ספקטר

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
(הופנה מהדף ספקטרה)
ספקטר
Spectre
כרזת הסרט בעברית
כרזת הסרט בעברית
מבוסס על סדרת ג'יימס בונד מאת איאן פלמינג
בימוי סם מנדס עריכת הנתון בוויקינתונים
הופק בידי מייקל ג. וילסון
ברברה ברוקולי
תסריט ג'ון לוגאן
רוברט ווייד
ניל פרביס
עריכה לי סמית עריכת הנתון בוויקינתונים
שחקנים ראשיים דניאל קרייג
כריסטוף ואלץ
רייף פיינס
נעמי האריס
בן וישו
מוניקה בלוצ'י
לאה סדו
דייב בטיסטה
מוזיקה תומאס ניומן
סם סמית' (שיר נושא)
צילום הויט ואן הויטמה
מדינה הממלכה המאוחדת, ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
חברת הפקה MGM
חברה מפיצה MGM
סרטי קולומביה
שיטת הפצה וידאו על פי דרישה עריכת הנתון בוויקינתונים
הקרנת בכורה ארצות הבריתארצות הברית 5 בנובמבר 2015
בריטניהבריטניה 26 באוקטובר 2015
ישראלישראל 5 בנובמבר 2015
משך הקרנה 148 דקות (2:28 שעות)
שפת הסרט אנגלית
סוגה סרט מותחן, סרט הרפתקאות, סרט ריגול, סרט פעולה עריכת הנתון בוויקינתונים
תקציב 245 מיליון דולר
הכנסות 880,674,609 דולר
הכנסות באתר מוג'ו bond24
פרסים פרס אוסקר לשיר המקורי הטוב ביותר עריכת הנתון בוויקינתונים
סרט קודם סקייפול (2012)
סרט הבא לא זמן למות (2021)
www.007.com/spectre/
דף הסרט ב־IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

ספקטראנגלית: Spectre) הוא סרט קולנוע בריטי-אמריקאי שיצא לאקרנים ב-2015 מסוגת פעולה שהפך לשובר קופות, והוא ה-24 בסדרת סרטי ג'יימס בונד. דניאל קרייג שב לגלם בפעם הרביעית את דמותו של ג'יימס בונד, ואיתו מככבים בסרט כריסטוף ואלץ כארנסט סטאברו בלופלד, רייף פיינס, נעמי האריס, מוניקה בלוצ'י, לאה סדו ודייב בטיסטה. הסרט, שמתאר את ארגון הפשע "ספקטר", הוא סרט בונד הראשון שמציג את הארגון לאחר הופעת הארגון לאחרונה בסרט "יהלומים לנצח" (1971). שיר הנושא של הסרט, "כתובת על הקיר" ("Writing's on the Wall"), זכה בפרס אוסקר לשיר המקורי הטוב ביותר.

בדומה לקודמו, הסרט בוים על ידי סם מנדס, וברחבי העולם ובישראל הוא הוקרן גם בגרסת IMAX. עם תקציב של כ-300 מיליון דולר, הסרט נחשב לאחד הסרטים היקרים ביותר בהיסטוריה של הקולנוע. הסרט זכה לביקורות מעורבות מהמבקרים, גרף 73 מיליון דולרים בסוף השבוע הראשון להקרנתו בקולנוע והפך לסרט השני המצליח ביותר בסדרת סרטי ג'יימס בונד, משלא הצליח להתעלות על הישגו של קודמו, שגרף 88.4 מיליון דולרים בסוף השבוע הראשון להקרנתו. בסך הכל גרף הסרט 880 מיליון דולר.

רקע[עריכת קוד מקור | עריכה]

שם הסרט "Spectre" (ראשי תיבות של SPecial Executive for Counter-intelligence, Terrorism, Revenge and Extortion = הנהלה מיוחדת למודיעין נגדי, טרור, נקמה וסחיטה) מתכתב עם ארגון הטרור הבינלאומי הבדיוני שיצר מחבר ג'יימס בונד, איאן פלמינג, בסדרת הספרים (לראשונה בכדור הרעם) ואוזכר בכמה מסרטי הסדרה בשנות ה-60.

