צ'ארלס ג'יימס מקדונלד

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
צ'ארלס ג'יימס מקדונלד
Charles James McDonald
צ'ארלס ג'יימס מקדונלד
צ'ארלס ג'יימס מקדונלד
לידה 9 ביולי 1793
צ'ארלסטון, קרוליינה הדרומית, ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
פטירה 16 בדצמבר 1860 (בגיל 67)
מריאטה, ג'ורג'יה, ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה ארצות הבריתארצות הברית ארצות הברית
מקום קבורה בית הקברות האפיסקופלי, מריאטה, ג'ורג'יה, ארצות הברית
השכלה אוניברסיטת דרום קרולינה עריכת הנתון בוויקינתונים
מפלגה המפלגה הדמוקרטית עריכת הנתון בוויקינתונים
מושל ג'ורג'יה ה־37
6 בנובמבר 18398 בנובמבר 1843
(4 שנים)
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

צ'ארלס ג'יימס מקדונלדאנגלית: Charles James McDonald;‏ 9 ביולי 179316 בדצמבר 1860) היה עורך דין, משפטן ופוליטיקאי אמריקאי מג'ורג'יה, איש המפלגה הדמוקרטית, שכיהן כמושל ג'ורג'יה ה-37 בשנים 18391843.

ראשית חייו[עריכת קוד מקור | עריכה]

צ'ארלס ג'יימס מקדונלד נולד בצ'ארלסטון, קרוליינה הדרומית כבנם של מרי גלאס ברן וצ'ארלס מקדולנד. כתינוק הוא עבר עם הוריו, שהיו מהגרים סקוטים, מקרוליינה הדרומית למחוז הנקוק שבג'ורג'יה. הוא למד באקדמיה של הכומר נייתן בימן במאונט זאיון, ולאחר מכן למד בקולג' קרוליינה הדרומית, שם הוא קיבל ב-1816 תואר בוגר אוניברסיטה.

לאחר שנה אחת של לימודים, התקבל מקדונלד ללשכת עורכי הדין של ג'ורג'יה, ועד מהרה החזיק במשרד עורכי דין מצליח ורכש אחוזת מטעים משל עצמו במחוז ביב. ב-1822 הוא נכנס לשירות הציבורי כתובע כללי בבית המשפט הגבוה בסבב השיפוטי פלינט שבמחוז הנרי, ושלוש שנים מאוחר יותר הוא התמנה כשופט באותו בית משפט.

ב-1825 עבר מקדונלד למייקון, עיר הולדתה של רעייתו, אן פרנקלין, שם גידלו השניים שלוש בנות ושני בנים. ב-1830, בגיל 37, הוא פרש מכס השיפוט. ב-1835 נפטרה רעייתו, וארבע שנים לאחר מכן הוא נשא לאישה את אליזבת רואן רפין.

ראשית הקריירה הפוליטית[עריכת קוד מקור | עריכה]

כמי שדחף את התיעוש בדרום כאשר היה במייקון, השקיע מקדונלד בפיתוח ענף הרכבות, המשיך לעסוק בעריכת דין, ונכנס לעסקי הקרקעות. באותה תקופה הוא גם כיהן תקופת כהונה אחת של שנה בבית הנבחרים של ג'ורג'יה ושתי תקופות כהונה של שנה אחת בסנאט המדינתי, והיה פעיל במיליציה של ג'ורג'יה כבריגדיר גנרל.

מושל ג'ורג'יה[עריכת קוד מקור | עריכה]

ב-1839 התמודד מקדונלד מטעם המפלגה הדמוקרטית כמועמד למשרת מושל ג'ורג'יה. הוא הביס את מועמד המפלגה הוויגית, צ'ארלס דוהארטי בהפרש של פחות מ-2,000 קולות, וכיהן כמושל במשך שתי תקופות כהונה עד 1843. מקדולנד היה מושל ג'ורג'יה השני שאייש את מעון המושל הישן במילדג'וויל, אז בירת המדינה.

בעת בחירתו כמושל, סבלה כלכלת ג'ורג'יה מתנודות בשל הפאניקה של 1837 (אנ'). מחירי הכותנה צנחו לארבע או חמישה סנט לפאונד, והסחר נכנס לקיפאון. עם חוב מדינתי של כמעט מיליון דולר וכשקופת האוצר הייתה ריקה, הציב מקדונלד לעצמו כמשימה להחיות את כלכלת המדינה, אך ניצב בפניו מאבק קשה.

המפלגה הדמוקרטית החזיקה ברוב קטן בלבד בבית המחוקקים המדינתי, וב-1840 כבר שלטו בו הוויגים. ועדיין, מקדונלד הצליח לשכנע את המחוקקים לבטל את שליטת המחוזות במיסי הרכוש, שיותר ויותר נוהלו באופן בלתי תקין, ולהפנות את הכספים האלו לקופת המדינה. לאחר מכן, כאשר הטיל וטו על הצעת חוק של הוויגים שעל פיה הוצע קיצוץ של 20 אחוזים במס לבעלי רכוש, הוא הציע העלאת מיסים, אך בתחילה לא עלה הדבר בידו. ללא חשש, הוא הורה לגזבר המדינה לא לשלם את משכורות המחוקקים עד אשר כל הוצאות המדינה ישולמו. מתוך כעס על הוראתו הרודנית לכאורה של מקדונלד, אישר בית המחוקקים בכל זאת גידול של 25 אחוזים במס הרכוש הכללי.

שנותיו האחרונות[עריכת קוד מקור | עריכה]

במשך שמונה השנים שלאחר תום כהונתו כמושל, פיתח מקדונלד את עסקיו והתמקד במאמציו להקים עיירה תעשייתית באזור שהיה אז מחוז קמפבל, והיום הוא מחוז דאגלס. בית החרושת שלו, שנבנה על גדת ערוץ סוויטווטר ב-1848, העסיק 60 עובדים, ובעת פרוץ מלחמת האזרחים האמריקאית עמד היקף ייצור הבדים שלו על 750 יארד (627 מטר רבוע) ליום. (ב-1864 הורה גנרל צבא האיחוד ויליאם שרמן על שריפת כל היישוב, אך חורבות המפעל הן כיום אטרקציה תיירותית בולטת במה שנקרא "הפארק המדינתי נחל סוויטווטר" (Sweetwater Creek State Park).

מקדונלד החזיק בהשקפה קונסטרוקטיבית נוקשה בנוגע לחוקת ארצות הברית, שהובילה אותו לתמוך בזכותה של המדינה לפרוש מן האיחוד ולדחות את פשרת 1850. עם נטייתו זו, הוא פרש ממפלגת האיחוד והיה למועמד מפלגת זכויות הדרום למשרת המושל ב-1850, אך הפסיד להאוול קוב בהפרש גדול.

לאחר שפרש מן החיים הפוליטיים, מכר מקדונלד את אחוזת המטעים שלו במחוז ביב, ורכש אחרת במחוז קוב. בשנים 18551859 הוא כיהן כשופט בבית המשפט העליון של ג'ורג'יה. בשל בריאותו הלקויה, הוא פרש לביתו, קנסאו הול שבעיר מריאטה. בעת מותו החזיק מקדונלד ב-53 עבדים ושווי רכושו עמד על 127,800 דולר.

צ'ארלס ג'יימס מקדונלד נפטר במריאטה ב-16 בדצמבר 1860. הוא נטמן בבית הקברות האפיסקופלי שבעיר.

לקריאה נוספת[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]