ספור (משחק)

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
ספור
Spore
כללי
תאריך הוצאה 7 בספטמבר 2008
סוגה משחק אלוהות,
סימולציות ניהול ממוחשבות,
אסטרטגיה בזמן-אמת
פיתוח Maxis
הוצאה לאור Electronic Arts עריכת הנתון בוויקינתונים
ארץ מקור ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
שפות אנגלית, הולנדית, הונגרית, נורווגית, רוסית, פולנית, שוודית, איטלקית, פינית, צ'כית, צרפתית, דנית, ספרדית, גרמנית, פורטוגזית עריכת הנתון בוויקינתונים
הפצה Electronic Arts
עיצוב ויל רייט
סדרה Spore עריכת הנתון בוויקינתונים
דרישות תוכנה
מנוע משחק EA Graphics Library עריכת הנתון בוויקינתונים
מצבי משחק שחקן יחיד
דירוג
ESRB: E10+
פלטפורמות Microsoft Windows
Mac OS X
דרישות מערכת
מעבד 2.0 ג'יגה-הרץ
זיכרון 512 מ"ב (768 מ"ב עבור ויסטה)
כרטיס מסך

128 מ"ב

(בעל תמיכה ב-Pixel shader 2.0)
מקום פנוי 6GB
www.spore.com
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

סְפּור ("Spore" או "נבג") הוא משחק רב תחומי, "משחק מקוון מרובה שחקני יחיד", שמפותח על ידי Maxis ומעוצב על ידי ויל רייט. המשחק מאפשר לשחקן לשלוט באבולוציה של גזעים, מההתחלה בתור מיקרואורגניזם דרך התפתחות של יצורים תבונתיים וחברותיים המהלכים על האדמה, ועד לרמה של מסע בין כוכבים. המשחק משך תשומת לב רחבה עקב מגוון התחומים שהוא מכסה, וכיוון שהוא משתמש בסוף פתוח ובגנרציה פרוצדוריאלית.

הגרסה המלאה של המשחק יצאה בעולם ב-7 בספטמבר 2008, המשחק זמין לפלטפורמות Microsoft Windows‏ ו-Mac OS X.

פיתוח[עריכת קוד מקור | עריכה]

ספור היה במקור שם זמני, שהוצע על ידי המפתח וויל רייט, למשחק שתחילה נקרא על ידי הציבור Sim Everything, מכיוון שניתן היה ליצור סים (כמו במשחק סימס), בלא חובה בצורת בני-אדם. אף על פי ששם זה היה הבחירה הראשונית של אושן קוויגלי, השם "ספור" נשאר. רייט הוסיף גם ששם זה ישחרר את הקהל מהדיעה המוקדמת שרייט מביא עוד משחק "Sim". רייט אמר: "לא לשים את המילה 'Sim' בתחילת השם היה מאוד מרענן עבורי. זה הרגיש כאילו זה רצה להתפרץ ולהיות לדבר שונה לחלוטין ממה שסימס היה".[1]

המעצב המוביל של ציוויליזציה IV, סורן ג'ונסון, הצטרף ל-EA Maxis ב-2 באפריל 2007 כדי לעבוד על ספור.[2]

מוזיקת המשחק[עריכת קוד מקור | עריכה]

המוזיקה במשחק נוצרה גם היא בצורה של גנרציה פרוצדוריאלית, ועוצבה על ידי בריאן אינו, אמן המפורסם בזכות עבודותיו עם מוזיקת אווירה.

חבילות הרחבה[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • ב-18 בנובמבר 2008, שוחררה הרחבה ראשונה למשחק ספור, שנקראה "חבילת חלקים מפחיד וגם חמוד" (Spore creepy & cute parts pack). בחבילת החלקים יש 60 חלקי-גוף חדשים, 48 אפשרויות צביעה חדשות, 2 רקעים חדשים ו-24 אנימציות חדשות, מחולקים לשתי קטגוריות: מפחיד וגם חמוד.
  • ב-23 ביוני 2009 (וב-26 ביוני באירופה) שוחררה חבילת הרחבה מלאה ראשונה עבור שלב החלל, שתקרא "ספור הרפתקאות גלקטיות". חבילה זו תאפשר לשחקן לשגר את היצור שלו לכוכבי לכת, במקום לשגר הולוגרמה כמו שהיה עד כה, ויהיה ניתן להוסיף ליצורים בשלב החלל אביזרים. בנוסף, חבילה זו תכיל "עורך הרפתקאות", שיאפשר לשחקנים ליצור משימות ומטרות בעצמם, ולשתף אותם עם קהיליית ספור.[3][4]

המשחק הופץ גם לווי בשם ספור גיבורים. שם השחקן לא יכול להתרבות, הוא היחיד מסוגו, יש עוד נבג כמוהו, הוא מאיים להרוס את העולם והשחקן מציל את העולם. המשחק גם כולל חפצים של "מפחיד וחמוד". שם לא מתפתחים בשום שלב, אלא זה שילוב של שלב היצור היצור והציוויליזציה, קיימות שם קהילות ואפשר לדבר ונותנים לך משימות שפותחות לך עולמות חדשים וחפצים להלחמות נגד הנבג הרשע.

משחקיות[עריכת קוד מקור | עריכה]

המשחק מאפשר לשחקן לפתח גזע משלב המיקרואורגניזם, בעזרת אבולוציה, דרך יצור מורכב, שהוא יצור חברותי ותבונתי, ממשיך לגזע ששולט בכוכב הבית שלו, ועד להתעלות שלו לחלל, אשר שם יפגוש בגזעים חיזריים המפוזרים בגלקסיה. במהלך המשחק, נקודת מבטו של השחקן ויצורים שעליו הוא שולט משתנים באופן קיצוני.

המשחק מחולק לשלבים נפרדים, אך עדיין קשורים זה לזה. התוצאה של שלב אחד משפיעה על תנאי ההתחלה של השלב שבא אחריו. לכל שלב יש את צורת המשחק המיוחדת לו, ותואר על ידי המפתחים כ"קשה פי עשרה מהשלב הקודם". בעוד ששחקנים יכולים לבלות זמן רב כרצונם בכל שלב, ניתן גם להאיץ שלבים מסוימים או לדלג עליהם.

אם בנקודת זמן מסוימת, כל יצורי השחקן מושמדים, המשחק יחזור לתחילת השלב הנוכחי, או לנקודת העריכה האחרונה המתאימה בהתפתחות הגזע.