על פי המחבר, הארגון, אשר מוגדר כא-פוליטי, החל את דרכו כקבוצה קטנה של טרוריסטים שהלכה וצברה עוצמה בינלאומית, שבשיאה מיקמה את המפקדה שלה על אי בודד. מנהיג הארגון היה הנבל המפורסם ביותר בתולדות הסדרה, ארנסט בלופלד, שהתמודד מול בונד במהלך שישה סרטים שונים החל ב"מרוסיה באהבה" ועד "לעינייך בלבד". על פי פרסומים שונים שהופצו בשלבי ההפקה המוקדמים, דמותו של כריסטוף ואלץ (שנקרא פרנץ אוברהאוזר) היא בעצם דמותו של בלופלד עצמו, אויבו המושבע של בונד.

תקציר העלילה[עריכת קוד מקור | עריכה]

במהלך משימה במקסיקו סיטי אותה מבצע ג'יימס בונד בהוראתה הלא-רשמית של M הקודמת, הוא הורג שני אנשים ומונע פיצוץ באצטדיון העיר. בעודו עושה כן, הבניין שבו הוא נמצא מתפוצץ וקורס בעוד בונד יוצא למרדף אחר מרקו סקיארה, מתנקש ששרד את הפיצוץ. סקיארה מצליח לעלות על מסוק אך בונד קופץ על המסוק ולאחר מאבק משליך את סקיארה והטייס מהמסוק תוך שהוא מצליח לגנוב טבעת שסקיארה ענד לאצבעו ובה סמל תמנון פרוש זרועות. בשובו ללונדון, בונד מקבל הוראה על ידי M הנוכחי לחדול מפעילות ביון בשטח, בעוד M עצמו מתמודד במאבק פוליטי מול C, ראש שירות הביון המשולב, המנסה להוביל מהלך לאיחוד סוכנות הביון MI6 עם שירות הביטחון MI5, כשבנוסף, C משוכנע כי יש ליצור את 'תשע העיניים', הסכם לשיתוף פעולה מודיעיני בין 9 מדינות ובכך לסגור את אגף "00" בתהליך, אגף של סוכנים בעלי רישיון להרוג, ביניהם משרת ג'יימס בונד.

בונד ממרה את פיו של M ויוצא לרומא כדי להשתתף בהלווייתו של סקיארה. בהלוויה הוא פוגש את אלמנתו של סקיארה, המובילה אותו לארגון ספקטר. במפגש הארגון בונד נחשף, ונמלט במרדף מכוניות ברחובות רומא, כאשר אדון הינקס, שכיר חרב של הארגון, רודף אחריו. איב מאניפני, שכרגע היא עוזרתו של M, מפנה את בונד לאדון וואייט, חבר לשעבר בארגון קוונטום, שמתברר כארגון-בן של ארגון ספקטר.

בונד יוצא לאוסטריה, למצוא את אדון וואייט והוא מוצא אותו בעיירה אלטאוסזה גוסס מהרעלה רדיואקטיבית. וואייט מפנה אותו לבתו הפסיכולוגית, ד"ר מדלן סוואן, שתיקח אותו אל 'האמריקאי' (במטרה להגיע לראש ארגון ספקטר). בונד מוצא אותה בקליניקה ועוזר לה להימלט מאדון הינקס. השניים פוגשים את Q שמגלה כי הטבעת של סקיארה מכילה קבצים דיגיטליים הקושרים לפרנץ אוברהאוזר, מנהיג הארגון ולשלוש משימות קודמות של בונד. סוואן מספרת להם על ספקטר וש'האמריקאי' הוא בעצם שמו של בית מלון במרוקו.

