סאבלימינל

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
סאבלימינל
סאבלימינל בהופעה
סאבלימינל בהופעה
לידה 13 בנובמבר 1979 (בן 44)
תל אביב-יפו, מְדִינַת יִשְׂרָאֵל עריכת הנתון בוויקינתונים
מוקד פעילות ישראל עריכת הנתון בוויקינתונים
תקופת הפעילות מ-1994
סוגה ראפ והיפ הופ
סוג קול בריטון
שפה מועדפת עברית עריכת הנתון בוויקינתונים
חברת תקליטים TACT RECORDS
שיתופי פעולה בולטים הצל ("סאבלימינל והצל"), סיוון בהנם, איציק שמלי, צ'ולו, גד אלבז
האתר הרשמי של תאקט רקורדס
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

יעקב (קובי) שמעוני (נולד ב-13 בנובמבר 1979) הידוע בשם הבמה סאבלימינל, הוא ראפר, אמן, שחקן ומפיק ישראלי. ידוע בתור אמן ההיפ הופ הראשון שפרץ לתודעה הישראלית בשלהי שנות ה-90 ומזוהה עם הימין בפוליטיקה הישראלית. סאבלימינל מגדיר עצמו כ"ישראלי-ציוני-יהודי-מסורתי"[1] ויצירותיו עוסקות בציונות, בתרבות ההיפ הופ, בהנצחת השואה, בשלום, באהבה ובנושאים שעולים על סדר היום הציבורי.

פירוש השם "סאבלימינל" (באנגלית: Subliminal) הוא "מסר תת-ספי". לדבריו בחר בשם זה כי רצה שהקהל יחפש את המסר בין השורות והמשמעות הנסתרת בשיריו.

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

קובי שמעוני נולד ב-13 בנובמבר 1979 בתל אביב. משפחתו הייתה בעלת צביון מסורתי, והוא חונך בילדותו על ערכי היהדות.[2] שני הוריו היו עולים חדשים: אביו עמוס מתוניסיה, ואמו ציפורה מאיראן.

שמעוני התחיל את דרכו כבר בגיל 12, אז יצר והקליט קטעי היפ הופ בתנאים מאולתרים. כנער, הוא הופיע במועדוני לילה ובפאבים שניגנו בעיקר מוזיקה מסוגת הרגאיי. הוא היה שותף בפתיחתם של מועדונים רבים ברחבי תל אביב, שהיו לראשונים אשר במרכזם עמד ההיפ הופ, וביניהם "Seven", "הג'וינט", "וירוס", " House on 26" ו"שוונג".[3] ב-1998, שמעוני היה מיוזמי הפרויקט המחתרתי "ישראליים עצבניים אחד אחד", אלבום משותף ראשון מסוגו שריכז את חלוצי הסוגה בארץ.

במקביל לפרויקט כתב חומרים לאלבומו הראשון בעברית: "האור מציון". בתקופה זו נולד האלבום הראשון שהיווה אחת מאבני היסוד של ההיפ הופ הישראלי, והצוות – "משפחת תאקט – אדריכלי ההיפ הופ הישראלי" (TACT - Tel Aviv City Team). טרם סיום אלבום הבכורה והוצאתו לאור גויס לצה"ל, שם שירת ביחידת האבטחה של הרמטכ"ל שאול מופז. בתקופה זו העבודה על האלבום הושהתה.

2000–2009: תחילת הקריירה המוזיקלית[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשנת 2000 מיד עם שחרורו מצה"ל הפך את "משפחת תאקט" לחברת תקליטים בשם "תאקט רקורדס".[דרושה הבהרה] חתם הסכם הפצה עם חברת התקליטים "הליקון" וכך, בעיכוב של 3 שנים, יצא לאור האלבום הרשמי הראשון של סאבלימינל, בהפקת "תאקט רקורדס" ובהפצת "הליקון".

אחרי הוצאת השיר הראשון לרדיו, "יותר מחבר", סאבלימינל הוזמן להופיע לצידו של גידי גוב בטקס פרסי המוזיקה הישראלית "תמוז 2000".

סאבלימינל בהופעה

שבועות אחדים לאחר מכן יצא אלבום הבכורה שלו "האור מציון". את כל השירים באלבום כתב והלחין סאבלימינל, ואירח אומנים כמו יואב אליאסי "הצל", גלית דהן, צ'אקי די, שי 360 חדד, מומי לוי, צ'ולו, הרביעייה הפותחת ועוד. באותה העת כולם אמנים לא מוכרים.

