טיוטה:מלחמת החולות

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
מלחמת החולות
حرب الرمال
מלחמה: המלחמה הקרה
תאריכים 25 בספטמבר 196320 בפברואר 1964 (21 שבועות ויומיים)
מקום טינדוף, בשאר
עילה טענה מרוקאית לבעלות היסטורית על שטחים במערב אלג'יריה.
תוצאה ניצחון מרוקאי וסיפוח שטחים מידי אלג'יריה
הצדדים הלוחמים

מרוקומרוקו מרוקו


תמיכה
צרפתצרפת צרפת

אלג'יריהאלג'יריה אלג'יריה


תמיכה
קובהקובה קובה
מצריםמצרים מצרים

מנהיגים
מרוקומרוקו חסן השני, מלך מרוקו  אלג'יריהאלג'יריה אחמד בן בלה 
אבדות

39–200 הרוגים
57 שבויים

60–300 הרוגים
250 פצועים
379 שבויים

מלחמת החולותערבית: حرب الرمال, בצרפתית: Guerre des Sables) הייתה מלחמה שהתרחשה בשנים 19631964 בין אלג'יריה למרוקו במסגרת המלחמה הקרה ובמסגרת הסכסוך המרוקאי-אלג'יראי. המלחמה פרצה בעקבות סכסוך גבולות באזור סהרה המערבית והיוותה סכסוך בין שתי מדינות השותפות לליגה הערבית, דבר אשר פגע באחדותה של הליגה. המלחמה הסתיימה בתיווך ארגון אחדות אפריקה בניצחון צבאי של מרוקו.

רקע[עריכת קוד מקור | עריכה]

מאז המרוץ לאפריקה היו אלג'יריה ומרוקו מסופחות לתוך האימפריה הקולוניאלית הצרפתית (אלג'יריה בתור מושבה קולוניאלית ומרוקו בתור מדינת חסות). הממשל בפריז קבע את הגבולות בין המדינות, שהפכו לגבולות בינלאומיים כאשר נעשו לעצמאיות. עם זאת, הגבולות נותרו לא ברורים באזורים שבמחלוקת. לאחר קבלת העצמאות טענה מרוקו לשליטה באזור טינדוף ובשאר, מחוזות במערב אלג'יריה. הסכסוך הסלים עם גילוי מינרלים באזור ועם עליית הרגשות הלאומיים. הרעיון של מרוקו הגדולה – אידאולוגיה שדרשה לאחד את כל האדמות האפריקאיות שהיו בעברן בחזקת מרוקו – תרם גם כן לליבוי הסכסוך. בנוסף היה קיים פער בתרבות השלטון בין שתי המדינות, בין משטר הרפובליקה החילוני-סוציאליסטי של אלג'יריה למשטר המלוכני השמרן של מרוקו.

במרץ 1963 ביקר חסן השני, מלך מרוקו באלג'יר במטרה לקבוע הסדר בנוגע לגבולות. נשיא אלג'יריה, אחמד בן בלה, אשר פעל באותה העת לשימור היציבות של מדינתו, לא הקנה חשיבות רבה לנושא ולא נפגש עם המלך המרוקאי, אירוע שפגע במעמדו וכבודו של המלך והאומה המרוקאית. בנוסף, בן בלה סירב בכל אופן להעמיד את השאלה הטריטוריאלית לדיון[1]. ממשלתו של בן בלה חשדה שמרוקו מעורבת במרד של ברברים באלג'יריה. בתוך כך, צבא מרוקו נע לעבר הגבול, והמתח בין הכוחות הצית לבסוף את המלחמה.

מפת גבולות המדינות במחצית השנייה של המאה ה-19. הטענות לבעלות השטחים המרוקאים התבססו על המובלעת המרוקאית במדבר סהרה.

