החתונה האדומה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
החתונה האדומה
דגלו של בית סטארק עולה באש במהלך אירועי החתונה האדומה
דגלו של בית סטארק עולה באש במהלך אירועי החתונה האדומה
מלחמה: מלחמת חמשת המלכים
תאריך 299AC[1]/300AC[2]
מקום התאומים, ארצות הנהר, וסטרוז
תוצאה ניצחון מוחץ לצבאות לאניסטר-פריי-בולטון, מותם של המלך רוב סטארק ושל אימו קייטלין סטארק, דיכוי המרד של בית סטארק - המשמעותי מבין המרידות במלחמת חמשת המלכים ופירוק הבית כמעט באופן סופי
הצדדים הלוחמים

ממלכת הצפון בראשות בית סטארק

  • בית מורמונט
  • בית פורסטר
  • בית מאנדרלי
  • בית גלובר
  • בית אומבר
  • בתים קטנים נוספים

בית טאלי

כס הברזל בראשות בית באראתיאון-לאניסטר

מנהיגים
רוב סטארק, מלך הצפון (נהרג)  ג'ופרי באראתיאון, מלך כס הברזל ושבע הממלכות 
מפקדים

רוב סטארק, מלך הצפון (נהרג)
קייטלין סטארק (נהרגה)
בית טאלי סר ברינדן טאלי[2]

כוחות

3,500 חיילים (אנשי הצפון וארצות הנהר)[1]

3,500 חיילים (בית בולטון),[1] אלפי חיילים נוספים (בית פריי)[1]

אבדות

רובם המוחלט של צבאות סטארק, טאלי ובני חסותם נהרגו, ביניהם: רוב סטארק, מלך הצפון, טאליסה סטארק ובנה העובר,[3] קייטלין סטארק, סער (זאב הבלהות של רוב) והלורדים של הבתים הכפופים לסטארק. הלורד אדמור טאלי נלקח בשבי.

כ-50 איש מבית פריי,[1] ביניהם אייגון פריי,[1] נכדו של וולדר פריי וטייטוס פריי[1]/ אשתו השמינית של וולדר פריי[2]

החתונה האדומה (באנגלית: The Red Wedding) היא כינוי לחתונה בדיונית, המתרחשת בעולם של סדרת הספרים "שיר של אש ושל קרח" מאת ג'ורג' ר. ר. מרטין ובסדרת הטלוויזיה "משחקי הכס" ונחשבת לאחד האירועים המכוננים והמשמעותיים ביותר בסדרות אלו. החתונה האדומה מתארת אירוע טבח המוני, במהלכו נרצח המלך רוב סטארק, אימו קייטלין סטארק, אשתו טאליסה סטארק ובנה העובר[2] וכן רובם המוחלט של צבאות טאלי, סטארק ובני בריתם, בניצוחו ובתכנונו של הלורד וולדר פריי ובשיתוף בית בולטון ולאניסטר, כנקמה על הפרת הסכם הנישואין בין בית סטארק לפריי. אירועי החתונה האדומה הובילו לפירוקו הכמעט-מוחלט של בית סטארק, ולסיומו דה פקטו של המרד של בית סטארק שהיה היריב העיקרי של בית לאניסטר במלחמת חמשת המלכים, כאשר לאחר אירועים אלו הומלך בית בולטון לבית השולט בצפון.

פיתוח[עריכת קוד מקור | עריכה]

מחבר ספרי הסדרה, ג'ורג' ר. ר. מרטין, סיפר כי שאב את ההשראה לאירועי החתונה האדומה משני אירועים דומים בהיסטוריה של סקוטלנד - "ארוחת הערב השחורה"[4], שנערכה ב-1440 במהלכה הרוזן ויליאם דאגלס ואחיו הצעיר, שהוזמנו לסעוד עם ג'יימס השני, מלך סקוטלנד נרצחו על ידי אנשי המשמר של המלך, וכן מן טבח גלנקו(אנ') שאירע בשנת 1692, במהלכו נטבחו בעת שנתם מאות סקוטים משבט מקדונלד, שסירבו להישבע אמונים לויליאם השלישי, מלך אנגליה.[5] אירוע מסוג "חתונה אדומה" התרחש גם בסדרה "שושלת" בפרק סיום העונה החמישית ב-1985.

