Womanizer

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
יש לערוך ערך זה. ייתכן שהערך סובל מבעיות ניסוח, סגנון טעון שיפור או צורך בהגהה, או שיש לעצב אותו, או מפגמים טכניים כגון מיעוט קישורים פנימיים.
אתם מוזמנים לסייע ולערוך את הערך. אם לדעתכם אין צורך בעריכת הערך, ניתן להסיר את התבנית.
יש לערוך ערך זה. ייתכן שהערך סובל מבעיות ניסוח, סגנון טעון שיפור או צורך בהגהה, או שיש לעצב אותו, או מפגמים טכניים כגון מיעוט קישורים פנימיים.
אתם מוזמנים לסייע ולערוך את הערך. אם לדעתכם אין צורך בעריכת הערך, ניתן להסיר את התבנית.
"Womanizer"
סינגל בביצוע בריטני ספירס
מתוך האלבום Circus
יצא לאור 3 באוקטובר 2008
פורמט CDהורדה דיגיטלית
הוקלט 2008
סוגה אלקטרופופדאנס-פופ
שפה אנגלית
אורך 3:44
חברת תקליטים ג'ייבזומבה
כתיבה ניקשה בריסקו, רפאל אקיניימי
לחן Nikesha Briscoe, Rafael Akinyemi עריכת הנתון בוויקינתונים
הפקה האוטסידרס
כרונולוגיית סינגלים של בריטני ספירס
"Break the Ice"
(2008)
"Womanizer"
(2008)
"Circus"
(2008)
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

Womanizerעברית: רודף שמלות) הוא הסינגל הראשון של זמרת הפופ האמריקאית בריטני ספירס מתוך אלבומה השישי, Circus. השיר הופק ונכתב על ידי ניקשה בריסקו ורפאל אקיניימי, הידועים גם כצמד המפיקים "האוטסיידרס" (The Outsyders).

השיר הושמע בהשמעת בכורה עולמית ב-26 בספטמבר 2008, והושק דיגיטלית ב-7 באוקטובר בארצות הברית. הסינגל הפיזי שוחרר בנובמבר באוסטרליה.

השיר מכר 285,782 עותקים בשבוע הראשון לצאתו בארצות הברית, ב-15 באוקטובר 2008. בכך שברה ספירס את שיא "הפתיחה הטובה ביותר על ידי אמנית", שיא אשר קודם לכן הוחזק על ידי מריה קארי עם הסינגל "Touch My Body" שמכר 285,544 עותקים בשבוע הראשון לצאתו. ספירס שברה שיא נוסף – "הקפיצה הגדולה ביותר של שיר למקום הראשון" [96 → 1]. מה שהופך את "Womanizer" לסינגל השני של ספירס הכובש את פסגת מצעד הבילבורד, עשר שנים לאחר "...Baby One More Time". הסינגל מכר בארצות הברית מעל ל-3,000,000 עותקים, ובכך הפך לסינגל הנמכר ביותר של ספירס.

השיר זכה לגרסאות כיסוי של זמרים שונים, ביניהם לילי אלן, פרנץ פרדיננד ו-Girls Aloud. בטקס פרסי גראמי של שנת 2010 היה השיר מועמד לפרס "שיר הדאנס הטוב ביותר", אך הפסיד לשיר Poker Face של הזמרת ליידי גאגא.

רקע וכתיבה[עריכת קוד מקור | עריכה]

בריאיון לתחנת רדיו בניו יורק, ספירס דיברה על השיר ואמרה: "הוא בעיקרון שיר שאומר, 'אנחנו יודעות מה אתה מתכנן.' זה על בחורים שבוגדים בבחורות... זה המנון לנשים. בגלל זה אני אוהבת את השיר הזה."

