ג'ון טראוטלן

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
ג'ון טראוטלן
John A. Treutlen
ג'ון טראוטלן
ג'ון טראוטלן
לידה 16 בינואר 1734
קירנבאך, דוכסות וירטמברג עריכת הנתון בוויקינתונים
נרצח 1 במרץ 1782 (בגיל 48)
סוואנה, ג'ורג'יה, ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
שם מלא ג'ון אדם טראוטלן
שם לידה האנס אדם טראוטלן
מדינה ארצות הבריתארצות הברית ארצות הברית
מקום קבורה גני הזיכרון אפינגהאם, ספרינגפילד, ג'ורג'יה, ארצות הברית
מושל ג'ורג'יה ה־9
8 במאי 177710 בינואר 1778
(35 שבועות ו־3 ימים)
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

ג'ון אדם טראוטלןאנגלית: John Adam Treutlen;‏ 16 בינואר 17341 במרץ 1782) היה איש עסקים ופוליטיקאי אמריקאי מג'ורג'יה, שכיהן כמושל ג'ורג'יה התשיעי בשנים 17771778. הוא נמנה עם חוגי ההנהגה בג'ורג'יה במהלך המהפכה האמריקאית וסיים לנסח את חוקת המדינה הראשונה. הוא הגיע לאמריקה הבריטית כמשרת חוזי והתקדם להיות סוחר אמיד ובעל קרקעות. משנת 1782 ועד מותו הוא היה חבר בית הנבחרים של ג'ורג'יה.

ראשית חייו[עריכת קוד מקור | עריכה]

האנס אדם טראוטלן נולד בעיר קירנבאך (Kürnbach), אז בתחומי דוכסות וירטמברג, כיום בתחומי מדינת באדן-וירטמברג שבגרמניה, כבנם של האנס מישל טראוטלן, חבתן במקצועו, ומגדלנה קלרה לבית יוב. ביתו של טראוטלן שכן בחלק של העיר שנשלט על ידי דוכסות וירטמברג. הוריו נישאו ב-1731 לאחר ששני ילדיהם הראשונים נולדו. טראוטלן היה ילדם השני של הוריו לאחר נישואיהם. היו אלו נישואיו השניים של אביו. רעייתו הראשונה הייתה מריה רגינה, ואיתה נולדו לו שבעה ילדים. היא נפטרה ב-1727.

המשפחה הייתה פרוטסטנטית. באזורים דוברי הגרמנית, נרדפו הפרוטסטנטים על ידי הרשויות הקתוליות, ורבים עזבו לאמריקה בחפשם אחר חופש דתי. עם זאת, אימו של טראוטלן, קלרה, הייתה קתולית, והמשפחה נרדפה ככל הנראה על ידי הממסד הפרוטסטנטי בשל אמונתה, וכן בשל העובדה שלמשפחה היו שני ילדים מחוץ לנישואים. מצב זה גרם ככל הנראה שהאנס מישל טראוטלן בן ה-56 לקח באפריל 1744 את רעייתו ואת ארבעת ילדיהם אל הדרך הקשה והמסוכנת למציאת חיים חדשים באמריקה.

בתחילה נסעה המשפחה לעיר גוספורט שעל החוף הדרומי של בריטניה. בנובמבר 1745 עזבו קלרה ושלושה מארבעת הילדים את גוספורט בדרכם לג'ורג'יה עם קבוצה של לותרנים תושבי זלצבורג שהורחקו ממולדתם שהייתה בשליטה קתולית.

האם ושלושת הילדים עלו על ספינה בשם Judith. האנס מישל ואחד הילדים, האנס פיליפ, נשארו בבריטניה. במהלך המסע, פרצה בקרב נוסעי הספינה מגפת טיפוס. 13 מהנוסעים נפטרו, כולל רב-החובל של הספינה. הקצין הראשון חלה אף הוא. הספינה נקלעה לסכנה בשל העובדה שלא נותר אף אדם מיומן לנווט אותה בים הפתוח. אף על פי כן, הכומר ברתולומאוס זוברבילר, שהיה לו ניסיון קודם בספנות, עשה שימוש בידע שלו בגאומטריה כדי לחשב כיצד לנווט את הספינה בבטחה לג'ורג'יה.