מהלך האירועים בספר סופת החרבות[עריכת קוד מקור | עריכה]

לאחר שרוב סטארק נישא לג'יין ווסטרלינג ובכך מפר את הבטחתו לוולדר פריי, הכוחות של בית פריי נוטשים אותו. כדי להחזירם לשירותו רוב, מבקש מדודו אדמור טאלי להתחתן עם בת פריי כדי להפיס את ליבו של לורד פריי. אדמור נענה וגם לורד פריי מסכים לשידוך.

רוב רוכב לתאומים בלוויית צבאו. קייטלין נלווית לרוב אך הוא מותיר את ג'ייין אשתו בנהרן תחת השגחתו של דודו ברינדן "דג שחור" טאלי.

רוב מגיע לתאומים שם הוא מבקש מלורד פריי, לפי עצתה של אמו, לחם ומלח - טקס המסמל את "זכויות האורח", כלומר מבטיח שהמארח לא יפגע באורחו כאשר הוא תחת גגו. לורד פריי נענה, וסטארק ופמלייתו נכנסים לתאומים ומתכוננים לחתונה בשעה שהצבא של סטארק נערך בסמוך (זאב הבלהות "סער" משתולל לפני הכניסה לתאומים, ורוב מפקיד אותו במלונות מחוץ למבצר).

בחתונה מוגשת ארוחה עלובה אך לצידה מוגשים שפע של יין, שכר ותמד. ברקע יש מוזיקה רועשת המנוגנת מיציע המוזיקאים.[6]

קייטלין, שפרק החתונה מסופר דרך עיניה, יושבת חסרת שקט בין רוז בולטון לבין סר ריימן פריי. בנה רוב נוהג בנימוס רב ורוקד עם בנות פריי רבות.

טקס החתונה מתחיל, ואדמור וכלתו נישאים מהאולם בתהלוכה הכוללת אורחים רבים. ואז מתחיל להתנגן באולם השיר "גשמי קאסטאמיר" שנכתב כדי לתאר את ניצחונו של טיווין לאניסטר על בית ריין מקאסטאמיר במהלך מרד ריין-טארבק.

השיר מהווה אות להתקפה של בית פריי על רוב והאורחים. חצי מהנגנים ביציע המוזיקאים מתגלים כלוחמים חמושים ברובי קשת. כוחות פריי באולם מתקיפים את האורחים ורוצחים אותם וכוחות נוספים נוהרים לאולם, ביניהם כוחות של בית בולטון המשתפים פעולה עם בית פריי (בפרקים הבאים בספר אנו מגלים שכוחות פריי ובולטון תקפו גם את צבאו של רוב מחוץ למבצר והשמידו את רובו).

רוב נורה בתחילת ההתקפה משני קליעים של רובה קשת. קייטלין תופסת את אאיגון "פעמוני" פריי, נכדו השוטה של פריי, מצמידה סכין לגרונו, ומתחננת בפני לורד פריי, היושב על כס האלון המגולף שלו וצופה בטבח, שייתן לרוב ללכת ושהבגידה שלו תיסלח. לורד פריי מלגלג על הצעתה, וגבר בשריון כהה ובגלימה ורודה בהירה מנוקדת בדם (רוז בולטון) ניגש לרוב ואומר לו "ג'יים לאניסטר מוסר דרישת שלום" ואז תוקע את חרבו הארוכה בלבו של רוב.

קייטלין מאבדת את דעתה מרוב צער, משספת את גרונו של "פעמוני" פריי ואז קורעת את פניה בציפורניה שלה.