ז'אנר[עריכת קוד מקור | עריכה]

ספור לא מתאים באופן מלא לאף קטגוריה סטנדרטית. בעוד שיוצרי המשחק וכמה מקורות מידע סיווגו את המשחק בתור משחק אלוהות, מקורות אחרים סיווגו אותו בתור אסטרטגיה בזמן-אמת וסימולציות ניהול ממוחשבות. אולם המשחק בנוי מכמה רמות משחק שמהוות מגוון של משחקים, לכן מתאים למספר ז'אנרים מסורתיים.

שלבים[עריכת קוד מקור | עריכה]

קיימים במשחק מספר שלבים שונים, שצורת המשחקיות שבהם אחרת:

  1. פאקמן לשלב התא.
  2. דיאבלו לשלב היצור.
  3. Tribe לשלב השבט.
  4. גרסה מופשטת של סים סיטי, סיכון, ציוויליזציה, לשלב הציוויליזציה.
  5. SimEarth, Destroy All Humans, מסע בין כוכבים ו-2001: אודיסיאה בחלל לשלב החלל, עם אלמנטים של ארגז חול. DICE 2007 התייחס לזה כאל דומה למשחק Master of Orion

לכל שלב במשחק קיימות מספר רמות קושי, המאפשרות לשחק בכל שלב ברמת קושי שונה. המשחק מתחיל ברמה הקלה ביותר.

התחלת החיים[עריכת קוד מקור | עריכה]

המשחק מתחיל, בהסתמך על רעיון הפנספרמיה כבסיס שממנו היצור שלך נוצר, כשמטאור צולל לעבר כוכב ופוגע במקווה מים. המטאור, שכרגע הוא גאודה, מתפצל, ומתוכו פורץ היצור שאותו השחקן ישחק.

שלב התא[עריכת קוד מקור | עריכה]

שלב הקיום הראשון. שלב התא נקרא גם השלב התאי או השלב המיקרואורגניזמי. בשלב זה השחקן משחק מיקרואורגניזם חלבוני בסביבה דו־ממדית שבה עליו להתמודד עם זרמים משתנים, טורפים, ולאכול מיקרואורגניזמים חלשים יותר או צמחים. קיימים סוגים שונים של תאים, שחלקם יכולים לפגוע או לאכול במיקרואורגניזם שאותו משחק השחקן. ברגע שהמיקרואורגניזם של השחקן אוכל מספר יצורים, השחקן יכול להיכנס לעורך שבו הוא יכול לשנות את המראה, צורה ויכולות המיקרואורגניזם על ידי שימוש בנקודות DNA. השחקן יכול גם לבחור להסיר חלק מסוים כשהוא נמצא במצב עריכה ולקראת השלב הבא, ובכך לקבל בחזרה חלק מנקודות ה-DNA. אם המיקרואורגניזם של השחקן מת, השחקן יכול להתחיל מחדש עם יצור פחות מתקדם אבולוציונית.

ככל שהמיקרואורגניזם גדל, אובייקטים שהיו ברקע מתקדמים לשכבה שבה משחק השחקן, דבר שיכול לגרום לכך שהמיקרואורגניזם של השחקן ייאכל על ידי מיקרואורגנזמים גדולים יותר מאשר אלה ששחו עד כה עם זה של השחקן. היבשה הופכת יותר ויותר לחשובה, עד שלבסוף האפשרות לעבור ליבשה ולהפוך ליצור יבשתי הופכת לזמינה, דבר שמאפשר לשחקן להתחיל את שלב היצור. רגליים הם לא דרישה מוקדמת למעבר ליבשה. אם ליצור אין רגליים, היצור יזחל על האדמה. המעבר בין השלב התאי לשלב היצור יהיה רציף.

המיקרואורגניזם מיוצג כחרק מוזר עם עיני אדם ציוריות, אשר גורמות לו "להיראות חמוד".[5]

ה"מטבע" העיקרי במשחק, המאפשר לשחקן לעבור לשלב הבא, הם אותם נקודות DNA.

שלב היצור[עריכת קוד מקור | עריכה]

שלב היצור דומה מבחינת המשחקיות לשלב התא, אך יש מספר הבדלים עיקריים ביניהם. דבר ראשון, הסביבה היא סביבה תלת־ממדית מלאה. יהיו עוד יצורים שיאכלסו את העולם ורובם, אם לא כולם, נוצרו על ידי שחקנים אחרים. היצורים יושתלו לסביבת המשחק בהתאם לגורמים מסוימים, כדי לשמור על מערכת אקולוגית מאוזנת. המשחק בנוסף יוריד יצורים בהתאם למידת עוצמת היצור של השחקן. אם השחקן יצר יצור גדול וחזק, אז הטורפים שהמשחק יוריד יהיו גם הם חזקים מטורפים ממוצעים. תכונות יצורים נקבעים על ידי מערכת דירוג בעלת 5 ערכים, הקובעים את עוצמת היצור בתחומים שונים. בנוסף, ליצור ניתנות גם יכולות לבצע פעולות כגון "קפיצה" או "קריאה ליצורים". במהלך השיטוט בעולם, השחקן ייתקל בחלקי גוף שנמצאים במאובנים של יצורים אחרים, ובכך יעשיר את מאגר האפשרויות לשדרוג היצור שלו. דרך נוספת להשגת חלקי גוף היא על ידי הריגת זכר אלפא, או התחברות לאחד כזה.

החלק היחיד שהיצור חייב שיהיה לו הוא הפה. כנאמר, במידה וליצור אין רגליים, הוא יזחל על האדמה. ליצורים יש את היכול לדאות בעזרת הוספת כנפיים. זמן הדאייה תלוי בגורם אחד והגובה בחר, הערך המספרי שיש לו בתכונת הדאייה יקבע את משך זמן הדאייה והערך המספרי שיש לו בתכונת הקפיצה יקבע את גובהה של הקפיצה. ככל שערכים אלה גדולים יותר, כך היצור יכול לשהות יותר זמן באוויר ו/או לעוף בגובה גבוהה יותר.

