כריס קופר

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
כריס קופר
Chris Cooper
כריס קופר בפסטיבל הסרטים טרייבקה, (2009)
כריס קופר בפסטיבל הסרטים טרייבקה, (2009)
לידה 9 ביולי 1951 (בן 72)
קנזס סיטי, מיזורי, ארצות הברית
שם לידה Christopher Walton Cooper עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
תקופת הפעילות מ-1977 עריכת הנתון בוויקינתונים
מקום לימודים
בן או בת זוג Marianne Leone Cooper (1983–?) עריכת הנתון בוויקינתונים
פרסים והוקרה
פרופיל ב-IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

כריסטופר וו. "כריס" קופראנגלית: Christopher W. "Chris" Cooper; נולד ב-9 ביולי 1951) הוא שחקן קולנוע אמריקאי. זוכה פרס אוסקר לשחקן המשנה הטוב ביותר ופרס גלובוס הזהב לשנת 2002 על משחקו בסרט "אדפטיישן".

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

קופר נולד בקנזס סיטי שבארצות הברית למשפחה נוצרית. הוריו הם מרי אן וצ'ארלס קופר דוקטור בחיל האוויר האמריקני ובעל חווה חקלאית, לקופר אח גדול בשם צ'אק. קופר גדל ביוסטון ולמד במכללת "סטפנס" ובאוניברסיטת מיזורי, שם למד את תחומי החקלאות והדרמה.

לאחר שסיים את לימודיו בהצלחה עבר קופר לניו יורק וזאת כדי לפתח את קריירת המשחק שלו.

קריירת משחק[עריכת קוד מקור | עריכה]

קופר התחיל את קריירת הקולנוע שלו בשנת 1987 בתפקיד ראשי בדרמה ההיסטורית "מאטאוון". לאחר מכן הרבה קופר לשחק בסדרות טלוויזיה, ביניהן "חוק וסדר" ו"מיאמי וייס".

ב-1998 השתתף קופר בסרט "תקוות גדולות", דרמה רומנטית של אלפונסו קוארון המבוססת על הרומן באותו שם מאת דיקנס, לצד אית'ן הוק ובמערבון של רוברט רדפורד "הלוחש לסוסים". ב-1999 שיחק קופר בסרט זוכה 5 פרסי האוסקר של סם מנדס "אמריקן ביוטי" שם גילם את דמותו של הקולונל פרנק פיץ, איש צבא קפדן וקשוח. כמו כן באותה שנה שיחק קופר בדרמה הביוגרפית "שמי אוקטובר".

ב-2000 שיחק קופר בקומדיה "אני, עצמי ואיירין" ובדרמת המלחמה מועמדת 3 פרסי האוסקר של רולנד אמריך "הפטריוט", בסרט גילם קופר את דמותו של קולונל הנרי בורוול.

בשנת 2002 כיכב קופר בדרמה הקומית של ספייק ג'ונז "אדפטיישן", בסרט גילם קופר את דמותו של ג'ון לארוץ'. על תפקידו זכה קופר בפרס אוסקר לשחקן המשנה הטוב ביותר כשהוא גובר על שחקנים כמו אד האריס, פול ניומן וכריסטופר ווקן. כמו כן על תפקידו קיבל גם כן את פרס גלובוס הזהב והיה מועמד לפרס באפט"א. באותה שנה השתתף קופר גם במותחן הריגול "זהות כפולה", בסרט גילם קופר את דמותו של אלכסנדר קונקלין המשגיח על התוכנית המסווגת בה השתתף ג'ייסון בורן (מאט דיימון).

ב-2003 קיבל קופר מועמדות לפרס אמי על תפקידו בסרט "הבית באומבריה", כמו כן קופר גילם את דמותו של רוכב הסוסים טום סמית' בדרמת הספורט ההיסטורית מועמדת 7 פרסי האוסקר "אגדה אמריקאית - סיביסקיט".

ב-2005 שיחק קופר בסרטים זוכי פרס האוסקר " טרומן קפוטה ו"סוריאנה", כמו כן שיחק קופר גם לצד בדרמת המלחמה הביוגרפית של סם מנדס "ג'רהאד". ב-2007 שיחק קופר במותחן "הפריצה" ובדרמת האקשן "הממלכה".

ב-2016 שיחק בסרט הדרמה "דרך שדה שיפון" (Coming Through the Rye). באותה שנה שיחק בדרמת הפשע "חי את הלילה", לצד בן אפלק (שגם ביים), זואי סלדנה וסיינה מילר.

חיים אישיים[עריכת קוד מקור | עריכה]

קופר התחתן עם השחקנית מריאן לאוני בשנת 1983, כעבור 4 שנים נולד בנם ג'סי לאניר קופר. עקב סיבוכים בלידה נולד בנם של הזוג עם שיתוק מוחין, דבר זה חייב את הזוג למצוא מוסד חינוכי מתאים לבנם.

בשנת 2005 נפטר ג'סי כתוצאה מסיבוכים במחלה, על שמו של ג'סי קופר הוקמה קרן זיכרונות שנקראה "קרן ג'סי קופר".

פילמוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

טלוויזיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא כריס קופר בוויקישיתוף