בונד וסוואן יוצאים לטנג'יר, מרוקו ומשתכנים בסוויטה במלון, שבה אביה נהג להשתכן מדי שנה. בונד מגלה שאדון וואייט בנה חדר נסתר שמכיל קלטות וידאו, תצלומים, מפות ונ"צ שמובילות אותם ליעדם הבא. באמצעות רכבת הם נעים לעבר הנקודה, כאשר בדרכם הם מותקפים על ידי הינקס שמחוסל בידי בונד וסוואן. הם מגיעים למתקן מבצעים המצוי במדבר בצפון אפריקה, שם הם פוגשים את פרנץ אוברהאוזר, שמתברר כמנהיג הארגון וכבנו של אדם שאימץ את בונד בילדותו לאחר מות הוריו של בונד. פרנץ מציג בפני בונד כי ספקטר ביימו פיגועי טרור ברחבי העולם כדי ליצור צורך בתוכנית 'תשע העיניים' מה שייתן לספקטר ובלופלד שליטה על מערכות האבטחה בעולם כולו. זאת ועוד, C הוא חבר בארגון ספקטר שדאג לספק מידע מודיעיני איכותי מתוך מאגרי המידע של שירותי הביון הבריטיים לארגון ספקטר. אוברהאוזר גם מתוודה כי שמו האמיתי הוא ארנסט סטאברו בלופלד וכי הוא הרג את אביו הנס אוברהאוזר, זייף את מותו שלו לפני 20 שנים והוא בעצם אחיו החורג של בונד. הוא מתוודה כי הארגון שלו עמד מאחורי פעולותיהם של ראול סילבה, לה שיפרה, וספר לינד וארגון קוונטום - כולם היו סוכנים של ספקטר. בונד וסוואן מצליחים להימלט, כאשר במנוסתם הם הורסים את המתקן ובלופלד כנראה נהרג.

בשובם ללונדון, בונד וסוואן פוגשים את ביל טאנר, M, Q ומאניפני; הם יוצאים לעצור את C ולעצור את הרצתה של תוכנית 'תשע העיניים'. בדרכם הם מותקפים ובונד נחטף בידי אנשיו של בלופלד. M והאחרים נמלטים ויוצאים להמתין ל-C במשרדו, על מנת לעצרו ולסגור את מיזם 'תשע העיניים'. במהלך מאבק, C נהרג.

בונד נלקח להריסות מטה ה-MI6, שעומד נטוש לאחר המתקפה שאירעה מאז סקייפול, הוא מצליח להימלט מחוטפיו, אולם הוא פוגש את בלופלד שנמצא בתא זכוכית חסין כדורים ומספר לו כי המבנה עומד להתפוצץ עם סוואן המוסתרת בתוכו. בונד מוצא אותה והשניים מצליחים להימלט על סירה על מימי נהר התמזה. הם רודפים אחר בלופלד, שנמלט על מסוק ומפילים אותו ביריות אקדח לעבר המנוע. המסוק מתרסק אל תוך גשר ווסטמינסטר, בלופלד נותר פצוע אנושות, וזוחל כדי לנסות ולהימלט מהמקום בעוד בונד מגיע ומתעמת עמו באיומי אקדח, בלופלד מנסה לומר לו להורגו אך בונד מחליט לפלוט את הכדור האחרון מאקדחו, לומר בלעג שהכדורים נגמרו ולהותיר את בלופלד להיעצר על ידי M, בעוד בונד עוזב עם סוואן.

שחקנים ודמויות[עריכת קוד מקור | עריכה]