בשלב זה, המטרה הבסיסית היא דומה: צוּד יצורים כדי להרוויח נקודות DNA, הִתְרבֶּה, והימנע מלהיטרף על ידי טורפים. בניגוד לרבייה אל-מינית בשלב התא, על השחקן לאתר בן/בת זוג. אחרי שיצור השחקן הטיל ביצה, היא לא בוקעת מיד. אוכלי נבלות ינסו לחטוף את הביצים ועל השחקן להגן עליהן (באופן דומה, השחקן יכול לגנוב ולאכול ביצים של יצורים אחרים, אם הוא יצליח לעבור את הוריהם העוינים). לפני שהביצה תבקע, ניתנת לשחקן הזדמנות 'לפתח' את היצור שלו בעזרת העורך, על ידי שימוש בנקודות DNA לקניית חלקים לגוף. כשהביצה בוקעת, המשחק יראה לשחקן את בקיעת יצורו בצורה ממוזערת, והשחקן יוכל ישחק בצאצא של היצור שאותו עיצב, אך בגרסה הבוגרת.

השלב יפתח את ההתנהגות החברתית של היצור, כשהיצור יכיר חברים וייצור עדר (אם היצור צמחוני) או להקה (אם היצור הוא טורף) משלו. ויל רייט התייחס לזה כאל גרסה מופשטת של מיני-המשחק שבו יוצרים חברים בסימס. הדרך ליצור חברויות כאלה היא בעזרת חיקוי התקשורת עם היצור השני, עד שמגיעים לרמה מספקת. ככל שליצור יש ערך מספרי גבוה יותר בתכונות החברתיות, כך יהיה לו קל יותר להתחבר עם יצורים. המטרה הסופית של שלב זה היא להעלות את היכולות השכליות של היצור לאט לאט בעזרת נקודות DNA. ברגע שהן התחזקו בצורה מספקת, היצור של השחקן הופך לבעל אינטליגנציה, והשחקן יתקדם לשלב השבט. קיימת גם אפשרות שהיצור יתחבר ליצורים ממינים אחרים במקום לתקוף אותם.

ניתן יהיה לכנות כל יצור בנפרד.

בדומה לשלב התא, נקודות DNA משמשות כמטבע בשביל להתפתח, הגברת גודל המוח, ומאפשרות לשחקן לעבור לשלב הבא. בנוסף בשלב היצור קיימים יצורי ענק הנקראים "אפים" אשר תוקפים את היצור כל פעם שהם נתקלים בו, המשחק משתמש גם ביצורים שיצר השחקן בתור אפים.

שלב השבט[עריכת קוד מקור | עריכה]

אחרי שהשחקן פיתח מספיק את המוח של גזע היצורים שיצר, מתחיל שלב השבט. החל משלב זה לא ניתן לפתח יותר את הגזע מבחינה פיזית (והשחקן מפסיק לשלוט ביצור יחיד). השחקן מקבל לידיו בקתה, קבוצה של יצורים בוגרים, מפה קטנה של העולם ואפשרויות לכוחות מיוחדים (super powers), שנפתחים עבורו בהתאם להתנהגות הגזע של היצור בשלבים הקודם.

בשלב זה המשחק הופך להיות משחק אסטרטגיה בזמן אמת. השחקן יכול לתת ליצורים שלו כלים, כגון כלי נשק, כלי נגינה, כלי עבודה מדורה לאוכל שהשבט ליקט או צד.

בשלב זה גם ניתנת ליצורים אפשרות ללבוש בגדים שיבידלו אותם לפי המקצוע שלהם (לדוגמה, איכרים ילבשו "בגדי איכרים"). השחקן יוכל בנוסף לאלף יצורים לא תבונתיים, ואף להשתמש בהם בתור מרעה, ובכך בתור מקור למזון.

בשלב זה יכולה להתרחש אינטראקציה ידידותית או עוינת בין שבטים. בשלב זה גם יצורים לומדים לדבר, כאשר השפה שבה הם מדברים תלויה בסוג הפה שלהם. פּיות דמויי-פרימטים, לדוגמה, ידברו ב"שפת סים". השפה תתבצע בעזרת בלוני-דיבור, שבהם מופיע צלמית המתארת את נושא השיחה.

לשחקן ניתנת האפשרות לחלק תפקידים לחברי השבט, כגון דיג, ליקוט או ציד. אופי והתנהגות היצורים תושפע מהדרך שבה השחקן משתמש בהם. אם השחקן משתמש בהם בצורה אגרסיבית, הם יתנהגו יותר בצורה זו. ולהפך, אם השחקן משתמש בהם בצורה שלווה (לדוגמה, יתחבר לשבט בעזרת מוזיקה), התנהגות היצורים תהיה ידידותית יותר. גם ההתנהגות בזמן שהשחקן לא משתמש ביצורים תושפע מכך: שבטים תוקפניים יתאמנו בלחימה בעוד שבטים שלווים יתאמנו בנגינה ובחגיגות.

עבור כל שבט שנכבש או מתחבר לשבט של השחקן, הטוטם של השבט יקבל חלק נוסף. כאשר הטוטם יכיל חמישה חלקים, השחקן יוכל לעבור לשלב הציוויליזציה.

בשלב זה האוכל מחליף את נקודות ה-DNA מבחינת מטבע.

שלב הציוויליזציה[עריכת קוד מקור | עריכה]

בתחילה, שלב עיר היה אמור לבוא ישר אחרי שלב השבט, אך שלב זה אוחד לשלב הציוויליזציה. השבט של השחקן גדל להיות עיר, שיש לדאוג לה. לשחקן כעת יש גישה לעורך המבנים בשביל לערוך את המראה של המבנים או ליצור חדשים. המשחק ינסה לזהות איזה סגנון בנייה השחקן מעדיף, יוריד תוכן דומה שנוצר על ידי שחקנים אחרים ויוסיף את זה לתפריט הרכישה. בנוסף, השחקן יוכל להשתמש בעורך כלי הרכב, שיאפשר להם ליצור כלי רכב לאדמה, כלי טיס וכלי שיט.

לכל עיר יש שלושה מדדים:

  • מדד הכסף - כמות הכסף שהעיר מכניסה לקופת השחקן.
  • מדד הביטחון - דירוג המתאר את רמת ההגנה של העיר
  • מדד השמחה - דירוג המתאר כמה תושבי העיר מאושרת (מ-1 עד 5). כלל שמדד זה גבוה יותר, כך קשה יותר לכבוש עיר בדרכי שכנוע.

מלבד המבנה הראשי של כל עיר שאותה השחקן מעצב בתחילת השלב, לכל עיר קיימים שלושה סוגי מבנים נוספים:

  • מבנה בידורי - מבנה המספק שמחה לתושבי העיר.
  • מבנה תעשייתי - מבנה המספק כסף לשחקן, אך מוריד שמחה.
  • מבנה מגורים - מבנה נייטרלי, שמוסיף למדד הכסף או השמחה כתלות בקרבה שלו למבנים בידוריים או תעשייתיים. בנוסף מבנה המגורים מעלה את מגבלת כלי הרכב של השחקן באחד.

