ברוך שמואל דויטש

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
(הופנה מהדף שמואל דויטש)
ברוך שמואל דויטש
רבי שמואל דויטש בכנס הבוגרים של ישיבת קול תורה. 2007
רבי שמואל דויטש בכנס הבוגרים של ישיבת קול תורה. 2007
לידה 24 באוקטובר 1942 (בן 81)
י"ג בחשוון ה'תש"ג
בני ברק, פלשתינה (א"י) פלשתינה (א"י)פלשתינה (א"י) עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה ישראל ישראלישראל
השכלה
מעסיק ישיבת קול תורה עריכת הנתון בוויקינתונים
רבותיו אלעזר מנחם מן שך עריכת הנתון בוויקינתונים
חתימה עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית
הרב דויטש במוצאי שמחת תורה בישיבת קול תורה
רבי ברוך שמואל דוטש עם רבו המובהק רבי אלעזר מנחם שך

הרב ברוך שמואל הכהן דויטש (נולד בי"ג בחשוון ה'תש"ג - 1942, בני ברק) הוא ממנהיגי הפלג הירושלמי וחבר מועצת גדולי עולם התורה של "בני תורה", תלמידם המובהק של הרב אלעזר מנחם מן שך ושל הרב יוסף דוב הלוי סולובייצ'יק מירושלים. בעבר היה ר"מ בישיבת קול תורה בירושלים. משנת תשע"ח הוא ראש ישיבת באר מרדכי במודיעין עילית .

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

נולד בבני ברק, בנם הבכור של לאה (קורנליה) לבית אדלר והרב בנימין זאב דויטש, שהיה עוזרו של הרב יוסף שלמה כהנמן ("הרב מפוניבז'") ומזכיר ישיבת פוניבז'. אחיו הוא הרב אשר דויטש, מראשי ישיבת פוניבז'. למד בישיבת פוניבז' ובישיבת בריסק. בעודו צעיר לימים החל ללמד בישיבת טשיבין החסידית, ומשנת תש"מ בישיבת קול תורה, שבה כונה "מראשי הישיבה". במשך תקופה כיהן גם כראש ישיבה בישיבת אמרי צבי במודיעין עילית. נישא לאידלה בת הרב שמואל קיבלביץ ונכדת הרב שלמה זלמן זלזניק (נפטרה בשנת תשנ"ה). בקיץ תשס"א נישא לפריידא בת הרב אברהם יוסף סרעברו.בשנת 2022 הדרדר מצבו הבריאותי, ומאז חדל מכל פעילות והופעה ציבורית.[דרוש מקור]

בשנת 2000 הקים את ארגון וכתבתם. בשל מוצאו ההונגרי הוא עוסק בקירוב ליהדות של יהודי הונגריה שנותרו שם. בשנת 2007 ביקר בבודפשט[1] עיר מוצאם של הוריו, הקים במקום כולל אברכים, ודרש בהונגרית לפני סטודנטים יהודיים. עוסק בלימודו גם באותם החלקים שממעטים לעסוק בהם במסגרת הלימוד הנהוג בישיבות, כגון סדר זרעים, סדר טהרות וסדר קדשים. הוא משמש כראש כולל שבו עוסקים בשעות אחר הצהריים בלימוד חלקים אלו בעיון, וכן מוסר שיעור בדף היומי בעיון בשכונת סנהדריה.

עומד בראש הוועדה הרוחנית של פרויקט אוצר החכמה[2] והוא חבר הוועד של תלמוד תורה המסורה בירושלים, ושל החינוך העצמאי מטעמו של הרב אלעזר מנחם מן שך.

עמדות ופעילות ציבורית[עריכת קוד מקור | עריכה]

לצד פעילותו התורנית עסק הרב דויטש גם בענייני ציבור. הוא היה ממייסדי אב"ת - ההתארגנות הליטאית שבישרה את הקמת מפלגת דגל התורה. הרב אלעזר מנחם מן שך מינה את הרב דויטש למספר תפקידים ציבוריים. במשך שנים היה חבר ב"ועדה הרוחנית" של העיתון יתד נאמן וחבר בדירקטוריון חברת יתדות ת.ש.מ.ו. שהפעילה את העיתון[3]. לאחר פטירת הרב שך קיבל עליו את מרותו של הרב יוסף שלום אלישיב. עם הפיצול בציבור הליטאי הצטרף הרב דויטש לפלג הירושלמי בראשות הרב שמואל אוירבך[4]. תקופה קצרה לאחר הקמת היומון הפלס התמנה לכהן כראש הוועדה הרוחנית שלו. הרב דויטש, בהיותו תלמידו המובהק של מרן הרב שך, התמיד במשך כל השנים להמשיך את דרכו, אחד הדברים העיקריים הוא סוגיית הגיוס לצה"ל שבו עמדתו היא שהוא באיסור יהרג ואל יעבור גם לבחורים. לדעת הרב דויטש מייסדי המכללות החרדיות מבקשים לעקור את החרדיות[5].

לאחר פטירת הרב אוירבך מונה הרב דויטש לחבר בכיר במועצת גדולי עולם התורה של הפלג הירושלמי, ובעקבות ההבנה שהוא הרב הבכיר ביותר לאחר פטירת הרב אוירבך ראשי ישיבת קול תורה המתנגדים לרב אוירבך אילצוהו לעזוב את הישיבה. תלמידיו הקימו ישיבה חדשה בראשותו[6].

הרב דויטש נשוי ואב לשבעה ילדים. מתגורר בשכונת סנהדריה המורחבת בירושלים. בנו חיים צבי גורליק הוא מחבר ספר "גבול בנימין"[7].

ספריו[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • סדרת ברכת כהן, על התורה וכן על מסכתות ערכין, חולין, כריתות, וכן שיעורים על מלאכות שבת. הסדרה קיבלה הסכמות מרבו הרב שך, וכן מהרב אלישיב והרב שמואל וואזנר.
  • שיעורי רבי ברוך שמואל הכהן דויטש : שיעורי כלליים ויומיים על מסכת בבא מציעא". ירושלים : עובדיה כהן, תשפ"א 2021.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא ברוך שמואל דויטש בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]