השיר קיבל בעיקר ביקורות חיוביות. אן פאוורס מ"טיימס" תארה את השיר כ"רטרו-פוּטוּרִיזְם" ש"לוקח אותך בחזרה אל מוזיקת הסְטָקָטוֹ בעזרת ביטים עכשוויים של צוות המפיקים - האוטסידרס". עורכת ה-CosmoGirl, רייצ'ל צ'אנג אמרה כי היא רואה בשיר להיט עתידי, וכותבת ש"בריט יודעת מה מעריציה אוהבים, היא אף פעם לא מאכזבת עם היצירה האחרונה שלה - להיט דאנסי שעומד לכבוש את פסגות המצעדים". אתר המוזיקה "Popjustice" כתבו כי: "הסינגל החדש של בריטני, הוא בדיוק מה שכריסטינה מנסה לעשות – ונכשלת – עם הסינגל החדש שלה. השיר חולק הרבה במשותף עם שירה של רייצ'ל סטיבנס, "Some Girls", אך בקריטריונים של בריטני זהו שילוב מבריק בין "Toxic" לבין רגעיו היותר משוגעים של אלבומה האחרון, כמו "Ooh Ooh Baby". שיר זה מציב יסודות חזקים לקאמבק אשר לא בדיוק התחולל בפעם הקודמת, וקשה שלא לחשוב על השיר כמתמודד מאוחר לתואר שיר השנה. כמו שאמרנו לפני כן, השיר בהחלט טוב."

ביקורות אחרות טענו כי השיר נשמע כמו "ניסיון לחקות את הסגנון של קייטי פרי ולהתאימו לפופ של בריטני. לאחר כמה השמעות הכול נהיה משעמם". ג'ים פרבר מה"דיילי ניוז" כתב כי "ספירס אומרת את שם השיר לא פחות מתשע פעמים ברצף, בטון כה מעצבן". אחרים תיארו את השיר כ"הפקה עייפה ומילים חלשות".

מבחינת המצעדים, בארצות הברית הסינגל נכנס בשבוע הראשון אל המקום ה-96 הודות להשמעות בתחנות הרדיו השונות. לאחר מכן, השיר שבר שיא וקפץ מהמקום ה-96 אל פסגת מצעד הבילבורד, אל המקום הראשון ושבר את שיאו של זמר הראפ טי.אי. הסינגל מכר כ-286,000 עותקים, מה שנחשב לפתיחה הטובה ביותר על ידי אמנית. בנוסף לכך, זהו הסינגל הראשון שכובש את הפסגה מאז סינגל הבכורה של ספירס, "...Baby One More Time". בארצות הברית הסינגל מכר כ-3 מיליון עותקים וקיבל שלושה אלבומי פלטינה, זהו הסינגל הכי נמכר של ספירס בארצות הברית.

וידאו קליפ[עריכת קוד מקור | עריכה]

ספירס כאחת הדמויות בקליפ

הקליפ צולם בין ה-24 בספטמבר ל-25 בספטמבר, במועדון ומסעדה בלוס אנג'לס. הוא בוים על ידי ג'וזף קאהן, שעבד בעבר עם ספירס בקליפים לשירים "Stronger" ו"Toxic". הקליפ עצמו מכיל אלמנטים משני הקליפים, כאשר הפתיחה שלו דומה לפתיחה של "Stronger", ומופיעים אותם גברים אשר הופיעו גם ב"Toxic", באותן התלבושות.

הקליפ שודר בהופעת בכורה בתוכנית 20/20 ברשת ABC. גרסת הבמאי, שהיא הגרסה הלא מצונזרת לקליפ, הופיעה בבלוג באתר MTV מיד אחר כך.

עלילת הקליפ עצמו מתארת אדם רודף שמלות ('Womanizer' באנגלית). בתחילת הקליפ ספירס נראית לבושה בחלוק, ומקדמת את פניו של בעלה בארוחת הבוקר. במהלך הקליפ היא מגלמת דמויות שונות בעבודה של הבעל על מנת לבדוק את התגובות שלו לאותן בחורות. בעלה נענה לחיזוריהן, וכשחוזר הביתה, ספירס מענישה אותו על בגידותיו.

