ג'וזאיה טאטנאל

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
ג'וזאיה טאטנאל
Josiah Tattnall
אין תמונה חופשית
אין תמונה חופשית
לידה 1762
סוואנה, פרובינציית ג'ורג'יה, אמריקה הבריטית עריכת הנתון בוויקינתונים
פטירה 6 ביוני 1803 (בגיל 41 בערך)
נסאו, איי בהאמה, איי הודו המערבית הבריטיים עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה ארצות הבריתארצות הברית ארצות הברית
מקום קבורה סוואנה, ג'ורג'יה, ארצות הברית
השכלה איטון קולג' עריכת הנתון בוויקינתונים
מפלגה המפלגה הדמוקרטית-רפובליקנית עריכת הנתון בוויקינתונים
מושל ג'ורג'יה ה־25
7 בנובמבר 18014 בנובמבר 1802
(51 שבועות ו־6 ימים)
סנאטור מטעם ג'ורג'יה
20 בפברואר 17963 במרץ 1799
(3 שנים)
חבר בית הנבחרים של ג'ורג'יה
17951796
חתימה עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

ג'וזאיה טאטנאלאנגלית: Josiah Tattnall;‏ 1762 – 6 ביוני 1803) היה פוליטיקאי אמריקאי מג'ורג'יה, איש המפלגה הדמוקרטית-רפובליקנית, שכיהן כמושל ג'ורג'יה ה-25 בשנים 18011802. קודם לכן הוא ייצג את מדינתו בסנאט של ארצות הברית בשנים 17961799, ולפני כן היה חבר בית הנבחרים של ג'ורג'יה.

הוא נולד באחוזת המטעים בונווטור שליד סוואנה (הוא היה ראשון מושלי ג'ורג'יה מאז כינונה כמדינה בארצות הברית שנולד על אדמתה). הוא למד באיטון קולג' שבאנגליה, ולאחר מכן הצטרף לכוחותיו של אנתוני ויין באבנעזר במהלך מלחמת העצמאות של ארצות הברית.[1] לאחר המלחמה הוא מונה כקצין בדרגת בריגדיר גנרל ברגימנט הראשון של המילציה של ג'ורג'יה. הוא סייע לבטל את חוק שערוריית יאזו (Yazoo land scandal). טאטנאל נפטר בנסאו שבאיי בהאמה.

ראשית חייו[עריכת קוד מקור | עריכה]

ג'וזאיה טאטנאל נולד בחוות בונוונטור בסוואנה שבפרובינציית ג'ורג'יה, כבנם של מרי מולרין וג'וזאיה טאטנאל האב. אביו ירש את האחוזה עם נישואיו לבת משפחת מולרין. עם פרוץ מלחמת העצמאות של ארצות הברית עזבה המשפחה את ג'ורג'יה. לאחר שחיו במשך שישה חודשים באיי בהאמה, הם עברו לאנגליה, שם למד טאטנאל באיטון קולג'. אף על פי שהיה איתן בתמיכתו בכתר הבריטי, הוא סירב להילחם נגד שלוש עשרה המושבות ודחה מינוי לצי המלכותי הבריטי.

בערך ב-1782 שבה משפחת טאטנאל לג'ורג'יה. טאטנאל התגייס לצבא הקוטיננטלי תחת פיקודו של הגנרל אנתוני ויין, וסייע למגר את שילטון הבריטים מסוואנה. לאחר המלחמה רכש טאטנאל בחזרה את חלקו באחוזת בונוונטור מג'ון האברשאם והמשיך לגלות עניין בצבא. ב-1787 הוא פיקד על המיליציה של ג'ורג'יה והוביל את כוחותיה נגד האינדיאנים משבט המוסקוגי בשנים 1788 ו-1793. הוא היה קפטן בארטילריה של צאטהאם, היחידה הוותיקה ביותר של המיליציה, ובהמשך היה קולונל ברגימנט הרגלים. ב-1794 מינה אותו הנשיא ג'ורג' וושינגטון כמרשל של ג'ורג'יה.[2] לפני בחירתו כמושל, הוא קודם לדרגת בריגדיר גנרל.

קריירה פוליטית[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשנים 17951796 כיהן טאטנאל כחבר בית הנבחרים של ג'ורג'יה. הוא היה חבר המפלגה הדמוקרטית-רפובליקנית, כמו רוב הפוליטיקאים בג'ורג'יה באותה תקופה. הוא גם תמך בג'יימס ג'קסון. השניים התנגדו לשערוריית הקרקעות יאזו (Yazoo land scandal), הונאת הקרקעות הגדולה שהובילו המושל ג'ורג' מתיוס והאספה הכללית של המדינה אשר זעזעה את הפוליטיקה של ג'ורג'יה. ג'קסון התפטר מתפקידו כסנאטור כדי להיבחר לבית הנבחרים של ג'ורג'יה, שם הוא וטאטנאל הובילו את המערכה נגד מכירת הקרקעות. לאחר שחוק ביטול העסקה עבר ב-1796, נבחר טאטנאל על ידי האספה הכללית כמחליפו של ג'קסון בסנאט, בו הוא כיהן עד 1799.

לאחר תום כהונתו בסנאט, שב טאטנאל לג'ורג'יה ולאחוזתו. הוא נבחר כמושל ג'ורג'יה, אך כיהן בתפקיד שנה אחת בלבד מנובמבר 1801 ועד נובמבר 1802. במהלך תקופת כהונתו, עברה אוניברסיטת ג'ורג'יה (לפני כן פרנקלין קולג') למיקומה הנוכחי באת'נס, וקו הוקינס הוקם על ידי בנג'מין הוקינס, כך שנוצר הגבול הצפוני עם אומת הצ'רוקי. ב-1802 כתב טאטנאל מכתב לנשיא תומאס ג'פרסון, וביקש ממנו הכוונה.[3] הגבול המערבי של ג'ורג'יה עם שבטי המוסקוגי עדיין לא התייצב, כפי שהתבטא במכתב ששלחו שופטי בית המשפט של מחוז קמדן ביוני 1802.[4] הם כתבו בשם תושבי המחוז בנוגע להעברתם של הכוחות הצבאיים של ארצות הברית ממוצבים באזור. הם ציינו שמחוז קמדן הוא מחוז ספר החשוף לא רק למתקפות מהים, ומהיישובים הספרדים בדרום, אך גם למתקפות מהאינדיאנים השכנים, והם הביעו דאגה מכך שהאזור לא יהיה מוגן מפני האינדיאנים.

חיים אישיים[עריכת קוד מקור | עריכה]

טאטנאל היה נשוי להארייט פנוויק מצ'ארלסטון, קרוליינה הדרומית. לזוג נולדו כמה ילדים, אך רק שלושה הגיעו לבגרות. בנם, ג'וזאיה טאטנאל השלישי, היה קצין בצי ארצות הברית במשך יותר מחמישים שנה, וקצין בצי הקונפדרציה במלחמת האזרחים האמריקאית.

ג'וזאיה טאטנאל נפטר בנסאו ב-6 ביוני 1803. הוא נטמן לצד רעייתו, שנפטרה חודשים ספורים לפניו, בחלקת הקבר המשפחתית בבונוונטור. מחוז טאטנאל שבג'ורג'יה קרוי על שמו,[5] וכן רחוב טאטנאל שבסוואנה.

לקריאה נוספת[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]