מכירות אלבומו הראשון עברו את ה-30 אלף עותקים, זכה באלבום זהב, הפך לאלבום ההיפ הופ הנמכר ביותר בישראל ונחשב ל"אלבום ההיפ הופ האמיתי הראשון בעברית".[4]

בשנת 2002, הוציא סאבלימינל עם הצל, יואב אליאסי, את האלבום השני "האור והצל", שזכה לאלבום פלטינה כפולה. באלבום אירחו סאבלימינל והצל אמנים חדשים כמו: בוסקילז, סיוון, הארכיון, רועי אדרי, אלונה טל וינון בן דוד (Human beat box), לצד אמנים שכבר הפכו למוכרים בעקבות האלבום הראשון "האור מציון" כמו: מומי לוי, שי 360, צ'ולו, צ'אקי די וגלית דהן. גם רון שובל התארח באלבום עם השיר "אני יכול". הסינגל הראשון מתוך האלבום "האור והצל" נגע בסוגיות פוליטיות. "ביחד נשרוד לחוד ניפול" דיבר על אחדות, אך למרות זאת, כאות מחאה, החליט סאבלימינל לקרוא לסינגל "הפרד ומשול" במטרה ליצור פרובוקציה מכוונת מול התקשורת; השיר טיפס למקום הראשון במצעדים, נשאר שם חודשים וזכה לכינוי "ההמנון הפטריוטי של האינתיפאדה". מתוך האלבום יצאו עוד שישה סינגלים, אשר הפכו ללהיטים שכבשו גם כן את צמרות המצעדים הישראליים.

במקביל החלה חברת התקליטים "תאקט רקורדס" להתפתח ולצבור תאוצה, נפתחו משרדים, אולפנים והוחתמו אמנים שונים בחברה.

סאבלימינל והצל עשו מהפכה במוזיקה הישראלית והפכו לתופעה בולטת.[5] במרוצת השנים, זכו סאבלימינל והצל בפרסים רבים בטקסים של תעשיית המוזיקה הישראלית, ויצאו לסיבוב הופעות רחב בישראל ובעולם. במשך שנה וחצי הופיע סאבלימינל כ־26 הופעות בחודש בממוצע. בבלגיה אף זכה בפרס בינלאומי (European Hip-Hop Achievement Award).[6]

בראיונות רבים שנתן ביקש סאבלימינל ליצוק תדמית חדשה לראפ הישראלי, בשונה מהתדמית העבריינית של הראפרים בארצות הברית, וניצל את השפעתו בעשייה חינוכית[7] אשר ניכרת בטקסטים שכתב.

משרד החינוך והמועצה לזהירות בדרכים אשר לקחו את סאבלימינל כנציגם אל מול הנוער בנושא העברת מסרים חיוביים. במקביל גם משרד החוץ שלח את סאבלימינל לסיבוב הופעות ברחבי העולם כשגריר[8] כבוד המייצג את מדינת ישראל.[9]

בשנת 2004 יצא לאור אלבום נוסף "Tact AllStars" המציג את כל אמני הלייבל "תאקט רקורדס" של סאבלימינל, לצד אמנים אורחים. אלבום זה הופץ באופן עצמאי על ידי חברת ההפצה העצמאית של סאבלימינל: "קול הרחוב Distribution". האלבום מכר יותר מ-30,000 עותקים בשבוע הראשון[דרוש מקור] והעלה את חברת התקליטים תאקט רקורדס לספירה הציבורית.

האלבום כלל להיטים כמו: "פרחים בקנה", "הסוד" עם שרית חדד, "אין גבולות" של סיוון, "את אותי שופטת" עם שר-אל, "שטח ההפקר" עם מומי לוי, "טינאנאי" של שי 360 ובוסקליז, "לנצח", "זה כתוב בספרים" עם איציק שמלי ועוד. בנוסף, התארחו באלבום הכפול גם: Killah Priest, Remedy מה-וו טאנג קלאן וגם המפיק J.R. Rotem.