כריסטוף ואלץ. מגלם את ארנסט סטאברו בלופלד, הנבל הראשי בסרט
בגיל 50, מוניקה בלוצ'י הפכה לנערת בונד המבוגרת ביותר בעולם.
שם השחקן/ית שם הדמות אודות הדמות
דניאל קרייג ג'יימס בונד / 007 סוכן הוד מלכותה.
כריסטוף ואלץ ארנסט סטאברו בלופלד הנבל הראשי של הסרט. נולד בשם פרנץ אוברהאוזר, אביו היה האנס אוברהאוזר, מטפס הרים מיומן שחיפש וגידל את בונד אחרי מות הוריו. אחרי שהוא הרג את אביו וזייף את מותו שלו, הוא נטל את הזהות ארנסט סטאברו בלופלד, ומאז הוא פועל כמנהיג של ארגון ספקטר והאדם שהיה אחראי לכל אלה שגרמו לבונד כאב בחייו.
לאה סדו ד"ר מדלן סוואן פסיכולוגית שעובדת במרפאה פרטית בהרי האלפים האוסטריים.
רייף פיינס גארת' מלורי / M ראש סוכנות הביון הבריטית MI6.
נעמי האריס איב מאניפני סוכנת לשעבר שהפכה לעוזרת של M.
בן וישו Q המומחה הטכני של ה-MI6.
מוניקה בלוצ'י לוצ'יה סקיארה אלמנת מתנקש מבוקש שנרצח על ידי בונד.
אנדרו סקוט מקס דנבי / C ראש שירות הביון המשולב וסוכן בארגון ספקטר.
דייב בטיסטה מר הינקס מתנקש וחבר בכיר בארגון ספקטר.
רורי קיניר ביל טאנר ראש מטה MI6.
ג'ספר כריסטנסן מר וייט מבוקש על ידי סוכנות הביון הבריטית, חבר לשעבר בארגון קוואנטום שמת בעקבות הרעלה רדיואקטיבית.
אלסנדרו קרמונה מרקו סקיארה מתנקש ידוע ומבוקש, בעלה של לוצ'יה שהיה גם חבר בארגון ספקטר המרושע.

הפקה[עריכת קוד מקור | עריכה]

פיתוח וצילומים[עריכת קוד מקור | עריכה]

אתר הצילומים בכיכר המרכזית של מקסיקו סיטי, 24 במרץ 2015.

צילומי הסרט החלו ב-8 בדצמבר 2014 והתקיימו במקסיקו, אוסטריה, מרוקו, איטליה ולונדון.[1][2]

כריסטוף ואלץ לוהק לגילום דמותו של "אוברהואזר", הנבל בסרט, שיהיה כנראה גרסה מחודשת של ארנסט סטאברו בלופלד,[3] הסרט יציג שתי נערות בונד: לוצ'יה סקיארה בגילומה של מוניקה בלוצ'י ומדלן סוואן בגילומה של לאה סדו.[4] דייב בטיסטה יגלם גם הוא דמות חדשה בשם מר הינקס.[5] וע"פ שמועות, דווח כי דמותו של בטיסטה גם מהווה ככל הנראה גרסה מחודשת של נבל בונד אחר: מלתעות, שהיה בגילומו של השחקן המנוח ריצ'רד קיל.

באירוע חשיפה לעיתונאים ב-5 בדצמבר 2014 שנערך באולפני פיינווד, נחשף רכב ה-DB10 של אסטון מרטין כרכבו הרשמי של בונד בסרט.[6][7] דגם האסטון מרטין DB10, הוא מכונית שעוצבה ופותחה במיוחד עבור הסרט ויוצרה ב-10 יחידות בלבד, כולן לשימוש הצילומים של הסרט.

לצד דגם "האסטון מרטין DB10", מכונית הקונספט ה"יגואר C-X75" הוצגה בסרט[8]

צילומי הסרט הושלמו ב-5 ביולי 2015 לאחר 128 ימי צילום.

הפצה[עריכת קוד מקור | עריכה]

הסרט הוקרן בבכורה עולמית בלונדון ב-26 באוקטובר 2015 בבריטניה ובאירלנד. לאחר מכן הוקרן הסרט בבתי הקולנוע ברחבי העולם ב-6 בנובמבר. לאחר ההכרזה על תחילת הצילומים אולפני סרטי פרמאונט הכריזו כי הסרט "משימה בלתי אפשרית: אומת הנוכלים" יעלה לאקרנים קודם לכן כדי להימנע מתחרות על ההכנסות בקופות. במרץ 2015 תאגיד IMAX הכריז כי הסרט יוקרן באיימקס.

