שלמה בן-צבי

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
(הופנה מהדף שלמה בן צבי)
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
שלמה בן-צבי
אין תמונה חופשית
לידה 1964 (בן 54 בערך)
מדינה ישראל עריכת הנתון בוויקינתונים
עיסוק בעלים
מעסיק מעריב, מקור ראשון
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית OOjs UI icon info big.svg

שלמה בן-צבי (נולד בשנת 1964 בשם מייקל גולדבלום (Michael Goldblum)[1] הוא איש עסקים ישראלי, לשעבר הבעלים והעורך הראשי של מעריב ושל מקור ראשון.

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

יליד אנגליה. עלה לישראל בשנות ה-80 ולמד בישיבת מרכז הרב. מוסמך לרבנות ובעל תואר ראשון בפילוסופיה ובמתמטיקה. נשוי לשרה ג'ו, בתו של קונרד מוריס, מעשירי יהודי בריטניה. מתגורר באפרת שבגוש עציון. לפני שהחל לרכוש ערוצי תקשורת, פעל בתחומי הנדל"ן וההיי-טק.[2]

בן-צבי החל את פעילותו בתחום התקשורת בישראל כשהקים עם רון לאודר את ערוץ התכלת, בכוונה ליצור ערוץ טלוויזיה של תוכני יהדות.[3] הערוץ פעל במשך כשלוש שנים, שבמהלכן עברו בו אנשים רבים ושונה הקונספט מספר פעמים. בסופו של דבר הערוץ הפסיק לייצר הפקות מקור ועבר למתכונת מצומצמת. הוא נסגר סופית לאחר שקבוצתו של בן-צבי זכתה במכרז להקמת ערוץ טלוויזיה מסחרי ייעודי למורשת ישראל.

במאי 2003 רכש יחד עם לאודר את עיתון "הצופה". בנובמבר באותה שנה רכש 20% ממניות ערוץ 10, שאותן מכר לאחר כשנה, כשנמנע ממנו להשפיע על התוכן והניהול העסקי של הערוץ.

היה נשיא ערוץ 10 בין דצמבר 2003 לפברואר 2005.

ב-2004 רכש את העיתונים "מקור ראשון" ו"נקודה". כחצי שנה אחרי רכישת 'מקור ראשון' החל במהלך של שינוי בעיתון, הוספת חלקים ומדורים ומינוי עורכים חדשים. הוא פיטר את אמנון שומרון, שיבץ במקומו את אמנון לורד כעורך ראשי בפועל, ומינה את אורי אליצור, אז עורך "נקודה", לעורך משנה. במקומו ב"נקודה" העמיד את מוטי קרפל.

בספטמבר 2005 זכה במכרז להפעלת ערוץ המורשת אולם הערוץ לא עלה לאוויר. לאור העיכובים בהפעלת הערוץ שללה המועצה לשידורי כבלים ולווין את הרישיון באוגוסט 2007.

בשנים 2006–2007 הוציאה לאור קבוצת "הירש מדיה" שבבעלותו, חינמון יומי בשם "ישראלי" שהופץ ברכבת ישראל, בתחנות אגד ובמקומות הומי אדם. שלדון אדלסון היה שותפו של בן-צבי במיזם זה, אך השותפות התפרקה עקב סכסוך שפרץ בין השניים, ואדלסון הקים את ישראל היום. בעקבות תחרות זו נסגר "ישראלי" בינואר 2008.

בנובמבר 2006 הגיש שלדון אדלסון תביעה על סך 10.7 מיליון ₪ נגד בן-צבי בטענת גזל.[4] במאי 2007 אישר בית המשפט להעמיד את סכום התביעה על 42 מיליון ש"ח ולמחרת הגיש בן-צבי תביעה שכנגד בסכום 12 מיליון ש"ח. בדצמבר 2012 בוטלו התביעות ההדדיות והצדדים הגיעו לפשרה.

באפריל 2007 התמנה לעורך אחראי של מקור ראשון.

במחצית השנייה של 2008 הוציא לאור את המגזין ביזנסוויק ישראל שנסגר לאחר כ-30 גליונות.

במרץ 2009 התמנה לעורך ראשי של מקור ראשון, תפקיד אותו מילא עד אפריל 2014.

בן-צבי מזוהה עם קבוצת "מנהיגות יהודית" של משה פייגלין. במסגרת זו הוא היה חבר במרכז הליכוד, אך עזב אותו כשרכש את ערוץ 10, בנימוק שצריכה להיות הפרדה בין המדיה לפוליטיקה.[5]

לאחר סגירתו של כתב העת "נקודה", באפריל 2010 החל להוציא לאור את המגזין סגולה, "מגזין ישראלי להיסטוריה". אשתו, שרה ג'ו, היא העורכת הראשית של המהדורה האנגלית.