סאבלימינל בהופעה בארץ

בשנת 2005, זכה בפרס "הישג השנה בהיפהופ", מטעם רדיו "ג'ודייקה" האירופי לשנת 2005.[10]

בשנת 2006, בזמן ששאר אמני תאקט החלו לעבוד על הוצאת אלבומי הסולו שלהם, ביניהם: שי 360 חדד, בוסקילז, יואב אליאסי "הצל", איציק שמלי, סיוון ועוד. הוציא סאבלימינל אלבום נוסף, "בדיוק כשחשבתם שהכל נגמר".[11] באלבום, סאבלימינל מתמקם במרכז הקונצנזוס, מארח את שלומי שבת, דויד ד'אור, דויד ברוזה ואת אמני תאקט. בנוסף מארח סאבלימינל באלבומו גם אמנים מהשורה הראשונה בארצות הברית כמו וייקליף ז'אן, מירי בן-ארי, ג'ו באדן ועוד. מהאלבום יצאו עוד להיטים כמו: טורו, קלאסית ופרסי, in tel aviv ועוד. האלבום הגיע למעמד אלבום זהב[דרוש מקור].

בשנה זו סאבלימינל פתח חברת אינטראקטיב ותוכן סלולרית עצמאית בשם "תאקט אינטראקטיב",[12] ובאותה תקופה, בתחום הסלולר וההורדות הדיגיטליות,[13] סאבלימינל מכר מאות אלפי עותקים משירי האלבום באופן עצמאי. עם הצלחת האלבום, הפכה "תאקט אינטראקטיב" לחברה מובילה בתחומה בישראל.[14]

בשנת 2007 כתב סאבלימינל יחד עם כנרת ההיפ הופ מירי בן-ארי, שיר העוסק בהנצחת השואה, "אדון עולם עד מתי"[15] במטרה להביא את הנושא למודעות הנוער. הם ביצעו יחדיו את השיר בערב יום השואה ובטקס ביד ושם אל מול ניצולי שואה ונוער מהתפוצות.

לסאבלימינל אולפני הקלטה, והוא עוסק בייצוג אמנים ומכירת הופעות (Booking), ניהול אמנותי לאירועי ענק, ניהול ומסחור זכויות יוצרים (Publishing), ייצור ומכירת מוצרי לוואי[16] (מרצ'נדייס), חיי לילה, פרסום באמצעות צוותי הרחוב של "תאקט רקורדס", מסחור באמצעות האינטרנט והסלולר והבאת אמנים גדולים למופעים בישראל. כך, בשנת 2007 הביא סאבלימינל את Akon למופע בתל אביב.

בשנת 2008 הגרסה המחודשת של השיר "בת שישים"[17] שאותו שר סאבלימינל עם הגבעטרון נבחר להיות המנון "חגיגות שנת ה-60 למדינת ישראל".[18]

באותה שנה הוציא חידוש ביחד עם ליאור פרחי לשירו של פרחי "תיזהר ממנה", בעקבות תוכנית הטלוויזיה "האח הגדול". השיר זכה להצלחה גדולה והשניים אף השתתפו במשימה בתוכנית.[19] בסוף שנת 2009, הוציא ביחד עם דנה אינטרנשיונל את הלהיט הארצי "עליי".

במקביל סאבלימינל השתתף בקמפיינים ופרסומות לגורמים מסחריים גדולים ולחברות מובילות בתחומים שונים במשק הישראלי. בנוסף, שיתף פעולה עם ארגונים בנושאים חברתיים חשובים,[20][21] בניהם: פרויקט עמותת אור ירוק,[22] הנצחת השואה, קמפיין נגד אלימות בשיתוף עמותת עלם,[23] נטיעות ב- ט"ו בשבט יחד עם קק"ל,[24] מופעים מיוחדים לחיילים והוצאת אלבום אוסף עם האגודה למען החייל' "פזצטא",[25] שירותרום, קרן היסוד, תגלית, מסע פרוג'קט, ההסתדרות הציונית העולמית,[26] משרד ראש הממשלה, הסוכנות היהודית[27] ועוד.

