ריצ'רד האולי (מושל ג'ורג'יה)

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
ריצ'רד האולי
Richard Howly
ריצ'רד האולי
ריצ'רד האולי
לידה 1740
מחוז ליברטי, פרובינציית ג'ורג'יה, אמריקה הבריטית עריכת הנתון בוויקינתונים
פטירה דצמבר 1784 (בגיל 44 בערך)
סוואנה, ג'ורג'יה, ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה ארצות הבריתארצות הברית ארצות הברית
מקום קבורה בית הקברות קולוניאל פארק, סוואנה, ג'ורג'יה, ארצות הברית
מושל ג'ורג'יה ה־13
4 בינואר 17805 בפברואר 1780
(4 שבועות ו־5 ימים)
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

ריצ'רד האוליאנגלית: Richard Howly, מאוית לעיתים Howley;‏ 1740 – דצמבר 1784) היה בעל מטעים, עורך דין ופוליטיקאי אמריקאי מג'ורג'יה, שכיהן במשך כחודש ב-1780 כמושל ג'ורג'יה, בנוסף לכהונתו באותה שנה כנציג בקונגרס הקונטיננטלי ובשנה שאחריה, וכנשיא בית המשפט העליון של ג'ורג'יה בשנים 1782 ו-1783.

ראשית חייו[עריכת קוד מקור | עריכה]

מעט ידוע על ראשית חייו של ריצ'רד האולי. ב-1775 הוא נשא לאישה את שרה פולר מצ'ארלסטון, קרוליינה הדרומית, אלמנתו של ויליאם פולר ואימן של שתי בנות. לזוג נולדו שתי בנות משותפות, שרק אחת מהן הגיעה לבגרות.

מלחמת העצמאות של ארצות הברית[עריכת קוד מקור | עריכה]

כאשר החלה המהפכה האמריקאית, עסק האולי בעריכת דין בעיירה סנברי, שם היו גם בבעלותו חוות מעטים קטנה וכמה עבדים. בשלבים הראשונים של המהפכה האמריקאית בג'ורג'יה, הוא לא היה דמות בולטת במיוחד. ב-29 בדצמבר 1778 נפלה סוואנה בידי הבריטים, והקולונל אוגוסטין פרווסט הטיל מצור על סנברי. בינואר 1779, כאשר נפלה פורט מוריס, נמלטו האולי ומשפחתו לאוגוסטה.

הבריטים כבשו את מזרח ג'ורג'יה, והלחימה התקדמה אל תוככי המדינה. הוויגים בג'ורג'יה, שהיו מפולגים בגלוי לסיעה הרדיקלית ולסיעה השמרנית מאז הדו-קרב הידוע לשמצה שהתרחש במאי 1777 בין מנהיג הפטריוטים באטן גווינט לבין לכלן מקינטוש, שאפו להשיג את עמדת ההנהגה כאשר הם ניסו לכנס אספה חדשה באוגוסטה. לאחר בחירת מועצה מנהלת שתמשול במדינה ועדיין תחת המפלגה הוויגית, בחרה מועצה זו, שנשלטה על ידי הוויגים השמרנים, ב-6 באוגוסט 1779, בג'ון וריט כנשיאה. האולי היה מקורב לסיעת הוויגים הרדיקלים, ובעל ברית קרוב של ג'ורג' וולטון, שלאחר כישלון המצור על סוואנה המשותף לכוחות האמריקאים והצרפתים באוקטובר 1779, נשלח לאוגוסטה כדי לערוך בחירות חדשות. בגיבוים של האולי, ג'ורג' ולס, ותומכיהם מפנים הארץ, ארגן וולטון בנובמבר אותה שנה אספה יריבה.[1] גוף זה בחר בוולטון כמושל, ובוולטון, האולי ושלושה נציגים נוספים כנציגים לקונגרס הקונטיננטלי, וכך למעשה הדיחו את וירט מכהונתו. תוך חודשיים יצא וולטון לפילדלפיה. ב-4 בינואר 1780 בחרה האספה בהאולי כמושל ג'ורג'יה והאצילה עליו את הסמכות לפעול בשם הממשלה, גם אם ייאלץ לצאת לגלות. במהלך ימים חסרי וודאות אלו, הוא קרא לתושבי ג'ורג'יה להיות תקיפים בתמיכתם בעצמאות. עם התגברות הפלישות הבריטיות, הנחתה המועצה את האולי להימלט אל הקרוליינות. האולי וכמה מחברי המועצה העבירו את ארכיון המדינה וכמה שטרות כסף לניו ברן שבקרוליינה הצפונית. ב-1 ביולי 1780 הוא היה בין אלו שנרשמו בחוק הפסילה הבריטי.

קריירה פוליטית[עריכת קוד מקור | עריכה]

ביולי 1780 החל האולי לכהן בקונגרס הקונטיננטלי. הוא סייע בהשגת הלוואה חדשה מצרפת. על כל פנים, האינטרס העיקרי שלו היה להתייצב מול הצעות השלום שהיו מאפשרות לבריטניה להחזיר לעצמה את השליטה על ג'ורג'יה. יחד עם וולטון וויליאם פיו, הוא פרסם מאמר בשם "התבוננות על השפעות הצעות אחרונות מסוימות של נציגי ג'ורג'יה" (Observations upon the Effects of Certain Late Political Suggestions by the Delegates of Georgia).[2]

בניסיונות להיבחר לתקופת כהונה שנייה בקונגרס כשל האולי ושב לג'ורג'יה. ב-1782 הוא נבחר לאספה הכללית של המדינה. הוא הצליח להשיג רכוש מוחרם של הלויאליסטים שנמכר במחוזות צ'טהאם וליברטי. באוקטובר אותה שנה, לאחר שאדנוס ברק דחה הצעה להיות נשיא בית המשפט העליון של ג'ורג'יה, מונה האולי כנשיא הזמני של בית המשפט. בשנים 1783 ו-1784 הוא ייצג את מחוז ליברטי באספה הכללית, ולאחר מכן עבר לגור בסוואנה.

מותו[עריכת קוד מקור | עריכה]

כקתולי אדוק, נסע האולי בדצמבר 1784 לסיינט אוגוסטין בשליחות דתית. בשובו מפלורידה הוא כבר היה חולה ככל הנראה. ריצ'רד האולי נפטר בביתו שבסוואנה.[3] הוא נטמן בבית הקברות קולוניאל פארק שבעיר.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]