מומי לוי

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
מומי לוי
מומי לוי
מומי לוי
לידה 25 באפריל 1968 (בן 55)
רחובות
שם לידה שלמה לוי עריכת הנתון בוויקינתונים
מוקד פעילות ישראל עריכת הנתון בוויקינתונים
תקופת הפעילות מ-1976–היום
שפה מועדפת עברית עריכת הנתון בוויקינתונים
momylevy.com
פרופיל ב-IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

מומי לוי (נולד ב-25 באפריל 1968) הוא זמר סול, מפיק מוזיקלי, שדרן רדיו, שחקן ומדבב ישראלי.

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

מפסטיבלי הילדים ללהקה צבאית[עריכת קוד מקור | עריכה]

לוי, יליד ותושב רחובות, השתתף בגיל 8 בפסטיבל שירי הילדים השביעי כשביצע את השיר "סיבה למסיבה" אותו ביצע במקור אלי גורנשטיין.

כחלק ממשפחת עטרי, התחנך לוי בבית מוזיקלי, וזכה לתמיכה רבה מהדודות המפורסמות יונה, שוש וגלי.

את שרותו הצבאי עשה לוי בלהקת הנח"ל עם יואב צפיר, שרון חזיז, תומר שרון ודנה ברגר. עם שחרורו בשנת 1991 הופיע במסגרת צ.י.ל.ה. (צוות יוצאי להקת הנח"ל) עם צפיר, חזיז, אילה אשרוב, ואחרים.

בין השנים 1992 ל-1995 השתתף לוי במופעים שונים ובתוכניות טלוויזיה רבות לצידו של טוביה צפיר ("הערב מחזבל", "האגף הסגור", "ברנשים וחתיכות").

ניסיונות ראשונים בחו"ל[עריכת קוד מקור | עריכה]

במקביל החל לוי בטיפוח קריירת הסולו שלו כזמר R&B. הוא יצר קשר עם מפיקים נחשבים בלונדון בה בילה חודשים ארוכים בלמעלה מ-30 גיחות. לוי הוחתם בלייבל Latitude ועבד עם מפיקי רית'ם אנ' בלוז בכירים כמו ג'אזי בי, אשלי בידל ואחרים. הוא סיים הקלטת אלבום בכורה באנגלית אך הלייבל בעל הזכויות על החומרים התמוטט והפרויקט נגנז.

רדיו ופרויקטים נוספים[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשנת 1995 החל לוי להגיש תוכניות רדיו שהוקדשו למוזיקה שחורה, ברשת ג' וב-88FM. כשדרן ועורך התוכניות "שחור באוזן" ובעיקר "מוזיקה שחורה היום" ששודרה מדי יום ו'. ביולי 2007 התוכנית חזרה לאוויר בתחנת הרדיו רדיוס 100FM בימי חמישי בערב. לוי היה הראשון (יחד עם תוכנית הרדיו "עסק שחור", אז עם קוואמי דה לה פוקס ולירון תאני) לייחד ברדיו המקומי את מוזיקת הראפ והרית'ם אנד בלוז. הוא שידר רבים מלהיטי מפתח בז'אנר ואף הרבה להשמיע אמנים מקומיים חלוציים כסאבלימינל, כלא שש, ובויאקה. במקביל החל לוי בשיתוף פעולה עם המוזיקאי גל אשר. השניים הקימו הרכב הופעות חי בשם ה - A-TEAM אשר הופיע ברחבי הארץ בגרסאות כיסוי ללהיטי היפ-הופ וסול, בינואר 2010 התוכנית התחילה להיות התוכנית האינטראקטיבית הראשונה בישראל כלומר לצד השירים שמושמעים ברדיו יופיעו הקליפים של השירים שמושמעים ב"שידור וידאו באתר 100FM, לצד חומרים מקוריים; עוד השתתפו בהרכב הבסיסט יהיה אהרונוב (מהדג נחש) והזמר סאני דהרי. במקביל לשיתוף פעולה זה, לוי הלחין והיה שותף להפקה באלבום היחיד של Nona, הצמד של אשר ונועה תשבי, אלבום שזכה להצלחה רבה ולמעמד אלבום זהב. עם פירוק נונה הקימו אשר ולוי את הצמד The Bridge, והקליטו אלבום רית'ם אנד בלוז בהולנד, עבור חברת סוני. האלבום לא פורסם מעולם, אך גרסאות של כמה שירים מתוכו הגיעו בסופו של דבר לאלבום הסולו הראשון של לוי, כמו גם לאלבום הסולו של אייל שחר, יוצא היי פייב, אשר אותו הפיק אשר.