2010–היום[עריכת קוד מקור | עריכה]

ב-14 ביוני 2010 התחתן סאבלימינל עם אינס גולדברג אותה הכיר עוד בבית הספר.[28]

באפריל 2011 יצא האלבום "Jew-niversal",[29] בו סאבלימינל משלב מוזיקת היפ הופ עם דאנס אלקטרוני, רוק, פופ, מזרחית, רגאיי, ועוד. התארחו בו אמנים כמו Tony Touch, Seany B, Dada, Void,[30] גד אלבז, אריק לביא, דנה אינטרנשיונל[31] ונוספים. מתוך האלבום שבעה שירים נכנסו למצעד הלהיטים וסאבלימינל יצא לסיבוב הופעות חדש.[32]

בהופעה עם מטרו והוריקיין

בינואר 2012 הפך לאב כאשר נולד בנו הבכור, לו הוא הקדיש את אלבום אוסף הלהיטים הכפול "היצירה שלי".[33] האוסף כולל 35 להיטים מכול הזמנים ו-5 שירים חדשים אשר נוצרו במיוחד עבור האוסף, ביניהם: "מאוהב"[34] עם לירן אביב, "באה לי טוב"[35] עם קובי פרץ ו"יש לנו אהבה"[36] עם להקת אתניקס אשר הפכו ללהיטים ששהו שבועות רבים בצמרת מצעדי ההשמעות ברדיו הישראלי.[37]

בראיונות שערך בחו"ל כונה "ג'יי זי הישראלי" וסיפר על רצונו להתפרש ולהגיע לארצות שונות בדגש על ארצות הברית.[38]

בפברואר 2014 נולד בנו השני,[39] ובפברואר 2015 הוציא שמעוני את הסינגל והקליפ "חלום של כל גבר", בו הוא מארח את חבר להקת "שוטי הנבואה", גלעד ויטל.[40] שמעוני העיד כי כתב את השיר בהשראת אשתו והשיר מתאר אותה.[41][42] בהמשך, הוציא עם מאור אדרי ואתי ביטון את הלהיט "נס".

באוקטובר 2017 הצטרף לצוות השופטים בעונה השלישית של תוכנית המציאות "אקס פקטור ישראל" לצד משה פרץ, שירי מימון ועברי לידר, ומשודרת ברשת של ערוץ 2. באותה שנה התארח בתוכניות "הכל הולך" ובתוכנית "משחקי השף: אוטו אוכל", שניהם באותה זכיינית.

בינואר 2018 הוציא לאור את השיר "תן למוזיקה לדבר",[43] השיר זכה להצלחה רבה, כאשר הגיע למקום הראשון במצעד השבועי של מדיה פורסט.

סאבלימינל מגלם את תפקידו של תמיר שמעיה, ראש ארגון פשע, בסדרת הטלוויזיה מנאייכ

ב-2020, לכבוד יום העצמאות ה-72, הוציא חידוש לשירו של אורי רווח, "ימים טובים", בהשתתפותם של גל מלכה, האולטראס, כיתריה, רן שפיר, גד אלבז וים רפאלי. באותה שנה השתתף בסדרת הטלוויזיה מנאייכ, שעלתה לשידור בכאן, בתפקיד ראשי של תמיר שמעיה, ראש ארגון פשע.

באוגוסט 2021, הוציא לאור את הסינגל "שבת לשבת". השיר מבוצע בשיתוף פעולה עם הזמר עמיר בניון, ובהשתתפותם של הבסיסט אבי יפרח, המתופף גל ג'ו כהן ונגן הקלרינט אמיתי מן. המילים והלחן נכתבו במשותף עם היוצר אליעד נחום. על פי פרסומים, ההכנסות מהשיר יתרמו לצדקה ("קשישים ומשפחות נזקקות").[44]

במרץ 2022 הוציא לאור את הסינגל "שומר עליך", בשיתוף פעולה עם הזמר אושר כהן. השיר נכתב כהקדשה לאביו של שמעוני שנפטר חודשיים קודם לכן.[45] ב-16 באוגוסט 2022 הוציא את המיני אלבום "מקורות".

ב-10 בינואר 2023 הוציא את הסינגל "Vatos Locos (ידיים באוויר)" יחד עם הראפר הצל, לאחר 15 מאז שיתוף הפעולה האחרון שלהם ולקראת מופע איחוד עם משפחת תאקט.[46] ב-30 במרץ הוציאו את הסינגל "עם הנצח".[47] ב-12 בספטמבר הוציא את הסינגל "סופרסטאר" יחד עם הצל והזמרת מור.[48]

ביולי 2023 התארח באחד הפרקים של תוכנית האירוח "ארוחה של החיים" ששודרה בכאן 11.

בשנת 2024 הוציא ביחד עם הצל ורביב כנר את השיר "זה עלינו" בעקבות הטבח בשמחת תורה.

