פלגות הלילה המיוחדות – הבדלי גרסאות

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
תוכן שנמחק תוכן שנוסף
Nerez (שיחה | תרומות)
הוספתי את יהודה בן-דוד לרשימת הלוחמים שהיו בפלוגות הלילה
שורה 13: שורה 13:
* יש ליזום פעולות ולא לחכות להיתקלות באויב
* יש ליזום פעולות ולא לחכות להיתקלות באויב


וינגייט קיבל רשות מהמפקדה הבריטית להקים יחידות חדשות בפיקודו, במטרה להילחם בכנופיות הערביות. הפלגות הוקמו ביוני 1938, והורכבו מלוחמי ארגון [[ההגנה]] והצבא הבריטי, בתמיכת [[הסוכנות היהודית]]. הלוחמים ביחידות אלה, בהם [[יגאל אלון]] ו[[משה דיין]], נבחרו אישית על ידי וינגייט עצמו. על לוחמי פלגות הלילה המיוחדות נמנו [[ישראל כרמי]], [[חיים בן-דוד]], [[יוסי הראל]]<ref>יורם קניוק, '''אקסודוס - אודיסיאה של מפקד''', [[הוצאת הקיבוץ המאוחד]], [[1999]], עמוד 46, "באחת הפעולות עם וינגייט, נכנס יוסי לכפר בתוך [[לבנון]], הכוח הותקף ויוסי חיסל יחידה שלמה ברימוני-יד. וינגייט כינה אותו מאז "The Bomber" והציע להעניק לו אות הצטיינות.".</ref>, [[מרדכי מקלף]], [[פריץ יורדן]], [[חיים לסקוב]], [[אורי ברנר]], [[שמעון אבידן]], [[יונה רסין]], צבי ברנר, [[חיים לבקוב]] וכן נחמן בצר מ[[נהלל]].
וינגייט קיבל רשות מהמפקדה הבריטית להקים יחידות חדשות בפיקודו, במטרה להילחם בכנופיות הערביות. הפלגות הוקמו ביוני 1938, והורכבו מלוחמי ארגון [[ההגנה]] והצבא הבריטי, בתמיכת [[הסוכנות היהודית]]. הלוחמים ביחידות אלה, בהם [[יגאל אלון]] ו[[משה דיין]], נבחרו אישית על ידי וינגייט עצמו. על לוחמי פלגות הלילה המיוחדות נמנו [[ישראל כרמי]], [[חיים בן-דוד]], [[יוסי הראל]]<ref>יורם קניוק, '''אקסודוס - אודיסיאה של מפקד''', [[הוצאת הקיבוץ המאוחד]], [[1999]], עמוד 46, "באחת הפעולות עם וינגייט, נכנס יוסי לכפר בתוך [[לבנון]], הכוח הותקף ויוסי חיסל יחידה שלמה ברימוני-יד. וינגייט כינה אותו מאז "The Bomber" והציע להעניק לו אות הצטיינות.".</ref>, [[מרדכי מקלף]], [[פריץ יורדן]], [[חיים לסקוב]], [[אורי ברנר]], [[שמעון אבידן]], [[יונה רסין]], צבי ברנר, [[חיים לבקוב]], [[יהודה בן-דוד]] וכן נחמן בצר מ[[נהלל]].


לאחר שורה של הצלחות, היחידות התפתחו והפכו ל"פלגות הלילה המיוחדות". הפלגות פעלו באזור עמק יזרעאל ו[[הגליל התחתון]] לפי טקטיקת הלחימה של וינגייט, והיו למעשה ליחידות [[קומנדו]] ניידות ויעילות. הן לקחו על עצמן את משימת השמירה על [[צינור הנפט כירכוכ-חיפה]], צינור שהונח ממקורות נפט ב[[איראן]] וב[[עיראק]] עד ל[[בתי זיקוק לנפט (חברה)|בתי הזיקוק]] ב[[חיפה]], והיה ליעד ראשי של הכנופיות הערביות.
לאחר שורה של הצלחות, היחידות התפתחו והפכו ל"פלגות הלילה המיוחדות". הפלגות פעלו באזור עמק יזרעאל ו[[הגליל התחתון]] לפי טקטיקת הלחימה של וינגייט, והיו למעשה ליחידות [[קומנדו]] ניידות ויעילות. הן לקחו על עצמן את משימת השמירה על [[צינור הנפט כירכוכ-חיפה]], צינור שהונח ממקורות נפט ב[[איראן]] וב[[עיראק]] עד ל[[בתי זיקוק לנפט (חברה)|בתי הזיקוק]] ב[[חיפה]], והיה ליעד ראשי של הכנופיות הערביות.

