ג'ורג' טאקיי

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
(הופנה מהדף ג'ורג' טקיי)
ג'ורג' טאקיי
George Takei
ג'ורג' טאקיי, 2013
ג'ורג' טאקיי, 2013
ג'ורג' טאקיי, 2013
לידה 20 באפריל 1937 (בן 86)
לוס אנג'לס, קליפורניה, ארצות הברית
מדינה ארצות הבריתארצות הברית ארצות הברית
תקופת הפעילות מ-1958
מקום לימודים
פרסים והוקרה
  • פרס אינקפוט (2019)
  • היכל התהילה של קליפורניה (2016)
  • כוכב בשדרת הכוכבים בהוליווד
  • מסדר השמש העולה, דרגה רביעית עריכת הנתון בוויקינתונים
האתר הרשמי
פרופיל ב-IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

ג'ורג' הוסאטו טאקייאנגלית: George Hosato Takei; נולד ב-20 באפריל 1937) הוא שחקן אמריקאי, ידוע בעיקר בזכות תפקידו כהיקארו סולו, ההגאי של ספינת החלל "אנטרפרייז" בסדרת הטלוויזיה "מסע בין כוכבים: הסדרה המקורית". הוא פעיל למען זכויות להט"ב ופעיל בפוליטיקה המדינתית והמקומית בקליפורניה. הוא זכה במספר פרסים ושבחים בעבודתו למען זכויות האדם ותרומתו ליחסי ארצות הברית-יפן.

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

נולד בשם הוסאטו טאקיי (Hosato Takei) בלוס אנג'לס, קליפורניה שבארצות הברית, לאם יפנית-אמריקאית ולאב מהגר מיפן. אביו היה אנגלופיל ובשל כך החליט לקרוא לבנו על שם המלך ג'ורג' השישי אשר הוכתר בשנת 1937.

בשנת 1942, לאחר המתקפה היפנית על פרל הארבור, הנשיא רוזוולט אישר את העברתם של מעל ל-110,000 אמריקאים ממוצא יפני ששהו בארצות הברית למחנות מעצר (רובם אזרחים אמריקנים וחלקם ילידי ארצות הברית). בין האנשים שהועברו למחנות המעצר היו משפחתו של טאקיי וג'ורג' הצעיר שהועברו למחנה מעצר בארקנסו. הוא ומשפחתו חזרו ללוס אנג'לס בסוף מלחמת העולם השנייה.

ג'ורג' למד בהמשך בחטיבת הביניים מאונט ורנון, ובבית הספר התיכון "Los Angeles High School" שבדרום קליפורניה. כמו כן, טאקיי היה חבר באותה העת בתנועת הצופים.

עם סיום לימודי התיכון נרשם טאקיי לאוניברסיטת קליפורניה בברקלי שם למד אדריכלות. בהמשך למד גם באוניברסיטת קליפורניה בלוס אנג'לס, שם קיבל תואר ראשון בתיאטרון בשנת 1960 ותואר שני בתיאטרון בשנת 1964. בהמשך למד במכון שייקספיר שבאנגליה, ובאוניברסיטת סופיה שבטוקיו, יפן. לאחר מכן למד משחק בהוליווד בסדנת דסילו (Desilu Workshop).

טאקיי החל את קריירת המשחק שלו במהלך סוף שנות ה-50 בהוליווד, בתקופה בו שחקנים ממוצא אסיאתי נראו לעיתים נדירות על מסכי הטלוויזיה והקולנוע בארצות הברית. במהלך שנות ה-60 טאקיי זכה להופיע בין היתר לצד ריצ'רד ברטון בסרט "ארמון הקרח" (בשנת 1960), לצד אלק גינס בסרט "A Majority of One" (בשנת 1962) ולצד קרי גרנט בסרט "לך, אל תרוץ" (בשנת 1966).

בשנת 1966 טאקיי נפגש עם מפיק צעיר ואידיאליסט בשם ג'ין רודנברי שבחר בו לתפקיד של היקארו סולו בסדרת המדע בדיוני "מסע בין כוכבים: הסדרה המקורית". במהלך העבודה על בתוכנית הוא הופיע גם בתור קפטן נים בסרטו של ג'ון ויין משנת 1968 "הכומתות הירוקות".

מאז ג'ורג' טאקיי הופיע בהפקות טלוויזיה וסרטים רבים, הכוללים בין היתר את ששת סרטי הקולנוע הראשונים של זיכיון "מסע בין כוכבים". כמו כן, לאורך השנים טאקיי דיבב גם מספר דמויות במשחקי וידאו בז'אנר המדע בדיוני, לרבות משחק הווידאו משנת 2003 "Freelancer", בתפקיד מנהיג האימפריה היפנית הקיסר ויושירו במשחק הווידאו משנת 2008 Command & Conquer: Red Alert 3 ובמשחקי וידאו רבים של זיכיון "מסע בין כוכבים".

ב-1999 שיחק בסרט הקנדי "מי מקבל את הבית?", לצד אלישה קאת'ברט.

בשנת 2011 החל לגלם סבא זדוני בסדרת הטלוויזיה לילדים "סופר נינג'ה" בניקלודיאון.

טאקיי כיכב במחזמר "אמונים (Allegience)" ביחד עם ליאה סלונגה שמספר על משפחה אמריקנית-יפנית שנשלחת למחנה מעצר בימי מלחמת העולם השנייה. המחזמר שנכתב בהשראת סיפורם של טאקיי ומשפחתו הוצג ב-2012 בסן דייגו ו ב-2015 בברודוויי.

ב-2016 נתן את קולו לדמותו של הוסאטו בסרט האנימציה "קובו: אגדה של סמוראי". בשנת 2019 הצטרף לקאסט העונה השנייה של סדרת האימה "האימה" ברשת AMC.

בשנת 2021 דיבב בסדרת האנימציה "היט מאנקי" מבית הולו. בשנת 2022 דיבב בסדרת ההנפשה "אוני: אגדת אל הרעם" מבית נטפליקס.

חייו האישיים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ג'ורג' טאקיי ובן זוגו בראד אלטמן במצעד הגאווה בשיקגו בשנת 2006

באוקטובר 2005 חשף לראשונה בגיליון של מגזין הלהט"בים "Frontiers" כי הוא הומוסקסואל וכי במהלך ה-18 שנים האחרונות היה בקשר מחייב עם בן זוגו בראד אלטמן. ב-16 במאי 2008 הודיעו טאקיי ואלטמן שבכוונתם להתחתן. טאקיי ואלטמן היו הזוג הראשון מאותו המין באזור מערב הוליווד שהגישו בקשה להינשא. ב-14 בספטמבר 2008 טאקיי נישא לאלטמן בקליפורניה בטקס בודהיסטי.

ג'ורג' טאקיי הוא בודהיסט.

האסטרואיד 7307 Takei נקרא על שמו של טאקיי.

תארים[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשנת 2004 הוענק לטאקיי עיטור מסדר השמש העולה על תרומתו ליחסי ארצות הברית-יפן.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא ג'ורג' טאקיי בוויקישיתוף