר בדרום. ברנבי, ונקובר וניו וסטמינסטר תופסות יחד את החלק העיקרי של חצי האי בורארד. הגובה של העיר נע בין גובה פני הים לגובה מקסימלי של 370 מטר. בסך הכל הנוף הפיזי של ברנבי נע בין גבעות, רכסים, עמקים ושפל סחף. תווי האדמה והמיקומים היחסיים שלהם השפיעו על המיקום, סוג וצורת ההתפתחות בעיר.

ברנבי היא ביתם של חברות תעשייה ומסחר רבות. הקניון המסחרי הגדול ביותר בקולומביה הבריטית (והשני בקנדה כולה), המטרופוליס במטרוטאון, ממוקם בעיר. ועדיין, היחס בין שטח הפארק לתושב בברנבי הוא מהגבוהים בצפון אמריקה, ונשמרות קרקעות חקלאיות מסוימות, במיוחד לאורך דירות על חוף נהר פרייזר בדרום העיר.

שטחי הפארק הגדולים ונתיבי המים בברנבי כוללים את סנטרל פארק, רוברט ברנבי פארק, פארק קנזינגטון, הר ברנבי, סטיל קריק, נהר הברונט, אגם ברנבי, Deer Lake, ואגם סקווינט.

אקלים[עריכת קוד מקור | עריכה]

שלג בעיר בחורף של שנת 2016

בברנבי יש אקלים ממוזג בכל ימות השנה. החורפים גשומים, אך לא מאוד מושלגים, בניגוד למזג האוויר הקנדי האופייני. כאשר השלג יורד בדרך כלל הוא אינו מצטבר בגבהים נמוכים, אך עשוי להישאר בחלק גדול מחודשי החורף בגבהים גבוהים יותר. בשל גובהה העיר חווה יותר שלג בחודשי החורף מאשר בוונקובר או בריצ'מונד הסמוכות. מזג האוויר הקיצי נמשך בדרך כלל מיוני עד אמצע ספטמבר, עם ימים חמים. הקיץ, כמו בוונקובר יבש יחסית.[2]

תחבורה[עריכת קוד מקור | עריכה]

עמודים של רכבת ה-Sky Train, סמוך לתחנת Royal Oak בעיר.
אוטובוס בעיר

מערכת התחבורה המהירה SkyTrain (רכבת השמיים של ונקובר), העוברת בעיר, חוצה אותה ממזרח למערב בשני מקומות: קו האקספו (Expo Line, הושלם בשנת 1986) חוצה בחלקה הדרומי, ומקביל בחלקו לרחוב האלכסוני Kingsway, וקו המילניום (Millennium Line, הושלם בשנת 2002) במקביל לכביש Lougheed. ה- SkyTrain הקל על ההתקשרות לניו וסטמינסטר, וונקובר וסארי, וכן על פיתוח עירוני צפוף במרכז העירוני Lougheed Town בגבול המזרחי של העיר, במרכז העירוני ברנטווד (Brentwood) במרכז-מערב, ובמיוחד, במטרוטאון בדרום.

בעיר מצוי חלק ממערכת האוטובוסים של מטרו ונקובר, המנוהלת על ידי חברת האוטובוסים Coast Coast, חטיבה של TransLink.

אוכלוסייה[עריכת קוד מקור | עריכה]

בעוד שברנבי תופסת כ-4% מהשטח של ונקובר רבתי, היא כללה כ־10% מאוכלוסיית האזור בשנת 2001. זהו המרכז העירוני המאוכלס השלישי ביותר בקולומביה הבריטית (אחרי ונקובר וסארי) עם אומדן אוכלוסייה של 205,261. בדומה לחלק גדול מוונקובר הגדולה, ברנבי הייתה תמיד בית לקהילות אתניות ומהגרים. דוגמה אחת מצפון העיר, ליד רחוב הייסטינגס, היא היותה בעבר בית למסעדות איטלקיות רבות. דוגמה מדרום העיר היא מגדלי דירות באזור מטרוטאון, שהונעו בחלקם על ידי הגירה מסין (הונג קונג ומקאו), טייוואן ודרום קוריאה. על פי מפקד האוכלוסין לשנת 2006, 54% מתושבי ברנבי הם בעלי שפת אם שאינה אנגלית ואינה צרפתית.

כלכלה[עריכת קוד מקור | עריכה]

טכנולוגיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

החל מראשית שנות ה-90 של המאה ה-20 התעשיה העיקרית בברנבי היא תעשית ההי-טק.[3] חברות טכנולוגיה רבות פועלות בעיר, ביניהן: סניף קנדי של תאגיד קודאק, שהתחיל כחברת קריאו,[4] שהתאחדה עם חברת סאיטקס הישראלית בשנת 2000.[5] סניף זה עוסק בפיתוח מכונות לקדם דפוס. חברה מפורסמת נוספת שפועלת מברנבי היא חברת משחקי הוידאו Electronic Arts. בעיר פועלים גם סניפים מקומיים של חברות הזנק כמו ג'נרל פיוז'ן (General Fusion) שעוסקת בהיתוך גרעיני מבוקר, D-wave שמפתחת מחשוב קוונטי, Ballard Power שמפתחת תאי דלק ו- Clio שמפתחת תכנה משפטית.

אקדמיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

בתחומי העיר פועלים הקמפוסים העיקריים של שני מוסדות אקדמיים:

Simon Fraser University (SFU), האוניברסיטה השניה בגודלה בבריטיש קולומביה, בה למדו כ-21 אלף סטודנטים ב-2021/2022[6]. הקמפוס העיקרי שלה נמצא בצפון ברנבי.

בית הספר למקצועות טכנולוגיים, (British Columbia Institute of Technology (BCIT, בו למדו כ-12 אלף סטודנטים ב-2021/2022.[6]

ערים תאומות[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערים התואמות של ברנבי הם:[7]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא ברנבי בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ History, www.burnaby.ca
  2. ^ Climate, www.burnaby.ca
  3. ^ Burnaby | The Canadian Encyclopedia, www.thecanadianencyclopedia.ca (באנגלית)
  4. ^ עומרי כהן, קודאק השלימה את רכישת קריאו תמורת כ-988 מיליון דולר במזומן, באתר TheMarker‏, 15 ביוני 2005
  5. ^ איי אונליין, קראו-סאיטקס חברת קדם הדפוס הדיגיטלי יוצאת לדרך עצמאית בעקבות השלמת המיזוג, באתר TheMarker‏, 5 באפריל 2000
  6. ^ 1 2 Data Catalogue, catalogue.data.gov.bc.ca, אתר של ממשלת בריטיש קולומביה, משווה מוסדות לימוד על תיכוניים בשנים 2011 עד 2022
  7. ^ "Sister & Friendship Cities". www.burnaby.ca.