גרסה מ־12:17, 22 בנובמבר 2013

קובץ:Night squad.jpeg
פלגות הלילה, דצמבר 1938
פלגות הלילה במסדר בעין חרוד, 1938

פְּלַגוֹת הלילה המיוחדות (Special Night Squads), שכונו גם פלוגות האש והגדעונים, היו יחידות של לוחמים יהודיים ובריטיים שמטרתן הייתה מלחמה בכנופיות הערביות. הן הוקמו ביוני 1938 בעקבות פרוץ מאורעות תרצ"ו-תרצ"ט (1936-1939), שבמהלכן תקפו הערבים מטרות יהודיות ובריטיות.

ביישוב העברי התקבל והתקבע השם פלוגות הלילה המיוחדות, אף שבשם פלוגות הלילה הייתה משום הגזמה, שכן תרגום השם האנגלי Special Night Squads הוא כיתות הלילה המיוחדות או פלגות הלילה המיוחדות (פלגה היא יחידה קטנה במידה ניכרת מפלוגה).

הפלגות הוקמו על ידי אורד צ'ארלס וינגייט, קפטן בצבא הבריטי ובעל קשרים דתיים עמוקים ליהודים ולתנ"ך. וינגייט טען כי בריטניה חייבת להגשים את המנדט כ"בית לאומי לעם היהודי בארץ ישראל" וכי יש להקים מיד שתי חטיבות צבאיות יהודיות שיגנו על הארץ. לאחר סיורים ברחבי הארץ, הגיע וינגייט לכמה מסקנות צבאיות:

  • אין להסתפק במארבים נייחים ויש לארגן מארבים ניידים
  • יש לבוא במגע עם האויב בקרב
  • יש לנוע במשמרות קטנות בלילות ולהנחית מהלומות פתע על האויב
  • יש לנקוט בתכסיסי הטעיה
  • חובה להכיר את שטח הפעולה לפני הפעולה ולהשיג חומר מודיעיני על האויב
  • יש ליזום פעולות ולא לחכות להיתקלות באויב

וינגייט קיבל רשות מהמפקדה הבריטית להקים יחידות חדשות בפיקודו, במטרה להילחם בכנופיות הערביות. הפלגות הוקמו ביוני 1938, והורכבו מלוחמי ארגון ההגנה והצבא הבריטי, בתמיכת הסוכנות היהודית. הלוחמים ביחידות אלה, בהם יגאל אלון ומשה דיין, נבחרו אישית על ידי וינגייט עצמו. על לוחמי פלגות הלילה המיוחדות נמנו ישראל כרמי, חיים בן-דוד, יוסי הראל[1], מרדכי מקלף, פריץ יורדן, חיים לסקוב, אורי ברנר, שמעון אבידן, יונה רסין, צבי ברנר, חיים לבקוב, יהודה בן-דוד וכן נחמן בצר מנהלל.

לאחר שורה של הצלחות, היחידות התפתחו והפכו ל"פלגות הלילה המיוחדות". הפלגות פעלו באזור עמק יזרעאל והגליל התחתון לפי טקטיקת הלחימה של וינגייט, והיו למעשה ליחידות קומנדו ניידות ויעילות. הן לקחו על עצמן את משימת השמירה על צינור הנפט כירכוכ-חיפה, צינור שהונח ממקורות נפט באיראן ובעיראק עד לבתי הזיקוק בחיפה, והיה ליעד ראשי של הכנופיות הערביות.

פעולותיהן של פלגות הלילה הצליחו והפחיתו במידה רבה את ההתקפות על צינור הנפט, אך היו ידועות בברוטליות שלהן. תלונות על ברוטליות יתר נשמעו אפילו מחיילי הפלגות עצמם[2]. לאחר שנתיים של פעילות הוצב וינגייט מחוץ לארץ ישראל, והפלוגות התפרקו זמן קצר לאחר מכן, ביולי 1939. תורת הלחימה שהנחיל וינגייט, והניסיון שרכשו פקודיו בלוחמת חיל רגלים וכוחות מיוחדים שימשו את ארגון "ההגנה" במשך מרבית שנות פעילותה.

לקריאה נוספת

קישורים חיצוניים

הערות שוליים

  1. ^ יורם קניוק, אקסודוס - אודיסיאה של מפקד, הוצאת הקיבוץ המאוחד, 1999, עמוד 46, "באחת הפעולות עם וינגייט, נכנס יוסי לכפר בתוך לבנון, הכוח הותקף ויוסי חיסל יחידה שלמה ברימוני-יד. וינגייט כינה אותו מאז "The Bomber" והציע להעניק לו אות הצטיינות.".
  2. ^ יורם קניוק, אקסודוס - אודיסיאה של מפקד, הוצאת הקיבוץ המאוחד, 1999, עמודים 49-50.


תבנית:Link FA