נווה אביבים

נווה אביבים
נווה אביבים במבט מן האוויר
נווה אביבים במבט מן האוויר
מידע
עיר תל אביב-יפו
שטח 776 דונם
אוכלוסייה 12,304 (2009)
קואורדינטות 32°07′04″N 34°47′53″E / 32.11771111°N 34.79797222°E / 32.11771111; 34.79797222
שכונות נוספות בתל אביב-יפו
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית
רחוב הרב אשי בנווה אביבים
בתי הכנסת בנווה אביבים - האשכנזי מימין והספרדי משמאל

נָווה אביבים היא שכונה השוכנת ברמת אביב שבצפון תל אביב. גבולות השכונה הם רחוב חיים לבנון ממזרח, שדרות קק"ל מצפון, דרך נמיר ממערב, ורחוב איינשטיין בדרום.

השכונה משתרעת על פני כ-776 דונם, והשטח הבנוי בה הוא כ-529 דונם, המחולקים ל-5,360 יחידות דיור. השכונה מונה למעלה מ-12,000 איש, מהם כ-23% מעל גיל 65 (נתוני שנת 2012). השכונה מאופיינת, כמו שאר השכונות ברמת אביב, באוכלוסייה ממעמד סוציו-אקונומי גבוה.[1]

יש הכוללים בשכונה שטח קטן יותר, המגיע רק עד רחובות טאגור ואנדרסן מדרום, ומכנים את השטח מדרום לרחובות אלו ומצפון לרחוב איינשטיין "רמת אביב ב'". חלוקה זו הייתה נפוצה יותר בעבר. עם זאת, כיום תושבי השכונה מכנים את מלוא השטח "נווה אביבים" ובאתר העירייה הוא מכונה "נווה אביבים וסביבתה".

חלק מהשכונה נבנה על ידי חברת אדגר בבעלות מוניס רויטמן וגיגי פרס (אחיו של שמעון פרס, שניהם התגוררו בשכונה) וחלק על ידי חברת "נווה", שהעניקה לשכונה את שמה. הבניינים שנבנו על ידי "נווה" הם רבי קומות שבהם דירות גדולות ומרווחות, ובהם נמנים מבנים ברחובות רב אשי, רבינא, יהודה הנשיא, לויטן, פסטרנק. מבנים אלה תוכננו על ידי האדריכל זוכה פרס רוקח אהרון דורון. חברת אדגר בנתה את הבניינים הגבוהים של רחוב אופנהיימר, הבניינים הגבוהים של רחוב טאגור וכן את שורת הבניינים של רחוב לבנון (האוניברסיטה לשעבר). המגדלים של רחוב טאגור (40, 42, 44) היו חידוש בתל אביב - החניון התת-קרקעי הראשון בתל אביב למגדלי מגורים[דרוש מקור].

בתיה הראשונים של השכונה הוקמו באמצע שנות ה-60 של המאה ה-20 ברחובות לויטן ופסטרנק, אך עיקר השכונה הוקם במהלך שנות ה-70. בתיה האחרונים של השכונה הוקמו באמצע שנות ה-90 ברחוב טאגור וברחוב יהודה הנשיא.

בשכונה פועלים שני בתי כנסת אורתודוקסים ברחוב אופנהיימר - 'היכל חיים' הספרדי ו'נווה קודש' האשכנזי.

מבין תושביה המפורסמים של השכונה ניתן למנות את שמעון פרס ורעייתו סוניה פרס שהתגוררו ברחוב אופנהיימר 12. עם בחירתו לנשיא המדינה עבר שמעון פרס להתגורר בבית הנשיא שבירושלים. כמו כן, ברחוב רב אשי 5 התגוררו יצחק רבין ורעייתו לאה עד סוף ימיהם. המשוררת והמלחינה נעמי שמר התגוררה עד סוף ימיה ברחוב אופנהיימר 14. הסופר עמוס עוז התגורר בשנותיו האחרונת ברחוב לויטן 4. הסופר והמשורר אהרון אמיר התגורר ברחוב טאגור 41. אסתר פרץ ארד התגוררה ברחוב טאגור 43. פרופ' דניאל פרידמן, חתן פרס ישראל לחקר המשפט ושר המשפטים לשעבר, גר ברח' רב-אשי 10, פרופ' דוד ליבאי שר המשפטים לשעבר, התגורר עד סוף ימיו ברחוב חיים לבנון 93. שרגא פרידמן ושושנה רביד, שחקני הבימה גרו ברחוב איינשטיין 75, חבר הכנסת אופיר הקוניס ,מתגורר בטאגור.

אתרים בשכונה[עריכת קוד מקור | עריכה]

בית מילמן - מעונות הסטודנטים של אגודת הסטודנטים של אוניברסיטת תל אביב - תצלום אוויר

מוסדות חינוכיים:

  • בית הספר היסודי ארזים
  • בית הספר היסודי ניצנים
  • בית הספר לילדים בעלי צרכים מיוחדים - יחדיו
  • אשכול גנים צ'רטוק

גינות:

  • גן פוליטי
  • גינת בית השחמט

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא נווה אביבים בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ "נוה אביבים וסביבתה" מתוך "רבעים ושכונות בתל אביב-יפו 2014" https://www.tel-aviv.gov.il/Transparency/DocLib4/החוברת%20השלמה.pdf