השפעה על המוזיקה והתרבות הישראלית[עריכת קוד מקור | עריכה]

ניתן להבחין בהשפעה של סאבלימינל על המדיה, דוגמת תוכנית הלימוד "התקווה – מהרצל עד סאבלימינל".[49] בנוסף, הופק הסרט "ערוצים של זעם",[50][51] אשר תיאר את הסכסוך הישראלי-פלסטיני דרך עיניהם של סאבלימינל והראפר הערבי תאמר נפאר.

כמו כן, ניתן לראות גם נקודות השקה לפוליטיקה הישראלית, דוגמת בנימין נתניהו,[52] אשר ביקשו את תמיכתו בעיצוב דעת הקהל. מרצ השתמשו בדמותו בג'ינגל פארודי לקראת הבחירות[53] והוא היה אף בין המועמדים לכהן במליאת רשות השידור.[54]

ביקורת[עריכת קוד מקור | עריכה]

ב-2009 נפרד סאבלימינל מיואב אליאסי, הידוע כ"הצל" לאחר עשור וחצי של עבודה משותפת.[55] הצמד הסתכסך והצל תקף את סאבלימינל בשיר "שדרג ת'מחר": "קלוט את הסאב, איך הוא דופק, בתים מפרק, משפחות מחסל".[56] בתגובה ענה סאבלימינל ש"מצער אותי שהתקשורת מנצלת אותו על הגב שלי [...] אני מאחל לו הצלחה בדרכו החדשה".[57] שיא הסערה התבטא בשיר שהוציא אחיו של הצל בשם "סאבלימיז"ל", בו תקף את שותפו לשעבר של אחיו.[58] סאבלימינל בתגובה סיפר כי "אמרו שמכרתי את המשפחה שלי בשביל כסף – זה פצע לי את הנשמה. זה אדם שהייתי אח שלו, עזרתי למשפחה שלו מהלב, זו לא הייתה יריקה בפרצוף, אלא הרבה יותר גרוע".[59] בשנת 2012 השלימו השניים, ונראו יחד לראשונה בברית המילה של בנו הבכור של סאבלימינל[60] וב-2013 עלו להופיע יחד באילת.[61] לאחר מכן, שוב נותק הקשר ביניהם, ובסוף שנת 2022 פנה הצל בסרטון וידאו לשמעוני בעמוד הפייסבוק שלו וביקש לעשות סולחה, שהתקיימה יום לאחר מכן, מאז הם פתחו בהופעות משותפות בהיכל מנורה תל אביב, ומקומות נוספים והוציאו שירים משותפים נוספים.

ביקורת נוספת הייתה כנגד השפעות המוזיקה המזרחית באלבומיו, שיתוף פעולה עם ז'אנרים אחרים, ועזיבת ההיפ הופ המסורתי. קולות נשמעו על כך ש"נטש את הקהילה ממנה שאב כח בראשיתו ובחר לאסוף סביבו קהל אחר, אותו קהל מיינסטרים".[62] בתגובה ענה: "בשבילי להצליח זה לא להיות מפורסם, אלא להיות הכי טוב במה שאני עושה, ובשביל זה אני צריך להתפרנס. אין מה לעשות".[63] עוד הוסיף, כי מצא לנכון לשלב בעשייה שלו מוזיקה מכל הסוגים, לרבות המוזיקה הים תיכונית, אופרה ואף פולקלור דוגמת הגבעטרון, על מנת לחשוף את ההיפ הופ לציבור הרחב.

דיסקוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

אלבומי אולפן[עריכת קוד מקור | עריכה]