ניתן לשנות את מראה כל אחד מארבעת המבנים במהלך השלב, והם יתעדכנו עבור כל ערי השחקן.

לרשות השחקן עומדים כלי רכב הניתנים לעיצוב והם עוזרים לו בהשתלטות על גייזרים של תבלין, אשר הוא מקור חיוני לפיתוח נוסף של בניינים וצי של כלי רכב נוספים.

כלי הרכב במשחק מחולקים לשלוש קטגוריות:

  • כלי רכב דתי - מיועד להשתלטות דתית על ערים על ידי שכנוע ערים אחרות להצטרף אל השחקן
  • כלי רכב מסחרי - אשר נועד למסחר בין ערים על מנת לקנותן
  • כלי רכב צבאי - נועד למתקפה על ערים אחרות וכלי לכבישתן

לכלי הרכב מגבלה מסוימת אשר נקבעת לפי מספר הערים ועלה באחד על כל בניין מגורים נוסף. המגבלה היא נפרדת לכל סוג של כלי רכב.

קטגוריות אלו משתלבות עם שלוש נוספות וכך יוצרות תשע אפשריות שונות צי הרכבים יכול להיות:

  • יבשתי ובכך נועד לתנועה על פני האדמה
  • ימי, אשר באפשרותו לנוע בערי נמל ולהגן על ערים בקו החוף, וכן להשתלט על מצבורי תבלין הנמצאים בלב ים
  • אווירי, אותו השחקן מקבל כאפשרות לאחר שיש לו כארבע ערים ברחבי המפה. מדובר באפשרות טובה מפני שהיא חוצה יבשות וימים בנתיב אווירי

ברגע שהשחקן מגיע לשלב זה, ניתן לראות את מלוא כוכב הלכת. כשהשחקן מתרחק בעזרת העכבר מעבר לנקודה מסוימת, הפרטים הריאליסטים של העולם מיטשטשים ומצוירים בהגזמה. לדוגמה, הערים שבכוכב הופכים מערים בקנה מידה רגיל לצלמית ייצוגית של העיר.

המטרה בשלב זה היא להשתלט על כל הכוכב, והשחקן יכול לבחור האם לכבוש את הכוכב בכוח הזרוע, או לאחד אותו באמצעים דיפלומטיים. ברגע שהשחקן הרוויח מספיק נקודות בשלב זה, הוא פותח את אפשרות יצירת העב"מ ואת עורך העב"מ.

המטבע העיקרי של השלב הוא "תבלין".

שלב החלל[עריכת קוד מקור | עריכה]

אחרי שלב הציוויליזציה, מגיע שלב החלל. במהלך שלב זה, השחקן יוכל לשוטט ביקום, ויתווספו אליו משימות.

השחקן יוכל כעת לטוס לכוכבים לא מיושבים שכנים, להאריץ אותם וליישב אותם בעזרת כלים מיוחדים (כלי יצירת מים, כלי יצירת הרי געש וכו') שהשחקן יכול לרכוש אותם. הכלי האולטימטיבי בשלב זה הוא טכנולוגיה הנקראת "מטה החיים" (Staff of Live) אשר מטרתה להפוך עולם מת לעולם המסוגל להכיל חיים תוך מספר דקות. וויל רייט כינה את הטכנולוגיה הזו לפני ההפצה בתור "מכשיר בראשית", שנקרא על שם מכשיר דומה מ-מסע בין כוכבים 2: זעמו של חאן, בעל מטרה דומה.

קיימים מספר דרכים שונות בהן ניתן להשפיע על כוכבי לכת. ניתן להזרים פחמן דו-חמצני לאטמוספירה כדי להגביר את כמות גזי החממה, דבר שבמהלך הזמן גרם לעליית מפלס האוקיינוסים ולהצפת ערי חוף, עד שלבסוף התאדו והפכו את הכוכב לכוכב מדברי. השחקן יכול גם לגרום לשביטים קרחוניים להתנגש בכוכב על מנת ליצור מים, או להכריח הרי געש להתפרץ כדי להוסיף גזים לאטמוספירה.

שחקנים יכולים לבנות ערים על כוכבים שלא ניתן ליישב אותם, ברגע שהם מקבלים את האפשרות ליצור ערי-בועה, הדומים בתפקודם לארקולוגים המספקים את עצמם. כאשר העולם הופך ניתן ליישוב, הערים מאבדים את הבועה שמסביבם וניתן להתחיל לפתח אותם בדומה לשלב הציווילזציה, אך בגרסה מנוונת יותר.

במהלך מסעות לכוכבים אחרים, השחקן יכול לסרוק פריטים ולהוסיף את המידע עליהם לבסיס נתונים, המעוצב כמו משחק קלפים, שנקרא Sporepedia. השחקן יכול גם לחטוף יצורים ולהעביר אותם לכוכבים אחרים, כדי ליישבם ולייצב את המערכת האקולוגית שלהם. השחקן יכול גם להכליא זנים שונים באופן גנטי, או למקם בכוכב מוֹנוֹלִית (בסגנון 2001: אודיסיאה בחלל), דבר שיגרום להיווצרות חיים תבונתיים, ולחזור מאוחר יותר כדי לראות מה התפתח מכך. בכוכבים שונים, השחקן יכול למצוא חפצים מוזרים, אשר משלימים אוספים של המתארים היסטוריות של עמים או תופעות טבע. ברחבי הגלקסיה פזורים עשרה מבנים שונים של מערכות שמש (לדוגמה, מבנה של ענק כחול או ננס צהוב). כאשר השחקן מגיע למבנה מערכת שמש שכזאת, הוא יוכל לקרוא עליו מידע קצר.

ברגע שהשחקן חקר את הכוכבים השכנים, מסע בין כוכבי הופך לזמין. יש יותר מ-4 מיליארד כוכבים בגלקסיה של המשחק. במהלך ועידת TED ב-2007, וויל רייט השתמש בהשהיית זמן מואצת בזמן שהראה את הגלקסיה כולה, כדי להציג את הדינמיות שלה. ניתן היה לראות סופרנובה מתפוצצת לנקודות זוהרות של אור. הוא הראה כי הערפילית, שהמשחק כולל בתוכו קטגוריות נפרדות עבור שני המונחים שמשתמשים בהם כיום, ערפילית פלנטרית וערפילית הֵחְזרה, אכן מבצעות את התפקודים האמיתיים שלהן. רייט גם קירב את העב"מ שלו קרוב לחור שחור, ושמר על מרחק ביטחון מהסינגולריות הכבידתית שלו. במשחק עצמו, אחרי שמגלים את הטכנולוגיה המתאימה, ניתן לעבור דרך חורים שחורים לאזור אחרים בגלקסיה.