בספטמבר 2012 הגיע בן-צבי להבנות עם חברת "מעריב הוצאת מודיעין" על רכישת העיתון מעריב, אתר האינטרנט ונכסים נוספים על ידו, תמורת כ-70 מיליון ש"ח.‫[6] ב-23 באוקטובר אישר בית המשפט רשמית את הרכישה.

במרץ 2013 התמנה לעורך מעריב, תפקיד אותו מילא עד אפריל 2014.

במרץ 2014 הגיש בקשה להקפאת הליכים כנגד מעריב,[7] מקור ראשון והערבויות שנתן לחברות. בית המשפט נענה לבקשה ואישר את מכירת עיתון מעריב לאלי עזור ואת עיתון מקור ראשון לשלדון אדלסון.

שליטה בחברות ישראליות[עריכת קוד מקור | עריכה]

בן-צבי משמש כדירקטור ב-18 חברות פרטיות

שם החברה מספר חברה כתובת החברה מטרת החברה
אחזקות באמות בע"מ 512731936 דניאל פריש 3 תל אביב ניהול נכסים
אל"ף מורשת תקשורת בע"מ 513700286 דרך בגין 116 תל אביב ערוצי תקשורת
אס.ג'יי.בי. שירותי תקשורת וניהול בע"מ 513401745 יהונתן החשמונאי 18 אפרתה תקשורת וניהול
ב.צ.פ. 10 אחזקות בע"מ 513482059 הורקניה 14 ירושלים בית ספר לתקשורת
ביזניס השבועון הישראלי בע"מ 514139120 לינקולן 20 תל אביב שירותי תרגום
דפוס הירש בע"מ 511956351 הסדנא 4 ירושלים ניהול יזום פיתוח ותכנון של פרויקטים בנדל"ן
החברה לקידום מדיה יהודית (קדמ"י) בע"מ 513982363 המלך ג'ורג' 18 ירושלים קידום מדיה יהודית
הירש טי.וי. בע"מ 513384032 דרך בגין 116 תל אביב ערוצי טלוויזיה
הירש ש. ב. 1995 השקעות בע"מ 512119793 הסדנא 4 ירושלים פרויקטים בנדל"ן
ישראלי ניוז בע"מ 513687574 מנחם בגין 116 תל אביב הוצאת עיתונים
מטרו ניוז ישראלי בע"מ 513978742 דרך בגין 116 תל אביב הוצאת עיתון
מקור ראשון המאוחד (הצופה) בע"מ 513936971 הגן הטכנולוגי 1 ירושלים הוצאה לאור של עיתונים
מתניה נדל"ן בע"מ 512855370 יד חרוצים 15 ירושלים החכרה והשכרה של נכסי דלא ניידי
קבוצת הירש מדיה בע"מ 513415778 קירית התקשורת נווה אילן מבשרת ציון שירותי תקשורת
שבוע ישראלי בע"מ 512857111 רבניצקי 6 פתח תקווה הדפסה והוצאה לאור של עיתונים
תכלת מורשה הערוץ היהודי בע"מ 513182295 הבריכה 9 ירושלים ערוץ התכלת
תמר טכנולוגיות מתקדמות ש.ה. בע"מ 512956566 הורקניה 14 ירושלים פיתוח תוכנה
תשדורות ישראל 2001 בע"מ 513169425 יהונתן החשמונאי 14 אפרתה ערוצי תקשורת

כנגד שתיים מהחברות אשר בשליטת שלמה בן-צבי, מקור ראשון המאוחד וביזנס השבועון הישראלי, הוגשו תביעות חוב בסך 75 מיליון ש"ח עקב פעילות עסקית בתקופת השליטה בעיתון מעריב ובעיתון מקור ראשון.[8]

לאחר תקופת מעריב[עריכת קוד מקור | עריכה]

ביוני 2014 נפטר חמיו של בן צבי ובעקבות כך לא התאפשרה יותר העברת כספים למערכות העיתונים שבשליטת המשפחה. במהלך המחצית השנייה של 2014 העביר בן צבי את השליטה במעריב לידי אלי עזור ואת אתר nrg לידי שלדון אדלסון. בידי משפחתו של בן צבי נותרה השליטה ב-11 השבועונים והירחונים אשר במקור היו שייכים לקבוצת מעריב: את, מעריב לנוער, להיות הורים, מעריב לילדים, National Geographic, אותיות לילדים, נשים, National Geographic Kids, עיצוב ודיור, סגולה ו-Big Time. כתבי העת יוצאים לאור על ידי חברת "תכלת תקשורת" בניהולו של עקיבא גולדבלום, אחיו של בן-צבי, ובשליטתה של שרה ג'ו, אשתו.[9] לאחר העברת השליטה בעיתונים העתיקו בן-צבי ומשפחתו את מקום מגוריהם לבוסטון, שם למד ב-Kennedy School באוניברסיטת הרווארד. באוגוסט 2015 שב לארץ עם משפחתו וחזר לפעילות ב'תכלת תקשורת'.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]