עם הגיעם לג'ורג'יה, נכנסו קלרה ושלושת הילדים בהסכם חוזי עם מייקל ברקהולט מהעיירה ורנונבורג. הכומר יוהאן מרטין בולציוס מקהילת המהגרים מזלצבורג בעיירה אבנעזר הבחין בכישרונותיו יוצאי הדופן של ג'ון טראוטלן ועשה מאמצים להעבירו לעיירתו כדי שילמד בבית הספר המקומי. על כל פנים, בולציוס נתקל בקשיים להתיר את לימודיו של טראוטלן בבית הספר בשל עברה של אימו כמי שנישאה לכמה בעלים, ילדה ילדים מחוץ לנישואים, ואמונתה הקתולית.

"הוריו החילונים והרשעים" של טראוטלן היו ככל הנראה הסיבה שמוצאו האמיתי נותר חסוי במשך זמן כה רב. במשך מאתיים שנה, הסברה הייתה שהוא נולד בברכטסגאדן. על פי סיפור זה, המשפחה, בדרכה לאמריקה, הותקפה והאב נשבה ונכלא על ידי פיראטים ספרדים, ונפטר בשבי הספרדי ב-1744. סיפור זה סופר כדי להתחמק מהעובדות על חייהם המשותפים של האנס וקלרה שבעיני בני המאה ה-18 נחשבו למחפירים. סיפור זה זכה לאמון האנשים ולאחר מכן קיבל חיים משלו במהלך מאתיים השנים הבאות. עם זאת, מסמכי נישואים, לידה ומסמכים אחרים, שהתגלו לאחרונה באירופה, סיפקו תמונה מדויקת יותר על שורשיהם האירופאים של בני הזוג טראוטלן ועל מסעם לאמריקה.

ראשית הקריירה[עריכת קוד מקור | עריכה]

לאחר שהתגבר על הקשיים שנבעו מעברם של הוריו, התקבל טראוטלן לבית הספר באבנעזר. הוא עשה חיל בלימודיו ורכש השכלה רחבה במגוון רחב של נושאים בשפות לטינית, צרפתית, גרמנית ואנגלית. הוא יצא נשכר מכך שגדל בקרב יוצאי זלצבורג. כמבוגר, הוא תואר כגבר שהחזיק "בהיגיון מואר, האינטיליגציה הטבעית של אדם ויכולתו לנקוב בשמו של כל בעל חיים, הידע שלו בחוקי הארץ, וחוש אבחנה בפרקטיקה הדתית".

ב-1756 נשא טראוטלן את מרגריט דופוי, יתומה שהתחנכה גם היא באבנעזר. עד מהרה הוא החל לרכוש לעצמו קרקעות והקים חוות מטעים גדולה ועסק מסחרי מצליח. ב-1868 הוא מונה כשופט שלום. הוא שימש כנציב ומודד לענייני כבישים, וכיהן במשך כמה תקופות כהונה כנציג אבנעזר בבית האספה של ג'ורג'יה.

