אלפונסו קוארון

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
אלפונסו קוארון
Alfonso Cuarón
קוארון, 2013
קוארון, 2013
לידה 28 בנובמבר 1961 (בן 62)
מקסיקומקסיקו מקסיקו סיטי, מקסיקו עריכת הנתון בוויקינתונים
שם לידה Alfonso Cuarón Orozco עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה מקסיקו עריכת הנתון בוויקינתונים
תקופת הפעילות מ-1983 עריכת הנתון בוויקינתונים
מקום לימודים
  • האוניברסיטה הלאומית האוטונומית של מקסיקו
  • Escuela Nacional de Artes Cinematográficas עריכת הנתון בוויקינתונים
בן או בת זוג
  • Annalisa Bugliani (20012008) עריכת הנתון בוויקינתונים
  • Sheherazade Goldsmith (20112018) עריכת הנתון בוויקינתונים
צאצאים ג'ונאס קוארון עריכת הנתון בוויקינתונים
מספר צאצאים 3 עריכת הנתון בוויקינתונים
פרסים והוקרה
פרופיל ב-IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

אלפונסו קוארון אורוזקוספרדית: Alfonso Cuarón Orozco; נולד ב-28 בנובמבר 1961) הוא במאי קולנוע, תסריטאי ומפיק קולנוע מקסיקני זוכה פרס אוסקר, פרס גלובוס הזהב ופרס באפט"א לשנת 2013 על בימוי הסרט "כוח משיכה" ולשנת 2018 על בימוי הסרט "רומא". הוא נודע בעיקר כבמאי הסרטים "ואת אמא שלך גם" ו"הארי פוטר והאסיר מאזקבאן". הוא אחד משלושת הבמאים הידועים כ'שלושת האמיגוז' (יחד עם גיירמו דל טורו ואלחנדרו גונסלס איניאריטו).

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

קוארון הוא בנו של אלפרדו קוארון, פיזיקאי גרעין, שעבד בסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית במשך שנים רבות. יליד מקסיקו סיטי, קוארון למד קולנוע ופילוסופיה ב"אוניברסיטה הריבונית הלאומית של מקסיקו". לאחר שסיים את לימודיו החל לעבוד בטלוויזיה המקסיקנית, תחילה כטכנאי ואחר כך כבמאי, ואז החל לעבוד כעוזר במאי במספר הפקות קולנועיות באמריקה הלטינית. כמו כן ביים כמה סרטים קצרים בשנות השמונים. ב-1991 ביים את סרטו הראשון, "סיפור של אהבה והיסטריה", קומדיה שחורה על איש עסקים שנדבק באיידס. הסרט זכה להצלחה רבה במקסיקו, והתקבל בהתלהבות ברחבי העולם.

ארבע שנים מאוחר יותר ביים את סרטו האמריקני הראשון, "נסיכה קטנה", שהיה עיבוד לרומן הקלאסי של פרנסס הודג'סון ברנט. סרטו הבא, "תקוות גדולות", היה עיבוד מודרני לספרו של צ'ארלס דיקנס, שבו כיכבו אית'ן הוק, גווינת' פלטרו ורוברט דה נירו. סרטו הבא החזיר אותו לשורשיו ולמולדתו, כשביים את הסרט המקסיקני עטור השבחים "ואת אמא שלך גם" (2001), שבו כיכבו גאל גרסיה ברנאל ודייגו לונה. הסרט היה דרמת מסע פרובוקטיבית ושנויה במחלוקת, על שני צעירים אובססיביים למין, היוצאים לנסיעה ממושכת עם נערה מושכת. הסרט זכה להצלחה קופתית ולתשבחות המבקרים, והיה מועמד לפרס האוסקר על התסריט, שאותו כתב יחד עם אחיו.

ב-2003 ביים את הסרט השלישי בסדרת סרטי "הארי פוטר": "הארי פוטר והאסיר מאזקבאן". תקציב הסרט עמד על 130 מיליון דולרים, וקוארון ביים אותו על פי הפרשנות שלו לספר: הסרט היה קודר יותר משני קודמיו (שביים כריס קולומבוס), בזכות תאורה קודרת ועיצוב אפל. כמו כן בחר קוארון להתעלם מחלקים מרכזיים בעלילה, והדבר עורר את חמת המעריצים. למרות כל זאת זכה הסרט להצלחה רבה ברחבי העולם: הוא הכניס 789.4 מיליון דולרים ברחבי העולם והביקורות היו מצוינות.

ב-2006 ביים קוארון את הסרט "הילדים של מחר", דרמת מתח דיסטופית, שהתבססה באופן כללי על ספרה של פ.ד. ג'יימס מ-1992 באותו השם שבה כיכבו קלייב אוון, ג'וליאן מור ומייקל קיין.

בשנת 2013 יצא לאקרנים סרטו "כוח משיכה" בכיכובם של סנדרה בולוק וג'ורג' קלוני, על פי תסריט שכתב יחד עם בנו, ג'ונאס. בינואר 2014 זכה קוארון על בימוי הסרט בפרס גלובוס הזהב לבמאי הטוב ביתר. קוארון היה לבמאי המקסיקני הראשון שזוכה בפרס. בפברואר 2014 זכה קוארון בפרס באפט"א לבמאי הטוב ביותר ובמרץ 2014 זכה גם בפרס אוסקר על בימוי הסרט.

בספטמבר 2018 זכה קוארון בפרס אריה הזהב בפסטיבל הסרטים של ונציה על הסרט "רומא", המבוסס על אירועי ילדותו[1]. הסרט זכה בפרס אוסקר לסרט הזר הטוב ביותר ובפרס גלובוס הזהב לסרט הזר הטוב ביותר וקוארון בפרס אוסקר לבמאי הטוב ביותר, פרס אוסקר לצילום הטוב ביותר, בפרס גלובוס הזהב לבמאי הטוב ביותר, בפרס גילדת הבמאים ובפרס באפט"א לבמאי הטוב ביותר.

סרטיו[עריכת קוד מקור | עריכה]

כמפיק[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • Raymond and Ray‏ (TBA)

טלוויזיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • Disclaimer ‏ (TBA)

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא אלפונסו קוארון בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]


הקודם:
2012: בן אפלק (ארגו)
2017: גיירמו דל טורו (צורת המים)
פרס גילדת הבמאים של אמריקה – במאי בסרט קולנוע
2013: אלפונסו קוארון (כוח משיכה)
2018:אלפונסו קוארון (רומא)
הבא:
2014: אלחנדרו גונסלס איניאריטו (בירדמן)/2015: אלחנדרו גונסלס איניאריטו (האיש שנולד מחדש)
2019:סם מנדס (1917)
הקודם:
2013: דייוויד או. ראסלאופטימיות היא שם המשחק
2018: כריסטופר נולאןדנקרק
פרס האקדמיה האוסטרלית לאמנויות הקולנוע והטלוויזיה הבינלאומי – הבימוי הטוב ביותר
2014: אלפונסו קוארון – כוח משיכה
2019: אלפונסו קוארון – רומא
הבא:
2015: אלחנדרו גונסלס איניאריטובירדמן
2020: קוונטין טרנטינוהיו זמנים בהוליווד
הקודם:
2017: ג'ורדן פיל (תברח)
פרס סטלייט – הבמאי הטוב ביותר
2018: אלפונסו קוארון (רומא)
הבא:
2019: ג'יימס מנגולד (פורד נגד פרארי)