דני ליטני – הבדלי גרסאות

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
תוכן שנמחק תוכן שנוסף
סידור קטגוריות, מתן שם לתמונה, החלפה (בישראל ומחוצה לה, יצא)
שורה 49: שורה 49:
ב[[העשור השני של המאה ה-21|עשור השני של המאה ה-21]], ליטני סובל ממחלה שגורמת לו לא להבחין בין צלילים, אך ממשיך לעסוק במוזיקה{{הערה|{{נענע10|[[נדב בורנשטיין]]|בקול דממה דקה: דני ליטני מתחרש אבל לא מפסיק לשיר|947188|27 בדצמבר 2012||bidur}}}}.
ב[[העשור השני של המאה ה-21|עשור השני של המאה ה-21]], ליטני סובל ממחלה שגורמת לו לא להבחין בין צלילים, אך ממשיך לעסוק במוזיקה{{הערה|{{נענע10|[[נדב בורנשטיין]]|בקול דממה דקה: דני ליטני מתחרש אבל לא מפסיק לשיר|947188|27 בדצמבר 2012||bidur}}}}.


=== קריירת הדיבוב ===
=== קריירת דיבוב ===
בעבר השתתף ליטני ב[[דיבוב]] סרטי הנפשה ל[[עברית]]. קריירת הדיבוב שלו החלה במקביל לראשית תחום הדיבוב בישראל, כשדיבב את [[באלו]] בסרט "[[ספר הג'ונגל (סרט)|ספר הג'ונגל]]" של [[חברת וולט דיסני]], שהיה סרט ההנפשה הראשון באורך מלא שדובב לעברית. ליטני דיבב דמויות בסרטים נוספים, לרבות העורב הקפדן ב"[[דמבו הפיל המעופף]]", השף לואי ב"[[בת הים הקטנה (סרט)|בת הים הקטנה]]", סוס הים ב"[[עליסה בארץ הפלאות (סרט, 1951)|עליסה בארץ הפלאות]]", ג'ון הקטן ב"[[רובין הוד (1973)|רובין הוד]]" והמושל רטקליף ב"[[פוקהונטס (סרט)|פוקהונטס]]".
לא אחת השתתף ליטני ב[[דיבוב]] סרטי הנפשה ל[[עברית]]. קריירת הדיבוב שלו החלה במקביל לראשית תחום הדיבוב בישראל, כשדיבב את [[באלו]] בסרט "[[ספר הג'ונגל (סרט)|ספר הג'ונגל]]" של [[חברת וולט דיסני]], שהיה סרט ההנפשה הראשון באורך מלא שדובב לעברית. ליטני דיבב דמויות בסרטים נוספים, לרבות העורב הקפדן ב"[[דמבו הפיל המעופף]]", השף לואי ב"[[בת הים הקטנה (סרט)|בת הים הקטנה]]", סוס הים ב"[[עליסה בארץ הפלאות (סרט, 1951)|עליסה בארץ הפלאות]]", ג'ון הקטן ב"[[רובין הוד (1973)|רובין הוד]]" והמושל רטקליף ב"[[פוקהונטס (סרט)|פוקהונטס]]".


== דיסקוגרפיה ==
== דיסקוגרפיה ==

גרסה מ־20:18, 9 בפברואר 2020

דני ליטני
דני ליטני, 2008
דני ליטני, 2008
לידה 30 ביוני 1943 (בן 80)
חיפה, ישראל
מוקד פעילות ישראל עריכת הנתון בוויקינתונים
תקופת הפעילות 1968–2023 (כ־55 שנים) עריכת הנתון בוויקינתונים
עיסוק מוזיקאי
שפה מועדפת עברית עריכת הנתון בוויקינתונים
כלי נגינה גיטרה, מפוחית פה עריכת הנתון בוויקינתונים
www.danilitani.co.il
פרופיל ב-IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

דני ליטני (דניאל ליטובסקי; נולד ב-30 ביוני 1943) הוא זמר ושחקן, נגן בלוז ורוק ישראלי.