שיווק[עריכת קוד מקור | עריכה]

בדצמבר 2014 הוכרז במסיבת עיתונאים על תחילת הצילומים והוצגה מכונית האסטון מרטין דגם DB10 כרכבו הרשמי של בונד, כאשר אסטון מרטין ייצרה 10 דגמים בלבד לכבוד הצילומים, זאת כצעד לציון 50 שנה לשיתוף הפעולה בין סרטי בונד לאסטון מרטין.

צוות השחקנים הוכרז במרץ 2015 והצילומים החלו כבר באותו החודש. הטיזר טריילר הראשון פורסם אף הוא באותו חודש והקדימון המלא פורסם ביולי 2015.

מוזיקה[עריכת קוד מקור | עריכה]

את המוזיקה לסרט כתב והלחין תומאס ניומן, שזהו הפסקול השני של סרט בונד שהוא עצמו הלחין (לאחר שגם הלחין את הפסקול לסקייפול), הפסקול של הסרט שוחרר באוקטובר 2015, כשבוע ליציאת הסרט לאקרנים. שיר הנושא של הסרט "Writing's on the Wall" מבוצע בידי סם סמית' והשיר היה לשיר הראשון משירי ג'יימס בונד שהגיע לראש מצעד הסינגלים הבריטי.[9]

ספקטר: פסקול הסרט המקורי
מס' שם משך
1. Los Muertos Vivos Estan (featuring Tambuco)  
2. Vauxhall Bridge  
3. The Eternal City  
4. Donna Lucia  
5. A Place Without Mercy  
6. Backfire  
7. Crows Klinik  
8. The Pale King  
9. Madeleine  
10. Kite In A Hurricane  
11. Snow Plane  
12. L'Americain  
13. Secret Room  
14. Hinx  
15. Writing's On The Wall (Instrumental)  
16. Silver Wraith  
17. A Reunion  
18. Day Of The Dead (featuring Tambuco)  
19. Tempus Fugit  
20. Safe House  
21. Blindfold  
22. Careless  
23. Detonation  
24. Westminster Bridge  
25. Out Of Bullets  
26. Spectre (End Title)  

סרט המשך[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערך מורחב – לא זמן למות

פיתוח סרט ההמשך לספקטר החל באביב 2016.[10] סם מנדס הצהיר כי לא ישוב לכיסא הבימוי .[11] באוקטובר 2016 דניאל קרייג הודיע שייתכן והוא ישוב לגלם את בונד בסרט הבא.[12] ביולי 2017 קרייג אישר את חזרתו כבונד לסרט הבא בסדרה, דבר שהוא חזר ואישר גם חודש לאחר מכן.[13][14][15] הפקת הסרט צפויה להתחיל ב-3 בדצמבר 2018 לקראת שחרורו לאקרנים ב-25 באוקטובר 2019 בבריטניה וב-8 בנובמבר בארצות הברית.[16][17] ביולי 2017 נודע שניל פרביס ורוברט ווייד (שכתבו בעבר את התסריט לסרט העולם אינו מספיק) נשכרו לכתיבת התסריט[18] ובמרץ 2018 הוכרז על דני בויל כבמאי הסרט וכי ג'ון הודג' יחליף את ווייד ופרייס כתסריטאי.[19] במאי 2018, סרטי יוניברסל חתמו על הסכם שיתוף פעולה עם MGM ו-EON להפצת הסרט.[20]