שחקנים יכולים לתקשר עם ציוויליזציות אחרות, אשר רובן נוצרו על ידי שחקנים אחרים. ניתן למצוא זנים תבונתיים אם מעבירים את העכבר מעל מערכות כוכבים אחרות והכוכבים שלהן כדי לנסות לקלוט רעש סטטי או גלי רדיו המעידים על נוכחות חיים תבונתיים. כשהעב"מ מבקר בכוכב כזה, הם יכולים להרשים את העב"מ עם זיקוקים, לתקוף אותו עם כלי נשק, או לנסות לתקשר איתו בעזרת עיצוב שדות גידולים. השחקן יכול להקרין על פני האדמה תמונה הולוגרפית של היצור שלו, כדי לנסות לתקשר בצורה ישירה יותר עם זנים חיזריים. אינטליגנציה מלאכותית של ציוויליזציה שנוצרה על ידי שחקנים אחרים מבוססת על האישיות וההתנהגות של אותו הזן, שמבוססים על הדרך שבה השחקן המקורי שיחק בזן זה. השחקן יכול לאחד או לכבוש את הגלקסיה בעזרת דיפלומטיה, על מנת ליצור פדרציה, או להתחיל מלחמה בין כוכבית. השחקן, כדי להציג את כוחו, יכול אפילו להשתמש בנשק כדי להשמיד לחלוטין כוכב (באופן דומה ליכולות של כוכב המוות שבסרט מלחמת הכוכבים). דבר זה גורם לגזעים המותקפים ולגזעים השכנים לכוכב שפוצץ לרצות להעניש את השחקן בחזרה, כיוון שפעולה זו עוברת על החוקים הבלתי כתובים של הגלקסיה. השחקן יכול לפעמים להיקרא להדוף פלישה לכוכב הבית שלו, או של גזעים שעימם הוא בברית.

פילוסופיות בשלב החלל[עריכת קוד מקור | עריכה]

תכונה מעניינת אשר נוספת לגזע היצורים בשלב החלל היא הפילוסופיה בה הוא מאמין. תכונה זו נקבעת על ידי התנהלות השחקן בשלבים הקודמים, כך שאם שיחק באגרסיביות, הפילוסופיה אותה הוא יאמץ בשלב החלל תהיה אגרסיבית בהתאם ותכלול פילוסופיות כגון לוחם, אביר או קנאי דת. אם התנהג השחקן באופן שליו ושוחר שלום במהלך המשחק, הפילוסופיה אותה יאמץ בשלב החלל תהיה ידידותית ושוחרת שלום כדוגמת השאמאן, האקולוגיסט והדיפלומט.

קיימות כעשר פילוסופיות שונות, אשר לכל אחת מהן מצורף כח מיוחד המשמש את השחקן בשלב החלל

  • שאמאן - השאמאן מודע לכך שכל הייקום סובב בהרמוניה גמורה, ציוויליזציית שאמאנים היא שוחרת שלום וממעטת להילחם ולתקוף, זוהי אינה אימפריית חלל חזקה והיא תתקשה להגן על עצמה מפני אימפריות חלל עוינות במקרה שתותקף... כוחה המיוחד הוא היכולת לשגר את רכב החלל חזרה לכוכב הבית מכל מקום בגלאקסיה
  • דיפלומט - הדיפלומט עסוק ביצירת קשרים והתנהלות בדרך דיפלומטית, גזעים בעלי פילוסופיה זו הם ידידותיים ביותר מכיוון שהם מרגישים שהם חייבים להביא לשינוי ביחסי הגזעים בחלל עקב החרטה על דרך התנהלותם האגרסיבית מדי כביכול בשלבים מוקדמים יותר של התפתחותם. הכח המיוחד אשר בבעולתם הוא יכולת ההשתקה של מבנים למשך זמן קצר אצל אימפריות חלל עוינות על מנת לאפשר לעצמם לנהל משא ומתן או לחלוטין, לנטרל את כוחה של אימפריית חלל אחרת
  • אקולוגיסט - שומר הטבע ומאמין באיזון כח החיים, כאשר מופר האיזון בטבע, מרגיש האקולוגיסט כי עליו לתקן את המעוות. האקולוגיסט נוהג להילחם באימפריות חלל המשחיתות את האיזון הטבעי בגלקסיה, כוחה של אמפרית חלל אקולוגיסטית היא האפשרות ליצור מאגר בתא המטען בחללית הכולל חיות שונות מכוכבי לכת שונים על מנת שיהיה ניתן להשימם לפרייה ורבייה על פלנטות אחרות. על אף הדוגמטיות שאימפריית חלל בעל פילוסופיה זו משדרת, מדובר למעשה בגזעים שוחרי שלום וידידותיים מאד.
  • פייטן - היצורים החברתיים של הגלקסיה, פייטנים מאמינים שהחיים נועדו למשתה ולחגיגה ולרוב הם מבלים את זמנם בשעשועים כגון נגינה, הוללות, משתה ואכילה... כוחם המיוחד מאפשר להם להשקיט על ידי ניגון את האימפריות העוינות על מנת שאלו יחדלו מלתקוף אותם.
  • סוחר - אימפריות בעלות פילוסופיה זו מאמינות בכוחו של הכסף. הסוחר מאמין שהאושר בגלקסיה נובע מסחר עם אימפריות אחרות והתעשרות. הסוחר ידידותי מאוד מכיוון שהוא מחפש קונים לסחורה שלו... קל מאוד להתיידד עם אימפריות סוחרים על ידי קניית חפצים שונים מהם. הכח המיוחד של הסוחר הוא קנייה מיידית של פלנטה ללא צורך במסחר הלוקח זמן
  • מדען - מדובר באימפריות פאסיביות למדי, המדען מאמין שהיקום נועד לגילוי וחקירה, הוא קר ומחושב, אך בבעלותו כח מיוחד הרסני מאוד אשר מסוגל להשמיד חיים שלמים על פני הכוכב שאליו הוא מכוון את אותו הכח, דבר הנוטה להרגיז אימפריות שכנות אם המדען משתמש בו.
  • קנאי דת - מאמין בקיומו של אל אשר יצר את הגלקסיה, הקנאי מאמין שעל כולם לאמץ את הדת בה הוא מאמין ואם גזעים אחרים מסרבים הוא בוחר פעמים רבות בפעולות אלימות כגון דרישת כופר או מתקפה. לקנאי יש את היכולת המיוחדת להשתלט על גלקסיה באופן מיידי ולהמיר את דת וגזע היושבים בה לגזע שלו. מדובר בנשק שאם הקנאי משתמש בו הוא מרגיז את האימפריות השוכנות קרוב לאימפריה המותקפת ואותן אימפריות ינסו להילחם בו חזרה.
  • אביר - פועל למען הצדק ולא למען מטרה אישית, עם זאת, המחשב ישחק אימפריות של אבירים באופן אגרסיבי והן ידרשו מהשחק פעמים רבות כופר בעבור שהות וביקור על הכוכבים שלהם. לפי הפילוסופיה של האביר, השלום יבוא רק אם יכון צדק ברחבי הגלקסיה. היכולת המיוחדת של האביר היא זימון של טייס חללית קטן אשר נלחם לצד השחקן ועוזר לו במתקפות.
  • לוחם - לוחמים הם אגרסיביים, אלימים ואכזריים, הם נוטים לדרוש כופר מהשחקן כאשר הוא פוגש בהם ולצאת נגדו למלחמה על כל סיבה קטנה. מדובר באימפריות עוינות שקשה לחבור אליהן, פילוסופיה של לוחם מושגת אם השחקן התנהג באגרסיביות ברוב השלבים הקודמים של המשחק, הכח המיוחד של הלוחם הוא זימון פיראטים דרך פורטל מיוחד אשר יתקפו כוכבים של אימפריות חלל אחרות.
  • נווד - זוהי אמפריית חייזרים המתקבלת אם השחקן מדלג על כל שלבי המשחק ומתחיל ישירות בשלב החלל, הנווד אוהב לחקור ולבקר בכוכבים אחרים והוא מתנסה במעט מהכל בלי לקחת סיכון רב. לאמפריות מסוג זה אין כח מיוחד. זאת בגלל שיוצרי המשחק לא רצו לתגמל שחקן המתחיל לשחק ישירות משלב החלל בלי להתאמץ לעבור את שאר השלבים לפני כן.