3 ימים בלבד לאחר שחררו של הווידאו קליפ, הוא זכה להצלחה בבריטניה מאחר שנצפה מעל ל־7 מיליון פעמים. בכך הוא שבר את השיא שהחזיק הווידאו קליפ של השיר "Bleeding Love" המבוצע על ידי ליאונה לואיס. הקליפ זכה להצלחה רבה גם באתר YouTube ושם נצפה למעלה ממיליון פעמים, פחות מ-24 שעות לאחר שחרורו. נכון לנובמבר 2017, הקליפ נצפה למעלה מ-185 מיליון צפיות. ב-TRL מקסיקו הקליפ נכנס היישר למקום הראשון, יום לאחר הפרמיירה שלו – הדבר הפך את בריטני לאמנית השנייה, מיד אחרי אמינם, אשר הצליחה להכניס קליפ היישר למקום הראשון במצעד. באתר MTV ארצות הברית, הקליפ הגיע למקום הראשון ונצפה למעלה מ-2.1 מיליון פעמים, הוא מחזיק דירוג של 95%. בשנת 2013 עבר הקליפ את ה-100 מיליון צפיות באתר יוטיוב וזיכה את ספירס בתואר נוסף של vevo certified.

נכון לדצמבר 2019 הווידאו קליפ לשיר חצה את 258,000,000 צפיות באתר הvevo הרשמי של האמנית.

מצעדים[עריכת קוד מקור | עריכה]

מצעדים שבועיים[עריכת קוד מקור | עריכה]

‏  מצעדים ודירוגים (2008–2009)
מדינה מצעד מיקום שיא
אוסטריה Ö3 אוסטריה טופ 40‏ 4
אוסטרליה מצעד הסינגלים האוסטרלי 5
אירופה אירופה הוט 100 1
איטליה מצעד הסינגלים האיטלקי 7
אירלנד מצעד הסינגלים האירי 2
ארצות הברית בילבורד הוט 100 1
בולגריה BAMP 2
בריטניה מצעד הסינגלים הבריטי 3
גרמניה GfK – טופ 100 4
דנמרק היטליסטן 1
הולנד מצעד 40 הסינגלים ההולנדיים 8
הונגריה Rádiós Top 40 2
ולוניה אולטראטופ 40 2
יפן יפן הוט 100 7
מקסיקו טופ 100 – מקסיקו 3
נורווגיה VG-lista 1
ניו זילנד המצעד הניו זילנדי הרשמי 9
ספרד PROMUSICAE 8
סקוטלנד מצעד הסינגלים הסקוטי 5
פורטוגל מצעד הסינגלים הפורטוגזי 3
פינלנד המצעדים הפיניים הרשמיים 1
פלנדריה אולטראטופ 50 1
צ'כיה ČNS IFPI 6
צרפת SNEP 1
קנדה קנדה הוט 100 1
קרואטיה טופ ליסטה 1
שוודיה סוורייטופליסטן 1
שווייץ המצעד השווייצרי 2

מצעדי סוף שנה[עריכת קוד מקור | עריכה]

‏  מצעדים שנתיים (2008)
מדינה מצעד מיקום שיא
אוסטרליה מצעד הסינגלים האוסטרלי 40
ארצות הברית בילבורד הוט 100 80
בריטניה מצעד הסינגלים הבריטי 33
הולנד מצעד 40 הסינגלים ההולנדיים 99
הונגריה Rádiós Top 40 66
ולוניה אולטראטופ 40 63
ישראל מדיה פורסט ישראל -
מצעד הפזמונים הבינלאומי השנתי של גלגלצ 13
לבנון מצעד 20 העליונים הרשמי של לבנון 22
נורווגיה VG-lista 21
ספרד PROMUSICAE 8
פלנדריה אולטראטופ 50 44
צרפת SNEP 28
קנדה קנדה הוט 100 65
שוודיה סוורייטופליסטן 35
שווייץ המצעד השווייצרי 56

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]