טראוטלן השתתף באופן פעיל בחיי הדת באבנעזר. הוא שימש שם כמורה בבית הספר המקומי. הוא היה מנהיג בסיעתו של הכומר רבנהורסט בעימותים, שלעיתים היו אלימים, בין הכמרים של אבנעזר, הכומר כריסטוף טריבנר והכומר כריסטיאן רבנהורסט. התחברותו עם הכומר רבנהורסט הצביעה על רגשותיו הדתיים. כמרים כמו רבנהורסט והכומר ג'ון יואכים זובלי מסוואנה, מצאו נחמה בכתביהם של תאולוגים גרמנים כמו הכומר יוהאן יואכים ספלדינג. כמרים אלו קיבלו את ההבדלים הרבים שבין האנשים במושבות שנבעו מארצות המוצא והתרבויות השונות אליהם הם השתייכו. בפעילות הדתית המעשית היומיומית שלהם מול האנשים השונים, מצאו אותם כמרים שהדרך היעילה ביותר היא לעשות שימוש במגוון של אסטרטגיות. השקפותיו הדתיות של טראוטלן, שנוצרו על ידי קשריו עם הכומר רבנהורסט, סייעו לו ללא ספק לפתח את תמיכתו במוסדות הפוליטיים הדמוקרטים.

ביולי 1775 ייצג טראוטלן את אבנעזר בקונגרס הפרובינציאלי של ג'ורג'יה. הוא השתתף באופן פעיל במהפכה. עד מהרה הוא היה למנהיג, יחד עם באטן גווינט וג'ורג' ולס, של הסיעה הרדיקלית. בפברואר 1777, היו טראוטלן, גווינט וולס בוועד שניסח את חוקת ג'ורג'יה הראשונה. כתוצאה מכך, נכללו בחוקה סעיפים דמוקרטים כמו זכות בחירה כללית ועריכת בחירות שנתיות לבעלי תפקידים. ב-8 במאי אותה שנה, נבחר טראוטלן ברוב גדול כמושל ג'ורג'יה, הראשון שנבחר על פי החוקה החדשה.

מושל ג'ורג'יה[עריכת קוד מקור | עריכה]

אנדרטה לזכרו של טראוטלן באבנעזר

תקופת כהונתו של טרואטלן כמושל עמדה בסימן של עימותים פוליטיים בין סיעות הרדיקלים והשמרנים של הפטריוטים. השמרנים התנגדו לסעיפים הדמוקרטים של החוקה החדשה שהתירה לרבים מאנשי המעמדות הנמוכים, עם רקע כמו המשרת החוזי לשעבר טראוטלן, להיבחר לתפקידים בממשלה. הרדיקלים ראו בשמרנים כטורים, ובכמה מקרים התייחסו אליהם בהתאם. הרדיקלים והשמרנים התנגשו ביניהם בנוגע לסוגיות השליטה האזרחית והצבאית, ניהול המלחמה ויוזמת השמרנים למזג את ג'ורג'יה עם קרוליינה הדרומית. הרדיקלים הובסו בניסיונותיהם להעביר מתפקידו את הגנרל לכלן מקינטוש כמפקד הצבא הקונטיננטלי בג'ורג'יה, בעוד שמנהיגים לאומיים, כמו ג'ורג' וושינגטון, תמכו במקינטוש.

במשך כל המלחמה, עימותים פוליטיים אלו הפכו לאלימים. בפברואר 1777, הרג השמרן ג'וזף הברשאם את הרדיקלי, לוטננט נתניאל יוז בסכסוך על פתיחת הוועידה שכונסה לניסוח חוקת ג'ורג'יה הראשונה. ב-16 במאי אותה שנה, פצע הגנרל השמרן מקינטוש פצעי מוות את הרדיקל באטן גווינט. ב-16 בפברואר 1780, השמרן ג'יימס ג'קסון הרג את הרדיקל וולס. טראוטלן והרדיקליים הפסידו ברוב קרבותיהם עם השמרנים.

מלחמת העצמאות של ארצות הברית הייתה קשה במיוחד ליוצאי זלצבורג באבנעזר. במהלך המלחמה, "כאשר האנגלים עזבו, הגיעו האמריקאים, כאשר האמריקאים עזבו, האנגלים חזרו", אך דבר אחד נשאר אותו הדבר: ללא קשר מי היה שם, הזלצבורגים נשדדו. כמה מהם נשדדו כעשר פעמים במהלך כל שנות המלחמה.

