דרך אילאי

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
דרך אילאי
Üllői út
מידע כללי
סוג רחוב עריכת הנתון בוויקינתונים
על שם Üllő עריכת הנתון בוויקינתונים
מיקום יוז'פווארוש (רובע 8) עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה הונגריה עריכת הנתון בוויקינתונים
מידות
אורך 15.6 ק"מ עריכת הנתון בוויקינתונים
קואורדינטות 47°26′47″N 19°10′14″E / 47.4465°N 19.1706°E / 47.4465; 19.1706
מפה
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

דרך אילאיהונגרית: Üllői út) היא השדרה הארוכה ביותר של בודפשט, המשתרעת ממרכז העיר (בלווארוש) עד לגבול הדרום-מזרחי של העיר לכיוון העיר אילה (Üllő). מיספור הבתים בצד הזוגי של הדרך גדל בקצב נמוך בהרבה מהצד האי זוגי, מכיוון שלאורכה יש טריזים רבים, למשל, יחידות של אוניברסיטת זמלווייס, נפליגט, פארקים שונים ועוד. למשל, מול בית מספר 121 עומד בית מספר 82, אקדמיית לודוביקה של הכוחות המזוינים המלכותיים ההונגריים, שפעלה בו עד 1945 (Ludoviceum), והיה בית הספר הגבוה לקצונה של הונגריה.

הדרך החלה להיבנות מגבול חומת העיר פשט הישנה בתחילת המאה ה-18. בהתחלה כונתה "דרך סולנוק" או "הדרך לסולנוק". המבנים העתיקים ביותר בכביש נמצאים סביב צומת רחוב ארקל, מכיוון שהקודמים נהרסו בשיטפון של 1838.

אורך דרך ואצי הוא 15 ק"מ, היא ישרה לאורך כל הדרך, ועוברת בכיוון צפון-מערב - דרום-מזרח. הדרך מתחילה בכיכר קאלווין (Kálvin tér), והמספר הגדול ביותר של בתים לאורכה הוא 873. לכן היא נמצאת בצמוד ברבעים 19-18-10-9-8.

תחבורה[עריכת קוד מקור | עריכה]

קטע דרך אלאי מכיכר קאלווין ועד שדרת הטבעת הונגריה בקטע של שדרת קניבש קלמן Könyves Kálmán) körút) הוא הגבול הטבעי בין פרנצווארוש (רובע 9) לבין יוז'פווארוש (רובע 8). קו מטרו M3 ("המטרו הכחול") עובר מתחתיה דרך 8 תחנות.

מבנים לאורך דרך אילאי[עריכת קוד מקור | עריכה]

מבחינה אדריכלית, דרך אילאי מורכבת ממספר חלקים. ניתן לומר, שהחלק במרכז העסקים הראשי של העיר בולט מהרקע הארכיטקטוני האחיד שלו עם הבניין של המוזיאון לאמנויות שימושיות (Iparművészeti Múzeum), ולאחר מכן הקטע של רובע 8 המכונה "רובע קורווין" (Corvinnegyed), המשתרע על כמה מאות מטרים מהצומת של השדרה הגדולה. כשמתרחקים מתחנת המטרו בשם "קליניקות זמלווייס" (Semmelweis Klinikák), האקלקטיות משובצת עם הבניינים של "גיבורי השיקום העירוני" של שנות ה-70, כלומר בנייני הפאנל בסגנון הסובייטי. אחרי זה נמצאים בנייני המוסדות הגדולים והמונוליטיים, אוניברסיטאות, אצטדיונים, בתי חולים, והדרך ביניהם הופכת למעבר פיזי בלבד. בצומת שדרת הטבעת הונגריה, ניתן למצוא את תחנת האוטובוס למרחקים ארוכים בסגנון מודרני ובניין המשרדים ליד נפליגט.[1]

גלריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

ספרות[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • לקסיקון בודפשט. עורך ראשי. לאסלו ברזה. 2. שלוחה, טרנס. מפרסם. בודפשט, 1993. אקדמית K. מסת"ב 9630564092
  • לקסיקון יוז'פווארוש (רובע 8). עורך ראשי ריכרד נאג'. בודפשט, 1970. MSZMP VIII. Dist. ועדה - מטרופולין מועצת רובע 8.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא דרך אילאי בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ Végig az Üllői úton - ma; Zöldi Péter, Kravalik Zsuzsa: Az Üllői – Úttalan úton, keresztül a városon (34-51. o.), A Földgömb 30. évfolyam 3. szám - 2012. március (adt.arcanum.com)