ביוגרפיה

ליטני נולד בחיפה בשם דניאל ליטוֹבְסקי. בגיל שש התחיל לנגן בפסנתר. גדל בירושלים ואחר כך בקיבוצים עין השופט ושער העמקים ולמד לנגן באקורדיון ובגיטרה. בגיל 17 חזר לחיפה והחל בתקופה זו להאזין למוזיקת בלוז וסול אמריקאי. הוא אף הקים עם חבריו בחיפה להקה בשם "הכרישים".

בצבא שירת ביחידה קרבית ולאחר תום שירותו הצבאי, הקים את להקת "הרווקים". במקביל, שיחק כניצב בתיאטרון חיפה בהצגות "ימים של זהב", "הוא הלך בשדות", "הרשלה מאוסטרופולי" ו"ריצ'רד השלישי".

אחרי מלחמת ששת הימים הפכו "הרווקים" ללהקה מקצועית והופיעה עד סוף העשור בתוכנית שביים שמעון ישראלי. אז, שינתה את שמה ל"הנמר הנוראי" והצטרפו אליה ג'קי הירש ולואי להב. בשנת 1968 שיחק במחזמר איש חסיד היה.

בשנת 1970 הוא הקליט, לראשונה כסולן, לחן שלו ל"שלושה מתוך שלושה מיליונים". באותה תקופה הוא עבר לתל אביב, עִברת את שמו ל"ליטני" והכיר את דרורה חבקין, שהפכה לבת זוגו. הוא התוודע לשירים ולמוזיקה של בוב דילן שהשפיעו עליו מאוד ובמידה רבה עיצבו את סגנונו בהמשך דרכו. בתחילת שנות ה-70 הוא הלחין כמה לחנים למילים של לאה גולדברג (כדוגמת "ולא היה בינינו אלא זוהר", "יום בו יקום" ו"נחל שלי") ומסר אותם לזמרת צילה דגן, שהייתה אז בתחילת דרכה. שירים אלה, שעובדו על ידי אלברט פיאמנטה, נחשבו לחדשניים ולרעננים מבחינת הצליל והסגנון, היו כרטיס הכניסה שלה לעולם הפופ הישראלי[1]. בשנת 1974 הקליט סדרת דואטים עם הזמרת סנדרה ג'ונסון במסגרת תוכנית רדיו של שירי עם אמריקאים.

באמצע שנות ה-70 הופיע ושר בשני מופעים סאטיריים של יהונתן גפן: "זה הכול בינתיים בינתיים זה הכול" מ-1974 ו"מכתבים למערכת" מ-1976.

בשנת 1976 הוא הקליט עם להקת שמיים את האלבום "שמיים", אך האלבום הופיע רק 4 שנים מאוחר יותר, בשנת 1980.

שנה לאחר שהוקלט יצא באמצע 1978 תקליט הסולו הראשון של ליטני, "יחס חם". המוזיקאי האמריקאי פרד פילד הפיק מוזיקלית את מרבית שירי האלבום, מלבד 2 שירים שעיבד מתי כספי: "לא טוב היות האדם לבדו" ובראש אחד". שנה אחרי כן יצא ליטני במופע יחיד בשם "זמן ביניים", בו הופיע בשירים של יהודה עמיחי, יהונתן גפן, רחל שפירא, נתן זך ושירים משלו[2]. עוד ב-1979 הקליט לפסקול הסרט "דיזנגוף 99" את השיר "עד איזה גיל", שהלחין ועיבד למילים של יהונתן גפן.

ב-1980 השתתף ליטני כשחקן וזמר בתוכנית הטלוויזיה המוזיקלית "אלוף בצלות ואלוף שום" - מחזמר על פי חיים נחמן ביאליק.