באוגוסט 2018 פורסם שדני בויל פרש מההפקה ולא יביים, בעקבות חילוקי דעות יצירתיים עם חברת ההפקה. בעקבות זאת, תאריך יציאת הסרט לאקרנים נדחה מה-8 בנובמבר 2019 לסוף שנת 2020.[21] בספטמבר 2018 נודע כי ניל פרביס ורוברט ווייד נשכרו על מנת לשכתב את התסריט לסרט. באותו חודש הוכרז על מינויו של קארי פוקונגה לתפקיד הבמאי. הצילומים החלו באולפני פיינווד בבריטניה ב-4 במרץ 2019.[22] ובאפריל 2019 עברו לג'מייקה.[23] בנוסף פורסם כי הסרט ייצא לאקרנים ב-14 בפברואר 2020.[24] בפברואר 2019 נודע שתאריך יציאת הסרט לאקרנים נדחה ל-8 באפריל 2020. בהמשך, בעקבות מגפת הקורונה הסרט נדחה לאוקטובר 2021.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא ספקטר בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ ג'יימס בונד חוזר: נחשפו הפרטים על הסרט ה-24, באתר ynet, 4 בדצמבר 2014
  2. ^ די לטרור: נחשפו השם והקאסט של סרט ג'יימס בונד החדש, באתר וואלה!‏, 4 בדצמבר 2014
  3. ^ אתר למנויים בלבד נירית אנדרמן, כריסטוף וולץ ישחק בסרט הבא בסדרת ג'יימס בונד, באתר הארץ, 14 בנובמבר 2014
  4. ^ אתר למנויים בלבד כל מה שקורה בתרבות:, השחקנית הצרפתייה ליאה סדו תהיה נערת בונד הבאה, באתר הארץ, 12 באוקטובר 2014
  5. ^ אתר למנויים בלבד נירית אנדרמן, הסרט ה-24 בסדרת ג'יימס בונד: נחשפו הפרטים והכוכבים, באתר הארץ, 4 בדצמבר 2014
  6. ^ ג'יימס בונד, זה בשבילך: אסטון מרטין DB10, באתר ynet, 4 בדצמבר 2014
  7. ^ 007 חוזר בפעם ה-24: נחשפו כל הפרטים
  8. ^ "יגואר C-X75" בסרט "ספקטר" autocar.co.uk/car-news/new-cars/jaguar-c-x75-star-alongside-astons-db10
  9. ^ Sam Smith - Writing's On The Wall (from Spectre), 2015-10-04, נבדק ב-2018-11-10, יוטיוב
  10. ^ "Daniel Craig Back For Spectre's Sequel? Here's What The Producers Say". Cinemablend. 12 בינואר 2015. ארכיון מ-2017-05-04. נבדק ב-4 בינואר 2016. {{cite web}}: (עזרה)
  11. ^ "Director Sam Mendes Won't Be Back For Bond 25". SlashFilm. 9 בנובמבר 2015. ארכיון מ-2017-05-04. נבדק ב-4 בינואר 2016. {{cite web}}: (עזרה)
  12. ^ "Daniel Craig Just Can't Quit James Bond: 'I Would Miss It Terribly'". Time. 10 באוקטובר 2016. ארכיון מ-2017-05-01. נבדק ב-17 בנובמבר 2016. {{cite web}}: (עזרה)
  13. ^ DANIEL CRAIG TO RETURN AS JAMES Bond
  14. ^ דניאל קרייג חוזר לתפקיד ג'יימס בונד
  15. ^ אינה טוקר, עסקת חייו: דניאל קרייג ירוויח 50 מיליון ליש"ט על תפקידו כג'יימס בונד, באתר ynet, 27 במאי 2018
  16. ^ אתר למנויים בלבד Daniel Craig signs up for Bond 25 as Christopher Nolan admits to talks with producers, The Telegraph, 10 July 2017
  17. ^ Daniel Craig to Return for ‘Bond 25’
  18. ^ flow fb Mark Your Calendar for Daniel Craig's Official Return as James Bond
  19. ^ הבמאי של "טריינספוטינג" יביים את ג'יימס בונד הבא
  20. ^ EON and MGM Partner with Universal for Bond 25 Release
  21. ^ ames Bond 25 to Miss November 2019 Release Date
  22. ^ Bond 25 announcement
  23. ^ Bond 25: Start of Production
  24. ^ אתר למנויים בלבד איתמר זהר, אחרי שדני בויל עזב, קארי פוקונגה יביים את סרט בונד החדש, באתר הארץ, 20 בספטמבר 2018