אלבומי אוסף[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

מאמרים בתקשורת

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ ynet, סאבלימינל: "אני לא מתחזק, אני כבר חזק", באתר ynet, 10 בנובמבר 2011
  2. ^ מירב הילה, סאבלימינל עושה שבת, באתר ynet, 29 ביוני 2012
  3. ^ סאבלימינל, באתר "במרום"(הקישור אינו פעיל, 2.1.2020)
  4. ^ ניר ממון, הרבה יותר משוקו, באתר ynet, 30 בדצמבר 2009
  5. ^ "מהרצל עד סאבלימינל", באתר בית התפוצות(הקישור אינו פעיל, 2.1.2020)
  6. ^ Subliminal, באתר ABBANIBI(הקישור אינו פעיל, 2.1.2020)
  7. ^ סאבלימינל ילמד את תלמידי בתי הספר לשיר את ההמנון, באתר ynet, 20 ביולי 2009
  8. ^ סאבלימינל יציג את ישראל בפני נוער יהודי בחו"ל, באתר "בטריבונה"
  9. ^ השקת פרויקט “מתחברים” לישראלים בלוס אנג’לס, באתר ההסתדרות הציונית העולמית
  10. ^ משפחת סאבלימינל זכתה בפרס באירופה, באתר וואלה!‏, 1 במרץ 2005
  11. ^ פרק ראשון: "זמן אמת - ההיסטוריה של ההיפ הופ הישראלי", באתר וואלה!‏, 27 במאי 2012
  12. ^ אסף נבו, ‏סאבלימינל בשירות סלולרי חדש למעריצים, באתר ‏מאקו‏, 15 בפברואר 2009
  13. ^ אמיתי זיו, השיר שלהם: אייל גולן וסבלימינל - המרוויחים הגדולים בתעשיית הרינגטונים, באתר TheMarker‏, 21 בדצמבר 2008
  14. ^ הארץ, ביזנסלימינל - עולם העסקים של קובי שמעוני, באתר TheMarker‏, 17 בנובמבר 2006
  15. ^ יום השואה: סאבלימינל עם מירי בן-ארי ממשיכים להעביר את המסר, באתר "מגזין"
  16. ^ סיון קלינגבייל, לאפייט סוכנויות השקיעה כ-2.5 מיליון שקל בהפקה ובשיווק של מוצרי החזרה לבית הספר במותג סאבלימינל והצל, באתר TheMarker‏, 20 ביוני 2004
  17. ^ בת שישים, באתר "פזמונט"
  18. ^ צעירה בת שישים, בבלוג "מבין השורות"
  19. ^ ynet, תיזהרו! זה מידבק, באתר ynet, 2 בנובמבר 2008
  20. ^ עינב שיף‏, סאבלימינל מחייה את השפה העברית, באתר וואלה!‏, 23 בפברואר 2009
  21. ^ טל פרי, ‏סאבלימינל מוציא אוסף שירי תל-אביב ומתכנן אלבום בינלאומי, באתר ‏מאקו‏, 21 באפריל 2009
  22. ^ אריק בנדר, בגלל הג'ינס: סאבלימינל עוכב בשערי הכנסת, באתר nrg‏, 16 באוקטובר 2007
  23. ^ קמפיין נגד אלימות בשיתוף עם על"ם, באתר יוטיוב
  24. ^ רוגל אלפר, מלחמת ט"ו בשבט, באתר nrg‏, 10 בפברואר 2007
  25. ^ האלבום פזצטא, באתר Charts
  26. ^ חוגגים את יום ירושלים בארצות הברית, באתר ההסתדרות הציונית העולמית
  27. ^ סאבלימינל יציג את ישראל העכשווית בכנס של הקהילה היהודית בצפון אמריקה, באתר הסוכנות היהודית
  28. ^ קרן נתנזון, זאת חתונה או מימונה?, באתר ynet, 15 ביוני 2010
  29. ^ אסף נבו, ‏סאבלימינל משחרר נצרה: "הרוק בארץ קיים רק בתקשורת, וכמה אפשר לשמוע מזרחית? זה כבר מגעיל", באתר ‏מאקו‏, 4 באפריל 2011
  30. ^ סאבלימינל וטוני טאץ' - "Fuego", באתר וואלה!‏, 21 ביולי 2010
  31. ^ סאבלימינלקטרו: נחשו מי חזר (ועם איזה ביט), באתר ‏מאקו‏, 3 במרץ 2010
  32. ^ אור ברנע, "אני קיצוני בכל מה שאני עושה", באתר ynet, 22 באפריל 2011