נפילתו[עריכת קוד מקור | עריכה]

פרוטומה של טראוטלן במוזיאון ההיסטורי וילקס שבוושינגטון, ג'ורג'יה

ב-30 בדצמבר 1776 נפטר הכומר רבנהורסט, והותיר את אבנעזר ללא מנהיג רוחני. כך, כאשר נבחר ג'ון יוסטון כמושל בינואר 1778, פרש טראוטלן מהפוליטיקה המדינתית ושב לאבנעזר כדי לבדוק מה הוא יוכל לעשות כדי לעזור לקהילה ולאנשים שעשו למענו כה הרבה בשלושת העשורים בהם הוא חי באמריקה. בסוואנה הוא היה לחבר הבונים החופשיים כאשר הוא הצטרף ללשכה הראשונה שהוקמה בג'ורג'יה. שמו של טראוטלן רשום ברשימת בעלי התפקידים של הלשכה ב-1779 יחד עם ג'ורג' וולטון, ארצ'יבלד בולוק, ג'יימס ג'קסון, נתניאל פנדלטון, גנרל סמואל אלברט, ומנהיגים אחרים של המהפכה בג'ורג'יה.[1]

מאוחר יותר, ב-1781 נכנס טראוטלן מחדש לפוליטיקה המדינתית כנציג הנבחר מטעם אבנעזר באספה הכללית של ג'ורג'יה. הוא כיהן בבית המחוקקים במושב של 1782. באותה שנה, השמרנים, שלהם התנגד טראטולן חמש שנים קודם לכן, שלטו בממשלת ג'ורג'יה. טראוטלן היה אחד מהדמוקרטים הרדיקלים היחידים בממשלה באותה שנה. חוסר האיזון בין הרדיקלים לבין השמרנים סייע ליצור אווירה בה השמרנים חשו חופשיים לחפש אחר נקמה על החשבונות והפגיעות מהעבר.

רציחתו[עריכת קוד מקור | עריכה]

בליל 1 במרץ 1782, על פי כמה דיווחים, רכבו חמישה גברים לביתו של טראוטלן. הם דרשו ממנו לצאת החוצה, אך הוא סירב. האנשים פתחו אז באש לכיוון הבית, ואילצו את טראוטלן, את רעייתו ואת ילדיו לצאת החוצה. האנשים תפסו את טראוטלן והרגו אותו לעיני בני משפחתו. דיווחים אחרים על מותו של טראוטלן שונים במידה ניכרת ככל שנוגע הדבר לפרטי ההתקפה. כמה מהגרסאות אף ממקמים את מקום מותו בדרום קרוליינה, לא בג'ורג'יה, ומתארכים אותו לסוף 1782 או לראשית 1783, אך אין כל ויכוח על כך שהוא נהרג כתוצאה ממעשה אלים כפי שתואר.

היסטוריונים ממשיכים להעלות השערות בנוגע לזהות האדם או הקבוצה שעמדו מאחורי הריגתו של טראטולן ובנוגע למניע לרצח. כמה מהדיווחים מהתקופה ההיא מטילים את האשמה על רצח טראוטלן על שמרנים שזעמו על ניצחון האמריקאים במלחמה. אחרים האשימו ברצח אנשים מקרוליינה הדרומית שנטרו לטראוטלן על התנגדותו למיזוג עם ג'ורג'יה במהלך המלחמה. קיימת גם השערה מאותה תקופה שהמניעה לרצח הייתה טינה אישית גרידא. ריבוי התאוריות בנוגע למותו מצביע על כך שמעולם לא הייתה הסכמה לגבי סיבת האירוע.

ג'ון טראוטלן נטמן בגני הזיכרון אפינגהאם שבספרינגפילד, ג'ורג'יה. על שמו קרוי מחוז בג'ורג'יה.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא ג'ון טראוטלן בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]