המלחמה[עריכת קוד מקור | עריכה]

המלחמה החלה עם פשיטת חיל רגלים אלג'יראי מדרום להרי האטלס ובפשיטת כוח משני מעבר א-נעאמה. הכוחות המזוינים של מרוקו השתמשו בחיל השריון, אשר היה כבר מנויד למתקפת נגד מהירה, והדפו את הכוחות האלג'יראים אל קו הגבול הבין-לאומי. ב-14 באוקטובר החלו הכוחות המרוקאים בפשיטה דרומה על מחוז טינדוף וחצו את הגבול לאלג'יריה.

הכוחות המרוקאים פנו מערבה על מנת לכבוש את העיר האלג'יראית המרכזית טינדוף ולכתר את כוחות צבא אלג'יריה באזור המסוכסך. לתמיכת הכוחות המרוקאים הגיעה אספקה צרפתית ולתמיכת האלג'יראים הגיעה אספקה מצרית ואף חיילים קובנים. באופן כללי, הגוש המערבי תמך במרוקו בעוד הגוש המזרחי תמך באלג'יריה.

המלחמה אופיינה בפעולה במדבריות ואזורים סלעיים וריבוי פעולות של חילות השריון וחילות הרגלים. הצבא האלג'יראי, אשר פעל במספר חזיתות לשימור השלטון של בן בלה, לא היה מוכן בצורה מספקת לפלישה המרוקאית המרכזית ולא התכונן לכך שכתוצאה מהפשיטה המשנית יסלים העימות לכדי מלחמה. המאבק יצר אי־שקט בנוגע לאחדות הליגה הערבית ובסופו של דבר, ב-2 בנובמבר, לאחר ניסיונות להגיע להסדר, הגיעו הצדדים להפסקת אש בתיווך ארגון אחדות אפריקה, כאשר ידה של מרוקו על העליונה מבחינת הפעולה הצבאית[2].

תוצאה[עריכת קוד מקור | עריכה]

המלחמה הסתיימה בניצחון של מרוקו, אך המלך חסן הורה לצבאו לסגת חזרה לגבול הבינלאומי וביצע סיפוח טריטוריאלי מינורי בלבד, שהותיר את טינדוף בשליטת אלג'יריה[1]. הסדר רשמי ביחסי המדינות הושג רק ב-1969 בחתימת הסכם ידידות במהלך ביקורו של נשיא אלג'יריה הווארי בומדיין במרוקו[3].

בטווח הארוך, המלחמה הובילה להתרחקותה של מרוקו מהקשר עם הליגה הערבית וחיזוק משטרו של חסן ברבאט, על אף פעולות הטרור החשאיות של ארגונים פוליטיים קומוניסטים. בנוסף, התמיכה הצרפתית במרוקו שיפרה את היחסים של מרוקו עם צרפת, לאחר שהיא קיבלה עצמאות מהשלטון הצרפתי בשנת 1956. על אף הפעולות להסדר, המאבק בין מרוקו לאלג'יריה נמשך והשפיע על המאבק לעצמאות רפובליקת סהרה הערבית הדמוקרטית ועל סכסוכים נוספים באזור. מתיחות ויריבות בין המדינות קיימת עד היום[4].

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא מלחמת החולות בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ 1 2 Mohamed Chtatou, Morocco and Algeria: The Endless Cold War, International Policy Digest, ‏2018-12-19 (באנגלית אמריקאית)
  2. ^ mejmes, The Sand War (1963) : An Overview of an Instrumentalized Conflict, McGill Journal of Middle East Studies, ‏2014-03-29 (באנגלית)
  3. ^ Cascon Case ALM: Algeria-Morocco 1962-72, web.mit.edu
  4. ^ Natalia Roca Loperena, Morocco and Algeria: the “long lasting” Sand War, The Sundial Press, ‏2023-01-24 (באנגלית אמריקאית)


קטגוריה:1963 קטגוריה:מלחמות אלג'יריה קטגוריה:מלחמות מרוקו קטגוריה:מלחמות קובה