מישהו ניגש אל קייטלין מאחור ומשסף את גרונה.[6]

מהלך האירועים בעיבוד לסדרה משחקי הכס[עריכת קוד מקור | עריכה]

במהלך מלחמת חמשת המלכים בית סטארק בהנהגתו של רוב סטארק מנצח ברוב הקרבות אך רוב ואנשיו צריכים עוד בני ברית, אימו של רוב סטארק, קאטלין, מייעצת לו לפנות לבית פריי ולבקש את סליחתו של וולדר פריי על כך שרוב לא נישא לאחת מבנותיו, ולהציע לו את אחיה של קאטלין, אדמור, שינשא לאחת מבנותיו, רוב מסכים.

כאשר רוב ואנשיו מגיעים אל בית פריי ומבקשים את סליחתו של וולדר פריי, הוא מסכים לחתן את ביתו לאחיה של קאטלין.

החתונה מתחילה ובמהלכה טאליסה, אשתו של רוב, מגלה לו שהיא בהריון, קאטלין מביטה בהם בגאווה ולאחר מכן שומעת את מנגינת שירם של בית לאניסטר (גשמי קסטמיר) מתנגן בחתונה ומבינה שמשהו לא בסדר, וולדר עוצר את המוזיקה ומבקש מרוב לצעוד לקדמת האולם, בעת שהשניים מדברים קאטלין מביטה בנושא דגלו הראשי של רוב, רוז בולטון, היא מזיזה את חולצתו מהזרוע ורואה שהוא לבוש בשריון ומבינה מה קורה, היא נעמדת וסוטרת לרוז שבורח מיד לאחר מכן, היא צועקת לרוב שיזהר אך לפני שהוא מבין מה קורה הוא רואה את אחד מבני פריי נועץ סכין בבטנה של אשתו ובכך הורג אותה ואת הילד שלהם שטרם נולד, מיד לאחר מכן ננעץ בו ובקאטלין חץ.

מחוץ לאולם, אריה סטארק וכלב הציד מגיעים אל החתונה, שם אומרים להם ללכת אך הם נכנסים בכל זאת, אריה עומדת מחוץ לאולם ועומדת להיכנס אלא שאז היא רואה את חיילי בית סטארק נטבחים ואת זאב הבלהות של אחיה נרצח, היא רצה בכל כוחותיה אל עבר האולם אך כלב הציד עוצר ברגע האחרון ולוקח אותה על סוסו.

בתוך האולם, הטבח נמשך, רוב סטארק מתקדם פצוע בזחילה אל גופת אהובתו ומחבק אותה. קאטלין, שמתחבאת מתחת לשולחן מבחינה באשתו של וולדר פריי ולוקחת אותה משערותיה ומצמידה סכין לגרונה, היא מפצירה בוולדר פריי לתת לבנה ללכת אחרת היא תהרוג את אשתו, וולדר פריי לא מתעניין באשתו ומניח לקאטלין להרוג אותה, רוז מתקדם אל רוב ואומר לו "הלאניסטרים שולחים את ברכתם" והורג אותו. קאטלין משספת את גרונה של אשתו של וולדר ונעמדת בבכי במקומה, לאחר כמה שניות מגיע אחת מחיילי פריי ומשסף את גרונה.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ 1 2 3 4 5 6 7 בספרים.
  2. ^ 1 2 3 4 בעיבוד הטלוויזיוני.
  3. ^ בעיבוד הטלוויזיוני בלבד - בספרי שיר של אש ושל קרח, ג'יין ורסטלינג, אשתו של רוב סטארק נשארת בנהרן וניצלת מהטבח
  4. ^ George R. R. Martin: The World of Ice and Fire (Game of Thrones), סרטון באתר יוטיוב
  5. ^ Conradt, Stacy (5 ביוני 2017). "The real-life events that inspired Game of Thrones' Red Wedding". The Week. נבדק ב-28 בדצמבר 2018. {{cite web}}: (עזרה)
  6. ^ 1 2 ג'ורג' ר. ר. מרטין, הפרק "קייטלין" בספר "סופת החרבות", באתר דיומא, ‏27 בפברואר 2021
שיר של אש ושל קרח מאת ג'ורג' ר. ר. מרטין
משחקי הכס עימות המלכים סופת החרבות משתה לעורבים ריקוד עם דרקונים רוחות החורף
(טרם יצא לאור)
חלום של אביב
(טרם יצא לאור)