  33. ^ רן בוקר, סאבלימינל אבא, באתר ynet, 9 בינואר 2012
  34. ^ סאבלימינל ולירן אביב - מאוהב, באתר Musicpage(הקישור אינו פעיל, 2.1.2020)
  35. ^ ynet, קליפ: סאבלימינל, קובי פרץ ואבי מסיקה במסיבה, באתר ynet, 12 ביולי 2012
  36. ^ סאבלימינל בקליפ ללהיט "יש לנו אהבה", באתר "חריף"
  37. ^ שי להב, סאבלימינל: איש גדול צריך לעשות צל, באתר ynet, 22 באפריל 2012
  38. ^ Subliminal Is Israel's Jay-Z, But He's Ready To Dominate The U.S. Market, באתר "The globalgrind"
  39. ^ גיל משעלי, ‏מזל טוב: אשתו של סאבלימינל ילדה, באתר ‏מאקו‏, 5 בפברואר 2014
  40. ^ עמי פרידמן, סאבלימינל: "הלוואי והיו עוד אנשים כמו הצל", באתר ynet, 2 בפברואר 2015
  41. ^ סאבלימינל על אשתו: חלום של כל גבר, באתר nana10‏, 4 בפברואר 2015
  42. ^ מערכת וואלה! NEWS‏, סאבלימינל שר "חלום של כל גבר". האזינו, באתר וואלה!‏, 02 בפברואר 2015
  43. ^ "פה כולם אחים אפילו שחלק דיוות": צפו בשיר החדש של סאבלימינל, באתר וואלה!‏, 4 בינואר 2018
  44. ^ קשת ברגסון, ‏סאבלימינל ועמיר בניון בשיר משותף: "שבת לשבת", באתר "סרוגים", 12 באוגוסט 2021
  45. ^ קיץ ברבנר, ‏"היום בו תאלצו להיפרד": סאבלימינל בשיר לאביו שנפטר לפני חודשיים, באתר מעריב אונליין, 21 במרץ 2022
  46. ^ רחלי פלנט רוזן, ‏אחרי 15 שנה | סאבלימינל והצל בסינגל חדש משותף, באתר "סרוגים", 10 בינואר 2023
  47. ^ אריאל פייגליןסאבלימינל והצל: "לא נהיה החוליה החלשה בשרשרת הדורות", באתר ערוץ 7, ח' בניסן תשפ"ג
  48. ^ בר חיים, לא ציפינו: סאבלימינל והצל בגרסה מזרחית לשיר "סופרסטאר", באתר עכשיו 14, י"ב תשרי ה'תשפ"ד
  49. ^ התקווה = עבר, הווה עתיד מהרצל על סאבלימינל, פורטל החינוך של ישראל
  50. ^ NFCT ערוצים של זעם
  51. ^ ערוצים של זעם, הסרט ביוטיוב
  52. ^ מיקי לוין, ביבי מחפש צל? נתניהו מגייס את סאבלימינל, באתר nrg‏, 9 בפברואר 2009
  53. ^ לילך ויסמן, סאבלימינל והצל תובעים את מרץ וואלה(הקישור אינו פעיל, 2.1.2020)
  54. ^ מיכל תוסייה כהן, קובי אוז, סאבלימינל ונמרוד לב בין המועמדים למליאת רשות השידור, באתר כלכליסט, 11 בפברואר 2010
  55. ^ נענע 10, סאבלימינל והצל כבר לא נענע(הקישור אינו פעיל, 2.1.2020)
  56. ^ בן מיטלמן, ‏הצל נגד סאבלימינל בשיר חדש: "סאב דופק, בתים מפרק, משפחות מרסק", באתר ‏מאקו‏, 9 בנובמבר 2009
  57. ^ דרור גלוברמן, ‏סאבלימינל עונה ל"צל", באתר ‏מאקו‏, 25 בנובמבר 2009
  58. ^ אסף נבו, ‏אח של הצל שר: "סאבלימיז"ל", באתר ‏מאקו‏, 9 באוגוסט 2010
  59. ^ ליאת רון, ‏סאבלימינל: "'הצל' יצא בטריקת דלת - יותר גרוע מיריקה בפרצוף", באתר גלובס, 24 בפברואר 2013
  60. ^ מיקי לוין, הסולחה: סאבלימינל והצל משלימים, באתר nrg‏, 11 במרץ 2012
  61. ^ אסף נבו, ‏סאבלימינל והצל חזרו: "זו רעידת אדמה", באתר ‏מאקו‏, 19 באוגוסט 2013
  62. ^ דה מרקר, מאד מן "פוסט אורח TOB מסכם שנה בהיפ הופ הישראלי"
  63. ^ סמדר שילוני, סאבלימינל: "הייתי שובר לאביב גפן את הפנים", באתר Xnet‏, 15 במרץ 2012