הפילוסופיה של הגזע אותו השחקן משחק אינה קבועה למעשה והיא ניתנת לשינוי אם השחקן חובר לגזע חייזרים עם פילוסופיה אחרת ולומד ממנו את דרכיו על ידי ביצוע משימות שונות. כאשר השחקן רוכש פילוסופיה אחרת הוא מאבד את הכח המיוחד שהיה לו ומקבל לעצמו כח מיוחד חדש המיוחס לאותה הפילוסופיה אשר רכש. כך גזעים עוינים יכולים לאמץ אמונה ידידותית ולחלופין, גזע שוחר שלום יכול להיהפך לגזע שוחר מלחמה אם אימץ לעצמו פילוסופיה אגרסיבית.

גרוקס[עריכת קוד מקור | עריכה]

גרוקס (Grox) היא אימפריה גדולה וכמעט בלתי מנוצחת בשלב החלל. ה-grox לא חברותיים כלל וניתן למצוא אותם במרכז הגלקסיה. אך למרות עוינותם הטבעית ניתן ליצור ברית עם הגרוקס אך הדבר לא בדיוק ישמח את הזנים השכנים. לגרוקס יש פילוסופיה ייחודית משלהם.

בדומה לשלב הציוויליזציה, המטבע בשלב זה הוא ה"תבלין".

המינימוס[עריכת קוד מקור | עריכה]

המינימוס הם היצורים הכי קטנים שיש בכל המשחק והם נמצאים רק בשלב התא.

ארגז חול[עריכת קוד מקור | עריכה]

לעיתים מתייחסים לשלב החלל כאל ארגז חול, בגלל שלשחקן יש כמעט שליטה מלאה על הכל. נאמר ששלב החלל עובד עם שני צירים: ציר אופקי (היכולת לתקשר עם כוכבי לכת בדרכים מגוונות) וציר אנכי (היכולת לבקר שוב שלבים שונים של המשחק).

עורכים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ספור
עורך היצורים של Spore
כללי
תאריך הוצאה 17 ביוני 2008
סוגה עורך דמות
פיתוח Maxis
הוצאה לאור Electronic Arts עריכת הנתון בוויקינתונים
ארץ מקור ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
שפות אנגלית, הולנדית, הונגרית, נורווגית, רוסית, פולנית, שוודית, איטלקית, פינית, צ'כית, צרפתית, דנית, ספרדית, גרמנית, פורטוגזית עריכת הנתון בוויקינתונים
הפצה Electronic Arts
עיצוב ויל רייט
סדרה Spore עריכת הנתון בוויקינתונים
דרישות תוכנה
מנוע משחק EA Graphics Library עריכת הנתון בוויקינתונים
מצבי משחק שחקן יחיד
דירוג
ESRB: E
פלטפורמות Microsoft Windows, Mac OS X
www.spore.com
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

אחד העקרונות החשובים ביותר במשחק הוא שכמעט כל דבר נוצר על ידי השחקנים. ויל רייט ציין כי בנוסף לעובדה שהעורכים יהיו פשוטים, הם יהיו זהים אחד לשני ככל הניתן, כך שיהיה ניתן להעביר מיומנויות שיירכשו בצורה קלה מעורך לעורך.

בעקרון, העורכים מתחילים משלב התא ועוברים לרמות גבוהות יותר של מסובכות, ומשמשים כמעין שיעורי עזר לשלבים מתקדמים של המשחק. לדוגמה, לעורך התא שהודגם עד כה היה מבחר קטן יחסית של בחירות (שלושה חיישנים, שלושה אמצעי תנועה ושלושה אמצעי תקיפה) ומבנה דו-ממדי. המבנה יכול להיות החל ממבנה בעל עמוד שדרה עד, כפי הנראה, עורך חופשי כמו עורך המבנים.