לאורך השנים השתתף לוי בדיבוב סרטים והקלטת ג'ינגלים. בין השאר, הוא השתתף בדיבוב סדרות מצוירות רבות, ביניהם "כח וידאו", "האופנוברים ממאדים", "עומר", "פאוור ריינג'רס" ("מייטי מורפין" ו"זיאו") וכמו גם סרטי דיסני רבים וסדרות לערוץ הופ!. לאורך השנים שיתף פעמים רבות פעולה עם במאית הדיבוב שפרירה זכאי, ושר את שירי הרקע, או היה חלק ממקהלת זמרים ברבים מדיבוביה. תחת בימויה של זכאי תרם את קולו לסרטים רבים, בין היתר שר את הגרסה העברית לשירי הסרט טרזן (במקור האנגלי שר פיל קולינס), שר בסרטים היפהפייה והיחפן, אליס בארץ הפלאות, לפגוש את הרובינסונים, אחי הדב, סוס פרא, פוקימון, ודיבב דמויות רבות כמו הנסיך בהיפהפייה הנרדמת, קלופין בהגיבן מנוטרדם, פונגוס במפלצות, בע"מ ועוד רבים וכן דיבב ושר בתוכניות טלוויזיה כמו הפלא שבחיות הפרא וארתור. לוי מוסיף להשתתף בהפקות דיבוב רבות כזמר וכשחקן עד היום.

אלבום סולו ראשון[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשנים 1999–2001 השתתף לוי בכתיבה, הפקה ושירה בשני אלבומיהם של סאבלימינל והצל, "האור מציון" ו"האור והצל". לוי היה אחראי ללהיט הראשון של הצמד, "חי מיום ליום", כמי שהפיק והלחין את השיר ואף השתתף בו כזמר. הוא גם כתב והפיק שירים לאלבומיהם של להקת הראפ כלא 6 ושל קוואמי דה לה פוקס (איל פרידמן).

לוי החל לגבש חומרים סופיים לקראת אלבום סולו בעברית. לצורך זה, בנה הרכב חי והחל להופיע עם חומרים מקוריים. בהופעות התארחו רבים מהעוסקים בהיפ הופ ובסול בארץ, לרבות סאבלימינל והצל, קוואמי, כלא 6, קוטג', תום רהב, כברה קסאי ועוד. במהלך ההופעות פגש מנהל חברת התקליטים התל אביבית "תטה עושים מוזיקה" את לוי, והחתים אותו על חוזה אמן לשלושה אלבומים.

בשנת 2003 סיים לוי את ההקלטות לאלבום הבכורה שלו "היפסול", בו התארחו מוקי, סאבלימינל ואחרים. הסינגל הראשון מן האלבום היה "גם אם לפעמים", בלדה שזכתה לחשיפה בינונית. אחריו באו הלהיטים "שטח ההפקר", חידוש של לוי וסאבלימינל ללהיט של גידי גוב, ו"שמש אדומה", חידוש של לוי ודודתו גלי עטרי, ללהיט שלה מאלבומה הראשון. את צאת האלבום ביוני 2004, ליווה הסינגל "זוז מצד לצד" בו שיתף לוי פעולה עם שלישיית הראפרים "שלוש לראש", שכתבו את השיר יחד עם ניר ממון, ללחן של לוי. השיר זכה להצלחה רבה ונחשב לאחד מחלוצי ז'אנר ה"היפהופ-מזרחי". עוד שוחרר מהאלבום הסינגל "צלול".

האלבום "היפסול" תוייג כאלבום ההיפהופ-אר'אנ'בי הראשון בעברית ונחשב כפורץ דרך בתחום המוזיקה השחורה המקומית. האלבום יצא כדיסק כפול והכיל כשלושים קטעים הנעים בין סול, פופ, ראפ, פ'אנק ודאנס.

"היפסול" שווק על יד חברת "פונוקול" וזכה לביקורות חיוביות ולהצלחה יחסית במכירות. לוי הוכתר בטקס פרסי אקו"ם כ"תגלית השנה". כמו כן זכה להישגים נוספים כגון "רינגטון הזהב" על הורדות סלולריות של השיר "זוז מצד לצד".

לאור הצלחת האלבום "היפסול" הודפס האלבום במהדורה נוספת בקיץ 2004, לה צורף סינגל בשם "יו-יה" - גרסת כיסוי ללהיט של להקת כוורת. לוי ביצע את השיר עם השחקן האמריקאי מייקל ווינסלואו ("תרגיל לשוטרים מתחילים") אשר ביקר באותה עת בארץ כחלק מקמפיין של אחת מחברות הסלולר. הסינגל זכה להשמעות מרובות ברדיו.