ביולי 1992, יצא אלבום הסולו השני של ליטני "תקופת החיץ", בהפקתו המוזיקלית של עדי רנרט. בנוסף באותה שנה, הוא השתתף כשחקן וזמר בסרטו של אסי דיין "החיים על פי אגפא". הוא גם שר בסרט את "במקום הזה", שהוקלט אחר כך מחדש לאלבומו הבא. ב-1993 יצא לבתי הקולנוע הסרט "גולם במעגל", בו שיחק ושר.

ב-1994 יצא אלבומו השלישי של ליטני, "מין OUT".

בפברואר 1996 הוציא את האלבום "דני ליטני" שכלל חידושים בלוזיים לקלאסיקות ישראליות דוגמת: "לא ידעתי שתלכי ממני", "עד סוף הקיץ", ו"זה קורה". האלבום שהופק מוזיקלית על ידי קן ברג'ס, זכה לשבחים ולהצלחה מסחרית מפתיעה.

ב-1999 הצטרף ליטני להרכב בשם "ארבע על ארבע" עם דני רובס, יואל לרנר ואורי הרפז.

ב-2001, יצא ליטני במופע משותף עם דני רובס ובמופע משותף עם גיטריסט הבלוז רוני פיטרסון.

ב-2007, יצא במופע יחד עם הגיטריסט האמריקאי באקי באקסטר, שכלל ביצועים לשירים של דילן לצד שירים מקוריים של ליטני עצמו. בפברואר 2008 יצא אלבום האוסף הכפול "סיכום ביניים", המתעד את יצירתו משנות ה-70 ועד הסינגל "ונישן קצת", שכתב והלחין בנו, רון ליטני, ויצא במקביל לתחנות הרדיו.

ליטני מנגן בעיקר על גיטרה ומפוחית. הוא שר גרסאות כיסוי לשירים של אומנים בישראל ומחוצה לה. ביניהם, שלום חנוך, בוב דילן, להקת הנח"ל, יהונתן גפן ומאיר אריאל.

ליטני ידוע בהופעותיו האינטימיות והוא מרבה להופיע עם אמנים בסגנונו כמו רוני פיטרסון ושלום חנוך.

ליטני נשוי ואב לארבעה ילדים.

בעשור השני של המאה ה-21, ליטני סובל ממחלה שגורמת לו לא להבחין בין צלילים, אך ממשיך לעסוק במוזיקה[3].

קריירת דיבוב

לא אחת השתתף ליטני בדיבוב סרטי הנפשה לעברית. קריירת הדיבוב שלו החלה במקביל לראשית תחום הדיבוב בישראל, כשדיבב את באלו בסרט "ספר הג'ונגל" של חברת וולט דיסני, שהיה סרט ההנפשה הראשון באורך מלא שדובב לעברית. ליטני דיבב דמויות בסרטים נוספים, לרבות העורב הקפדן ב"דמבו הפיל המעופף", השף לואי ב"בת הים הקטנה", סוס הים ב"עליסה בארץ הפלאות", ג'ון הקטן ב"רובין הוד" והמושל רטקליף ב"פוקהונטס".

דיסקוגרפיה

דני ליטני בהופעה באמפי הגלבוע, 2008

קישורים חיצוניים

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא דני ליטני בוויקישיתוף

תבנית:פרופילי קולנוענים תבנית:פרופילי מוזיקאים

הערות שוליים

  1. ^ את "יום בו יקום" הלחין כבר בסוף שנות ה-60 והשיר פורסם לראשונה ב-1969 על ידי זמירה חן בעיבוד מוזיקלי של אדי שפירוביץ'.(כל המילים האוהבות באתר סטריאו ומונו)
  2. ^ יעקב העליון, זמן ביניים, מעריב, 20 באוגוסט 1979
  3. ^ נדב בורנשטיין, בקול דממה דקה: דני ליטני מתחרש אבל לא מפסיק לשיר, באתר nana10‏, 27 בדצמבר 2012