בשנת 2006 בתערכות E3, רייט הציג את עורך היצורים. בעורך זה השחקן התחיל מעיצוב של משהו שנראה כמו גוש חימר עם עמוד שדרה, ועיצב אותו לכדי יצור. ברגע שהשחקן מסיים לעצב את הצורה הבסיסית של היצור, הוא יכול להוסיף חלקי-גוף כמו רגליים, זרועות, ידיים, עיניים, פיות, פריטים קישוטיים ומגוון רחב של איברי חישה כמו אנטנה. רבים מחלקים אלה משפיעים על יכולות היצור (מהירות, חוזק, סוג מזון נאכל וכו'), בעוד אחרים נועדו לקישוט בלבד. ברגע שהיצור שעוצב מספק את השחקן, ניתן לצבוע אותו במגוון רחב של מרקמים, שכבות, צבעים ותבניות אשר מוכלים על היצור באופן לפי טופולוגיית היצור. כשהשחקן מרגיש שהיצור מוכן, ניתנת לו האפשרות לבדוק אותו בסביבה סגורה, שבה ניתן לבדוק איך הוא יזוז, יתקוף יגיב וכו'.

עורך היצורים[עריכת קוד מקור | עריכה]

עורך היצורים של ספור זמין כבר מה-17 ביוני 2008 בגרסאות ל-PC ול-MAC. קיימת גרסה מלאה הניתנת לקנייה, וגרסת ניסיון הניתנת להורדה מהאתר הרשמי [1] (שנכללת גם במשחק The SimCity Box). גרסת הניסיון מכילה כ-25% מהחלקים שיש בגרסה המלאה ויש בה גם את האפשרות לבדוק את האנימציה של יצור בסביבה מבוקרת. ניתן יהיה לייבא יצורים שנוצרו על ידי משתמשים אחרים דרך Sporepedia. יצורים שנוצרו בעזרת עורכים אלה עזרו לאכלס את היקום של ספור כשיצא המשחק. העורך כולל לוכד תמונות וכלי וידאו ויש אפשרות להעלות את הסרטונים שנוצרו ל-YouTube. עורך היצורים מאפשר למשתמש גם ליצור אייקון מונפש, וניתן לייצא ל-RSS ולקוד HTML את היצור כדי לשלב אותם ב-MySpace ובפייסבוק.

מאז יציאתו של העורך לשוק, נוצרו בעזרתו יצורים רבים המתועדים הן בבלוגים שכותבים יוצריהם והן בסרטונים המופצים באינטרנט ומועלים לאתרי שיתוף. תופעה שזכתה לתשומת לבם של חוקרים היא ריבוי היצורים שצורתם פין או שכוללים איברי מין בעלי מידות גדולות במיוחד.

גנרציה פרוצדוריאלית[עריכת קוד מקור | עריכה]

ספור משתמש בגנרציה פרוצדוריאלית בצורה נרחבת בהקשר של לתוכן שהוכן מראש על ידי המפתחים. רייט הזכיר, בראיון שערך ב-E3 בשנת 2006, שהמידע שנחוץ כדי ליצור יצור שלם יהיה בסדר גודל של קילובתים, ונתן את האנלוגיה הבאה:" חשבו על זה כעל שיתוף של תבניות DNA של יצור, בזמן שהמשחק, כמו רחם, בונה את הפנוטיפ של היצור, שמייצג מספר קטן של מגהבתים של מרקם, אנימציה וכו'." חבילות מידע קטנות אלה לכל יצור מיועדות להיות מועלות ומורדות לשרת ה-Sporepedia.

דיוק מדעי[עריכת קוד מקור | עריכה]

היו קהיליות חינוכיות שהראו רצון להשתמש במשחק על מנת ללמד על אבולוציה וביולוגיה. אולם, מנגנון האבולוציה במשחק, שבו היא מושפעת מהשחקן, נבדל מהאבולוציה שמתואר מבחינה מדעית במספר נקודות עיקריות:

  • לכל אחד מהגזעים השונים שמופיעים בספור יש אב קדמון אחר, ואין גזעים בעלי אבות קדמוניים משותפים.
  • האבולוציה בספור טלאולוגית - היצור חייב להתפתח ליצור תבוני. באבולוציה אמיתית, אין נקודת סיום התפתחות, וניתן להתפתח למספר כיוונים אבולוציוניים.
  • בעולם האמיתי, הסביבה שבה היצור חי משפיעה על האבולוציה שלו, בכך שמאפשרת ליצורים מסוימים להתרבות יותר מאחרים, וליצורים אחרים גורמת למוות. במשחק, הדברים היחידים שמשפיעים על ההתפתחות האבולוציונית של היצור הם סטטיסטיקות משחק ו"כל מה שנראה מגניב בעיני השחקן".
  • במשחק, השחקן אוסף חלקי גוף מעצמות בעלי חיים כדי להתפתח אבולוציונית. בעולם האמיתי, יש יצורים חיים המסוגלים להתאים את הגנים שלהם לפי יצורים אחרים, אך יכולת זאת נמצאת רק אצל חיידקים, ולא מתקיימת באיברים מורכבים כמו פה או גפיים.
  • במשחק, אתה יכול למצוא חיים שיצרת בעולם אחר או בזמן אחר, דומה לחיים האמיתיים שבהם מאותו אב קדמון יכולים להיווצר שני יצורים דומים במראה אך בכל זאת שונים.

באוקטובר 2008, ג'ון בוהנון ממגזין סיינס (Science)[6] הרכיב צוות מדענים כדי לבדוק את תיאור האבולוציה במשחק, כמו גם היבטים מדעיים אחרים. ציון המשחק הניתן על ידם היה מגוון: המשחק קיבל ציון A על מבנה הגלקסיה, B+ על המבנה הסוציולוגי שבו, ו-F על דרך התיאור של מוטציות, ברירה טבעית, גנטיקה, סחף גנטי, ועוד. אחד החוקרים אף ציין את ההנאה מהמשחק, והעריך את היכולת שלו לגרום לאנשים לחשוב על אבולוציה, אבל החשיב את מנגנון האבולוציה כ"מבולגן מאוד".

על פי מגזין סיד (Seed),[7] הרעיון המקורי של המשחק היה יותר מדעי מאשר הגרסה ששוחררה. הוא כלל ציורים אמיתיים יותר של חד-תאיים, ודחה את הרעיון של מסע בחלל המהיר ממהירות האור. אולם, רעיונות אלה נזנחו כדי לעשות את המשחק ידידותי יותר לשחקן הממוצע. המגזין לא דחה באופן נחרץ את ספור כמשחק חינוכי, אולם טען כי עקרונות ביולוגיים לא ממומשים בו בהצלחה.