בין האלבומים[עריכת קוד מקור | עריכה]

במרץ 2005 השתתף לוי בתחרות הקדם אירוויזיון עם שיר הפופ הקצבי "יש לי את הלילה". לוי תלה תקוות רבות בתחרות אך נאלץ להופיע צרוד בעיצומה של התקפת אלרגיה קשה. שירי מימון, אשר זכתה בתחרות, יצרה קשר עם לוי ושכרה את שירותיו לצורך הפקת השירים "כמה פעמים" ו"כבר לא שלך" לאלבום הסולו שלה. את השנה הבאה ניצל לוי לעבודה עם אמנים כמימון, זמר הפופ דניאל זילברשטיין, הראפר קוואמי דה לה פוקס, ורבים אחרים.

אלבום שני[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשנת 2006 החל לוי לעבוד במרץ על אלבום חדש. לוי אסף כשלושים שירים שכתב והפיק במרוצת 2005–2006.

הסינגל הראשון מהאלבום, "זאת לא אהבה", יצא לרדיו בפברואר 2007, מלווה בקליפ. לשיר, בלדה גרובית מתקתקה, הופצה גם גרסת רמיקס למועדונים עם הראפר יפתי. אחר כך יצאו הסינגלים "לא ולנטינו", "באנו להעיר ת'עיר" ו"תהיי קרוב". מבין כל אלו רק "באנו להעיר ת'עיר" זכה להצלחה משמעותית והושמע רבות ברדיו.

ב-22 בנובמבר 2007 יצא האלבום השני, "יבוא אישי". באלבום התארחו הראפר שי 360 והזמרות נועה פארן, שירלי צפרי ואיילה אינגדשט. האלבום כלל שיר שכתב והלחין ארקדי דוכין, שיר בהלחנתו של רמי קלינשטיין, וכן גרסת כיסוי יחד עם איילה אינגדשט לשיר "נוצה ברוח" של קלינשטיין ויעקב גלעד, אותו ביצעה במקור ריטה.

כמו "היפ סול", גם ל"יבוא אישי" נוסף דיסק בונוס, בו התארחו הראפרים יפתי, איזי וקוואמי דה לה פוקס. דיסק הבונוס כלל שתי גרסאות עיבוד מחודש ל"באנו להעיר ת'עיר", עיבוד חדש ל"לא ולנטינו", גרסת כיסוי לשירה של להקת "ברלין" "Take My Breath Away" וגרסה אנגלית לשיר "עוד יום".

The best of Queen[עריכת קוד מקור | עריכה]

ב-1 באפריל 2008, יום לאחר עליית מופע הבכורה של האלבום "יבוא אישי" במסיבה מתוקשרת במועדון "זאפה תל אביב", הלכה לעולמה דודתו של לוי שוש עטרי, אשר נכחה במסיבה. לוי והמשפחה האבלה הפסיקו לתקופת מה כל פעילות בתחום הבידור. לאחר מספר חודשים בהם לא הופיע, לוהק לוי לתפקיד הראשי בהפקה בימתית בשם Love of My Life - מופע מחווה ללהקת קווין הכולל עשרות משתתפים לרבות תזמורת קאמרית, להקת רוק ועשרים זמרים. המופע הועלה כעשר פעמים במהלך אביב וקיץ 2008. בספטמבר 2008 היה אמור המופע לעלות באמפי "קיסריה". כאלפיים כרטיסים נמכרו למופע, אך סכסוך כספי בין הנהלת המופע לחלק מהמופיעים הביא לביטולו ולירידתו מהבמות.

טענות על תקיפות והטרדות מיניות[עריכת קוד מקור | עריכה]

בדצמבר 2020 פורסם תחקיר באתר "המקום הכי חם בגיהנום" ובו הובאו עדויות של שישה גברים שטענו כי לוי הטריד אותם מינית או ביצע בהם תקיפה מינית, חלקם בעת שהיו קטינים. לוי הכחיש את הטענות באמצעות באת כוחו, עורכת הדין טלי גוטליב.[1] בעקבות פרסום התחקיר ירדה התכנית של לוי מהשידור בתחנת הרדיו "רדיוס 100FM".[2] לאחר פרסום התחקיר, גברים נוספים סיפרו על תקיפות שעברו על ידי לוי ועל הטרדות דרך הטלפון, בעת שהיו קטינים.[3] לוי הכחיש גם את הטענות האלה. לא הוגשו תלונות במשטרה ולא נפתחו נגדו הליכים משפטיים.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא מומי לוי בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]