צ'ארלס ג'נקינס (מושל ג'ורג'יה)

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
צ'ארלס ג'נקינס
Charles J. Jenkins
צ'ארלס ג'נקינס
צ'ארלס ג'נקינס
לידה 6 בינואר 1805
בביופרט, קרוליינה הדרומית, ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
פטירה 14 ביוני 1883 (בגיל 78)
אוגוסטה, ג'ורג'יה, ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
שם מלא צ'ארלס ג'ונס ג'נקינס
מדינה ארצות הבריתארצות הברית ארצות הברית
מקום קבורה בית הקברות סאמרוויל, אוגוסטה, ג'ורג'יה, ארצות הברית
השכלה יוניון קולג' (1824) עריכת הנתון בוויקינתונים
מפלגה המפלגה הדמוקרטית עריכת הנתון בוויקינתונים
מושל ג'ורג'יה ה־44
14 בדצמבר 186513 בינואר 1868
(שנתיים)
התובע הכללי של ג'ורג'יה
18311834
(כ־3 שנים)
חתימה עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

צ'ארלס ג'ונס ג'נקינסאנגלית: Charles Jones Jenkins;‏ 6 בינואר 180514 ביוני 1883) היה פוליטיקאי אמריקאי מג'ורג'יה, איש המפלגה הדמוקרטית, שכיהן כתובע הכללי של ג'ורג'יה בשנים 18311834 וכמושל ג'ורג'יה ה-44 בשנים 18651868. מתפקידו כמושל הוא הודח והוחלף בתומאס רוגר שהיה מושל צבאי לאחר שג'נקינס סירב לאפשר מימון לוועידה חוקתית מדינתית בשילוב גזעי. ג'נקינס נותר דמות מכובדת בג'ורג'יה, ואף על פי שהוא לא התמודד לנשיאות ארצות הברית, הוא קיבל שני קולות מחבר האלקטורים בבחירות לנשיאות של 1872 בשל מותו בטרם עת של המועמד הוראס גרילי.

ראשית חייו[עריכת קוד מקור | עריכה]

צ'ארלס ג'נקינס נולד בביופרט שבקרוליינה הדרומית. משפחתו עברה למחוז ג'פרסון שבג'ורג'יה, וכבר בגיל צעיר למד באוניברסיטת ג'ורג'יה באת'נס, אף על פי שהמועדים המדויקים של תקופת לימודיו שם לא ידועים. הוא עזב את לימודיו לפני סיומם והשלים את השכלתו ב-1824 ביוניון קולג' בסקנקטדי שבמדינת ניו יורק.

קריירה פוליטית[עריכת קוד מקור | עריכה]

ב-1831 התמנה ג'נקינס כתובע הכללי של ג'ורג'יה והחליף בתפקיד את ג'ורג' קרופורד. הוא כיהן כתובע הכללי עד 1834, אז הוחלף באבנעזר סטארנס.[1]

ג'נקינס החל למשוך תשומת לב מרובה כמי שכתב את "המצע של ג'ורג'יה" (Georgia Platform), הכרזה שניתנה על ידי ועידה מדינתית מיוחדת שאישרה את פשרת 1850.[2] בבחירות לנשיאות של 1852 הוא התמודד על משרת סגן הנשיא כשותפו למרוץ של דניאל ובסטר מטעם מפלגת האיחוד. במלחמת האזרחים האמריקאית הוא מונה על ידי המושל ג'וזף א. בראון כשופט בבית המשפט העליון של ג'ורג'יה.

לאחר שוועידת החוקה המדינתית שהתכנסה ב-1865 הקימה מחדש את ממשלת ג'ורג'יה, הוא התמודד כמועמד יחיד על משרת מושל ג'ורג'יה. הוא כיהן בתפקיד עד 1868, במהלך תקופת השיקום. ב-1868 הוא סירב לאפשר את מימון המדינה לוועידה חוקתית מדינתית שתהיה משולבת מבחינה גזעית ומפוקחת על ידי שלטונות הכיבוש הצבאי של ארצות הברית.[3] בתגובה, מינה הגנרל ג'ורג' מיד, מפקד המחוז הצבאי השלישי של ארצות הברית את בריגדיר גנרל תומאס רוגר כמושל צבאי. ג'נקינס נמלט מהמדינה ולקח עמו את החותם של המדינה כדי לסכל תשלומים על ידי המדינה שאושרו על ידי הממשל הצבאי. מאוחר יותר הוא שב לג'ורג'יה.

בבחירות לנשיאות של 1872 קיבל ג'נקינס שני קולות מחבר האלקטורים. במהלך מערכת בחירות זו, נפטר המועמד הליברלי-רפובליקני הוראס גרילי לאחר יום הבחירות, אך לפני התכנסות חבר האלקטורים, וכך שני אלקטורים מג'ורג'יה הצביעו בעד ג'נקינס.

בוועידה החוקתית של ג'ורג'יה, שהתקיימה ב-1877, בחרו נציגי הוועידה פה אחד בג'נקינס כנשיא הוועידה.

מותו[עריכת קוד מקור | עריכה]

צ'ארלס ג'נקינס נפטר באוגוסטה ב-14 ביוני 1883. הוא נטמן בבית הקברות סאמרוויל שבעיר. על שמו קרוי מחוז ג'נקינס שבג'ורג'יה.[4]

לקריאה נוספת[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]