Sporepedia[עריכת קוד מקור | עריכה]

Sporepedia (ספורפדיה) היא בעצם תצוגה עילית, המקטלגת את כל מערכות הכוכבים, הפלנטות, היצורים, המבנים והרכבים שהשחקן גילה. המערכת נראית ומרגישה כמו ערימה של קלפים, כששם התוכן נמצא בחלק העליון, תמונה וסטטיסטיקות מתחת לזה, ובתחתית הקלף נמצא היוצר. השחקן יוכל לסמן יוצר ולהוסיף אותו לרשימת העדפות או רשימה שחורה, כדי לתעדף או לנדות תוכן מאותו יוצר.

ספור אונליין[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשנת 2010 יצא משחק דפדפן ששמו "מעבדת היצורים של Spore", בו ניתן לבנות יצורים דו-ממדיים, באופן הדומה למשחק המקורי. המשחק הוא בסגנון טניס מכונה, כלומר יש מכונה שמגישה כדורים ויש לחבוט בהם עם הידיים, הראש והרגליים הנוספות מלבד הזוג עליו היצור עומד. וקשה להיכנס לשם.

קהילה[עריכת קוד מקור | עריכה]

רייט כינה את המשחק "משחק מקוון מרובה שחקני יחיד". משחק מרובה משתתפים בו זמני לא אפשרי. התוכן שהשחקנים יצרו יועלה אוטומטית ל-Sporepedia (בהנחה שהמשתמש יאשר לשתף את התוכן), יקוטלג, וידורג לפי איכותו (דירוג שיתבסס על מספר המשתמשים שהורידו את התוכן הזה לפי בקשה), ואז יופץ כדי לאכלס עולמות של שחקנים אחרים. הנתונים שיועברו יהיה קטנים יחסית, מספר קילובתים בודדים לכל פריט, דבר שהושג באמצעות גנרציה פרוצדוריאלית של החומר. לאחר שחרור עורך היצורים טרם ההפצה, נתגלה שמידע זה שולב בתמונות PNG קטנות.

במהלך סמינר Long Now Foundation ב-26 ביוני 2006, ביחד עם בריאן אינו, רייט אמר ששחקנים יוכלו לקבל סטטיסטיקות לגבי איך הפריטים שיצרו מתקיימים אצל שחקנים אחרים, והתייחס לכך כאל יקומים מקבילים ברב יקומיות (Metaverse) של ספור. המשחק ידווח לשחקנים איך שחקנים אחרים תקשרו עם היצורים שהם יצרו (לדוגמה, כמה פעמים הושמד הכוכב על ידי שחקנים אחרים). האישיות של יצורים ששחקנים יצרו תהיה תלויה באיך השחקנים שיחקו בהם.

קהילת המשתמשים של ספור כוללת הסכם עם YouTube, וקיימת אפשרות להעלות סרטונים ששחקנים צילמו ישירות מהמשחק ל-YouTube. EA גם יצרו "ערוץ YouTube לספור", שיציג לראווה את הסרטונים הפופולריים ביותר שנוצרו בדרך זו. בנוסף, חלק מהתוכן שנוצר על ידי המשתמשים יודגש על ידי Maxis באתר ספור הרשמי, וייזכה את יוצריו בסמלי הערכה. לאחר יציאת עורך היצורים בגרסת טרם-הפצה, EA פתחו יישום ספור ל-Facebook, שכרגע מציג עדכונים לגבי העורך והמשחק, מונה שעות עד יציאת המשחק, ובעתיד יכיל גלריה ואפשרות להציג את אוסף היצורים שנוצרו על ידי המשתמש.

פרסים[עריכת קוד מקור | עריכה]

בתערוכת E3 בשנת 2005, המשחק זכה בפרסים הבאים של Game Critics: ההצגה הטובה ביותר, המשחק המקורי הטוב ביותר, משחק המחשב הטוב ביותר, משחק הסימולציה הטוב ביותר.

בתערוכת E3 בשנת 2006, המשחק זכה בפרסים הבאים של Game Critics: משחק המחשב הטוב ביותר, המשחק המקורי הטוב ביותר, ומשחק הסימולציה הטוב ביותר.

ניהול זכויות דיגיטלי[עריכת קוד מקור | עריכה]

ספור משתמש בגרסה מותאמת של מנגנון תוכנת ניהול זכויות דיגיטלי, SecuROM, למניעת העתקות, שדורשת אימות זהות בעת ההתקנה ובעת התחברות לשרת. הגרסה הנוכחית נקבעה אחרי שהתכנון המקורי נתקל בהתנגדות מהציבור, כיוון שהיה נדרש אימות כל עשרה ימים. בתחילה, EA שחררה את המשחק כך שעם מפתח רישיון אחד, ניתן לאמת את המשחק על 3 מחשבים בלבד. לאחר תלונות של צרכנים, EA העלתה את הגבלת האימות לעד 5 מחשבים.

השימוש ב-SecuRom לא אוזכר במדריך למשתמש, על הקופסה, או ברישיון השימוש בתוכנה. למרות השימוש במנגנון DRM (ניהול זכויות דיגיטלי), ספור נפרץ, וההגנה שלו נעקפה. המשחק הופץ ברשת הביטורנט וזכה להיות המשחק הפרוץ הנפוץ ביותר לשנת 2008, לאחר שהורידו אותו כ-1.7 מיליון פעמים תוך שלושה חודשים מיום הוצאתו לשווקים.[8] כתגובה ליחס של המשתמשים כלפי מנגנון ה-DRM, ‏EA הודיעה שתעלה את מספר המחשבים שניתן לאמת עליו עותק יחיד של ספור, ובנוסף תאפשר לבטל אימות על מחשב שכבר בוצע בו אימות, בעזרת תוכנה מתאימה.

ב-22 בספטמבר 2008, תובענה ייצוגית עולמית הוגשה כנגד EA עקב צורת השימוש במנגנון ה-DRM, ובכך שהסתירה את המנגנון מהמשתמש, ובטענה שלמנגנון זה יש תכונות הדומות לתוכנות של תוכנות Rootkit, ובכללן העובדה שמנגנון זה נשאר בכונן הקשיח גם לאחר הסרת המשחק.[9] ב-14 באוקטובר 2008, הוגשה תביעה דומה כנגד EA על שכללו את מנגנון ה-DRM בגרסת הדמו החופשית של עורך היצורים של ספור.[10]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]